Ελλάδα|04.11.2019 19:48

Μέσα μεταφοράς: Μείωση στην τιμή των εισιτηρίων εξετάζει η κυβέρνηση

Μαρία Λιλιοπούλου

Ανοιχτό άφησε το ενδεχόμενο της μείωσης της τιμής του ενιαίου εισιτηρίου των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρξει μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές, ο υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης απαντώντας σε σχετική ερώτηση της βουλευτού του Μέρα 25, Σοφίας Σακοράφα.

Η κυρία Σακοράφα ζήτησε στοιχεία για την αύξηση των εσόδων των συγκοινωνιακών εταιριών κατά τον πρώτο χρόνο εφαρμογής του ηλεκτρονικού. Στο σκεπτικό της ερώτησης σημείωσε πως ο κύκλος εργασιών των ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) αυξήθηκε κατά 14,3% από τα 82,5 εκατομμύρια ευρώ το 2017 στα 94,3 εκατομμύρια το 2018, ενώ αντίστοιχα της ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) αυξήθηκε κατά 14% από τα 90 στα 103 εκατομμύρια ευρώ, ρωτώντας εάν είναι στα άμεσα σχέδια της κυβέρνησης η μείωση του κομίστρου.

«Αναφορικά με την εξέταση της μείωσης του κομίστρου των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, η κυβέρνηση στο πλαίσιο της αναθεώρησης της φορολογικής πολιτικής, θα εξετάσει και τη μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές. Θυμίζουμε ότι επί προηγούμενης κυβέρνησης το 2016 αυξήθηκε το κόμιστρο από 1,20 σε 1,40 ευρώ» σημείωσε ο κ. Κεφαλογιάννης.

Ο ίδιος μάλιστα επεσήμανε ότι από τα οικονομικά δεδομένα προκύπτει ότι η αύξηση των συνολικών εσόδων της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ το 2018 έναντι του 2017, που επικαλείται η βουλευτής, οφείλεται σε αύξηση της επιχορήγησης και όχι σε αύξηση από πωλήσεις λόγω του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Υπογράμμισε επίσης ότι στις κάρτες υπάρχει σημαντική μείωση πωλήσεων, ενώ σημείωσε ότι οι ζημίες του Ομίλου ΟΑΣΑ το 2018 ανήλθαν σε 50,4 εκατομμύρια ευρώ έναντι 6,6 εκ. την προηγούμενη χρονιά. 

«Φέσι» από τα υπουργεία

Ο κ. Κεφαλογιάννης απέδωσε μεταξύ άλλων το γεγονός στην άσκηση κοινωνικής πολιτική με τα δωρεάν και μειωμένα εισιτήρια ορισμένων κοινωνικών ομάδων, για τα οποία όμως τα αρμόδια υπουργεία δεν αποδίδουν τα οφειλόμενα ποσά.

Ενδεικτικά- όπως είπε - το 2018 η απαίτηση του ΟΑΣΑ από τα υπουργεία, βάσει των πραγματικών στοιχείων μετακίνησης ανά κατηγορία δικαιώματος, όπως προκύπτει από τη χρήση της προσωποποιημένης κάρτας, ανήλθε στο ποσό των 120 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων όμως καταβλήθηκαν στον Όμιλο μόνο 39 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα για το 2019, ο ΟΑΣΑ προβλέπει ότι η σχετική απαίτηση θα ανέλθει στο ποσό των 137 εκατ. περίπου, ενώ τα υπουργεία θα καταβάλουν στον Όμιλο μόνο 43 εκατ. ευρώ.

Αναφερόμενος στον κύκλο εργασιών των συγκοινωνιακών εταιριών, ο υφυπουργός Μεταφορών παραδέχτηκε ότι πράγματι υπήρξε αύξηση σημειώνοντας ότι τα ποσά αυτά αποτελούν το σύνολο τεσσάρων πηγών εσόδων: πωλήσεις εισιτηρίων, πωλήσεις χρονικών καρτών, ποσά που καταβάλλουν τα υπουργεία και άλλα έσοδα (πχ μισθώσεις οχημάτων, πρόστιμα, parking, κλπ).

Προσέθεσε όμως ότι  από την ανάλυση των εσόδων προκύπτει πως η αύξηση του κύκλου εργασιών προήλθε σημαντικά από την καταβολή των δαπανών από τα υπουργεία και από πρόστιμα, μισθώσεις κλπ. Τα έσοδα από τα υπουργεία αφορούν ποσά για την κάλυψη της δαπάνης που προκύπτει από την παροχή δικαιώματος σε κοινωνικές ομάδες (φοιτητές, ΑΜΕΑ, Ανέργους, Πολύτεκνους, άτομα άνω των 65 ετών, παιδιά έως 6 ετών και από 7 έως 18 ετών) να απαλλάσσονται πλήρως ή μερικώς από την καταβολή κομίστρου.

Ως προς τα ποσά επιχορήγησης που έλαβαν ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ το 2017, ο κ. Κεφαλογιάννης επεσήμανε ότι ήταν σημαντικά αυξημένα σε σχέση με τα προηγούμενα έτη 2014 –2016 και το 2018, ενώ για το Α’ εξάμηνο του 2019 έχουν ανέλθει ήδη στο ποσό των 100.113.000 ευρώ (συνολικά και για τις δύο εταιρείες).

«Η αύξηση των εσόδων κατά 14% το 2018 σε συνδυασμό με τη μείωση της κρατικής επιχορήγησης κατά 56 εκ. ευρώ και τη μη καταβολή εκ μέρους των υπουργείων ποσού 81εκ. ευρώ από την άσκηση κοινωνικής πολιτικής με τη χορήγηση μειωμένου ή μηδενικού κομίστρου, είχε ως αποτέλεσμα ο Όμιλος ΟΑΣΑ για το έτος 2018 να παρουσιάσει ζημίες ύψους 50,4εκ. ευρώ έναντι 6,6εκ. του 2017».

Μειώνονται τα έσοδα από κάρτες

Ανησυχία προκαλεί, πάντως, το γεγονός ότι παρά την εικόνα βελτίωσης των εσόδων του ΟΑΣΑ, βάσει των στοιχείων του Οργανισμού, τα μικτά έσοδα από κάρτες ήταν μειωμένα το 2018 σε αντίθεση με τα έσοδα από τα εισιτήρια που εμφανίζονται αυξημένα. Βέβαια τα στοιχεία για το 2019 δείχνουν ότι εάν η τάση που καταγράφεται τους πρώτο μισό του έτους συνεχιστεί, υπάρχει πιθανότητα τα έσοδα και από κάρτες να βελτιωθούν σημαντικά. Αναλυτικά βάσει των επίσημων στοιχείων:

  • Το 2017 τα έσοδα από εισιτήρια ανήλθαν σε 93.686.000, από κάρτες σε 61.710.000, από τα υπουργεία σε 13.796.000, από λοιπές πηγές (πρόστιμα, μισθώσεις οχημάτων, πάρκινγκ, κλπ) σε 3.712.000 ευρώ, ενώ το σύνολο ήταν 172.903.000 ευρώ.
  • Το 2018 με πλήρη εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου από το δεύτερο εξάμηνο τα έσοδα διαμορφώθηκαν σε 100.770.000 από εισιτήρια, 53.396.000 από κάρτες, 39.831.000 από υπουργεία, 3.358.000 από λοιπές πηγές, ενώ το σύνολο ήταν 197.355.000 ευρώ.
  • Το πρώτο εξάμηνο του 2019 τα έσοδα του ΟΑΣΑ ήταν από εισιτήρια 50.095.000, από κάρτες 31.053.000, από τα υπουργεία 2.772.000, από άλλες πηγές 1.735.000 με το σύνολο να διαμορφώνεται στα 85.055.000 ευρώ.

Γιάννης Κεφαλογιάννηςυπουργείο ΜεταφορώνΜΜΜεισιτήριαΜέσα Μαζικής Μεταφοράς