Εισιτήριο με το μέτρο στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Σε τρεις ή τέσσερις ζώνες χρέωσης θα χωριστεί το Λεκανοπέδιο με την εφαρμογή του ζωνικού αναλογικού συστήματος κομίστρου στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, το οποίο θα φέρει φτηνότερες μετακινήσεις εντός μίας ζώνης και ακριβότερο εισιτήριο για τις μακρινές διαδρομές, δεδομένου ότι θα στηρίζεται στη χρέωση ανάλογα με τη διανυόμενη απόσταση.
Η πλήρης εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου με το κλείσιμο των πυλών στην πλειονότητα των σταθμών των μέσων σταθερής τροχιάς ανοίγει πλέον τον δρόμο για τις αναλογικές χρεώσεις σε όλο το Λεκανοπέδιο, καθώς στο σύστημα και κάτω από την ομπρέλα του ΟΑΣΑ θα ενταχθούν και τα ΚΤΕΛ του Νομού Αττικής.
Αυτή την περίοδο ο Οργανισμός επικαιροποιεί παλαιότερη μελέτη που είχε γίνει για την εφαρμογή ζωνικού συστήματος, με εισιτήρια που ξεκινούσαν από τα 0,50 ευρώ και έφταναν για τις πιο μακρινές αποστάσεις τα 2,80 ευρώ. Συγκεκριμένα, στις τρεις βασικές ζώνες του συστήματος οι τιμές για την πρώτη ζώνη είχαν προϋπολογιστεί σε 0,50-0,70 ευρώ, για τη δεύτερη σε 1-1,40 ευρώ και για την υψηλότερη (που αφορά κυρίως στις πιο μακρινές περιοχές) σε 2-2,80 ευρώ.
Οι ακριβείς χρεώσεις θα προκύψουν από τη νέα μελέτη, αλλά σε καμία περίπτωση -όπως διαβεβαιώνουν στελέχη του υπουργείου Μεταφορών- δεν πρόκειται το κόστος των διαδρομών που εκτελούν τα ΚΤΕΛ να είναι μεγαλύτερο από το κόμιστρο που πληρώνουν σήμερα οι επιβάτες.
Κάτω από την ίδια «ομπρέλα»
Αντιθέτως, στόχος είναι με το ίδιο κόμιστρο να μπορούν να συνεχίζουν τη μετακίνησή τους με τα αστικά Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Το πρώτο βήμα της ενοποίησης του συστήματος αναμένεται το προσεχές φθινόπωρο, οπότε και προγραμματίζεται η μετακίνηση αφετηριών και τερμάτων των ΚΤΕΛ ώστε να «κουμπώνουν» με το μετρό. Πιθανότερο σενάριο είναι οι γραμμές των ΚΤΕΛ που σήμερα σταματούν ή ξεκινούν από το Πεδίον του Αρεως να προσεγγίζουν πλέον σε έναν σταθμό του μετρό μεταξύ της Εθνικής Άμυνας και της Δουκίσσης Πλακεντίας.
Στόχος είναι η συμβολή στην αποσυμφόρηση του κέντρου, η σταδιακή μετατροπή και των γραμμών των ΚΤΕΛ σε τροφοδοτικές των μέσων σταθερής τροχιάς αλλά και η καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών, οι οποίοι θα μπορούν να μετεπιβιβαστούν για να συνεχίσουν το ταξίδι τους με την ίδια χρέωση.
Βεβαίως, δεν έχει αποσαφηνιστεί αν οι μετακινήσεις με ΚΤΕΛ και αστικά μέσα θα μπορούν να γίνουν με το ίδιο εισιτήριο, καθώς κάτι τέτοιο προϋποθέτει τα μηχανήματα όλων των οχημάτων να είναι συμβατά. Ακόμα όμως και αν αυτό δεν είναι δυνατό για το πρώτο διάστημα, θα επιλεγεί ένα μοντέλο ώστε ο επιβάτης να μη χρεωθεί παραπάνω. Έτσι, για παράδειγμα, για τη μετακίνηση από τη Ραφήνα στην Αθήνα, η οποία σήμερα κοστίζει 2,60 ευρώ, θα μπορούν να εκδίδονται δύο εισιτήρια, ένα για το ΚΤΕΛ και ένα για τα αστικά μέσα, χωρίς να μεταβάλλεται το σημερινό κόστος για τον επιβάτη.
Η απώλεια εσόδων για τα ΚΤΕΛ συζητείται να καλυφθεί με το να διεξάγουν δρομολόγια και σε περιοχές που σήμερα δεν επιτρέπεται. Μια άλλη λύση είναι η υπογραφή σύμβασης μεταξύ ΟΑΣΑ και ΚΤΕΛ.
Οι ζώνες χρέωσης θα διαμορφωθούν από ομόκεντρους κύκλους από το κέντρο της Αθήνας, με τις χρεώσεις να αυξάνονται αναλογικά σε συνδυασμό με τη χιλιομετρική απόσταση που θα διανυθεί αλλά και τον χρόνο που θα περνά ο επιβάτης στα μέσα. Το σύστημα θα δώσει και τη δυνατότητα μείωσης του κομίστρου στην πρώτη ζώνη ή εντός μίας ζώνης, καθώς εκτιμάται ότι η σημερινή τιμή του 1,40 ευρώ, ανεξαρτήτως απόστασης, ουσιαστικά αποσβένει το κόστος των μεγαλύτερων αποστάσεων. Υπολογίζεται μάλιστα ότι σήμερα το 70% των μετακινήσεων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς γίνεται εντός της πρώτη ζώνης. Οι ακριβείς χρεώσεις αλλά και ο αριθμός των ζωνών θα καθοριστούν από το ερευνητικό μοντέλο.
Αντίστοιχες αναπροσαρμογές θα έχουν και οι τιμές των καρτών απεριορίστων διαδρομών. Έτσι θα υπάρχει η δυνατότητα για όσους κάνουν συγκεκριμένες μετακινήσεις, κινούμενοι σε συγκεκριμένες περιοχές εντός των ορίων μίας ή δύο ζωνών, να προμηθεύονται φτηνότερες κάρτες που θα ισχύουν μόνο στις συγκεκριμένες ζώνες.
Ο επιβάτης θα πρέπει να επικυρώνει το εισιτήριό του στην είσοδο και την έξοδο από ένα μέσο ώστε να υπολογίζεται η απόσταση που διένυσε, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα χρεώνεται με το υψηλότερο ποσό της ζωνικής χρέωσης, όπως συμβαίνει σε αρκετές χώρες του εξωτερικού. Για τον καθορισμό της νέας τιμολογιακής πολιτικής θα ληφθούν υπόψη και τα οικονομικά στοιχεία μετά το κλείσιμο των πυλών. Να σημειωθεί ότι, όπως έχει επισημάνει ο υπουργός Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, τα φετινά έσοδα του ΟΑΣΑ αναμένονται ενισχυμένα κατά 60 εκατομμύρια ευρώ από την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Βάσει των στοιχείων του Οργανισμού, ο συνολικός αριθμός των απρόσωπων και προσωποποιημένων καρτών που έχουν εκδοθεί μέχρι τώρα ξεπερνά το 1.150.000, όταν στο παρελθόν ο αριθμός των μηνιαίων καρτών δεν ξεπερνούσε τις 250.000. Επιπλέον έχουν εκδοθεί 190.000 κάρτες ανέργων, το κόστος των οποίων υπολογίζεται σε περίπου 90 εκατ. ευρώ, καθώς επίσης και 33.000 κάρτες ΑμεΑ.
Σε αχαρτογράφητα νερά η Γερμανία μετά τη νίκη της ακροδεξιάς: Αγωνία για τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης
Γιατί οι Αμερικανοί πολίτες επέλεξαν τον Ντόναλντ Τραμπ; Οι 7 υποσχέσεις που έδωσε και έπεισαν
Έλενα Λεώνη και Ιάσονας Καφετζής στο ethnos.gr: «Οι τέχνες οφείλουν να προωθούν ισότητα και συμπερίληψη»
Μην ανοίξετε αυτά τα SMS: Η απάτη με το δέμα και την επιστροφή φόρου
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr