Ελλάδα|03.12.2018 15:59

Θεσσαλονίκη: Τα δίκυκλα εμφανίζουν τη μεγαλύτερη άνοδο στις μετακινήσεις

Τίμος Φακαλής

Αυξήθηκαν  κατά 25% οι μετακινήσεις στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης την τελευταία 20ετία. Σύμφωνα με μελέτη που έκανε το 2018 το Ελληνικό Ινστιτούτο Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ) κάθε μέρα πραγματοποιούνται  στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης 2,07 εκατ. μετακινήσεις με ΙΧ, λεωφορεία, δίκυκλα, πόδια και ποδήλατα ενώ 18 χρόνια πριν αυτές έφταναν τις 1,6 εκατ. την μέρα. 

Βασική αιτία της αύξησης των μετακινήσεων όπως εξηγεί στο ethnos.gr η διευθύντρια ερευνών του ΙΜΕΤ/ΕΚΕΤΑ  Γεωργία  Αϋφαντοπούλου είναι η σημαντική συγκέντρωση του πληθυσμού που καταγράφηκε στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης τα τελευταία χρόνια.  “Αρκετοί ήταν αυτοί που επέλεξαν να εγκατασταθούν στη Θεσσαλονίκη από την Περιφέρεια μέσα στην κρίση είτε γιατί διαθέτει περισσότερες ευκαιρίες και δυνατότητες για δουλειά η πόλη, είτε γιατί προσφέρει καλύτερες υποδομές για τα παιδιά με χαμηλότερο κόστος” εξήγησε η κ. .  Αϋφαντοπούλου

Παρά την αύξηση των μετακινήσεων οι  Θεσσαλονικείς μείωσαν τη χρήση του ταξί σε ποσοστό  2,9% από 4,2% τη μέρα λόγω κρίσης. Αύξηση 30% καταγράφεται καθημερινά στις μετακινήσεις με λεωφορείο λόγω της κρίσης και παρά την κακή ποιότητα υπηρεσιών που προσφέρει ο ΟΑΣΘ ενώ  δυόμιση φορές αύξηση  παρατηρείται στη χρήση των δικύκλων (από 4,6% το 2000 στο 11% το 2018). “Προσπαθούν οι πολίτες να βρουν εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης πιο φθηνούς αλλά και πιο έξυπνους για να αποφύγουν το κυκλοφοριακό κομφούζιο” είπε η κ. Αϋφαντοπούλου.

Διαχρονική καταγράφεται και η προτίμηση των Θεσσαλονικέων για τα ΙΧ.  Έτσι αν και πέρασαν 18 ολόκληρα χρόνια-από την τελευταία μελέτη- οι μετακινήσεις με ΙΧ κρατούν την δυναμική τους, με το ποσοστό να κινείται σταθερά στο 40% .  Μείωση πάνω από 50% παρατηρείται στις μετακινήσεις πεζών στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης  παρά τις ήπιες αναπλάσεις οι οποίες έγιναν στο ιστορικό κέντρο τα τελευταία χρόνια με το ποσοστό να πέφτει από το 18,3% σε 8,9%.

Κύρια αιτία της μείωσης όπως εξηγεί η κ. Αϋφαντοπούλου είναι η σημαντική γήρανση του πληθυσμού ιδιαίτερα στο ιστορικό κέντρο της πόλης ενώ αποτελεί και ένα καμπανάκι για τις κακές υποδομές που δυσχεραίνει τις μετακινήσεις με τα πόδια στο κέντρο της πόλης. 

Την πλάτη συνεχίζουν να γυρνούν στα ποδήλατα οι πολίτες καθώς οι μετακινήσεις με αυτά το 2000 άγγιζαν το... 0,2%.ενώ σήμερα το ποσοστό παραμένει στον πάτο αγγίζοντας  μόλις το 1,2%. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το δίκτυο ποδηλατοδρόμων που φτιάχτηκε δεν ήταν σωστά μελετημένο και ουσιαστικά δεν λειτούργησε ποτέ κανονικά τόνισε η κ. Αϋφαντοπούλου.

Από τις 2 εκατ. μετακινήσεις που πραγματοποιούνται κάθε μέρα στο πολεοδομικό συγκρότημα  το 34% γίνεται μέσα στο δήμο Θεσσαλονίκης. Οι 150.000 προέρχονται από την Ανατολική Θεσσαλονίκη και ιδιαίτερα από την Καλαμαριά, το Πανόραμα, τη Θέρμη, την Πυλαία και τον Χορτιάτη.  Πολύ μεγαλύτερο φόρτο δέχεται το κέντρο από την Δυτική Θεσσαλονίκη καθώς καθημερινά μπαίνουν στο κέντρο από Σταυρούπολη, Εύοσμο, Αμπελόκηπους, Μενεμένη πάνω από  250.000 άνθρωποι. 

Τα στοιχεί αυτά δείχνουν ότι ο δήμος Θεσσαλονίκης πρέπει να ασχοληθεί πολύ μετά του οίκου του, να δώσει βαρύτητα αλλά και να βρει τρόπους για να φρενάρει αυτές τις μετακινήσεις αλλά και να  επανασχεδιάσει τις πύλες εισόδου στην πόλη τόνισε η κ. Αϋφαντοπούλου.

αυτοκίνητολεωφορείο του ΟΑΣΘποδήλατοΘεσσαλονίκη