Ελλάδα|17.02.2020 13:39

Κραχ στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης: Η καθημερινή ταλαιπωρία των επιβατών

Τίμος Φακαλής

Επιβάτες στριμωγμένοι κυριολεκτικά σαν «σαρδέλες», σκουντήματα για τους τυχερούς που θα καταφέρουν να… τρυπώσουν και να επιβιβαστούν σε ένα από αυτά αφού πρώτα γίνει σκοτωμός στη στάση για το ποιος θα πρωτομπεί, φωνές, νεύρα και ένταση από αγανακτισμένους πολίτες που δεν κατάφεραν να επιβιβαστούν, «γαλλικά» στους οδηγούς από επιβάτες γιατί καθυστερούν τα δρομολόγια και αναστάτωση από τους συχνούς πλέον πορτοφολάδες, οι οποίοι προσπαθούν να εκμεταλλευτούν το κομφούζιο είναι μερικές μόνο από τις σκηνές που εκτυλίσσονται καθημερινά στις στάσεις και τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη. Πολλά είναι και τα παράπονα των εργαζομένων, καθώς τα λεωφορεία εκτός από υπερφορτωμένα είναι γερασμένα και όχι επαρκώς συντηρημένα. 

Σήμερα, στην πόλη κυκλοφορούν καθημερινά λιγότερα από 300 λεωφορεία- έναν στόχο που είχε θέσει η νέα διοίκηση- καλύπτοντας με το ζόρι το 60% των αναγκών της πόλης, καθώς απαιτούνται, ημερησίως, τουλάχιστον 500. Εκτός από την έλλειψη λεωφορείων συχνές είναι και οι βλάβες που παρουσιάζουν πολλά από αυτά, βγάζοντάς τα εκτός… μάχης. Τελευταίο επεισόδιο οι ρηγματώσεις που παρουσιάστηκαν στο σασί αρκετών εξ΄ αυτών με αποτέλεσμα να βγουν και άλλα νοκ άουτ τις τελευταίες μέρες.

Την ίδια ώρα, προβληματισμός επικρατεί και για την εφαρμογή του σχεδίου ανάταξης που έχει επεξεργαστεί η διοίκηση του ΟΑΣΘ μετά και το προσωρινό(;) φρενάρισμά του από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Το τελευταίο ανέβαλε μέχρι νεωτέρας τη λήψη απόφασης για την έγκριση ή όχι της σύμβασης του ΟΑΣΘ με τα ΚΤΕΛ, ζητώντας από τον ΟΣΕΘ (Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης) να καταθέσει περισσότερα στοιχεία αναφορικά με τη σημερινή επιχειρησιακή δυνατότητα του ΟΑΣΘ. Η επίμαχη σύμβαση το κόστος της οποίας ανέρχεται σε 23 εκατ. ευρώ ανά έτος και έχει χρονική διάρκεια δύο ετών, προβλέπει την παραχώρηση 25 δρομολογίων στα ΚΤΕΛ από τον ΟΑΣΘ εξοικονομώντας με αυτόν τον τρόπο λεωφορεία για το πολεοδομικό συγκρότημα.

«Έχει δίκιο που φωνάζει ο κόσμος»

«Ο κόσμος έχει δίκιο που φωνάζει. Η κατάσταση είναι δύσκολη. Και ζητούμε συγγνώμη. Καλούμε τον κόσμο να κάνει υπομονή μέχρι το καλοκαίρι οπότε και υπολογίζουμε να έχουμε πλήρη ανάταξη του οργανισμού και να μπει σε μια κανονικότητα», δήλωσε στο ethnos.gr ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ, Γιώργος Σκόδρας. Σύμφωνα με πληροφορίες, τα έσοδα ανά λεωφορείο το μήνα έχουν πέσει από 12.500 ευρώ σε 7.500 ευρώ εξαιτίας τόσο των αραιών δρομολογίων που εκτελούνται όσο και της σημαντικής εισιτηριοδιαφυγής που παρατηρείται. «Ο κόσμος δεν μπορεί να ανέβει στα λεωφορεία γιατί αρκετές φορές είναι γεμάτα ενώ σημαντική παράμετρος για την απώλεια εσόδων είναι και ο αριθμός των εισιτηρίων που δεν κόβονται. Η κατάσταση ήταν πολύ πιο δύσκολη από ό,τι νομίζαμε αρχικά όταν παραλάβαμε» είπε ο κ. Σκόρδας και πρόσθεσε: «Προχωρήσαμε άμεσα σε τρία βασικά βήματα. Στην απόφαση παράτασης ζωής του ΟΑΣΘ μέχρι το 2022, καθώς δεν προβλέπονταν κάποια διάδοχη κατάσταση και θα οδηγούμασταν σε ξαφνικό θάνατο του οργανισμού και των συγκοινωνιών το 2020, στην παραχώρηση δρομολογίων στα ΚΤΕΛ και στην προμήθεια 150 μεταχειρισμένων λεωφορείων». 

Πριν το Πάσχα αναμένεται να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για τη μίσθωση μέσω leasing 150 λεωφορείων-αντί για 100 όπως αρχικά είχε προϋπολογιστεί-μετά και την αύξηση της πίστωσης από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. «Επιλέξαμε αυτήν την λύση γιατί μετά την υπογραφή της σύμβασης ο ανάδοχος θα πρέπει να παραδώσει εντός 60 ημερών έναν σημαντικό αριθμό λεωφορείων. Θα ρθουν πιο γρήγορα τα μεταχειρισμένα. Είναι έτοιμα και δεν χρειάζεται να περιμένουμε να κατασκευαστούν». Σχολιάζοντας το φαινόμενο της εισιτηριοδιαφυγής ο πρόεδρος του οργανισμού τόνισε  ότι «η πολιτική του ‘Δεν πληρώνω’ η οποία εφαρμόστηκε τα προηγούμενα χρόνια έφερε αυτά τα αποτελέσματα» συμπληρώνοντας ότι οι έλεγχοι με την κατάσταση που επικρατεί στα λεωφορεία γίνονται δύσκολα.

«Άνευ προηγουμένου η κατάσταση στον ΟΑΣΘ» λένε οι πολίτες

Εκστρατεία για να αλλάξει η κατάσταση στον ΟΑΣΘ έχουν ξεκινήσει πολίτες συγκεντρώνοντας το ηλεκτρονικό ψήφισμά τους μέχρι στιγμής 9.500 υπογραφές. Σε αυτό τονίζουν ότι «η κατάσταση για τη μετακίνηση των κατοίκων της Θεσσαλονίκης με τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι άνευ προηγουμένου. Περισσότεροι από 1 εκατομμύριο πολίτες μετακινούνται με τα οχήματα του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), που είναι περιορισμένα σε αριθμό συγκριτικά με τον αριθμό των πολιτών του κυρίως πολεοδομικού συγκροτήματος και των γειτονικών δήμων (Βόλβης, Δέλτα, Θερμαϊκού, Θέρμης, Λαγκαδά, Χαλκηδόνος, και Ωραιοκάστρου). Σύμφωνα με τους ίδιους η κατάσταση που επικρατεί εντός των οχημάτων είναι αδικαιολόγητη και θέτει σε κίνδυνο την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών, δεδομένου ότι σε κάθε όχημα επιβαίνουν πολλοί περισσότεροι πολίτες από το επιτρεπτό όριο που ορίζεται από τους κατασκευαστές» και προσθέτουν μεταξύ άλλων: «Εν έτει 2019, στη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας μας δε νοείται να επικρατούν συνθήκες εξευτελισμού τόσων πολιτών και συνάμα να παραγκωνίζεται από "μερικούς" η ελεγκτική και διοικητική ικανότητα των ελληνικών κυβερνητικών αρχών που σέβονται τους πολίτες».

ΟΑΣΘ

επιβάτεςδρομολόγιαλεωφορείο ΟΑΣθ