Μαθητές εσπερινών: «Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής υπονομεύει το μέλλον μας»
Ανοιχτή επιστολή δύο μαθητριών εσπερινών λυκείων στην υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Ανοιχτή επιστολή στην υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως στέλνουν λίγες ημέρες πριν τις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις δύο μαθήτριες εσπερινών λυκείων, με αφορμή το ζήτημα της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, το οποίο απειλεί να τινάξει στον αέρα τα όνειρα και τις ελπίδες για πανεπιστημιακές σπουδές εκατοντάδων μαθητών που κάθονται νύχτες στα θρανία της ανάγκης.
«Η Πολιτεία με την έως νυν ευεργετική διάταξη της ποσόστωσης του 1%, επιπλέον των θέσεων που προβλέπονται για τα Ημερήσια Λύκεια, αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες των μαθητών των Εσπερινών Λυκείων και το έννομο δικαίωμά τους για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Όμως, με τον νέο νόμο καθίσταται ανέφικτη η δυνατότητα αυτή, ενώ η ψευδαισθητική βιτρίνα της επικαλούμενης ισονομίας καταρρέει ολοσχερώς, αν συνυπολογιστεί το μαθησιακό υπόβαθρο των μαθητών των Εσπερινών Λυκείων εν σχέσει με αυτό των Ημερήσιων Λυκείων», επισημαίνουν στην επιστολή τους οι δύο μαθήτριες.
Υπενθυμίζεται ότι μέχρι τώρα οι μαθητές των εσπερινών λυκείων διαγωνίζονταν μεταξύ τους για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και σε κάθε σχολή εισαγόταν ένα μικρό ποσοστό μαθητών των εσπερινών λυκείων, επιπλέον των εισαγομένων από τα ημερήσια λύκεια. Το ζήτημα που είχε αναδείξει με ρεπορτάζ του το «ethnos.gr» αφορά τις πανεπιστημιακές σπουδές περίπου 600 υποψηφίων το χρόνο. Πρόκειται για το γνωστό ποσοστό του 1%, το οποίο μπορεί τυπικώς να υφίσταται, αλλά ουσιαστικά καταργείται καθώς οι μαθητές των εσπερινών Λυκείων θα πρέπει πλέον να ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις στις πανελλαδικές εξετάσεις τους απόφοιτους των ημερησίων, την ώρα που δεν έχουν ούτε τον ίδιο διαθέσιμο χρονο για μελέτη, αλλά ούτε και τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν φροντιστηριακά μαθήματα.
Ακολουθεί ολόκληρη η επιστολή των δύο μαθητριών:
Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ,
Σας απευθύνουμε αυτήν την επιστολή ως μαθήτριες Εσπερινών Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων, σεβόμενες την θέση σας και χωρίς καμία διάθεση αντιπαράθεσης, προκειμένου να σας εκφράσουμε και τους δικούς μας προβληματισμούς για τον Ν. 4777/2021 (ΦΕΚ 25Α/2021), που τυχαίνει να γνωρίζουμε ότι ταλανίζει την πλειονότητα των μαθητών των Εσπερινών Λυκείων.
Η παρούσα επιστολή αντικατοπτρίζει την ανάγκη μας να μην δεχτούμε άβουλα τον νέο νόμο, που δεν συμβαδίζει με τον τρόπο σκέψης μας, την προσπάθειά μας να διαμαρτυρηθούμε, να διαφωνήσουμε, και ίσως να κατορθώσουμε να σας προβληματίσουμε. Και σας ρωτούμε άμεσα, κυρία Υπουργέ, πώς επιδιώκετε να μας πείσετε να γίνουμε υποστηρικτές του νόμου αυτού, όταν στον λόγο σας ανθούν λέξεις ως επιχειρήματα των κινήσεών σας, όπως “κοινή λογική”; Ποιά “κοινή λογική” ακολουθεί και εξυπηρετεί ο συγκεκριμένος νόμος; Αυτή που συμφέρει εσάς ή την μαθητική κοινότητα;
Όπως ήδη γνωρίζετε, με τον νέο νόμο στις παρ. 2 του αρθ. 4Β / παρ. 4 του αρθ. 5 προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ενιαία Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής για τους μαθητές των Εσπερινών και Ημερησίων Λυκείων για την εισαγωγή τους στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η συγκεκριμένη νομοθέτηση είναι καταστροφική για τον καίριο θεσμό των Εσπερινών Λυκείων, άδικη για τους ίδιους τους μαθητές, ενώ ταυτόχρονα αντιτίθεται σε μεγάλο βαθμό στο ιδεώδες της “διά βίου” μάθησης, το οποίο αποτελεί επιβεβλημένη ανάγκη της σύγχρονης κοινωνίας, αλλά και δομικό λίθο σε οποιοδήποτε δημοκρατικό πολίτευμα.
Η Εσπερινή Εκπαίδευση ως ευκαιρία και προσφορά της εκπαίδευσης αυτής καθεαυτής, αποτελεί παράγοντα που συμβάλλει στην άμβλυνση του κοινωνικού αποκλεισμού, τουλάχιστον σ’αυτόν που αναφέρεται στο αγαθό της εκπαίδευσης, ατόμων που αναγκάστηκαν να διακόψουν πρόωρα τις εγκύκλιες σπουδές τους. Η επαφή με την Εσπερινή – και γενικά με την – εκπαίδευση δίνει την δυνατότητα σε αυτούς τους μαθητές, έχοντας χαμηλή κοινωνικοοικονομική προέλευση και, κατά κύριο λόγο, μη ευνοϊκές προϋποθέσεις κοινωνικής ανέλιξης, να εμπλακούν σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο ευνοεί σε σημαντικό βαθμό την κοινωνική αναπαραγωγή, δίνοντας ταυτόχρονα ευκαιρίες ολοκλήρωσης της προσωπικότητάς τους ως ανθρώπους. Υπό αυτό το πρίσμα, αναδεικνύεται η αναμφισβήτητη δυναμική υπέρ της συνέχισης ύπαρξης αυτών των σχολείων και του ιδιαίτερου ρόλου που καλούνται να διαδραματίσουν στην κάλυψη ουσιαστικών εκπαιδευτικών αναγκών.
Η πολιτεία με την έως νυν ευεργετική διάταξη της ποσόστωσης του 1%, επιπλέον των θέσεων που προβλέπονται για τα Ημερήσια Λύκεια, αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες των μαθητών των Εσπερινών Λυκείων και το έννομο δικαίωμά τους για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Όμως, με τον νέο νόμο καθίσταται ανέφικτη η δυνατότητα αυτή, ενώ η ψευδαισθητική βιτρίνα της επικαλούμενης ισονομίας καταρρέει ολοσχερώς, αν συνυπολογιστεί το μαθησιακό υπόβαθρο των μαθητών των Εσπερινών Λυκείων εν σχέσει με αυτό των Ημερήσιων Λυκείων. Είναι, λοιπόν, αδιαμφισβήτητο ότι αυτό το σύστημα δεν πρόκειται να ευνοήσει με κανέναν τρόπο ούτε την παιδεία, ούτε τους ίδιους τους μαθητές, οι οποίοι υφίστανται μεγάλη σωματική και ψυχική ταλαιπωρία για την ισχυροποίηση μιας ανεπαρκούς και επιζήμιας παιδείας, ούτε τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι βρίσκονται για μια ακόμη φορά στη δυσάρεστη θέση να εκπροσωπήσουν ένα κατακριτέο σύστημα εκπαίδευσης, που δέχεται την πλήρη αποδοκιμασία.
Σε αυτό το πλαίσιο, θα έπρεπε να αξιολογηθεί η κατ’εξαίρεση εισαγωγή των μαθητών των Εσπερινών Λυκείων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, χωρίς την ισχύ της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, ώστε να παραμείνουν εγγυημένες οι ελάχιστες - ούτως ή άλλως - θέσεις εισακτέων των τελειόφοιτων των Εσπερινών Λυκείων στα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας.
Εκ των ανωτέρω, αβίαστα συνάγεται το συμπέρασμα ότι το Υπουργείο Παιδείας καταδικάζει το μέλλον αξιόλογων μαθητών των Εσπερινών Λυκείων και επ’ουδενί δεν αποσκοπεί στην ποιοτική αναβάθμιση των σπουδών, αφού το ποσοστό των θέσεων που οι ίδιοι καλύπτουν, δεν επηρεάζει καθόλου το κύρος και την φυσιογνωμία του κάθε πανεπιστημιακού τμήματος. Μάλιστα, το Υπουργείο Παιδείας υποσκάπτει το ίδιο το εκπαιδευτικό του έργο και ισχυρίζεται ψευδώς, εν γνώσει του, ότι είναι ένας νόμος “κοινής λογικής” που βελτιώνει το ακαδημαϊκό περιβάλλον, κάνοντάς μας επίδειξη κοινωνικής αναλγησίας.
Κυρία Υπουργέ, αναζητούμε κάποια κατανόηση, κάποια αναγνώριση των δυσκολιών, κάποια αρωγή από τη μεριά σας. Ας καινοτομήσουμε για μια φορά και ας αδιαφορήσουμε για το πολιτικό κόστος. Ας θέσουμε σε προτεραιότητα το συλλογικό συμφέρον και την ουσιαστική αναβάθμιση της παρεχόμενης παιδείας. Ας αναφερθούμε στην ωμή αλήθεια. Γιατί κλείνετε τα αυτιά σας και παριστάνετε πως δεν ακούτε την εκπαιδευτική κοινότητα που ψέγει τον νέο νόμο;
Ως μαθήτριες, λοιπόν, θεωρούμε ότι επιτυχημένο εκπαιδευτικό σύστημα θα λεγόταν εκείνο, το οποίο θα άνοιγε απλόχερα τις πόρτες του στους μαθητές, έτσι ώστε να εισαχθούν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Εκείνο που θα μείωνε το ποσοστό “αποτυχίας”στις πανελλαδικές εξετάσεις, που θα ωθούσε τους μαθητές να γράψουν, αλλά και το κυριότερο, να παλέψουν για τα όνειρα και τις φιλοδοξίες τους.
Επιβάλατε ένα σύστημα εισαγωγής, με το οποίο κανείς δεν είναι σύμφωνος, δίχως να δείξετε τον απαιτούμενο σεβασμό απέναντι στους μαθητές και απέναντι στους εκπαιδευτικούς, των οποίων τη θέση έχετε τόσες φορές υπονομεύσει. Επομένως, όταν εντελώς αυταρχικά και δεσποτικά, χωρίς να υπολογίζετε τις δυσμενέστατες επιπτώσεις που επιφέρει η εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος εισαγωγής και με πλήρη αδιαφορία προς την κοινή γνώμη και το κοινό καλό, προωθείτε μια τέτοια παιδεία, τότε είναι ολοφάνερο ότι η κάθε έννοια νομιμότητας υποβαθμίζεται και ο θεσμός της δημοκρατίας διαβρώνεται, απαξιώνεται και καταλύεται.
Με εκτίμηση,
Κωνσταντίνα Δάρα και Χριστίνα Αναστασοπούλου.
Πελώνη: Τα 4 νέα μέτρα που ισχύουν από σήμερα – Τι αλλάζει με την καραντίνα
Ανασχηματισμός: Βάζει στον πάγο τα σενάρια η κυβέρνηση – Τι είπε η Πελώνη
Σχολεία: Ηλεκτρονικά οι εγγραφές και οι αλλαγές στοιχείων φέτος στο Λύκειο
Προβάδισμα 4 μονάδων σε Χάρις δίνει το πρώτο exit poll: Τι δείχνουν τα στοιχεία στις κρίσιμες πολιτείες – Λεπτό προς λεπτό όλες οι εξελίξεις
Σεσημασμένος ο 39χρονος άνδρας που δολοφονήθηκε στην Κυψέλη - Το σενάριο που εξετάζεται
Γιατί απέπεμψε τον υπουργό Άμυνάς του ο Νετανιάχου; Οι σχέσεις του παρελθόντος και το χρονικό
To Ιράν χαρακτηρίζει «διαταραγμένη» τη φοιτήτρια που «τα έβαλε» με το καθεστώς
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr