Ελλάδα|09.09.2019 14:04

Lockheed Martin: Η Ελλάδα μας ρωτά για τα F-35

Βασίλης Ιγνατιάδης

Η αναβάθμιση των 85 αεροσκαφών F-16 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας αποτελεί την καλύτερη «γέφυρα» για τη μετάβαση στα F-35, δήλωσε από τη Θεσσαλονίκη ο αντιπρόεδρος της Lockheed Martin για την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, Ντένης Πλέσσας.

Ο ίδιος εμφανίστηκε βέβαιος ότι η ελληνική κυβέρνηση θα προχωρήσει κάποια στιγμή στην προμήθεια των υπερσύγχρονων μαχητικών πέμπτης γενιάς και αποκάλυψε το στάδιο στο οποίο βρίσκονται οι σχετικές συζητήσεις.

Αναφορικά με την Τουρκία, ο ίδιος είπε πως η διακοπή της συνεργασίας της στο πρόγραμμα συμπαραγωγής των F-35, με απόφαση της κυβέρνησης των ΗΠΑ, δεν προκαλεί πρόβλημα στην παραγωγή του αεροσκάφους, καθώς υπάρχει plan B και το έργο που είχε αναλάβει η γειτονική χώρα μπορεί εύκολα να ανατεθεί σε άλλον. Ο Ντένης Πλέσσας διατύπωσε την αγωνία του για την ετοιμότητα της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας να ξεκινήσει στην ώρα του το έργο που έχει αναλάβει, στο πλαίσιο της σύμβασης για την αναβάθμιση των F-16. Ζήτησε την επιτάχυνση των διαδικασιών, καθώς και την ψήφιση τροπολογίας για τα αντισταθμιστικά.

Το ελληνικό ερώτημα για τα F-35

Η ελληνική κυβέρνηση είχε στείλει πριν από δύο χρόνια επίσημο ερώτημα -letter of request- μέσω του υπουργείου Άμυνας, ζητώντας πληροφορίες για τη διαθεσιμότητα και το κόστος του αεροσκάφους F-35.

Αυτό, όπως είπε ο κ.Πλέσσας, της δίνει τη δυνατότητα να επικοινωνεί με το αρμόδιο γραφείο του προγράμματος της αμερικανικής κυβέρνησης (Joint Strike Fighter Program Office) και να παίρνει πληροφορίες, να κάνει ερωτήματα κ.λπ.

«Ηδη το γραφείο έχει έρθει στην Ελλάδα, έχει κάνει μια λεπτομερέστατη ολοήμερη παρουσίαση, επ' αυτού τέθηκαν πολλά ερωτήματα τεχνικού κυρίως χαρακτήρα από την Πολεμική Αεροπορία, τα οποία κάποια στιγμή -σύντομα πιστεύω- θα απαντηθούν» ανέφερε το στέλεχος του αμερικανικού κολοσσού και εξήγησε τη διαδικασία, η οποία έχει ως εξής:

«Στέλνω Letter Of Request (LOR) και αρχίζω, μπαίνω σε έναν διάλογο με την αμερικανική κυβέρνηση. Υπάρχουν δύο τύποι LOR: Το πρώτο στάδιο για τιμή και διαθεσιμότητα και το δεύτερο LOR for LOA. To LOA είναι η σύμβαση. Τότε πλέον έχεις καταλήξει ότι θέλεις να αγοράσεις αυτό το προϊόν και στέλνεις το LOR στο οποίο λες θέλω τόσα αεροσκάφη, τότε θέλω να τα πάρω, με αυτήν τη διαμόρφωση, με αυτά τα ανταλλακτικά, με αυτή την εκπαίδευση κλπ».

Για την Τουρκία: «Θα ήμασταν αφελείς αν δεν είχαμε plan B»

Ο κ. Πλέσσας διευκρίνισε πως αυτήν τη στιγμή το Program of Record για τη συμπαραγωγή των F-35 περιλαμβάνει και την Τουρκία, παρά το ότι η συνεργασία της γειτονικής χώρας έχει διακοπεί με απόφαση της αμερικανικής κυβέρνησης, ενώ οι Τούρκοι πιλότοι έχουν επιστρέψει στην πατρίδα τους και έχει διακοπεί η εκπαίδευσή τους. Οι εγκαταστάσεις παραγωγής στην Τουρκία παραμένουν και θα παραδώσουν τα τμήματα εκείνα για τα οποία είχαν αγοραστεί τα υλικά και βρίσκονται στη φάση παραγωγής.

Αναφορικά με το αν ενδεχόμενη οριστική αποβολή της Τουρκίας από το πρόγραμμα θα προκαλέσει πρόβλημα στην παραγωγή, η απάντησή του ήταν χαρακτηριστική: «Θα ήμασταν αφελείς αν μέναμε απαθείς και δεν είχαμε plan A, plan B και plan C. Θα ήταν μη σοβαρό σε ένα πρόγραμμα 3.200 κομματιών να είχαμε έστω και μια βίδα σε single source. Η άμεση και εύκολη λύση για την παραγωγή που έχει η Τουρκία είναι να το αναλάβει το αντίστοιχο εργοστάσιο στην Αμερική» είπε, ενώ διευκρίνισε πως η Ελλάδα δεν μπορεί να διεκδικήσει κομμάτι αυτού του έργου αν δεν μπει στο πρόγραμμα.

«Τρέξτε τις διαδικασίες για τα F-16»

Ο αντιπρόεδρος της Lockheed Martin επεσήμανε πως η επένδυση που γίνεται τώρα για τα F-16 δημιουργεί έναν μεγάλο στόλο αεροσκαφών με πολλαπλό ρόλο και δυνατότητες πολύ υψηλές για μελλοντική συνεργασία με τα F-35. «Είναι η καλύτερη γέφυρα για μετάβαση στα F-35» τόνισε.

Σημείωσε πως η εταιρεία είναι συνεπής ως τώρα στην τήρηση του χρονοδιαγράμματος ως προς το δικό της κομμάτι και εξέφρασε την αγωνία του για την ετοιμότητα της ελληνικής πλευράς να κάνει το ίδιο. «Η δική μας παράκληση προς την κυβέρνηση είναι η ΕΑΒ να είναι σε θέση ετοιμότητας προκειμένου να υλοποιήσει το πρόγραμμα με την ίδια πιστότητα στο χρονοδιάγραμμα, όπως έκανε η Lockheed Martin ως τώρα» είπε.

Σύμφωνα με τον Ντένη Πλέσσα, η πρώτη δουλειά που θα γίνει στην Ελλάδα είναι η τροποποίηση (αναβάθμιση) του πρωτότυπου αεροσκάφους, που στη συνέχεια θα πάει στις ΗΠΑ για τις αναγκαίες δοκιμές και θα επιστρέψει ώστε να ξεκινήσει η αναβάθμιση των 85 F-16 των δύο τελευταίων παραγγελιών (peace xenia III και IV). Αυτό πρέπει να ξεκινήσει πριν από το τέλος του έτους, τον Νοέμβριο.

«Ελπίζουμε να έχει τον κόσμο έτοιμο. Πρέπει να έχουν γίνει προσλήψεις τουλάχιστον 300 ατόμων τεχνικού προσωπικού» είπε και πρόσθεσε πως, στο μεταξύ, πρέπει να περάσει στη Βουλή τροπολογία για τα αντισταθμιστικά, και μια άλλη που θα προβλέπει τη μη επιβάρυνση της ΕΑΒ με ΦΠΑ και δασμούς για τα εισαγόμενα τμήματα. «Τα υπουργεία Άμυνας και Οικονομικών έχουν ενημερωθεί και ελπίζουμε πως θα τρέξουν τις διαδικασίες» κατέληξε.

F-35ΤουρκίαF-16