Ελλάδα|11.09.2019 16:08

Πρώτη μέρα στο σχολείο: Έμετοι και κλάματα ακόμη και στον... αγιασμό

Ρωμανός Κοντογιαννίδης

Πρώτη μέρα στο σχολείο: Ποικίλες αρνητικές αντιδράσεις μπορεί να προκαλέσει στα παιδιά το άγχος για την πρώτη μέρα στο σχολείο. Κυρίως σε παιδιά σε νηπιακή ηλικία, που περνούν για πρώτη φορά την πόρτα μιας σχολικής αυλής, αλλά και σε μαθητές στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού η μέρα που θα χτυπήσει το πρώτο κουδούνι μπορεί να προκαλέσει κλάματα, εμετούς, τάση να κρατούν σφικτά το χέρι του γονιού τους και να μην το αποχωρίζονται ή επίμονη αντίδραση να μη φύγουν από το σπίτι.

Ειδικότερα και σύμφωνα με όσα ανέφερε στο ethnos.gr η ομότιμη καθηγήτρια Ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), Βασιλική Δεληγιάννη – Κουιμτζή, αναμφίβολα στα παιδιά που θα πάνε για πρώτη φορά σχολείο, η διαδικασία προκαλεί άγχος, κυρίως επειδή αισθάνονται ότι αποχωρίζονται τους γονείς τους. «Σε μεγάλο βαθμό αυτό εξαρτάται από τη σχέση που έχουν με τους γονείς τους. Όσο πιο σφιχτός είναι ο δεσμός που έχουν αναπτύξει με τους γονείς τους τόσο πιο εύκολα μπορούν να τους αποχωριστούν και να πάνε στο σχολείο. Αυτό συμβαίνει διότι δεν αισθάνονται ότι οι γονείς τους θα τα εγκαταλείψουν», αναφέρει η κυρία Δεληγιάννη – Κουιμτζή.

Κατά την ίδια, είναι απαραίτητο να προηγηθεί μία φάση προετοιμασίας και η διαδικασία του αποχωρισμού να γίνει σιγά – σιγά. «Είναι καλό οι γονείς να βρίσκονται δίπλα στο παιδί, μέχρι να μάθει και να εξοικειωθεί με το περιβάλλον και να συνδεθεί με τη δασκάλα. Αν η διαδικασία της προετοιμασίας γίνει σωστά, στη χειρότερη περίπτωση μπορεί να υπάρξει απλά μία γκρίνια από το παιδί για λίγες μέρες. Σε διαφορετική περίπτωση τα παιδιά μπορεί να κλαίνε, ακόμα και να κάνουν εμετό», λέει η ομότιμη καθηγήτρια Ψυχολογίας του ΑΠΘ.

Φόβος και στα μεγαλύτερα παιδιά

Εκτός, όμως, από τα «πρωτάκια», κατά την κυρία Δεληγιάννη – Κουιμτζή, φόβος και αίσθημα άγχους μπορεί να προκληθεί και σε μεγαλύτερα παιδιά, τα οποία έχουν βρεθεί ξανά σε σχολική αίθουσα. «Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων αυτό έχει να κάνει με τις συνθήκες που αντιμετωπίζει το παιδί στο σχολείο. Αν αυτές είναι κακές, το πρωί της πρώτης μέρας ή και από την προηγούμενη το παιδί μπορεί να μη θέλει να φύγει από το σπίτι, να κλαίει και να λέει ότι δεν θέλει να πάει στο σχολείο. Γι’ αυτό το άγχος μπορεί να ευθύνεται η κακή συμπεριφορά του δασκάλου ή κάποιος εκφοβισμός από τον εκπαιδευτικό ακόμα και από άλλα παιδιά. Χρειάζεται συνεργασία μεταξύ των γονιών και του σχολείου, ώστε να αντιμετωπιστεί το όποιο πρόβλημα», τονίζει η κυρία Δεληγιάννη – Κουιμτζή.

Υπάρχουν και τα παιδιά που… δεν αγαπούν ιδιαίτερα τα γράμματα, καθώς και αυτά που δε θέλουν να τελειώσουν οι καλοκαιρινές διακοπές. Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων αυτά δεν παρουσιάζουν κάποιες έντονες αρνητικές αντιδράσεις, απλώς πηγαίνουν στο σχολείο με απροθυμία.

ΑΠΘδάσκαλοςπαιδιάγονείςσχολείο