Διανομείς φαγητού: 1,5 χρόνο καθυστερεί η ΚΥΑ για τις προδιαγραφές ασφαλείας για εξοπλισμό και μηχανάκια - Έρχονται αλλαγές στον ΚΟΚ
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Εκτός προδιαγραφών είναι ουσιαστικά ο εξοπλισμός που παρέχεται στους περίπου 10.000 διανομείς που μετακινούνται με δίκυκλα, καθώς ο καθορισμός συγκεκριμένων προδιαγραφών αν και προβλέπεται από την υφιστάμενη νομοθεσία, ουδέποτε προχώρησε.
Η 7μελής ομάδα εργασίας για την κατάρτιση του σχεδίου της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) με τις προδιαγραφες δεν έχει καταλήξει ακόμα σε αποτέλεσμα παρά το γεγονός ότι έχει περάσει 1,5 χρόνος από τη σύστασή της τον Φεβρουάριο του 2021 και το ζήτημα κρίνεται σοβαρότατο αφού αφορά τόσο την ασφάλεια των εργαζομένων όσο και την οδική ασφάλεια ευρύτερα.
Την ίδια στιγμή ουδείς μπορεί να πιστοποιήσει εάν τα τεράστια κουτιά, τα οποία προσαρτώνται στα δίκυκλα των διανομένων, δημιουργούν προβλήματα ευστάθειας στα οχήματα αυτά εξαιτίας του βάρους τους ή της μη ασφαλούς τοποθέτησής τους καθώς κατά τον τεχνικό έλεγχο στα ΚΤΕΟ, οι συγκεκριμένες μοτοσικλέτες εξετάζονται χωρίς τα κουτιά μεταφοράς.
Αυτό παραδέχτηκε και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΜέΡΑ25, Κρίτωνα Αρσένη για τις συνθήκες προστασίας και ασφάλειας των διανομέων προσθέτοντας πως σε 8 στις 10 περιπτώσεις τα δίκυκλα των διανομένων ανήκουν στους ίδιους και όχι στις επιχειρήσεις για τις οποίες εργάζονται. Υποσχέθηκε, πάντως, ότι έως το τέλος της χρονιάς με αφορμή την κατάθεση του νομοσχεδίου για τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), οι διατάξεις που αφορούν τα δίκυκλα οχήματα των διανομέων θα επανεξεταστούν και θα αυστηροποιηθούν.
Την τεράστια καθυστέρηση στην έκδοση της ΚΥΑ που θα ρυθμίζει την ορθή κυκλοφορίας και συντήρηση των οχημάτων των διανομέων παραδέχτηκε από την πλευρά του και ο υφυπουργός Εργασίας, Παναγιώτης Τσακλόγλου απαντώντας σε δεύτερη ερώτηση του κ. Αρσένη για το ίδιο θέμα.
Υπενθυμίζεται ότι βάσει του νόμου που ψηφίστηκε το 2019, ο εργοδότης οφείλει να εφοδιάζει με τον κατάλληλο εξοπλισμό προστασίας τους εργαζόμενους που χρησιμοποιούν μοτοποδήλατο ή μοτοσυκλέτα, ιδιοκτησίας, νομής ή κατοχής δικής του ή των εργαζομένων κατά την εκτέλεση της εργασίας τους για τη μεταφορά ή διανομή προϊόντων και αντικειμένων.
Με απόφαση που θα ακολουθούσε των Υπουργών Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Προστασίας του Πολίτη και Υποδομών και Μεταφορών επρόκειτο να καθοριστούν τα πιστοποιητικά και τα προβλεπόμενα έγγραφα που οφείλει να διαθέτει ο εργοδότης, σχετικά με:
- Την ορθή συντήρηση των οχημάτων
- Το είδος και τις προδιαγραφές του εξοπλισμού προστασίας.
- Τις προδιαγραφές και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του προσαρτώμενου αποθηκευτικού χώρου στα οχήματα.
- Τον φορέα πιστοποίησης της ευστάθειας του οχήματος.
- Την πρότυπη γραπτή εκτίμηση του επαγγελματικού κινδύνου για τις συγκεκριμένες δραστηριότητες.
Μέχρι την έκδοση της συγκεκριμένης απόφασης ως κατάλληλος εξοπλισμός προστασίας ορίζεται προσωρινά το προστατευτικό κράνος, πανωφόρι κατάλληλο για την προστασία του αναβάτη του μοτοποδηλάτου ή της μοτοσυκλέτας, αδιάβροχη προστασία, γάντια και ανακλαστικό γιλέκο.
Ο κ. Αρσένης κάλεσε τα συναρμόδια υπουργεία να προχωρήσουν στον καθορισμό των προδιαγραφών τονίζοντας ότι έως τώρα «υπάρχει πλήρης κάλυψη στην ασυδοσία αυτών των εταιριών που είδαν τα κέρδη τους να εκτινάσσονται».
Από την πλευρά του ο κ. Τσακλόγλου υπογράμμισε ότι η αγορά εργασίας άλλαξε σημαντικά τα τελευταία χρόνια και παρά την καθυστέρηση στην έκδοση της ΚΥΑ, η κυβέρνηση δεν άφησε κανέναν ακάλυπτο.
Πόσο νόμιμα και ασφαλή είναι τα κουτιά μεταφοράς;
Οπως επεσήμανε ο κ. Αρσένης, το τελευταίο διάστημα παρατηρείται αλματώδης αύξηση των ατυχημάτων που αφορούν κυρίως στις διανομές που πραγματοποιούνται με δίκυκλα, οι οποίοι σε άλλες χώρες δε μεταφέρουν προιόντα με κουτιά, αλλά με ειδικούς σάκους που σε περίπτωση ατυχήματος αποτρέπουν τον εγκλωβισμό του αναβάτη μεταξύ δικύκλου και κουτιού.
«Η έλλειψη προδιαγραφών και τα ακατάλληλα, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, κουτιά μεταφοράς τα οποία αγκυρώνονται εντελώς πρόχειρα στα δίκυκλα οχήματα θέτουν τη ζωή των εργαζόμενων σε κίνδυνο καθώς δημιουργούν σοβαρά προβλήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας κατά την κίνησή τους ενώ επιπλέον σε πολλές περιπτώσεις, δεν καλύπτονται από τις ασφαλιστικές εταιρείες σε περίπτωση ατυχήματος».
Κι αυτό επειδή – όπως προσέθεσε - όχι μόνο δεν προδιαγράφονται από το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο οι διαστάσεις, το υλικό, το ανώτατο φορτίο και η αγκύρωση του κουτιού μεταφοράς αλλά δεν παρέχονται και τα στοιχειώδη μέσα ατομικής προστασίας όπως ενδεικτικά:
- Κράνος με υποσιάγωνο και εξοπλισμός προστασίας του αναβάτη (πανωφόρι και γάντια με προδιαγραφές σήμανσης CE), ανακλαστικό γιλέκο με προδιαγραφή EN ISO 20471 και αδιάβροχες μπότες με προστατευτική ενίσχυση που θα παρέχουν προστασία σε όλες τις εποχές του χρόνου.
- Βάσεις κινητού για την απαιτούμενη πλοήγηση και συμμόρφωση με το άρθρο 40 ζ2 του Κ.Ο.Κ. (υποχρεωτική οδήγηση με τα δύο χέρια στο τιμόνι) συσκευές ασύρματης επικοινωνίας (Bluetooth) για κράνος, ώστε να πραγματοποιούνται με ασφάλεια οι απαιτούμενες εισερχόμενες κλήσεις από την εταιρεία
Να σημειωθεί ότι ο ισχύων ΚΟΚ ορίζει μεταξύ άλλων ότι τα μηχανοκίνητα οχήματα, τα μοτοποδήλατα και τα ρυμουλκούμενα πρέπει να είναι κατασκευασμένα και εξοπλισμένα κατά τρόπον ώστε να παραλείπεται κατά το δυνατόν, σε περίπτωση ατυχήματος, ο κίνδυνος, τόσο για τους επιβαίνοντες αυτών όσο και για τους λοιπούς που χρηαιμοποιούν τις οδούς. Ιδιαιτέρως τα οχήματα αυτό πρέπει να μην φέρουν στο εσωτερικό και εξωτερικό τους μέρος διακοσμητικό ή άλλα αντικείμενα που προεξέχουν και τα οποία είναι δυνατόν να καταστούν επικίνδυνα για τους επιβάτες ή τους λοιπούς χρήστες της οδού.
Έρχονται αυστηρότερες διατάξεις στον νέο ΚΟΚ
Απαντώντας στις αιτιάσεις του βουλευτή του ΜέΡΑ25, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καρμανλής δεσμεύτηκε ότι στον αναθεωρημένο ΚΟΚ που αναμένεται να έχει παρουσιαστεί έως το τέλος της χρονιάς, θα επανεξεταστούν οι διατάξεις που αφορούν τα δίκυκλα οχήματα των διανομέων καθώς οι σχετικές υπηρεσίες έχουν πλέον αυξηθεί σημαντικά.
Σε ό,τι αφορά στην φόρτωση των οχημάτων, τετράτροχων και δικύκλων, ο κ. Καραμανλής εξήγησε ότι ο ισχύων ΚΟΚ, με το άρθρο 32, προβλέπει όλους τους κανόνες που θα πρέπει να πληρούνται, δηλαδή, το μεικτό βάρος να μην υπερβαίνει το μέγιστο επιτρεπόμενο, να μην περιορίζεται η ορατότητα του οδηγού, να μην εξέχει το φορτίο άνω του 30%.
Προσέθεσε μάλιστα ότι ρητώς αναφέρεται ότι «τα όποια εξαρτήματα θα πρέπει να στερεώνονται καλά», ώστε να μην δημιουργείται κανένα απολύτως πρόβλημα.
Σύμφωνα με τον κ. Καραμανλή, «ο ΚΟΚ περιλαμβάνει το πλαίσιο και τις προϋποθέσεις που οφείλουν όλοι να σέβονται και να εφαρμόζουν. Μάλιστα και στα ΚΤΕΟ, αν στην άδεια κυκλοφορίας του δικύκλου αναγράφεται η ύπαρξη του επιπρόσθετου φορητού εξοπλισμού, θα πρέπει να ελέγχεται και η ορθή στερέωσή του π.χ. με ιμάντες», τόνισε. Συμπλήρωσε, ωστόσο ότι «συνήθως τα δίκυκλα αυτά όταν περνάνε ΚΤΕΟ δεν περνάνε με το κουβούκλιο μεταφοράς, με το λεγόμενο κουτί, από πίσω, αλλά συχνά οι ιδιοκτήτες τα αφαιρούν. Εάν συμβαίνει αυτό ο έλεγχος δεν είναι ούτε ορθός, ούτε αξιόπιστος. Οπότε εδώ πρέπει να δούμε με την Αστυνομία και την ελληνική Τροχαία τη σωστή εφαρμογή του ΚΟΚ».
Επέρριψε, πάντως, στους διανομείς την ευθύνης αγκύρωσης του κουτιού μεταφοράς: «Εάν σε κάποιες περιπτώσεις αυτά τα κουτιά τοποθετούνται πρόχειρα, αυτό αποτελεί ευθύνη του οδηγού, όπως και το αν φορά κράνος, αν κινείται αντίθετα στο δρόμο, αν παραβιάζει τον σηματοδότη» είπε.
Ποια ονόματα ακούγονται για την Προεδρία της Δημοκρατίας - Τι θα μετρήσει στην απόφαση του Μαξίμου
Μαγδεμβουργο: Στη φυλακή ο δράστης της επίθεσης – Οι ακροδεξιές θεωρίες και οι προειδοποιήσεις
Πρύτανης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου: Νέα προπτυχιακά προγράμματα μέσα στο 2025
Η Σημασία των Μιτοχονδρίων στην Αναγεννητική Ιατρική: Ιστορία και Σύγχρονες Θεραπείες
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr