Αυτοκινητόδρομος Πατρών-Πύργου με δύο μετωπικούς και δύο πλευρικούς σταθμούς διοδίων
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Δύο μετωπικοί και δύο πλευρικοί σταθμοί διοδίων θα λειτουργήσουν στον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος η κατασκευή του οποίου θα ξεκινήσει να υλοποιείται από την Ολυμπία Οδό ύστερα από την επαναφορά του τμήματος στην παραχώρηση μετά και το πράσινο φως που άναψε η Ευρωπαική Επιτροπή για τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου ύψους 216.628.994,93 ευρώ.
Το κόστος των διοδίων, σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα είναι 0,063 ευρώ ανά χιλιόμετρο και η χρέωση θα είναι αναλογική για τους ηλεκτρονικούς χρήστες.
Το συνολικό κόστος του αυτοκινητοδρόμου θα ανέλθει σε περίπου 332 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 116 εκ. (106 εκ. δάνειο και 10 εκ.ίδια κεφάλαια) θα προέλθουν από την Ολυμπία Οδό και τα 216 εκ. ευρω από τη συμβολή του Ελληνικού Δημοσίου.
Η τροποποιημένη σύμβαση κατατέθηκε αργά το βράδυ της Τετάρτης στη Βουλή ως άρθρο στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και άλλες επείγουσες διατάξεις».
Την ίδια ώρα εξακολουθεί να μαίνεται η κόντρα μεταξύ υπουργείου Υποδομών και ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα με τον υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή να κατηγορεί τον αρμόδιο τομεάρχη του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκο Παππά για «πολιτικό θράσος και αμετροέπεια» και τον κ. Παππά να απαντά προειδοποιώντας ότι «η ώρα της λογοδοσίας για τις απευθείας αναθέσεις και τη σπατάλη του δημοσίου χρήματος έρχεται».
Με ένα αιχμηρό tweet σχολίασε την κατάθεση της σύμβασης στη Βουλή και ο γραμματέας του Μέρα25, Γιάνης Βαρουφάκης: «Μόλις κατέθεσαν νομοσχέδιο περί αντιμετώπισης της πανδημίας που περιέχει 142(!) άσχετα άρθρα-δωράκια στους ολιγάρχες, π.χ. 216 εκ «πρόσθετη χρηματοδοτική συμβολή» στην Ολυμπία Οδό. Άρθρα γραμμένα στα νομικά γραφεία των ολιγαρχών. Είναι να μην τους αποκαλούμε «Μητσοτάκης ΑΕ»;»
Τι προβλέπει η τροποποιημένη σύμβαση
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, με την εν λόγω τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης ενεργοποιείται το δικαίωμα επαναφοράς του τμήματος Πάτρα – Πύργος του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, στην Παραχώρηση της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ.
Το έργο προγραμματίζεται να ξεκινήσει στις αρχές του 2022, με χρόνο κατασκευής τους 40 μήνες, όμως τα πρώτα 56 χλμ. – ξεκινώντας από τον Πύργο – θα δοθούν σε κυκλοφορία στους 36 μήνες, γεγονός το οποίο μεταθέτει την ολοκλήρωση του έργου το 2025 αντί για το 2024 που αρχικά είχε ανακοινωθεί.
Χαρακτηριστικά η σύμβαση αναφέρει: «Προβλέπεται δε συνολική προθεσμία ολοκλήρωσης του Τμήματος Πάτρα – Πύργος σαράντα (40) μηνών, από την ημερομηνία έναρξης ισχύος της Συμφωνίας Τροποποίησης της 437221 Σύμβασης Παραχώρησης και παράλληλα προβλέπεται Αποκλειστική Τμηματική Προθεσμία τριάντα έξι (36) μηνών από την ανωτέρω ημερομηνία για την ολοκλήρωση του Τμήματος Κάτω Αχαϊα – Πύργος».
Το υπουργείο σημειώνει πως με τη συμφωνία αυτή, ο Παραχωρησιούχος θα αναλάβει, εκτός της κατασκευής, τη λειτουργία και τη συντήρηση του δρόμου για 23 χρόνια, «απαλλάσσοντας έτσι το Δημόσιο από επιπλέον έργα συντήρησης».
Επιπλέον επιμηκύνεται η περίοδος της παραχώρησης κατά 3 χρόνια.
Η σύμβαση προβλέπει την αύξηση της Δεσμευτικής Επένδυσης του Παραχωρησιούχου της από 24 Ιουλίου 2007 Σύμβασης Παραχώρησης του Έργου της «Μελέτης, Κατασκευής, Χρηματοδότησης, Λειτουργίας, Συντήρησης και Εκμετάλλευσης του Αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος - Τσακώνα», ύψους 10 εκατομμυρίων ευρώ.
Επιπροσθέτως, προβλέπεται η καταβολή πρόσθετης Χρηματοδοτικής Συμβολής του Δημοσίου ύψους 216.628.994,93 ευρώ κατανεμημένη σε εννέα τμηματικές καταβολές, συνδεόμενες με την επίτευξη κατασκευαστικών οροσήμων και προθεσμία καταβολής τριών μηνώ από την επίτευξη κάθε ορόσημου.
Οι ρήτρες καθυστέρησης
Η σύμβαση θέτει επιβολή ιδιαίτερης ποινικής ρήτρας σε βάρος του Παραχωρησιούχου για την υπέρβαση της συνολικής προθεσμίας κατασκευής του Τμήματος Πάτρα – Πύργος, καθώς και για την υπέρβαση της Αποκλειστικής Τμηματικής Προθεσμίας του Τμήματος Κάτω Αχαϊά – Πύργος.
Συγκεκριμένα, ορίζεται ότι οι ποινικές ρήτρες για υπαίτια από τον Παραχωρησιούχο υπέρβαση της Πρώτης Αποκλειστικής Τμηματικής Προθεσμίας (του Τμήματος Κάτω Αχαϊά – Πύργος):
- ίση ή μικρότερη από το 10% της προθεσμίας η ποινική ρήτρα ορίζεται σε 6.000 ημερησίως.
- Για υπέρβαση της Πρώτης Αποκλειστικής Τμηματικής Προθεσμίας μεγαλύτερη του 10% της προθεσμίας, η ποινική ρήτρα ορίζεται σε 12.000 ευρώ ημερησίως.
Για το σύνολο του έργου, η ποινική ρήτρα που επιβάλλεται στον Παραχωρησιούχο για κάθε ημερολογιακή ημέρα υπαίτιας εκ μέρους του υπέρβασης της προθεσμίας ίση ή μικρότερη από το 10% της προθεσμίας ορίζεται σε 12.000 Ευρώ ημερησίως, ενώ για οποιαδήποτε υπέρβαση μεγαλύτερη του 10% της προθεσμίας, η ποινική ρήτρα ορίζεται σε 24.000 Ευρώ ημερησίως.
Εφόσον συντρέχουν προϋποθέσεις επιβολής αμφοτέρων των ποινικών ρητρών ορίζεται ότι θα επιβάλλεται η μεγαλύτερη εξ αυτών.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οι ρήτρες δε θα υπερβαίνουν τα 22,5 εκ. ευρώ: «Το άθροισμα των ποινικών ρητρών της Περιόδου Μελετών Κατασκευών Πάτρα - Πύργος που επιβάλλονται στον Παραχωρησιούχο δυνάμει του παρόντος Άρθρου περιορίζεται κατ' ανώτατο όριο στο ποσό των Ευρώ είκοσι δύο εκατομμυρίων πεντακοσίωνχιλιάδων (22.500.000)», σημειώνεται.
Επιπλέον ορίζεται ότι οποιοδήποτε Γεγονός Ανωτέρας Βίας, το οποίο θα επηρεάζει συγχρόνως το τμήμα Ελευσίνα-Κόρινθος - Πάτρα και το τμήμα Πάτρα-Πύργος θα θεωρείται: (α) ως Γεγονός Ευθύνης Δημοσίου αναφορικά με το τμήμα Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα και θα αποζημιώνεται από το Δημόσιο (β) ως Γεγονός Καθυστέρησης αναφορικά με το τμήμα Πάτρα-Πύργος και θα αποζημιώνεται επίσης από το Δημόσιο.
Η σύμβαση προβλέπει επίσης την απαλλαγή από την καταβολή διοδίων τελών των οχημάτων που ανήκουν κατά πλήρη κυριότητα και χρησιμοποιούνται από Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ) ή αναπήρους πολέμου για την μεταφορά τους, όταν αυτοί επιβαίνουν στο όχημα και φέρουν Δελτίο Στάθμευσης Α.ΜεΑ. ή Δελτίο ειδικής ταυτότητας αναπήρου πολέμου.
Μαίνεται η κόντρα υπουργείου Υποδομών – ΣΥΡΙΖΑ
Για «πολιτικό θράσος και η αμετροέπεια» που «ξεπέρασε κάθε όριο» κατηγόρησε τον τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκο Παππά, ο υπουργός Υποδομων και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής με ανάρτησή του στο twitter.
«Ο υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος παραπέμπεται στο Ειδικό Δικαστήριο για την «υπόθεση Καλογρίτσα» κουνάει το δάκτυλο στη Κυβέρνηση της ΝΔ. Ποιος; Αυτός που ηχογράφησαν να λέει «είναι πολλά τα λεφτά» για συνάδελφό του Υπουργό του ΣΥΡΙΖΑ. Ας προσέξει ο κ. Παππάς. Όπως πάει θα περάσει πιο πολλές ώρες στα έδρανα των Δικαστηρίων παρά σ’ αυτά της Βουλής. Η αλήθεια και τα έργα μιλάνε όμως από μόνα τους. Ένα έργο – εκκρεμότητα του παρελθόντος βρήκε λύση και δρομολογήθηκε. Αυτό είναι το ζητούμενο. ΟΧΙ τα υπαρξιακά του ΣΥΡΙΖΑ".
Απαντώντας ο κ. Παππάς προειδοποίησε τον κ. Καραμανλή ότι «η ώρα της λογοδοσίας για τις απευθείας αναθέσεις και τη σπατάλη του δημοσίου χρήματος έρχεται. Για την απευθείας ανάθεση και το «καπέλο» εκατομμυρίων ευρώ στην Πατρών - Πύργου, τις απανωτές αποζημιώσεις στον ανάδοχο στο μετρό Θεσσαλονίκης, το πάρτι με τα λεωφορεία-«σαπάκια», τα γάντια από το επιπλάδικο στις Σέρρες, κ.ά».
Ο τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ κατηγόρησε την κυβέρνηση για «πολιτική αλητεία, ψεύδη και ανικανότητα» που «δεν έχουν όριο» και «δε θα έχουν όσο η πραγματικότητα και οι επιστήμονες ξεμπροστιάζουν Μητσοτάκη, Μαξίμου και υπουργούς». Και συνέχισε: «Θυμηθήκατε τη συντριβή της Ν.Δ. στην προανακριτική. Μας θυμίσατε τι ειπώθηκε για τις συνεργασίες των κυρίων Θεοδωρικάκου και Μητσοτάκη. Και δείξατε το πραγματικό σας ήθος και ύφος».
Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr