Μεγάλος Περίπατος: Χαλάρωσε η Πανεπιστημίου, «μπούκωσαν» Αλεξάνδρας και Βασ. Κωνσταντίνου
Σύμφωνα με την ομάδα μελέτης του ΕΜΠ «μετά την πρώτη μέρα εφαρμογής του Μεγάλου Περιπάτου στην Πανεπιστημίου, οι χρόνοι διαδρομής σταδιακά βελτιώθηκαν»🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋
Σε... μεγάλο ασθενή του Μεγάλου Περιπάτου έχουν μετατραπεί οι περιφερειακοί οδικοί άξονες όπως η λεωφόρος Αλεξάνδρας και η Βασιλέως Κωνσταντίνου, αλλά και ορισμένοι κεντρικοί, όπως η Αμαλίας, οι οποίοι βάσει των στοιχείων έχουν επιβαρυνθεί σημαντικά από άποψη κυκλοφορίας, ειδικά κατά τη διάρκεια των ωρών αιχμής.
Οπως καταδεικνύει η αποτίμηση του πρώτου μήνα εφαρμογής των μέτρων, στη λεωφόρο Αλεξάνδρας και στην Βασ. Κωνσταντίνου, παρατηρήθηκε αισθητή αύξηση του ωριαίου κυκλοφοριακού φόρτου (διελεύσεις) κατά την πρωινή αιχμή (+19,5%) και κατά τη μεσημεριανή αιχμή (+28,5%).
Την ίδια στιγμή η κυκλοφορία ποδηλάτων στους νέους ποδηλατόδρομους παραμένει σε αμελητέα επίπεδα παρά τις υψηλές προσδοκίες, ενώ και ο χρόνος διαδρομών των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς στις γραμμές που διατρέχουν το κέντρο έχει αυξηθεί με τη μη ενεργοποίηση των λεωφορειολωρίδων έως τώρα να λειτουργεί επιβαρυντικά. Αυτά προκύπτουν μεταξύ άλλων από την αναλυτική συγκοινωνιακή αποτίμηση των πρώτων εβδομάδων της παρέμβασης που άλλαξε ριζικά την όψη του κέντρου και δίχασε ακόμα και τους συγκοινωνιολόγους.
Βάσει της αποτίμησης που έκανε η ομάδα των Συγκοινωνιολόγων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου για τις πρώτες 4 εβδομάδες εφαρμογής (15 Ιουνίου ως 10 Ιουλίου) «μετά την πρώτη μέρα εφαρμογής του Μεγάλου Περιπάτου στην Πανεπιστημίου, που υπήρξε σημαντική επιδείνωση της κυκλοφορίας, οι χρόνοι διαδρομής σταδιακά βελτιώθηκαν και τείνουν προς τις συνθήκες που υπήρχαν πριν από τις ρυθμίσεις, στους περισσότερους δρόμους». Ωστόσο οι ίδιοι επιστήμονες στα αναλυτικά στοιχεία που παραθέτουν στη συνέχεια της μελέτης παραδέχονται ότι στους περιφερειακούς άξονες (Βασ. Κωνσταντίνου και Λ. Αλεξάνδρας), από τη δεύτερη ημέρα εμφανίστηκε αναμενόμενη αύξηση της κυκλοφορίας (χωρίς όμως συνθήκες συμφόρησης).
Παρ' όλα αυτά, η κυκλοφοριακή επιβάρυνση παρέμεινε και τις τέσσερεις εβδομάδες, με μικρή χειροτέρευση την τρίτη εβδομάδα. «Η κυκλοφοριακή επιβάρυνση ενδεχομένως προκλήθηκε διότι οι άξονες αυτοί εξυπηρετούν μέρος της κυκλοφορίας που χρησιμοποιούσε τους κεντρικούς άξονες πριν τις επεμβάσεις».
Τα συγκεκριμένα στοιχεία παρουσιάστηκαν πριν από λίγες μέρες στη Διαπαραταξιακή Επιτροπή Διαβούλευσης που συνεδριάζει μία φορά την εβδομάδα και τα πρώτα συμπεράσματα, σύμφωνα με την ομάδα μελέτης είναι:
- Οι χρόνοι διαδρομής και οι αντίστοιχες ταχύτητες κυκλοφορίας εμφάνισαν σημαντική επιδείνωση την πρώτη μέρα, στην συνέχεια όμως βελτιώθηκαν και σταδιακά τείνουν προς τις συνθήκες που επικρατούσαν πριν τις ρυθμίσεις στους περισσότερους άξονες.
- Οι κυκλοφοριακοί φόρτοι κατά τις ώρες αιχμής στους οδικούς άξονες της περιοχής επιρροής μειώθηκαν κατά περίπου 10% καθώς οι μετακινούμενοι επέλεξαν κυρίως εναλλακτικές διαδρομές αλλά και μέσα μεταφοράς ή/και ωράρια
- Το ποσοστό χρήσης ΙΧ μειώθηκε συνολικά κατά 2% στους κεντρικούς και περιφερειακούς άξονες της πόλης με αντίστοιχη αύξηση του ποσοστού χρήσης των μοτοσυκλετών. Ταυτόχρονα παρατηρήθηκε θεαματική αύξηση της τάξης του 28% στον αριθμό των πεζών στις περιοχές των επεμβάσεων.
- Οι επιπτώσεις στην κυκλοφορία περιορίζονται στους οδικούς άξονες εντός του Δακτυλίου της Αθήνας με την επιρροή στους υπόλοιπους άξονες του Λεκανοπεδίου να είναι αμελητέα.
Ανάσα φαίνεται ότι θα δώσει το ...καλοκαίρι αλλά και ο μικρότερος αριθμός τουριστών που βρίσκεται φέτος στην πρωτεύουσα, καθώς οι συγκοινωνιολόγοι τονίζουν ότι «τις επόμενες μέρες η κυκλοφορία στο Λεκανοπέδιο της Αθήνας αναμένεται να εμφανίσει σταδιακή μείωση λόγω του καλοκαιριού, ιδιαίτερα χωρίς πολλούς τουρίστες. Ωστόσο συνολικά εκτιμούν πως η καταρχήν προσαρμογή της κυκλοφορίας και των συνηθειών των οδηγών στο Μεγάλο Περίπατο της Αθήνας θεωρείται μάλλον γρήγορη για το μέγεθος των επεμβάσεων και αναμένεται σταδιακή βελτίωση έως τον Σεπτέμβριο, με τους οδηγούς να προσαρμόζονται κατά περίπτωση σε νέα μέσα, νέες διαδρομές και νέα ωράρια».
Εκτιμούν επίσης ότι παρά τις ειδικές συνθήκες (μη λειτουργία δακτυλίου και ελεγχόμενης στάθμευσης, αυξημένη χρήση ΙΧ λόγω κορονοϊού, απουσία τουριστών) ο όγκος της κυκλοφορίας όλο τον Ιούνιο έτεινε στα τυπικά επίπεδα κυκλοφοριακού φόρτου, με αποτέλεσμα η σύγκριση των κυκλοφοριακών συνθηκών πριν και μετά να δείχνουν μια αξιόπιστη τάση της επιρροής και της προσαρμογής της κυκλοφορίας.
Αναλυτικά βάσει της μελέτης αποτίμησης
1. Κυκλοφοριακή εξυπηρέτηση κατά την πρωινή ώρα αιχμής
- Αναμενόμενη κυκλοφοριακή επιβάρυνση στην Πανεπιστημίου (από 2,7 σε 4,0 λεπτά). Η ροή της κυκλοφορίας στην οδό Σταδίου δεν επηρεάστηκε από τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην πλατεία Συντάγματος (από 29/6).
- Αισθητή κυκλοφοριακή επιβάρυνση στην Βασ. Αμαλίας προς Σύνταγμα (από 3.6 σε 5.9 λεπτά) και κυκλοφοριακή επιβάρυνση στους οδικούς άξονες Βασ. Κωνσταντίνου και Αλεξάνδρας (αύξηση χρόνου διαδρομής κατά 1,0 - 1,5 λεπτό).
2. Κυκλοφοριακοί φόρτοι
- Στην οδό Πανεπιστημίου παρατηρήθηκε αναμενόμενη μείωση του ωριαίου κυκλοφοριακού φόρτου (διελεύσεις) κατά την πρωινή αιχμή (-23%: από 4.200 σε 3.400) και κατά την μεσημεριανή αιχμή (-13,6%).
- Στους άξονες της εγγύς περιοχής οι διελεύσεις μειώθηκαν κατά 14% και στους περιφερειακούς άξονες (Λ.Αλεξάνδρας, Βασ.Κωνσταντίνου) αυξήθηκαν κατά 20%, χωρίς όμως να φτάσουν σε συμφόρηση.
3. Σύνθεση Κυκλοφορίας
- Στην οδό Πανεπιστημίου, το ποσοστό των ΙΧ επιβατικών μειώθηκε κατά 9% με αντίστοιχη αύξηση κατά 8,6% στις μοτοσυκλέτες και 1,3% στα ταξί.
- Στους άξονες της εγγύς περιοχής το ποσοστό των ΙΧ επιβατικών μειώθηκε κατά 5,6% με αντίστοιχη αύξηση κατά 2,3% στις μοτοσυκλέτες και στα ταξί. Στους περιφερειακούς άξονες (Λ.Αλεξάνδρας, Βασ.Κωνσταντίνου) δεν παρατηρήθηκε σημαντική μεταβολή στη σύνθεση της κυκλοφορίας.
- Παρατηρήθηκε θεαματική αύξηση της κυκλοφορίας πεζών στην Πανεπιστημίου (+15%), σε όλους τους άξονες της εγγύς περιοχής (+23%) και στους περιφερειακούς άξονες (+48%).
- Η κυκλοφορία ποδηλάτων παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα με τους συγκοινωνιολόγους να κτιμούν ότι η κουλτούρα χρήσης ποδηλάτου χρειάζεται και σημαντικά περισσότερο χρόνο και μεγαλύτερο δίκτυο.
4. Άλλα Μεγέθη
- Στις λεωφορειακές γραμμές που περνούν από το κέντρο παρατηρήθηκε μικρή αύξηση του μέσου χρόνου διαδρομής (+3,5%) κατά την πρωινή αιχμή, δεδομένου και του ότι δεν έχουν ενεργοποιηθεί οι λεωφορειολωρίδες.
- Στην οδό Σόλωνος, οι συστηματικοί έλεγχοι οδήγησαν καταρχήν σε θεαματική αύξηση των βεβαιούμενων παραβάσεων παράνομης στάθμευσης και στη συνέχεια σε κατακόρυφη μείωση (-65%) λόγω συμμόρφωσης των οδηγών και μείωσης της παραβατικότητας.
Σύμφωνα με την ομάδα μελέτης του ΕΜΠ, κρίνεται απαραίτητο οι προσαρμογές στην κυκλοφορία να ωριμάσουν έως τον Σεπτέμβριο όταν αυξηθεί εκ νέου η κυκλοφορία.
Οι ίδιοι εντάσσουν στα απαραίτητα επόμενα βήματα την ενεργοποίηση των λεωφορειολωρίδων και τη συστηματική αστυνόμευσή τους σε βάθος χρόνου, την ενεργοποίηση της ελεγχόμενης στάθμευσης και του δακτυλίου, ενώ εκτιμούν ότι: «Με τελικό στόχο την αλλαγή των συνηθειών των Αθηναίων με επιλογή περισσότερο των ΜΜΜ (από τα προάστια) και της κίνησης πεζή και με ποδήλατο (στις κοντινότερες μετακινήσεις), η συστηματική εφαρμογή όλων των ρυθμίσεων στην κυκλοφορία και στη στάθμευση αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική ανακατανομή ανάμεσα στα μέσα και τελικώς σε αναβαθμισμένη εξυπηρέτηση όλων».
Δεκατρείς γυναικοκτονίες από τις αρχές του 2024: Τα στοιχεία-σοκ για την ενδοοικογενειακή βία στην Ελλάδα
Επιστροφή Τραμπ στον Λευκό Οίκο: Το «παγωμένο» κλίμα και η θερμή χειραψία με τον Μπάιντεν στις κάμερες – Τι συζήτησαν οι δυο άνδρες
Οι αναφορές της ΕΥΠ για τις σχέσεις Λευκωσίας-Αθήνας πριν το πραξικόπημα: «Ο Μακάριος εκβιάζει την Ελληνικήν Κυβέρνησιν»
Ιβάν Γιοβάνοβιτς: «Μπροστά σε 60.000 κόσμο πάμε μόνο για τη νίκη»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr