Ελλάδα|06.11.2019 08:25

ΟΑΣΑ: Τέλος στη διέλευση οδηγών από τις λεωφορειολωρίδες

Μαρία Λιλιοπούλου

Κατηργημένες στην πράξη είναι εδώ και αρκετά χρόνια οι περισσότερες από τις αποκλειστικές λωρίδες κίνησης λεωφορείων στην Αθήνα, καθώς στην πλειονότητά τους παραβιάζονται καθημερινά κυρίως από οδηγούς Ι.Χ. με τις λιγοστές εν λειτουργία κάμερες να οδηγούν στη διαπίστωση μόλις 100 κλήσεων το μήνα.

Ωστόσο δεδομένης της επιστροφής της κίνησης στην πρωτεύουσα, η οποία είχε «παγώσει» τα μνημονιακά χρόνια, ο ΟΑΣΑ πήρε την απόφαση να επανενεργοποιήσει τις κάμερες για την καταγραφή των παραβατών προκειμένου να καταφέρει να αυξήσει την ταχύτητα λεωφορείων και τρόλεϊ.

Έτσι, ύστερα από την απόφαση της διοίκησης να δεσμεύσει ποσό ύψους 1.209 ευρώ για την προμήθεια θερμογραφικού χαρτιού για την εκτύπωση των φωτογραφιών από τις κάμερες, προχώρησε και σε σύμβαση με ιδιωτική εταιρία για το …«φρεσκάρισμα» της οριζόντιας σήμανσης των λεωφορειολωρίδων ύψους 18.344 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).

Η διαγράμμιση θα γίνει με κίτρινο ή λευκό χρώμα, ενώ θα κατασκευαστεί και το λογότυπο του ΟΑΣΑ επί του οδοστρώματος στην αρχή κάθε τμήματος ειδικής λωρίδας λεωφορείων εντός του προσεχούς πενταμήνου.

Προτεραιότητα θα δοθεί στις λωρίδες που βρίσκονται στους άξονες Λ. Κηφισίας, Σταδίου, Πανεπιστημίου, Λ. Αμαλίας, Λ. Βασ. Σοφίας, Πατησίων, Λ. Αλεξάνδρας, Λ. Μεσογείων και Παπαδιαμαντοπούλου.

Η επανενεργοποίηση των καμερών σημαίνει ότι θα ακολουθήσουν «ραβασάκια» στους παραβάτες – οδηγούς. Το πρόστιμο για την παραβίαση λεωφορειολωρίδας ανέρχεται σε 200 ευρώ, ενώ σε περίπτωση στάθμευσης σε αυτήν, επιπλέον του προστίμου εισόδου, αφαιρούνται οι πινακίδες και απομακρύνονται τα οχήματα.

Μέχρι τώρα από τις συνολικά 14 κάμερες της Τροχαίας στους 43 στύλους που μπορεί να τοποθετηθεί αντίστοιχος εξοπλισμός, σε λειτουργία βρίσκονταν κατά μέσο όρο καθημερινά οι εφτά κυρίως λόγω της έλλειψης προσωπικού που θα επεξεργαστεί και θα διεκπεραιώσει τις κλήσεις.

Αυτό φαίνεται ότι αλλάζει τώρα καθώς η αστυνόμευση των λωρίδων αποκλειστικής κίνησης λεωφορείων αποτελεί μία από τις συμβατικές υποχρεώσεις της Τροχαίας ύστερα από το μνημόνιο συνεργασίας που υπεγράφη λίγους μήνες πριν με τη διοίκηση του ΟΑΣΑ και έχει τεθεί σε ισχύ.

Η σχεδόν ανύπαρκτη αστυνόμευση σε συνδυασμό με τη μη λειτουργία των καμερών στους ειδικούς στύλους που έχουν εδώ και χρόνια τοποθετηθεί είναι δύο από τις βασικές αιτίες που το μέτρο των λεωφορειολωρίδων δεν «περπάτησε» στην Αθήνα.

Έτσι, ενώ το συνολικό δίκτυο των λωρίδων αποκλειστικής κίνησης λεωφορείων στην Αθήνα και τον Πειραιά μετράει περισσότερα από 52 χιλιόμετρα μήκους, «ενεργά» είναι ελάχιστα. Με εξαίρεση τις λεωφορειολωρίδες αντίθετης ροής (contra flow) όπως π.χ. της οδού Πανεπιστημίου, σχεδόν όλες οι υπόλοιπες παραβιάζονται λιγότερο ή περισσότερο καθημερινά.

Πιο «ταλαιπωρημένες» είναι οι ειδικές λωρίδες κίνησης στην Ιερά Οδό μήκους 0,6 χιλιομέτρων αλλά και αυτή της Χαριλάου Τρικούπη στο τμήμα από την οδό Ναυαρίνου έως Ξιφίου μήκους 1,10 χιλιομέτρων

Υπάρχουν όμως και εκείνες που σχεδόν δε λειτούργησαν ποτέ και παραμένουν ξεχασμένες, όπως αυτή στην οδό Ερατοσθένους στο Παγκράτι από την πλατεία Πλαστήρα μέχρι την Βασιλέως Κωνσταντίνου. «Είναι μια από τις <ξεχασμένες> λεωφορειολωρίδες, η οποία όχι μόνο είναι σαν να μην υπάρχει αλλά επειδή παραβιάζεται συνεχώς, τελικώς δυσκολεύει ακόμα περισσότερο και την κίνηση των διερχόμενων λεωφορείων που αναγκάζονται να μπαινοβγαίνουν σ΄αυτήν» λένε οι οδηγοί των λεωφορείων.

Υπενθυμίζεται ότι στις αποκλειστικές λωρίδες λεωφορείων παράλληλης ροής επιτρέπεται η κίνηση και η στάση των δημοσίων μέσων μαζικής μεταφοράς (λεωφορεία και τρόλεϊ), ιδιωτικών μέσων μαζικής μεταφοράς (τουριστικά λεωφορεία, σχολικά, κλπ), δικύκλων και οχημάτων άμεσης ανάγκης (ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, αστυνομικά, κλπ).

Απαγορεύεται η κίνηση και η στάση κάθε άλλου οχήματος (Ε.Ι.Χ., ΤΑΧΙ, ημιφορτηγών ή φορτηγών). Στις ειδικές λωρίδες αντίθετης ροής απαγορεύεται η κίνηση των δικύκλων (με εξαίρεση την οδό Κυψέλης).

Επιτρέπεται η χρήση των τμημάτων των ειδικών λωρίδων από την λοιπή κυκλοφορία πριν τις δεξιές στροφές εξόδου ή τις εισόδους σε παρόδιους χώρους κλπ και όπου υπάρχει κατάλληλη οριζόντια (διακεκομμένη κίτρινη γραμμή) και κατακόρυφη σήμανση.

Στις λωρίδες αντίθετης ροής απαγορεύεται η κίνηση όλο το 24ωρο, ενώ στις παράλληλης ροής που είναι και οι περισσότερες η απαγόρευση ισχύει από Δευτέρα έως Παρασκευή από 06:00 έως 21:00 και το Σάββατο από 06:00 έως 16:00.

ΞΟΝΑΣ ΜΗΚΟΣ (ΧΛΜ) ΤΜΗΜΑΡΟΗ
Λ.Κηφισίας    1,80  Αμπελόκηποι- Πανόρμου 
κατεύθυνση προς περιφέρεια Φειδιππίδου - Ιατρίδουπαράλληλης ροής
κατεύθυνση προς κέντρο Πανόρμου- Αιτωλίαςπαράλληλης ροής
    
Λ. Βασ. Σοφίας    3,55  Ακαδημίας - Μεσογείων 
κατεύθυνση προς περιφέρεια Ακαδημίας – Πυρρήπαράλληλης ροής
κατεύθυνση προς κέντρο Τσόχα - Ακαδημίαςπαράλληλης ροής
    
