Ελλάδα|12.12.2019 15:25

ΕΡΓΟΣΕ: Ρωγμές και εισροή υδάτων σε σήραγγα της γραμμής Θεσσαλονίκη - Ειδομένη

Μαρία Λιλιοπούλου

«Πολύ ανησυχητική εικόνα» παρουσιάζει, σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ μία σήραγγα της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, μήκους 300 μέτρων, η οποία έχει ολοκληρωθεί το 2009 και κόστισε 3 εκατ. ευρώ.

Η σήραγγα θα χρειαστεί, όπως φαίνεται, σημαντικά έργα ενίσχυσης, τα οποία εκτιμάται από τον τεχνικό κλάδο ότι θα κοστίσουν τουλάχιστον 5 εκατομμύρια ευρώ προκειμένου να μπορέσει να δοθεί στην κυκλοφορία, σύμφωνα με τη συνοπτική παρουσίαση του σχετικού ελέγχου που διενήργησε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, για λογαριασμό της ΕΡΓΟΣΕ.

Οπως επισημαίνεται σε ανακοίνωση της ΕΡΓΟΣΕ, η σήραγγα Τ6 της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, «αν και είναι έργο πρόσφατης κατασκευής, παρουσιάζει ήδη πολύ ανησυχητική εικόνα (ρωγμές, εισροή υδάτων, αποκόλληση στρώσεων, αποδιοργάνωση σκυροδέματος) ως προς την κατασκευαστική επάρκεια του».

Η εταιρία μάλιστα σημειώνει ότι «είναι ιδιαίτερα προσεκτική στην παρουσίαση των θέσεών της, δεδομένου ότι το ζήτημα αφορά στην ασφάλεια των πολιτών και το συγκεκριμένο τεχνικό έργο υλοποιήθηκε μέσω σύμβασης δημοσίου έργου με σημαντικό κόστος εκατομμυρίων ευρώ, ενώ είτε για την ενίσχυσή του είτε για την καθαίρεση και ανακατασκευή του, θα απαιτηθεί επίσης σημαντική δαπάνη».

Η ΕΡΓΟΣΕ επισημαίνει ότι σε καμία περίπτωση δεν επιθυμεί αντιπαράθεση με καμία εταιρεία, αλλά ξεκαθαρίζει πως εκ των πραγμάτων είναι υποχρεωμένη πλέον να αναφέρει και δημοσίως τα όσα ισχύουν.

Δύο λύσεις

Πλέον δύο είναι οι λύσεις που απομένουν για το μέλλον του έργου: Είναι η ενίσχυση ή η καθαίρεση και ανακατασκευή του, η οποία ωστόσο θα έχει υψηλότερο κόστος.

Σύμφωνα με πληροφορίες, πιθανότατα θα επιλεγεί η λύση της ενίσχυσης, η οποία όπως διαβεβαιώνουν επιστήμονες του κλάδου, εάν γίνει σωστά, δεν υπολείπεται καθόλου σε ασφάλεια. Σε κάθε περίπτωση όποια λύση και αν επιλεγεί, θα πάει χρονικά το έργο πίσω καθώς ακόμα και η ενίσχυσή του εκτιμάται ότι θα διαρκέσει αρκετούς μήνες.

Να σημειωθεί ότι το έργο, το οποίο κατασκεύασε η εταιρία ΜΗΧΑΝΙΚΗ Α.Ε. ολοκληρώθηκε το 2009. Ωστόσο πέρυσι από την προηγούμενη κυβέρνηση και τη διοικηση της ΕΡΓΟΣΕ ζητήθηκε η συμβολή του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας προκειμένου να πραγματοποιηθεί αυτοψία καθώς υπήρχαν ενδείξεις για ελλείψεις στην κατασκευαστική επάρκεια του έργου.

Το ΤΕΕ όρισε τρεις πραγματογνώμονες: τον πολιτικό μηχανικό Βασίλειο Μπαρδάκη για τα στατικά θέματα, τον πολιτικό μηχανικό Χρήστο Χιώνη για τα γεωτεχνικά θέματα και την μεταλλειολόγο μηχανικό Zoryana Strutynska για τα γεωλογικά θέματα.

Όπως προκύπτει από την αλληλογραφία που κοινοποιήθηκε στην ΕΡΓΟΣΕ ΑΕ, οι πραγματογνώμονες τον Μάρτιο του 2019 ζήτησαν από όλα τα εμπλεκόμενα μέρη (ΕΡΓΟΣΕ, εταιρεία ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΑΕ, κ.α.) ακριβή αντίγραφα των μελετών και εγγράφων που αφορούν το προαναφερόμενο  τεχνικό έργο. Επίσης, τον Μάιο του ίδιου έτους ενημέρωσαν εγγράφως όλα τα εμπλεκόμενα μέρη για την προγραμματισμένη αυτοψία και για την πρόθεση εκτέλεσης δειγματοληπτικών -μη καταστροφικών- δοκιμών. Οπως σημειώνει η ΕΡΓΟΣΕ «στην αυτοψία παρέστησαν όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, εκτός της εταιρείας «ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΑΕ» η οποία δεν ανταποκρίθηκε».

Με την ολοκλήρωση των εργασιών της μελέτης του υλικού που τους διατέθηκε, της αυτοψίας, των πρόσθετων μη-καταστροφικών ελέγχων και της προσομοίωσης (μοντελοποίησης του έργου σε Η/Υ), οι πραγματογνώμονες προχώρησαν στην καταγραφή των συμπερασμάτων τους.

Έλεγχος και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή

Παράλληλα με όλα αυτά τον Σεπτέμβριο του 2019 ζήτησε να κάνει έλεγχο του έργου και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω του αρμόδιου φορέα της για τον έλεγχο των σιδηροδρομικών έργων, της ΙΝΕΑ (Innovation and Networks Executive Agency). Σημειώνεται ότι στον έλεγχο η ΕΡΓΟΣΕ κλήθηκε να δείξει ότι έκανε έστω και εκείνη την περίοδο ενέργειες για να γίνει το έργο λειτουργικό, καθώς υπήρχαν συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και ελλόχευε ο κίνδυνος η Ελλάδα να βρεθεί στη δυσάρεστη θέση να επιστρέψει κοινοτικούς πόρους.

Για αυτόν ακριβώς τον λόγο, η ΕΡΓΟΣΕ τον Σεπτέμβριο 2019 ζήτησε την επίσπευση των διαδικασιών εκ μέρους των ορισθέντων πραγματογνωμόνων και την αποστολή προς αυτήν το συντομότερο δυνατόν της σχετικής πραγματογνωμοσύνης, ώστε να μπορεί να την επικαλεστεί προς την ΙΝΕΑ.

Η σχετική συνοπτική παρουσίαση του οριστικού πορίσματος – όπως σημειώνει η ΕΡΓΟΣΕ – κοινοποιήθηκε πριν λίγες ημέρες στην εταιρία από τους πραγματογνώμονες: «Η συγκεκριμένη συνοπτική παρουσίαση της εξέλιξης των εργασιών και των οριστικών συμπερασμάτων, έχει σταλεί ασφαλώς και στη ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΑΕ, η οποία έχει λάβει πλήρη γνώση των ευρημάτων. Μάλιστα, η ίδια παρουσίαση δόθηκε και στην ΙΝΕΑ» τονίζει η ΕΡΓΟΣΕ.

Σύμφωνα με τη συγκεκριμένη παρουσίαση, στο έργο «πορίζονται αποκλίσεις μεταξύ των προβλέψεων της στατικής μελέτης και των κατασκευασμένων δομικών στοιχείων, που σε συνδυασμό με την εφαρμοσθείσα κατασκευαστική πρακτική (κακή διάστρωση / ελλιπής συμπύκνωση σκυροδέματος, κ.α.), υποβάθμισε την προσδοκώμενη  επιτελεστικότητα του δομικού συστήματος. Μάλιστα, σε αρκετές περιοχές οι «ικανότητες» των στοιχείων (λαμβάνοντας υπόψη υπεραντοχές ή «2ες γραμμές άμυνας») υπολείπονται των εντάσεων που αναπτύσσει ο φορέας. Γι’ αυτό η παθολογία του φορέα μπορεί να επιβεβαιωθεί και υπολογιστικώς - μέσω σύγχρονων ανελαστικών προσομοιώματων» αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Η ανακοίνωση της Μηχανικής Α.Ε.

Ανακοίνωση για το θέμα με βέλη προς το υπουργείο Υποδομών είχε εκδώσει και η Μηχανική Α.Ε., στην οποία επισημαίνει τα εξής:

  • H Μηχανική Α.Ε. ολοκλήρωσε την κατασκευή του συγκεκριμένου έργου το 2009 και μετά την πάροδο του χρόνου της υποχρεωτικής συντήρησης, παρελήφθη οριστικά πριν από 8 χρόνια από το υπουργείο, χωρίς καμία παρατήρηση.
  • Λάβαμε, πολλή ώρα μετά την διαρροή των πληροφοριών, το email που επισυνάπτουμε από την κα Zoryana Strutynska της εταιρείας Geotest.
  • Όπως προκύπτει από την αλληλογραφία, οι εργασίες πραγματογνωμοσύνης είναι σε εξέλιξη. Ειδικότερα, βρίσκονται στην φάση της συλλογής εκτιμήσεων από τους εμπλεκόμενους φορείς.
  • Οι σκόπιμες διαρροές πληροφοριών που κάνουν λόγο για δήθεν «πόρισμα» του ΤΕΕ, συμπίπτουν χρονικά – όλως περιέργως – με την μάταιη προσπάθεια του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να πλήξει το κύρος και την αξιοπιστία της Εταιρείας μας.
  • Δηλώνουμε προς κάθε κατεύθυνση, ότι θα υπερασπιστούμε με κάθε νόμιμο τρόπο το κύρος της 45ετούς ιστορίας της Εταιρείας και τους κόπους των εργαζομένων μας, οι οποίοι εργάστηκαν με συνέπεια, προκειμένου να παραδώσουν αξιόπιστα και πλήρως λειτουργικά πάνω από 100 έργα στην Ελλάδα.
σιδηροδρομικές γραμμέςΕιδομένηΤεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας