Με Βαρθολομαίο η 1η Διεθνής Μαθητική Συνάντηση Λογοτεχνίας
Η 1η Διεθνής Μαθητική Συνάντηση Λογοτεχνίας στοχεύει να αποτελέσει μία πρόταση διδασκαλίας και προσέγγισης της λογοτεχνίας αλλά και να συνδράμει στη διατήρηση της δημιουργικής συνεργασίας μαθητών και εκπαιδευτικών με εκλεκτούς εκπροσώπους των γραμμάτων και των τεχνών🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋
«Απ’ τες εννιά» όπως θα έλεγε και ο Κ.Π. Καβάφης ξεκίνησε διαδικτυακά η 1η Διεθνής Μαθητική Συνάντηση Λογοτεχνίας με τον ευφάνταστο τίτλο «Η λογοτεχνία αλλιώς», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Κώστας Γιαβής, η οποία συνδιοργανώνεται από τα Εκπαιδευτήρια Ε. Μαντουλίδη και το Ζωγράφειο Λύκειο Κωνσταντινούπολης στις 15 και 16 Απριλίου και τελεί υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου Μαθητές, καθηγητές της δευτεροβάθμιας και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και λογοτέχνες είχαν την ευκαιρία να ανταλλάξουν σκέψεις, ερωτήσεις και προβληματισμούς σχετικά με τη διδασκαλία της λογοτεχνίας σήμερα αλλά και τη σχέση της με τη νέα γενιά.
Την έναρξη των εργασιών της Συνάντησης κήρυξε η ΑΘΠ ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. κ. Βαρθολομαίος.
Σ αυτό το link μπορείτε να παρακολουθήσετε τον χαιρετισμό Του. https://youtu.be/6YyNtEJBVqU
Διαβάστε ακόμη: Σολωμό και Παλαμά μελετούν φοιτητές από τη Βόρεια Μακεδονία - Trend οι σπουδές στην Ελλάδα
Στην πρώτη συνεδρία «Η διδασκαλία της λογοτεχνίας στο Λύκειο σήμερα» η μαθήτρια Χριστίνα Τσακλόγλου τόνισε την ανάγκη να στραφεί η διδασκαλία και σε πιο «φωτεινά» κείμενα, ενώ ο κ. Σπύρος Κιοσσές έκανε λόγο για την αναγκαιότητα μιας πιο ελεύθερης επιλογής κειμένων, έξω από τα σχολικά συγγράμματα, άποψη που υιοθετήθηκε από πολλούς μαθητές που τόνισαν τα «δικαιώματά» τους σ’ αυτή την επιλογή. Στη συνέχεια έγινε λόγος για «Το ιδανικό μάθημα λογοτεχνίας - Προτάσεις για τη διδασκαλία και την ανάγνωση».
Σ αυτό το link μπορείτε να παρακολουθήσετε την 1η Συνεδρία: https://youtu.be/nKD-C_7hcx0
Η κ. Βενετία Αποστολίδου αναφέρθηκε στην ευρύτερη προσέγγιση της λογοτεχνίας πέρα από την τάξη, ενώ ιδιαίτερα εντύπωση έκανε και η τοποθέτηση της μαθήτριας Έλενας Αγουρίδου για μια πιο σύγχρονη προσέγγιση μέσω της δραματοποίησης ακόμα και στις μεγαλύτερες τάξεις του Λυκείου, στην δεύτερη συνεδρία με τίτλο: «Το ιδανικό μάθημα λογοτεχνίας - Προτάσεις για τη διδασκαλία και την ανάγνωση». Πολύς λόγος έγινε, επίσης, για τον δάσκαλο της λογοτεχνίας που καλείται σήμερα να υποδυθεί διάφορους ρόλους… από ηθοποιός, όπως είπε η μαθήτρια Κωνσταντίνα Γιαννοπούλου, μέχρι και σκηνοθέτης, όπως πρόσθεσε ο κ. Κώστας Ακρίβος.
Εδώ μπορείτε να παρακολουθήσετε την 2η Συνεδρία: https://youtu.be/w5DWPgY4ML4
Τη σκυτάλη πήρε η συνεδρία με τον τίτλο «Διδάσκεται η ποίηση;», όπου οι μαθητές αναφέρθηκαν στη σπουδαιότητα της ποίησης σε εποχές αντιποιητικές και στις δυσκολίες της διδασκαλίας της, ενώ δεν δίστασαν να διαβάσουν ποιήματα κυρίως του Γιάννη Ρίτσου και του Γιώργου Σεφέρη, αλλά και να τραγουδήσουν με φρεσκάδα και χάρη ακόμη και ποίημα του Κωστή Παλαμά! Συμμετείχαν: Ευτυχία Παναγιώτου, Ποιήτρια, Sadahzinia (Γιολάντα Τσιαμποκάλου), Στιχουργός, Συγγραφέας, Άσπα Χασιώτη, Δρ. Φιλολογίας, Γενική Διευθύντρια Εκπαιδευτηρίων Ε. Μαντουλίδη, Γιώργος Χουλιάρας
Μετά το μικρό διάλειμμα, ακολούθησε η συνεδρία με τον τίτλο «Ο ρόλος του αναγνώστη, ο ρόλος του συγγραφέα, ο ρόλος του δασκάλου της λογοτεχνίας», στην οποία η κ. Λίλα Κονομάρα επισήμανε ότι η απόφαση να γίνεις συγγραφέας πρέπει να πηγάζει από μεγάλη θέληση, καθώς δεν μπορεί κανείς σήμερα να βιοποριστεί από τη συγγραφική εργασία, ενώ ο κ. Γιώργος Αντρειωμένος εστίασε στη συμβολή της τεχνολογίας στο μάθημα της λογοτεχνίας και τη διασύνδεση του μαθήματος με άλλα γνωστικά αντικείμενα για μια πιο ελκυστική προσέγγιση για μαθητές και καθηγητές.
Σ' αυτό το link μπορείτε να παρακολουθήσετε την 4η Συνεδρία: https://youtu.be/_Ni_3uKVMnA
Η πρώτη μέρα έκλεισε με τη συζήτηση που στηρίχτηκε στο ερώτημα «Δημιουργική γραφή ή έκθεση;», στην οποία οι μαθητές επικεντρώθηκαν κυρίως στον βαθμοθηρικό και χρησιμοθηρικό χαρακτήρα του μαθήματος της έκθεσης και τόνισαν την ελευθερία σκέψης που διέπει τη δημιουργική γραφή και την ανάγκη ένταξής της στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, ενώ η κ. Σοφία Νικολαΐδου έκανε λόγο για το ψυχωφελές της δημιουργικής γραφής σε ένα «κλειστό» εκπαιδευτικό σύστημα, όπως το ελληνικό. Από την πλευρά του ο κ. Κώστας Αγγελάκος τόνισε ότι όλο και περισσότερο το τελευταίο διάστημα οι δύο πλευρές, μετά τις αλλαγές στο μάθημα, συγκλίνουν και δεν υπάρχουν μανιχαϊστικές λογικές.
Σ αυτό το link μπορείτε να παρακολουθήσετε την 4η Συνεδρία: https://youtu.be/fTfLH1Vjs-s
Και η ώρα πήγε 6… έγειρε να ξεκουραστεί το 9.
Συνεχίζεται την Παρασκευή 16 Απριλίου
Και έπεται συνέχεια αύριο πάλι στις 9…
… με τις εξής ενδιαφέρουσες ενότητες τις οποίες μπορεί να την παρακολουθήσει όποιος επιθυμεί από: https://www.livemedia.gr/logoallios21
Οι λογοτέχνες αλλιώς: οι ξένοι κλασικοί, η επιστημονική φαντασία, τα κόμικς
Ειδικός σύμβουλος: Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, Ομότιμη Καθηγήτρια Φιλολογίας ΑΠΘ, Συγγραφέας
Συντονίζει: Μικέλα Χαρτουλάρη, Δημοσιογράφος
Συμμετέχουν: Δημοσθένης Παπαμάρκος, Συγγραφέας, Σεναριογράφος, Συγγραφέας Κόμικς, Βασιλική Πέτσα, Συγγραφέας, Μεταφράστρια
Πώς αντιστέκεται το βιβλίο στη φαντασμαγορία των νέων τεχνολογιών;
Ειδικός σύμβουλος: Κώστας Καραβίδας, Δρ. Φιλολογίας, Μέλος Ε.ΔΙ.Π. Τμήματος Φιλολογίας Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Συντονίζει: Κώστας Mπλιάτκας, Δημοσιογράφος, Συγγραφέας
Συμμετέχουν: Δημήτρης Αθηνάκης, Συγγραφέας, Επιμελητής Εκδόσεων, Μεταφραστής, Έλενα Μαρούτσου, Συγγραφέας, Κριτικός Λογοτεχνίας, Παυλίνα Μάρβιν, Συγγραφέας, υπ. Δρ. Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ, Υπεύθυνη Φεστιβάλ Λογοτεχνικής Perfomance ΔΕΒΘ
Σύγχρονες Οδύσσειες και απαγορευμένα κείμενα
Ειδικός σύμβουλος: Δημήτρης Τζιόβας, Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας University of Birmingham
Συντονίζει: Παύλος Τσίμας, Δημοσιογράφος, Συγγραφέας
Συμμετέχουν: Κατερίνα Σχινά, Κριτικός Λογοτεχνίας, Συγγραφέας, Μεταφράστρια, Χρήστος Χωμενίδης, Συγγραφέας
Λογοτέχνες εξομολογούνται: επιλογές, δύσκολες στιγμές, χαρές και αδιέξοδα
Ειδικός σύμβουλος: Γιάννης Πάσχος, Συγγραφέας
Συντονίζει: Στέφανος Τσιτσόπουλος, Δημοσιογράφος, Συγγραφέας
Συμμετέχουν: Ελισάβετ Κοτζιά, Κριτικός Λογοτεχνίας, Συγγραφέας, Κάλλια Παπαδάκη, Συγγραφέας, Μανώλης Πιμπλής, Συγγραφέας, Δημοσιογράφος
Εισαγωγικό βίντεο: Κατερίνα Σχινά, Κριτικός Λογοτεχνίας, Συγγραφέας, Μεταφράστρια
Παρέμβαση με βίντεο: Κυριακή Μπεϊόγλου, Δημοσιογράφος, Συγγραφέας, Θωμάς Κοροβίνης, Συγγραφέας
Η λογοτεχνία στο πανί και στη σκηνή
Ειδικός σύμβουλος: Μιχάλης Σπέγγος, Συγγραφέας
Συντονίζει: Μαρίνα Αγγελάκη, Δημοσιογράφος
Συμμετέχουν: Στέλιος Μάινας, Ηθοποιός, Τάσος Μπουλμέτης, Σκηνοθέτης
Η λογοτεχνία και η αναζήτηση νοήματος
Ειδικός σύμβουλος: Φραγκίσκη Αμπατζοπούλου, Ομότιμη Καθηγήτρια Φιλολογίας ΑΠΘ, Συγγραφέας
Συντονίζει: Παυλίνα Μάρβιν, Συγγραφέας, υπ. Δρ. Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ, Υπεύθυνη Φεστιβάλ Λογοτεχνικής Perfomance ΔΕΒΘ
Συμμετέχουν: Τόλης Νικηφόρου, Ποιητής, Συγγραφέας, Χρήστος Αστερίου, Δρ. Φιλολογίας, Συγγραφέας
Λίγα λόγια για την διοργάνωση
Η 1η Διεθνής Μαθητική Συνάντηση Λογοτεχνίας στοχεύει να αποτελέσει μία πρόταση διδασκαλίας και προσέγγισης της λογοτεχνίας αλλά και να συνδράμει στη διατήρηση της επαφής, της επικοινωνίας, της ανταλλαγής απόψεων, της δημιουργικής συνεργασίας μαθητών και εκπαιδευτικών με εκλεκτούς εκπροσώπους των γραμμάτων και των τεχνών.
Μέσα από την Συνάντηση θα δοθεί βήμα στους μαθητές να εκφράσουν τις απόψεις τους και τις προτάσεις τους. Να μιλήσουν ελεύθερα για αυτά που τους προβληματίζουν αλλά και για αυτά που επιθυμούν. Για αυτά που σκέφτονται, αλλά εύκολα λόγια δεν γίνονται, για ό,τι καταληστεύει το όνειρά τους και θολώνει τον μακρινό ορίζοντα της σκέψης τους. Στην φετινή, πρώτη διοργάνωση συμμετέχουν 170 μαθητές από 22 σχολεία της Ελλάδας, της Κωνσταντινούπολης, της Ίμβρου, της Λευκωσίας, της Νέας Υόρκης και του Γιοχάνεσμπουργκ, 46 εκπαιδευτικοί και 50 εκλεκτοί εκπροσώπων των γραμμάτων και των τεχνών.
Λόγω της πανδημίας δεν στάθηκε δυνατό να πραγματοποιηθεί το 8ο Διεθνές Μαθητικό Συνέδριο Λογοτεχνίας με θέμα: «Γιάννης Ρίτσος. Ο ποιητής της Ρωμιοσύνης» την Άνοιξη του 2020. Είχαν προηγηθεί επτά διοργανώσεις για τον Α. Παπαδιαμάντη (2012), τον Κ. Π. Καβάφη (2013), τον Γ. Σεφέρη (2014), τον Γ. Βιζυηνό (2015) και τον Ο. Ελύτη (2016), Θεοτοκά (2018), Σαμαράκη (2019) στις οποίες συμμετείχαν ανά διοργάνωση 300 μαθητές και εκπαιδευτικοί από σχολεία της Ελλάδας, της Λευκωσίας, της Αλεξάνδρειας της Αιγύπτου, της Κωνσταντινούπολης και της Ίμβρου, της Ν. Υόρκης καθώς και εκλεκτών εκπροσώπων των γραμμάτων και των τεχνών.
Για τον λόγο αυτό οι διοργανωτές αποφάσισαν να κρατήσουν την επαφή έστω διαδικτυακά και να πραγματοποιήσουν την 1η Διεθνή Μαθητική Συνάντηση Λογοτεχνίας μέχρι να συναντηθούν πάλι ένα χρόνο μετά, την Άνοιξη του 2022, στην Πόλη. Εξάλλου και το Διεθνές Μαθητικό Συνέδριο Λογοτεχνίας, που πραγματοποιείται με επιτυχία από το 2012 αποτελεί μια πρόταση διδασκαλίας και προώθησης της λογοτεχνίας, μια πρόταση καινοτόμα, ευφάνταστη και πρωτοποριακή.
Τα 22 σχολεία που συμμετέχουν
2ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ, 3ο ΓΕΛ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ, ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΚΟΡΙΝΘΙΑΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΟ Α.Ε., ΓΥΜΝΑΣΙΟ - ΛΥΚΕΙΟ ΙΜΒΡΟΥ, ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΛΙΒΑΔΟΧΩΡΙΟΥ ΛΗΜΝΟΥ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΑΥΓΟΥΛΕΑ - ΛΙΝΑΡΔΑΤΟΥ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΓΕΙΤΟΝΑ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ Ε. ΜΑΝΤΟΥΛΙΔΗ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ Ν. ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ, ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΑΙΔΕΙΑ, ΕΛΛΗΝΟΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ, ΑΣΤΟΡΙΑ ΝΥ, ΕΛΛΗΝΟΓΑΛΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ «JEANNE D’ ARC», ΖΩΓΡΑΦΕΙΟ ΛΥΚΕΙΟ, ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΑΞΙΟΝ, ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΑΘΗΝΩΝ, ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΨΥΧΙΚΟΥ, ΛΥΚΕΙΟ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ, ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΒΟΛΟΥ, ΠΑΓΚΥΠΡΙΟΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΝ, ΠΡΟΤΥΠΟ ΓΕΛ ΒΑΡΒΑΚΕΙΟΥ ΣΧΟΛΗΣ, ST. CATHERINE’ S BRITISH SCHOOL, ΣΧΟΛΗ ΣΑΧΕΤΙ ΓΙΟΧΑΝΕΣΜΠΟΥΡΓΚ
ΣΥΡΙΖΑ: Ασκήσεις ισορροπίας από Φάμελλο – Τα ονόματα που ακούγονται για τις αλλαγές και σε ΚΟ, κόμμα και ο ρόλος Πολάκη
Τα τρία σήματα που εξέπεμψε ο Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο - Σε ποια θέματα ρίχνει το βάρος
ΟΣΕ τέλος, έρχονται οι «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας» - Τι αλλάζει με το νέο νομοσχέδιο
Πρωτότυπο «αντίο» σε ένα παλιό αυτοκίνητο: Οικογένεια... έθαψε και έκανε πανάκριβη τελετή σε ένα παλιό Suzuki γιατί ήθελε να το «τιμήσει»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr