Μοντέλο ...Θεσσαλονίκης και στις συγκοινωνίες της Αθήνας
Μαρία ΛιλιοπούλουΜοντέλο... Θεσσαλονίκης εξετάζεται να ακολουθηθεί και στην Αθήνα με την εκχώρηση συγκοινωνιακού έργου από τον ΟΑΣΑ στα ΚΤΕΛ Αττικής, στα οποία ενδέχεται να δοθούν ορισμένα από τα πιο μακρινά δρομολόγια, τα οποία σήμερα εκτελούν αστικά λεωφορεία του Οργανισμού.
Τη δυνατότητα αυτή, η οποία ήδη προβλεπόταν ως ένα βαθμό από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, αποσαφηνίζει το νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια, το οποίο ψηφίστηκε την Πέμπτη μαζί με τις διατάξεις για τις συγκοινωνίες και τις οδικές μεταφορές γενικότερα που είχαν ενταχθεί σε αυτό και πλέον αποτελεί νόμο του κράτους.
Ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ήταν απολύτως ξεκάθαρος στην χθεσινή του τοποθέτηση στη Βουλή: «Και βέβαια, ως μέρος του συνολικού σχεδίου μας για να λύσουμε το τεράστιο πρόβλημα που παραλάβαμε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με τον πολύ μικρό αριθμό λειτουργούντων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, προβλέπεται στο νομοσχέδιο η δυνατότητα εκτέλεσης μέρους του συγκοινωνιακού έργου, στις περιοχές αρμοδιότητας του Ο.Α.Σ.Α. και της Ο.Σ.Ε.Θ., από τα οικεία ΚΤΕΛ, με δυνατότητα υπεκμίσθωσης σε ΚΤΕΛ άλλων Περιφερειακών Ενοτήτων.
Όπως ξέρετε, περιμένουμε το «πράσινο φως» από το Ελεγκτικό Συνέδριο και σε λίγες μέρες, στη Θεσσαλονίκη θα μπουν στην κυκλοφορία τα πρώτα οχήματα των ΚΤΕΛ», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αρχή με τις μακρινές περιοχές
Αν και κανείς δεν έχει αναφερθεί στην ταυτότητα των επικρατέστερων προς εκχώρηση γραμμών στην Αττική, εκτιμάται ότι η αρχή θα γίνει με τις μεγαλύτερου χιλιομετρικού μήκους γραμμές, οι οποίες καλύπτουν πιο μακρινές αποστάσεις και σε ορισμένες περιπτώσεις ήδη εξυπηρετούνται και από δρομολόγια των ΚΤΕΛ. Ως πιθανές γραμμές για εκτέλεση από τα ΚΤΕΛ θεωρούνται εκείνες που εξυπηρετούν π.χ. τις περιοχές των Μεσογείων, το Σούνιο ή την Ελευσίνα.
Το ενδεχόμενο παραχωρησης συγκοινωνιακού έργου από τον ΟΑΣΑ στα ΚΤΕΛ φαίνεται να βρίσκει σύμφωνες τις δημοτικές αρχές της Ραφήνας, της Λαυρεωτικής και του Μαραθώνα, οι δημότες των οποίων για τη μετακίνησή τους με τα ΚΤΕΛ πλήρωνουν ακριβότερο εισιτήριο από το ενιαίο, χωρίς μάλιστα να έχουν τη δυνατότητα μετεπιβίβασης σε μέσα του ΟΑΣΑ, δυνατότητα την οποία παρέχει το ηλεκτρονικό εισιτήριο του Οργανισμού.
«Αποτελούσε πάγια θέση του δήμου Ραφήνας Πικερμίου η ένταξη του ΚΤΕΛ στη συγκοινωνιακή ομπρέλα του ΟΑΣΑ έτσι ώστε να παρέχει συγκοινωνιακό έργο το ΚΤΕΛ για λογαριασμό του ΟΑΣΑ με χρέωση αστικού εισιτηρίου και με χιλιομετρική αποζημίωση από τον ΟΑΣΑ προς τα ΚΤΕΛ» ανέφερε προ ημερών σε δηλώσεις του στον «Αθήνα 984», ο δήμαρχος Ραφήνας – Πικερμίου, Βαγγέλης Μπουρνούς.
Το συγκεκριμένο σχέδιο συγκαταλεγόταν στον παλαιότερο προγραμματισμό του ΟΑΣΑ, ο οποίος περιελάμβανε την ένταξη των ΚΤΕΛ κάτω από τη συγκοινωνιακή του ομπρέλα και τη μεταφορά των τερμάτων του σε σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς (Νομισματοκοπείο, Κηφισιά. Ελαιώνας, Κορωπί και Συγγρού-Φιξ ανάλογα με τις περιοχές που εξυπηρετούν), ο οποίος ωστόσο δεν εφαρμόστηκε ποτέ.
Τεράστια η έλλειψη σε λεωφορεία και οδηγούς στις ΟΣΥ
Βασικό επιχείρημα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ είναι η έλλειψη λεωφορείων και οδηγών στις ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες), η οποία ταλαιπωρεί εδώ και χρόνα το επιβατικό κοινό της Αθήνας.
Πλέον δρομολόγια εκτελούν περί τα 900 λεωφορεία και τρόλει, ενώ οι τελευταίες προσλήψεις προσωπικού στην εταιρία έγιναν το 2007 με αποτέλεσμα ο μέσος όρος των υπηρετούντων οδηγών και λοιπών εργαζομένων των ΟΣΥ να προσεγγίζει πλέον τα πενήντα έτη και να βαίνει μειούμενος χρόνο με το χρόνο εξαιτίας των συνταξιοδοτήσεων.
Στις ΟΣΥ μάλιστα είναι κοινό μυστικό ότι ακόμα και όταν βελτιώθηκε πρόσκαιρα η ροή ανταλλακτικών και επισκευάστηκαν αρκετά λεωφορεία το περασμένο φθινόπωρο ώστε να εξυπηρετηθεί καλύτερα το επιβατικό κοινό, ποτέ δεν μπόρεσαν να δρομολογηθούν ταυτόχρονα στο σύνολό τους καθώς δεν ....υπήρχαν οδηγοί.
Οπως μάλιστα έχει επισημάνει πολλές φορές και ο υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης, συνεχίζεται η διαδικασία επανεξέτασης που είχε ξεκινήσει το καλοκαίρι για τους περίπου 400 οδηγούς που είχαν εγκαταλείψει τα τελευταία χρόνια το τιμόνι είτε για λόγους υγείας ή για άλλους λόγους και απασχολούνται σε διοικητικές θέσεις στην εταιρία. Το πρόγραμμα επανεξέτασης αυτών των περιπτώσεων συνεχίζεται και πλέον απομένουν περίπου 250 περιπτώσεις που θα περάσουν και από δευτεροβάθμια επιτροπή.
Η σύσταση της συγκεκριμένης επιτροπής, μάλιστα, προβλέπεται και στον νόμο για τα υδατοδρόμια με στόχο οι οδηγοί που δεν αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα να επανέλθουν στις ειδικότητές τους ως οδηγοί.
Ωστόσο τη στιγμή που τρέχει όλη αυτή η προσπάθεια ώστε να επιστρέψουν εργαζόμενοι προσληφθέντες ως οδηγοί στο τιμόνι και έχουν ήδη κληθεί να ξανακαθίσουν στη θέση του οδηγού υπάλληλοι των ΟΣΥ που δεν έχουν πιάσει τιμόνι εδώ και μια 15ετία (υπάρχει και περίπτωση που δεν οδήγησε ποτέ καθώς εκείνη την εποχή υπήρχε πληθώρα οδηγών), μέσα σε ένα 24ωρο αναρτήθηκαν στη «Διαύγεια» τέσσερεις αποφάσεις για τη μεταφορά ισάριθμων εργαζομένων με την ειδικότητα του οδηγού, στον ΟΑΣΑ για να απασχοληθούν ως διοικητικοί υπάλληλοι, γεγονός, το οποίο προκάλεσε έντονη αναστάτωση στους κύκλους των εργαζομένων των ΟΣΥ.
Κι αυτό τη στιγμή που δεν ακούγεται τίποτα για προσλήψεις οδηγών ή τεχνιτών στις ΟΣΥ, οι οποίες είχαν «παγώσειι» τα μνημονιακά χρόνια, και ενώ τουλάχιστον το 10% των προγραμματισμένων βαρδιών καλύπτεται με δεδουλευμένα ρεπό, με αντίτιμο όμως τη σοβαρή αύξηση του λειτουργικού κόστους της ήδη ζημιογόνου εταιρίας.
Παρά τα δεδουλευμένα ρεπό όμως αριθμοί και βάρδιες δε φαίνεται να «βγαίνουν» στην εταιρία με αποτέλεσμα περίπου 200-250 βάρδιες την εβδομάδα να εξακολουθούν να μην καλύπτονται εξαιτίας της έλλειψης οδηγών αλλά και οχημάτων με συνήθη ...θύματα τους επιβάτες, οι οποίοι περιμένουν για ώρα στις στάσεις.