Καιρός: Πώς οδηγείτε με προσοχή στο χιόνι
Ακόμα και αν «φοράμε» αλυσίδες, χρειαζόμαστε πολύ μεγαλύτερη απόσταση για να σταματήσουμε🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋
Πολύ μεγάλη προσοχή χρειάζεται όταν οδηγείτε στο χιόνι. Είναι χαρακτηριστικό ότι όταν ο καιρός αλλάζει και αγριεύει, πρέπει να είμαστε σωστά προετοιμασμένοι και να προσαρμόσουμε τον τρόπο που οδηγούμε σε νέες πιο δύσκολες συνθήκες.
Η πρώτη συμβουλή που οφείλουμε να δώσουμε σε σχέση με την οδήγηση σε «χειμερινές» συνθήκες με χιόνι ή πάγο και χαμηλές θερμοκρασίες, είναι πως όταν μπορούμε, καλό είναι να αποφεύγουμε τις μετακινήσεις! Ωστόσο, επειδή πολλές φορές είμαστε αναγκασμένοι να μετακινηθούμε με το αυτοκίνητό μας, καλό είναι να έχουμε υπόψη μας μερικούς βασικούς κανόνες, που θα μας απαλλάξουν από άσκοπη ταλαιπωρία ή ακόμα και κάποια περιπέτεια.
Προετοιμασία
Προτού ξεκινήσουμε, λοιπόν, και εφόσον γνωρίζουμε ότι υπάρχει γενικευμένη κακοκαιρία, απαραίτητο είναι να ενημερωθούμε για τις καιρικές και τις κυκλοφοριακές συνθήκες ώστε να είμαστε κατάλληλα προετοιμασμένοι και να τροποποιήσουμε το δρομολόγιό μας αν χρειαστεί.
Ακόμα και αν «φοράμε» αλυσίδες, χρειαζόμαστε πολύ μεγαλύτερη απόσταση για να σταματήσουμε. Το ίδιο ισχύει και για την περίπτωση που στο αυτοκίνητό μας έχουμε τοποθετήσει χειμερινά ελαστικά, που συμπεριφέρονται σε αυτές τις συνθήκες πολύ καλύτερα από τα συμβατικά.
Φροντίζουμε οπωσδήποτε να έχουμε εξασφαλίσει ότι λειτουργεί το σύστημα πλύσης του παρμπρίζ, καθώς σε τέτοιες συνθήκες, η λάσπη που πετούν τα άλλα αυτοκίνητα μπορεί να περιορίσει επικίνδυνα την ορατότητά μας. Είναι δε αυτονόητο ότι έχουμε κάνει service στο αυτοκίνητο και ότι το ψυγείο έχει αντιψυκτικό.
Αν κινούμαστε εκτός πόλης δεν βλάπτει να έχουμε μαζί μας και κανένα έξτρα ζεστό ρούχο. Άλλα πράγματα που είναι καλό να έχουμε μαζί μας είναι γάντια εργασίας (ιδιαίτερα χρήσιμα στο “βάλε-βγάλε” τις αλυσίδες), γαλότσες, φακός ακόμα και ένα πτυσσόμενο… φτυάρι.
Πριν από οποιαδήποτε εξόρμηση φροντίστε να έχετε φουλάρει το ρεζερβουάρ. Σε περίπτωση που κολλήσετε, το καλοριφέρ θα σας κρατήσει ζεστούς!
Οδηγώντας…
Από τη στιγμή που θα βγούμε στο δρόμο, μειώνουμε την ταχύτητά μας και αυξάνουμε την απόσταση ασφαλείας από τον προπορευόμενο. Όλα εξελίσσονται διαφορετικά στο χιονισμένο – και πολύ περισσότερο στο παγωμένο οδόστρωμα. Γενικώς, οδηγούμε όσο πιο «γλυκά» μπορούμε. Πατάμε πάντα ελαφρά το γκάζι και το φρένο, δεν κάνουμε τιμονιές, κόβουμε ταχύτητα στις στροφές. Χρησιμοποιούμε το φρενάρισμα με τον κινητήρα.
Αν χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε τα φρένα και δούμε ότι ενεργοποιείται το ABS τότε δεν αφήνουμε το πεντάλ (γενικά σε αυτοκίνητα με ABS πατάμε ταυτοχρόνως φρένο και συμπλέκτη – και επιμένουμε στο φρένο), ενώ χρησιμοποιούμε με απαλές κινήσεις το τιμόνι για να ελέγξουμε το όχημά μας. Σε αυτοκίνητα που δεν διαθέτουν ABS η αντιμετώπιση είναι διαφορετική. Εδώ, αν μπλοκάρουν τα φρένα πρέπει να αφήνουμε το πεντάλ και το ξαναπατάμε απαλά, όσες φορές χρειαστεί. Χρησιμοποιούμε δηλαδή το διακεκομμένο φρενάρισμα, σε μια προσπάθεια υποκατάστασης της λειτουργίας του ABS.
Ιδιαίτερη προσοχή απαιτεί ο πάγος. Στα αγγλικά χρησιμοποιείται ο όρος “black ice” για να υποδηλώσει εκείνο τον πάγο που σχηματίζεται σε έναν φαινομενικά καθαρό δρόμο. Με απλά λόγια, αποφεύγετε τα σημεία του δρόμου που γυαλίζουν! Ιδιαίτερα σε συνθήκες παγετού και σε σκιερά σημεία του δρόμου
Σε ορεινούς δρόμους προτιμάτε να οδηγείτε στο μέσο του δρόμου, εφόσον φυσικά αυτό είναι δυνατόν, και όχι στην άκρη του - δηλαδή κρατηθείτε όσο μπορείτε μακριά από τον γκρεμό.
Αν δεν υπολογίσετε σωστά το ύψος του χιονιού και κολλήσετε, περιμένετε λίγο με αναμμένη τη μηχανή να λιώσει λίγο χιόνι (από τη θερμότητα του κινητήρα).
Σε περίπτωση που ξεκινώντας, το αυτοκίνητο γλιστράει είτε με τα «μούτρα» είτε με τον «κώλο» δεξιά-αριστερά είναι καλύτερα να μειώσουμε το γκάζι. Στον πάγο μπορεί να είναι καλύτερα να ξεκινάμε με 2α και όχι με 1η ταχύτητα, για να μην σπινάρουν οι τροχοί. Οδηγώντας με μία ταχύτητα «πάνω» (δηλαδή βάζοντας 3η εκεί που θα είχατε 2α) περιορίζεται ο κίνδυνος ολίσθησης.
Αλυσίδες
Απαραίτητο χειμερινό «αξεσουάρ» οι αντιολισθητικές αλυσίδες (ή οι ειδικές «κάλτσες») είναι κάτι που ούτως ή άλλως δεν βλάπτει να βρίσκεται μονίμως στο πορτ μπαγκάζ. Πρέπει να όμως έχουν τη σωστή διάσταση και να εφαρμόζουν σωστά στα λάστιχα και να μην είναι χαλαρές, γιατί μπορεί να προκαλέσουν ζημιά. Πρέπει επίσης είναι σε καλή κατάσταση και να... ξέρετε να τις τοποθετείτε! Μια πρόβα με καλό καιρό, όταν έχετε χρόνο, δεν βλάπτει…
Θυμίζουμε ότι οι αλυσίδες τοποθετούνται στους κινητήριους τροχούς (δηλαδή στους εμπρός στα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα). Σε αντίθεση μάλιστα με την ευρέως διαδεδομένη εσφαλμένη αντίληψη, αλυσίδες χρειάζονται και τα 4Χ4. Αυτά τα αυτοκίνητα μάλιστα, το σωστό είναι να έχουν αλυσίδες σε όλους τους τροχούς.
Για να έχετε τις αλυσίδες και του χρόνου σε καλή κατάσταση, μετά τη χρήση πλύντε τις με καθαρό νερό και σκουπίστε της για να μην σκουριάσουν.
Αν, τέλος, οι παγετοί στην περιοχή σας είναι συχνό φαινόμενο θυμηθείτε ότι υπάρχουν ειδικά λάστιχα για χιόνι και λάσπη (M+S). Σε αρκετές περιοχές της βόρειας Ελλάδας, οι κάτοικοι τοποθετούν τέτοια λάστιχα στο αυτοκίνητό τους το χειμώνα, μειώνοντας την ανάγκη χρήσης αλυσίδων.
Η... απώλεια βιντεοληπτικού υλικού «εξαφανίζει» τους υπεύθυνους για τα Τέμπη - Τα κραυγαλέα λάθη που στοιχειώνουν τη δικογραφία
ΕΣΥ: Αλλαγές στον νόμο Κεραμέως για την επιλογή στελεχών στο δημόσιο ετοιμάζει η κυβέρνηση - Τι είπε ο Άδωνις Γεωργιάδης
Οι πρώτες κινήσεις της κυβέρνησης μετά τη διαγραφή Σαμαρά - Τέλος στα σενάρια για πρόωρες κάλπες
Πού θα ταξιδέψουν οι Έλληνες φέτος τα Χριστούγεννα; Πού κυμαίνονται οι τιμές και τι ισχύει για το εξωτερικό
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr