Η ακτινογραφία του... θεσμού της Black Friday
Μαρία ΡιτζαλέουΑυξητικές τάσεις στη συμμετοχή του καταναλωτικού κοινού και των εμπορικών επιχειρήσεων στην πρακτική της Black Friday καταγράφει διαδικτυακή έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το εργαστήριο μάρκετινγκ Marlab και την καθηγήτρια στο Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (ΠΑΜΑΚ), Ροδούλα Τσιότσου.
Το 30% του δείγματος απάντησε ότι έκανε αγορές την ημέρα της «Μαύρης Παρασκευής» (έναντι 24% το 2016, πρώτη χρονιά έλευσής της στην Ελλάδα), το 70% απάντησε αρνητικά, το 48% δήλωσε ότι δεν θα αγοράσει προϊόντα την επόμενη χρονιά, το 36% δεν έχει αποφασίσει ακόμη, ενώ το 16% θα αναζητήσει προσφορές και θα ψωνίσει.
«Η πρακτική της Black Friday καθιερώνεται στην Ελλάδα, αλλά, όπως καθετί καινούργιο, χρειάζεται χρόνο. Ενα από τα πλέον ενδιαφέροντα συμπεράσματα της έρευνας είναι πως κάθε χρόνο όλο και πιο πολλοί καταναλωτές κάνουν αγορές τη συγκεκριμένη ημέρα ή αυτές τις ημέρες -γιατί η πρακτική της Black Friday είναι... made in Greece και κρατά περισσότερες από μία ημέρες- και ανταποκρίνεται μεγαλύτερος αριθμός καταστημάτων και επιχειρήσεων» δήλωσε στο «Εθνος» η καθηγήτρια Ρ. Τσιότσου.
Ποσοστά αγορών
Σχεδόν οι μισοί (45%) από όσους αγόρασαν προϊόντα την Black Friday το έκαναν τόσο από φυσικά καταστήματα όσο και από το Διαδίκτυο, ένα ποσοστό της τάξεως του 34% αγόρασε μόνο διαδικτυακά και το 21% μόνο από εμπορικά καταστήματα. Οπως μας είπε η κ. Τσιότσου, επειδή η έρευνα ήταν διαδικτυακή, είναι λογικό, βάσει αποτελέσματος, να φανεί πως οι περισσότεροι έκαναν αγορές online.
Στην ερώτηση, ωστόσο, «εάν αξίζει κάποιος να πραγματοποιεί αγορές την Black Friday», το 40% δεν εξέφρασε άποψη, το 31,5% ήταν αρνητικό και το 28% εκτιμά ότι υπάρχουν προσφορές, μεγάλες εκπτώσεις και αξίζει κανείς να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία.
Σύμφωνα με την κ. Τσιότσου, η έρευνα του εργαστηρίου μάρκετινγκ Marlab ήταν online και έγινε σε δείγμα 480 ατόμων από 38 νομούς της χώρας, από το βράδυ της Παρασκευής μέχρι το βράδυ του Σαββάτου. Μάλιστα, η επεξεργασία των στοιχείων ολοκληρώθηκε το μεσημέρι. Το 73,5% των συμμετεχόντων ήταν γυναίκες και το 26,5% άντρες.
Η υπεύθυνη της έρευνας, καθηγήτρια στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΠΑΜΑΚ, Ροδούλα Τσιότσου, δηλώνει στο «Εθνος» ότι η πρακτική της Balck Friday καθιερώνεται και στην Ελλάδα, αλλά, όπως καθετί άλλο, χρειάζεται χρόνο για να περάσει στο κοινό
Το 38,5% του δείγματος ήταν ηλικίας 25-35 χρόνων, το 28,5% μεταξύ 18-24 χρόνων, το 27,5% μεταξύ 36-50 χρόνων και το 5,5% 51 χρόνων και μεγαλύτεροι. Ηλεκτρονικά, καλλυντικά, ρούχα και παπούτσια συγκέντρωσαν τις προτιμήσεις των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα.
Από τις απαντήσεις τους προέκυψε ότι τη μεγαλύτερη έκπτωση είχαν τα προϊόντα τεχνολογίας (74%), ακολούθησαν τα είδη ένδυσης και υπόδησης (20%), τα καλλυντικά (16%) και ο οικιακός εξοπλισμός (16%).
Το 31,3% ξόδεψε μέχρι 50 ευρώ, το 28,4% από 51 ευρώ μέχρι 100 ευρώ, ενώ μόλις το7,5% ξόδεψε περισσότερα από 500 ευρώ. Το 44% των καταναλωτών αγόρασε προϊόντα που είχαν έκπτωση 30%-40%, ενώ το 33,5% πέτυχε έκπτωση 50% και πάνω της αρχικής τιμής των προϊόντων που αγόρασαν.
- Τα μηνύματα Μητσοτάκη για το 2025 και τα δύο σενάρια για τον ανασχηματισμό: Τι θα συζητηθεί στο υπουργικό
- Ξεκινά η μετακίνηση προσωπικού στα νοσοκομεία τους πρώτους μήνες του 2025 – Το σχέδιο του υπουργείου Υγείας
- Διπλωματική αντεπίθεση του Τζολάνι: Πετά την προβιά του τζιχαντιστή και βάζει δυτικό κοστούμι
- Ζεστά ιγκλού, πολύχρωμα σπιτάκια και ένα μεγάλο υπαίθριο τζάκι περιμένουν τον Αϊ-Βασίλη στην Ακρόπολη των Σερρών