ΟΑΣΘ: Καρατομήθηκε ο Σκόδρας - Τα συσσωρευμένα προβλήματα στα ΜΜΜ της Θεσσαλονίκης και η επεισοδιακή θητεία
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά ┋
Παρελθόν για τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης αποτελεί ο Γιώργος Σκόδρας, ο οποίος απομακρύνθηκε από το τιμόνι του ΟΑΣΘ καθώς η παραίτησή του ζητήθηκε από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή. Η αλλαγή διοίκησης στον Οργανισμό συζητείται έντονα τον τελευταίο καιρό καθώς πύκνωναν τα σύννεφα στη σχέση του μέχρι σήμερα προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου.
«Μετά από πολύ περίσκεψη, αποφάσισα ότι έκλεισε ο κύκλος μου στον Οργανισμό. Θεώρησα ότι από τη στιγμή που καταφέραμε να κάνουμε τον ΟΑΣΘ να σταθεί ξανά στα πόδια του, έχω ολοκληρώσει το έργο που μου ανέθεσε η κυβέρνηση.
Πιστεύω ότι οι θητείες Διοικήσεων μεγάλων Οργανισμών θα πρέπει να συνδέονται πάντα με την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων και να μην «σέρνονται» στο διηνεκές, αρχή που ακολουθώ πάντα τόσο ως Ακαδημαϊκός, όσο και στην ΕΥΑΘ και την «Εγνατία Οδό ΑΕ», όπου είχα την τιμή στο παρελθόν να υπηρετήσω», σημείωσε ο κ. Σκόδρας στη δήλωσή αποχώρησής του για να προσθέσει πως «παρά τα προβλήματα και τις αδυναμίες, ο ΟΑΣΘ του Αυγούστου του 2022 δεν θυμίζει σε τίποτε τον διαλυμένο ΟΑΣΘ του Ιουλίου του 2019».
Πληροφορίες θέλουν τον εκ Σερρών ορμώμενο οικονομολόγο, Κωνσταντίνο Ταγγίρη και μέλος του Δ.Σ. του ΟΣΕ, να αναλαμβάνει στο εξής το τιμόνι του ΟΑΣΘ. Ωστόσο, από το αρμόδιο υπουργείο έως αυτή τη στιγμή επιβεβαιώνουν μόνο την είδηση της αποχώρησης του κ. Σκόδρα χωρίς να ανακοινώνουν οτιδήποτε για την αντικατάστασή του.
Ο κ. Σκόδρας, πάντως φαίνεται να εμμένει στις σαφείς θέσεις του υπέρ της ιδιωτικοποίησης προσθέτοντας πως ανέλαβε «έναν ξεχαρβαλωμένο ΟΑΣΘ» και παραδίδει «έναν Οργανισμό έτοιμο να περάσει στην επόμενη φάση του, που θα σχετίζεται με την εφαρμογή του Κανόνα της Απελευθέρωσης των Αστικών Συγκοινωνιών».
Στα επιτεύγματα της θητείας του συγκαταλέγει τον διπλασιασμό του στόλου των αστικών λεωφορείων, τη μίσθωση 260 λεωφορείων, την παραχώρηση δρομολογίων στα ΚΤΕΛ, που απαιτούσε «βαριές» διαδικασίες – όπως αναφέρει-, αλλά και την δωρεά των λεωφορείων από το Δήμο Θεσσαλονίκης καθώς και τα μέτρα για την πανδημία, τους στάσιμους ελεγκτές, κλπ.
Συσσωρευμένα τα προβλήματα στον ΟΑΣΘ
Η απόφαση του υπουργού Μεταφορών για καρατόμηση του επικεφαλής του Οργανισμού δεν ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία για όσους γνωρίζουν τα συγκοινωνιακά πράγματα στη Θεσσαλονίκη. Τα τελευταία χρόνια, οι αφορμές, για πολλές εκ των οποίων δε φέρει ακέραιη την ευθύνη μόνο η διοίκηση καθώς υπήρχαν κεντρικές αποφάσεις, ήταν πολλές. Ειδικά τους τελευταίους μήνες μάλιστα οι Θεσσαλονικείς, οι οποίοι δεν διαθέτουν κανένα άλλο Μέσο Μαζικής Μεταφοράς, έμεναν συχνά χωρίς λεωφορεία καθώς παρά τις δεσμεύσεις διοίκησης και αρμόδιου υπουργείου, δεν υπήρξε υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας κάτι το οποίο είχε ως αποτέλεσμα τις αλλεπάλληλες κινητοποιήσεις των εργαζομένων που είχαν προγραμματιστεί ακόμα και για το διάστημα του Αυγούστου.
Την ίδια στιγμή η έκθεση αποτίμησης για τον Οργανισμό, η οποία παραμένει στα συρτάρια του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εδώ και 2,5 χρόνια χωρίς να έχει ανακοινωθεί μέχρι την πρόσφατη δημοσιοποίησή της από την «Μακεδονία της Κυριακής», καταλήγει στο συμπέρασμα ότι
«η τελική αξία της αποτίμησης καταλήγει μηδενική», ενώ εάν αφαιρέσει κανείς από τις χρεώσεις οι οποίες ανέρχονται σε 189.386.450 το ενεργητικό που είναι 185.879.421, προκύπτει και μια διαφορά της τάξης των 3.507.029 η οποία είναι σε βάρος των πρώην μετόχων. Εν ολίγοις, με βάση αυτήν την έκθεση αποτίμησης της Grant Thornton, οι πρώην μέτοχοι, όχι μόνον δεν πρόκειται να πάρουν ούτε ευρώ για τις μετοχές τις οποίες κατείχαν έως τον Ιούλιο του 2017, αλλά βγαίνουν και χρεωμένοι.
Η θητεία του Σκόδρα
Η θητεία του κ. Σκόδρα στον ΟΑΣΘ και τα προηγούμενα χρόνια κάθε άλλο παρά ανέφελη ήταν. Τα λεωφορεία που είχαν έρθει από τη Λειψία για να ενισχύσουν τον στόλο του Οργανισμού, μετατράπηκαν τελικά μία ακόμα αιτία ταλαιπωρίας για το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης καθώς έφτασαν χωρίς κλιματισμό, ενώ τον πρώτο χειμώνα που δρομολογήθηκαν υπήρξαν κρούσματα φωτιάς και αρκετά οχήματα δεν μπορούσαν καν να κινηθούν στις ανηφόρες της πόλης.
Την ίδια στιγμή και με αφορμή τις συμβάσεις παροχής συγκοινωνιακού έργου της δημόσιας συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης στα ΚΤΕΛ, στα οποία έχουν ανατεθεί 31 γραμμές εκτός πόλης – κατ αντίστοιχία με την πρακτική στην Αθήνα – ο κ. Σκόδρας δεν έκρυβε την άποψή του ότι η ιδιωτικοποίηση των συγκοινωνιών είναι μονόδρομος, κάτι το οποίο δεν έχει εκφράσει έως τώρα τόσο απόλυτα ούτε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου.
Σε δηλώσεις του τον περασμένο Απρίλιο στο voria.gr, ο πρώην επικεφαλής του ΟΑΣΘ είχε πει ξεκάθαρα ότι «η μόνη λύση για τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης είναι η ιδιωτικοποίηση. Όπως αποδείχθηκε σε βάθος χρόνου το κράτος δεν είναι αποτελεσματικό σε αυτόν τον τομέα. Άλλωστε και η σχετική ευρωπαϊκή οδηγία υποδεικνύει να υπάρξει άνοιγμα στον ανταγωνισμό». Στο ερώτημα εάν «αυτή είναι η επιλογή της κυβέρνησης», ο κ. Σκόδρας είχε απαντήσεις πως «δεν ξέρω ποια θα είναι η θέση της κυβέρνησης, αλλά η θέση η δική μου είναι αυτή».
Για έναν εξαιρετικά συγκεντρωτικό επικεφαλης κάνουν λόγο και εργαζόμενοι στον Οργανισμό υπενθυμίζοντας ότι στο πρόσωπό του συγκεντρώνονται τρεις ιδιότητες του προέδρου, του διευθύνοντος συμβούλου και του γενικού διευθυντή, ενώ προσθέτουν ότι έως και την αποχώρησή του δεν είχε εκδώσει την απόφαση που θα έδινε λόγο και ψηφο στον εκπρόσωπο των εργαζομένων στο Δ.Σ της εταιρίας, ο οποίος παρακολουθούσε μεν τις συνεδριάσεις αλλά μόνο ως παρατηρητής.
Την ίδια στιγμή γεγονός είναι ότι μέσα σε περίπου 1,5 χρόνο έφυγαν πάνω από 300 άτομα από τον Οργανισμό με τον θεσμό της κινητικότητας – κυρίως οδηγοί λεωφορείων κι αυτό είναι κάτι που αντανακλάται και στις παρεχόμενες υπηρεσίες στο επιβατικό κοινό.
«Κάτι που έπρεπε να έχει γίνει εδώ και πάρα πολύ καιρό», χαρακτήρισε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και αναπληρωτής τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Γιαννούλης την αποπομπή του κ. Σκόδρα υπογραμμίζοντας: «Η ειδηση της καρατόμησης από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών του διευθύνοντος συμβούλου, προέδρου και γενικού διευθυντή του επονομαζόμενου και ως ανεκδιήγητου κ. Σκόδρα, ικανοποιεί τους εργαζόμενους, τους πολίτες, την κοινωνία που αναζητά δικαιοσύνη, διαφάνεια και ισονομία. Θέτει όμως πάρα πολλά ερωτήματα για τον χρόνο, την καθυστέρηση και τις ζημίες που έχει επιφέρει ο καρατομημένος Βοναπάρτης του ΟΑΣΘ κ. Σκόδρας. Ο στόχος παραμένει ένας: δημόσιες συγκοινωνίες με χαμηλό κόστος για τους εργαζόμενους, με κοινωνικό αποτύπωμα ώστε να εξυπηρετείται η πόλη και οι ανάγκες της με διαφάνεια, δικαιοσύνη και αξιοπρέπεια».
Ολόκληρη η δήλωση παραίτησης του Γιώργου Σκόδρα
Ενημέρωσα τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών και καλό μου φίλο Κώστα Καραμανλή, ότι δεν επιθυμώ την συνέχιση της θητείας μου στη θέση του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΑΣΘ, ευχαριστώντας τον θερμά για την εμπιστοσύνη και τη συνεργασία μας τα τελευταία τρία χρόνια.
Μετά από πολύ περίσκεψη, αποφάσισα ότι έκλεισε ο κύκλος μου στον Οργανισμό. Θεώρησα ότι από τη στιγμή που καταφέραμε να κάνουμε τον ΟΑΣΘ να σταθεί ξανά στα πόδια του, έχω ολοκληρώσει το έργο που μου ανέθεσε η κυβέρνηση.
Πιστεύω ότι οι θητείες Διοικήσεων μεγάλων Οργανισμών θα πρέπει να συνδέονται πάντα με την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων και να μην «σέρνονται» στο διηνεκές, αρχή που ακολουθώ πάντα τόσο ως Ακαδημαϊκός, όσο και στην ΕΥΑΘ και την «Εγνατία Οδό ΑΕ», όπου είχα την τιμή στο παρελθόν να υπηρετήσω.
Παρά τα προβλήματα και τις αδυναμίες, ο ΟΑΣΘ του Αυγούστου του 2022 δεν θυμίζει σε τίποτε τον διαλυμένο ΟΑΣΘ του Ιουλίου του 2019.
Ανέλαβα έναν ξεχαρβαλωμένο ΟΑΣΘ και παραδίδω έναν Οργανισμό έτοιμο να περάσει στην επόμενη φάση του, που θα σχετίζεται με την εφαρμογή του Κανόνα της Απελευθέρωσης των Αστικών Συγκοινωνιών.
Μέσα σε μόλις τρία χρόνια καταφέραμε να προχωρήσουμε τομές και αποφάσεις πρωτοφανείς όχι μόνο για τα 65 χρόνια του ΟΑΣΘ, αλλά για τα ελληνικά δεδομένα. Καταφέραμε να διπλασιάσουμε τον στόλο των αστικών λεωφορείων και να νοικοκυρέψουμε τη λειτουργία του Οργανισμού σε όλες του τις πτυχές. Κανείς άλλωστε δεν ξεχνά ότι τον Ιούλιο του 2019 στη Θεσσαλονίκη κυκλοφορούσαν σε καθημερινή βάση κατά μέσο όρο 235 αστικά λεωφορεία, ενώ σήμερα περίπου 500!
Η μίσθωση 260 λεωφορείων, που επιτεύχθηκε για πρώτη φορά στην Πατρίδα μας, καθώς έως πρότινος απαγορευόταν, σε συνδυασμό με την παραχώρηση δρομολογίων στα ΚΤΕΛ, που απαιτούσε «βαριές» διαδικασίες, αλλά και την δωρεά των λεωφορείων από το Δήμο Θεσσαλονίκης, έδωσαν ανάσα ανακούφισης στο επιβατικό κοινό.
Τοποθετήσαμε για πρώτη φορά σύστημα εισροών - εκροών και ελέγχουμε πλέον όλη τη διακίνηση καυσίμων, το κόστος για τα οποία είναι το δεύτερο στον ετήσιο προϋπολογισμό του ΟΑΣΘ. Εφαρμόσαμε πρόγραμμα απολυμάνσεων για όλα τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ στη δύσκολη εποχή της Πανδημίας, για την οποία πήραμε σοβαρά μέτρα για την προστασία τόσο του προσωπικού, όσο και των επιβατών μας. Εγκαταστήσαμε για πρώτη φορά τους Στάσιμους Ελεγκτές για τον έλεγχο των εισιτηρίων, ενώ προχωρήσαμε σε ενημερωτική καμπάνια με μηνύματα για την προστασία του κοινωνικού αγαθού της αστικής συγκοινωνίας, που στόχευε στους νέους, με τη συμβολή γνωστών αθλητών. Μισθώσαμε νέο χώρο για τα παλιά οχήματα, κάτι που ανακούφισε σε σημαντικό βαθμό τα αμαξοστάσια που «στενάζουν» από την έλλειψη χώρων.
Ενισχύσαμε το κοινωνικό πρόσωπο του ΟΑΣΘ, προσφέροντας στα σωματεία ΑΜΕΑ δωρεάν μετακινήσεις και ενισχύσαμε δράσεις τους, αναβαθμίσαμε την Πολιτιστική Γραμμή, ενώ στηρίξαμε τους Ουκρανούς πρόσφυγες πολέμου με δωρεάν κάρτες. Προχωρήσαμε παράλληλα σε αναβάθμιση των επικοινωνιακών μέσων, με νέα ιστοσελίδα και αναβαθμισμένη παρουσία στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (κανάλι στο YouTube, σελίδα στο Facebook) και στήσαμε από την αρχή το Γραφείο Τύπου και Ενημέρωσης για την εξυπηρέτηση των δημοσιογράφων.
Παράλληλα, εξορθολογήσαμε πολλές από τις εσωτερικές λειτουργίες του Οργανισμού, όπως την επιστροφή οδηγών στο τιμόνι, τον έλεγχο των αναρρωτικών αδειών και προωθήσαμε την κινητικότητα, ενώ σε συμφωνία με το Σωματείο Εργαζομένων προετοιμάσαμε τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας.
Όλα αυτά άλλαξαν σημαντικά τον ΟΑΣΘ, κάτι που αναγνωρίζεται από τους πολίτες. Αποτελεί για μένα τιμή και αναγνώριση το γεγονός ότι σε πρόσφατη δημοσκόπηση το ζήτημα των αστικών συγκοινωνιών αξιολογείται ως τρίτο πρόβλημα για τους πολίτες ενώ επί σειρά ετών ήταν σταθερά πρώτο.
Θεωρώντας λοιπόν ότι ένας κύκλος γεμάτος προβλήματα, προκλήσεις αλλά και επιτεύγματα κλείνει, ευχαριστώ την κυβέρνηση, την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών αλλά και τους συνεργάτες μου στον ΟΑΣΘ, όπως και όλο το προσωπικό για τη συνεργασία.
Συγκλονιστικά στοιχεία της ΕΛΑΣ για την ενδοοικογενειακή βία - Περισσότερες από 15.000 γυναίκες θύματα σε 10 μήνες
Ψήφισαν και οι τέσσερις υποψήφιοι πρόεδροι του ΣΥΡΙΖΑ: «Restart» και «αντεπίθεση» από Δευτέρα - Οι τοποθετήσεις τους για την επόμενη ημέρα
Τα δύο σενάρια για την Προεδρία της Δημοκρατίας: Τι θα γίνει με εκλογικό νόμο και ανασχηματισμό
Ο Μασκ θέλει να δει τον... Φειδία πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr