Σε σλάλομ µε πυκνά εµπόδια εξελίσσεται ο Μεγάλος Περίπατος της Αθήνας. Οι µεγάλες προσδοκίες που καλλιέργησε αρχικά αλλά και στη συνέχεια για απελευθέρωση χώρου προς όφελος πεζών και ποδηλάτων πάνε... περίπατο, καθώς, σε αυτή τη φάση, δίνεται µια παραπάνω λωρίδα για τα ΙΧ στο πεδίο της κεντρικής αντιπαράθεσης του όλου εγχειρήµατος, δηλαδή την οδό Πανεπιστηµίου. Η απόφαση που ελήφθη εµφανίστηκε αφενός ως αποτέλεσµα πολιτικής συνεννόησης προκειµένου να εξασφαλιστεί πλειοψηφία στο ∆ηµοτικό Συµβούλιο µε τη σύµπραξη του Παύλου Γερουλάνου, αφετέρου ως µια ακόµη πειραµατική εφαρµογή που µπορεί να οδηγήσει σε χρήσιµα συµπεράσµατα για το συνολικότερο σχέδιο του Μεγάλου Περιπάτου. Ωστόσο, ο νέος προσωρινός ανασχεδιασµός της Πανεπιστηµίου δεν έκανε καθόλου ευτυχείς τους µελετητές που στήριξαν τα αρχικά µέτρα, καθώς µέσα στην Επιτροπή ∆ιαβούλευσης αναφέρουν ότι το διάστηµα που µεσολάβησε δεν είναι επαρκές για να εξαχθούν ασφαλή συµπεράσµατα. Αρχων του Μεγάλου Περιπάτου, µέσα από αυτές τις συνεχείς δολιχοδροµίες, αναδεικνύεται ο κορονοϊός! Με την επίκληση της πανδηµίας ελήφθησαν σε χρόνους-ρεκόρ τον περασµένο Μάιο οι αποφάσεις τόσο για την υλοποίηση των πιλοτικών σχεδιασµών όσο και για τις σχετικές προµήθειες που κόστισαν 2 εκατ. ευρώ και σχολιάστηκαν ευρέως. Τότε ήταν η ανάγκη να δηµιουργηθεί µεγαλύτερη απόσταση ασφαλείας για τους πεζούς καθώς τα οχήµατα κυκλοφορούσαν λιγότερο. Τώρα είναι η µεγάλη αύξηση της κυκλοφορίας των οχηµάτων που παρατηρείται, σύµφωνα µε τους µελετητές, µετά τον Ιούλιο. Η αύξηση αυτή πλησιάζει το 50%! Πώς θα µπορούσε όµως να συµβεί διαφορετικά από τη στιγµή που και τον Μάιο η κυβέρνηση σύστηνε να προτιµώνται τα ΙΧ για τις µετακινήσεις; Πώς θα γινόταν αλλιώς από τη στιγµή που δεν αυξήθηκαν σηµαντικά τα δροµολόγια των µέσων µαζικής µεταφοράς και δεν λειτούργησαν καν οι λεωφορειολωρίδες; Αύξηση κρουσμάτων Σύµφωνα µε τον καθηγητή Γιαννή, η κυκλοφορία, που ήταν τον Μάιο στο 80% σε σχέση µε έναν χρόνο πριν, τον Ιούλιο έφθασε στο 115%. Σε αυτό, όµως, συνετέλεσε, κατά τον κ. Γιαννή, η αύξηση των κρουσµάτων που άρχισε να παρατηρείται µετά την 1η Ιουλίου και η σχετική ανησυχία που προέκυψε. Η ανατροπή αυτή, σύµφωνα µε τον καθηγητή, δεν ήταν αναµενόµενη. Πάντως, ο ίδιος επισηµαίνει ότι οι παρεµβάσεις που έγιναν µέσω του πρότζεκτ Μεγάλος Περίπατος έχουν ήδη και ευεργετικές επιπτώσεις, καθώς η κυκλοφορία των πεζών σε διάφορα σηµεία του κέντρου έχει αυξηθεί κατά 30%, στην Πανεπιστηµίου δε έως και κατά 35%. Είναι πιθανόν, πάντως, αυτή η αύξηση να µην είναι τόσο αποτέλεσµα των µέτρων υπέρ των πεζών αλλά -και πάλι- του φόβου που γεννά η αύξηση των κρουσµάτων που οδηγεί πολλούς να βαδίζουν, αντί να επιλέγουν κάποιο ΜΜΜ. Υπενθυµίζεται ότι, βάσει των αρχικών εξαγγελιών τον περασµένο Μάιο, εκτός των δύο λωρίδων της Πανεπιστηµίου που γίνονται τώρα µία, θα έµεναν ελεύθερα από αυτοκίνητα το Εµπορικό Τρίγωνο και η Πλάκα, καθώς και οι οδοί Αθηνάς, Ερµού, Βασ. Ολγας, Ηρώδου Αττικού, Μητροπόλεως, Αιόλου, Ρήγα Φεραίου, Σίνα. Σχεδόν τρεις µήνες µετά, η µόνη που πραγµατικά απελευθερώθηκε είναι η Λεωφόρος Βασ. Ολγας, καθώς η Ηρώδου Αττικού ήταν εδώ και χρόνια σχεδόν µόνιµα κλειστή για τα οχήµατα, αλλά για λόγους που δεν αφορούν την απελευθέρωση δηµόσιου χώρου. «Ανοικτή διαβούλευση» Πάντως, για τον ερχόµενο Σεπτέµβριο, εκτός από την ανησυχία που γεννά η αύξηση των κρουσµάτων µε συνέπεια την επικυριαρχία των ΙΧ στο κέντρο της Αθήνας, ο δήµαρχος Αθηναίων υπόσχεται «ανοιχτή διαβούλευση». «Αξιοποιούµε τον διάλογο ως εργαλείο βελτίωσης του έργου και όχηµα για να εξελιχθεί µε τις καλύτερες προδιαγραφές. Η διαβούλευση κορυφώνεται µε ένα τριήµερο ανοιχτής και ζωντανής συζήτησης µε όλους τους φορείς στις αρχές του Σεπτέµβρη. Ο διάλογος θα διεξαχθεί δηµόσια, βάσει όλων των δεδοµένων που έχουµε στη διάθεσή µας» ανέφερε σε σχετική ανακοίνωση.