Σίνα -Πανεπιστημίου- Αμαλίας   
    
Σίνα    0,20  Ακαδημίας - Πανεπιστημίουλεωφορειόδρομος
Πανεπιστημίου – Αμαλίας    0,70  Σίνα -Φιλελλήνωναντίθετης ροής
    
Λ.Αμαλίας   
Κατεύθυνση προς κέντρο    0,35  Λεωφ. Βασ. Ολγας- Οθωνοςπαράλληλης ροής 
    
Λ.Μεσογείων - Φειδιππίδου    0,55  Μιχαλακοπούλου- Κηφισίας 
  παράλληλης ροής 
Κατεύθυνση προς κέντρο   
Λ.Μεσογείων    9,55  ΕΡΤ-Ξενοπούλου (Π.Ψυχικό) 
Κατεύθυνση προς κέντρο  παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς περιφέρεια   
    
Εθνάρχου Μακαρίου (Περιστέρι)    1,27  Γούναρη-Λ.Κηφισού 
   
Κατεύθυνση προς κέντρο  Γούναρη έως Λ.Κηφισούπαράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς περιφέρεια Λ.Κηφισού έως Λ.Παν.Τσαλδάρηπαράλληλης ροής
    
Σταδίου    0,60  Γ.Σταύρου- Βουκουρεστίου 
Κατεύθυνση προς κέντρο  παράλληλης ροής
    
Πατησίων    5,70  Πανεπιστημίου-Πλ.Κολιάτσου 
Κατεύθυνση προς κέντρο Πλ.Κολιάτσου - οδό Σατωβριάνδουπαράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς περιφέρεια Πανεπιστημίου - Στουρνάρηαντίθετης ροής 
  Στουρνάρη-Πλ.Κολιάτσουπαράλληλης ροής
Κυψέλης    1,00  Ευελπίδων - Πλ.Κυψέλης 
Κατεύθυνση προς περιφέρεια  αντίθετης ροής
    
Λένορμαν    2,18  Παλαμηδίου - Κρέοντος 
Κατεύθυνση προς περιφέρεια από την οδό Παλαμηδίου έως την οδό Τριπόλεωςαντίθετης ροής
  από την οδό Τριπόλεως έως την οδό Κρέοντοςπαράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς  κέντρο από την οδό Κρέοντος έως την οδό Παλαμηδίουπαράλληλης ροής
Γούναρη (Πειραιάς)    0,26  Ελ. Βενιζέλου – Τσαμαδούπαράλληλης ροής-ΕΛΛ στο μέσο της οδού
    
Εθν Αντίστασης (Πειραιάς)    0,35  Λεωφ. Γεωργίου Α΄- (Ελ. Βενιζέλου) πλ. ΙπποδαμείαςΕΛΛ στο μέσο της οδού
    
Πειραιώς    0,15  Μενάνδρου- Σωκράτουςαντίθετης ροής
    
Σωκράτους    0,07  Αγ. Κωνσταντίνου – Πειραιώςπαράλληλης  ροής
    
Ακτή Καλλιμασιώτη- Ακτή Ποσειδώνος- Ακτή Μιαούλη (Πειραιά)    2,10    
Ακτή Καλλιμασιώτη Δύο Κατευθύνσεων σε όλο το μήκοςπαράλληλης ροής
Ακτή Μιαούλη -Δύο κατευθύνσεων σε όλο το μήκοςπαράλληλης ροής
    
Ακαδημίας    0,40  Βερανζέρου - Ιπποκράτουςπαράλληλης ροής
    
Χαρ. Τρικούπη    1,10  Ναυαρίνουέως Ξιφίουπαράλληλης ροής
    
Αθηνάς    0,11  πλ.Ομονοίας έως Λυκούργουαντίθετης ροής
    
Λ.Ηρ. Πολυτεχνείου (Πειραιάς)    0,35  από Ελ.Βενιζέλου μέχρι Β.Γεωργίου 
κατεύθυνση προς Δημοτικό Θέατρο Πειραιά  παράλληλης ροής
    
Συγγρού    1,00  Ζίννη - Αθ. Διάκου 
Κατεύθυνση προς κέντρο  παράλληλης ροής
    
Λ. Αλεξάνδρας    4,50  Λ.Κηφισίας – Πατησίων 
Κατεύθυνση προς περιφέρεια Μαυρομματαίων - Σούτσουπαράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς κέντρο Εσλιν- Μαυρομματαίωνπαράλληλης ροής
    
Ιπποκράτους    1,40  Λ.Κατσώνη - Σόλωνοςπαράλληλης ροής
    
Μαυρομματαίων    0,20  Βασ. Ηρακλείου – Λ. Αλεξάνδραςπαράλληλης ροής
Βασ. Κωνσταντίνου    2,56  Βασ. Ολγας - ξεν. Χίλτον 
Κατεύθυνση προς Κηφισιά  παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς Φάληρο   
Ακτή Ξαβερίου    2,42  Μ. Χατζηκυριάκου -  Ακτή Μιαούληπαράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς κέντρο Πειραιά    
Κατεύθυνση προς περιφ. Πειραιά    
Λ.Δημοκρατίας (Αγ. Ανάργυροι)    1,50  Κύπρου έως Πλαστήρα 
Κατεύθυνση προς κέντρο   παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς περιφέρεια   
Ερατοσθένους    0,40  Από Πλ.Πλαστήρα μέχρι Βασ. Κωνσταντίνου -(μονής κατεύθυνσης.)παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς κέντρο   
    
Παπαδιαμαντοπούλου    0,70  Από Λ.Παπάγου μέχρι Λ.Βασ. Σοφίας             (μονής κατεύθυνσης.)παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς κέντρο   
    
Μεταμορφώσεως (Χαλάνδρι)    0,70  Από Δουκ. Πλακεντίας μέχρι Ολύμπουαντίθετης ροής
   
Εθνάρχου Μακαρίου / Λ. Ποσειδώνος (Δ. Φαλήρου / Δ. Μοσχάτου)     0,58  Πίνδου - Ζερβού παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς Πειραιά   
Ακτή Κονδύλη (Δ.Πειραιά)0,55 παράλληλης ροής
Κατεύθυνση προς κέντρο Πειραιά                 Κατεύθυνση προς περιφέρεια Πειραιά Ακτή Ηετιώνεια-Π.Βλαχάκου                         Αιτωλικού -Δερβενακίων 
Ηπείρου (Δ. Αθηναίων)    0,33  Αχαρνών - Γ' Σεπτεμβρίου παράλληλης ροής
Τσαμαδού (Δ.Πειραιά)    0,55  Εθν.Αντίστασης-Γρ.Λαμπράκηλεωφορειόδρομος
Λ.Χατζηκυριακου (Δ.Πειραιά)                                  κατεύθυνση προς οδό Θηβών    0,73  Κλεισόβης -Σαχτούρηαντίθετης ροής
Λ.Ηρ.Πολυτεχνείου (Δ.Πειραιά)                                               κατεύθυνση προς οδό Θηβών    0,98  Σαχτούρη-Τσαμαδούαντίθετης ροής
ΙΙας Μεραρχίας (Δ.Πειραιά)                               κατεύθυνση προς Ακτή Μιαούλη    0,26  Ηρ.Πολυτεχνείου-Ακτή Μιαούληαντίθετης ροής
Ιερά Οδός (Δ.Αιγάλεω)    0,60  Λ.Κηφισού-Θηβώνπαράλληλης ροής
κατεύθυνση προς Χαιδάρι                            κατεύθυνση προς Αθήνα από Φιλαδελφείας ως Χρ.Σμύρνης                 από Θηβών έως Φιλιππουπόλεως 
ΣΥΝΟΛΟ ΧΛΜ 52,30    
ΟΑΣΑλεωφορεία