Κακοκαιρία Daniel - Άνοιξε η Εθνική Οδός, αλλά μόνο για ΙΧ: Παραμένουν όμως τα προβλήματα στην τροφοδοσία της αγοράς
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Ανοιξε αλλά με ...αστερίσκους η Εθνική Οδός Αθηνών – Θεσσαλονίκης, η οποία παρέμενε αποκλεισμένη για τα οχήματα για μία εβδομάδα (από τα ξημερώματα της 9ης Σεπτεμβρίου), καθώς η κυκλοφορία επιτρέπεται από τις 5 το απόγευμα της Παρασκευής, αλλά αποκλειστικά για ΙΧ και μόνο στην αριστερή λωρίδα.
Η χώρα σε επίπεδο εμπορευματικών μεταφορών και αναγκών της εφοδιαστικής αλυσίδας παραμένει κομμένη στα δύο, καθώς για φορτηγά, λεωφορεία, αλλά και κάθε άλλο βαρύ όχημα το απαγορευτικό στη διέλευση εξακολουθεί να ισχύει. Κι αυτό τη στιγμή που και τα σιδηροδρομικά δρομολόγια έχουν διακοπεί εξαιτίας των εκτεταμένων βλαβών στο δίκτυο, για τη μερική αποκατάσταση των οποίων θα απαιτηθεί τουλάχιστον 1,5 μήνας και ποσό άνω των 160 εκατομμυρίων ευρώ. Το σχέδιο για το σιδηρόδρομο είναι αρχικά να εκκινήσουν σε μονή γραμμή και με χαμηλές ταχύτητες τα εμπορευματικά δρομολόγια καθώς ήδη στοιβάζονται κοντέινερς στο Ικόνιο, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, με τη χώρα να κινδυνεύει να βρεθεί εντελώς έξω από το διεθνή χάρτη των logistics.
Σε ό,τι αφορά την Εθνική Οδό, ως αποτέλεσμα της μερικής επαναλειτουργίας της, τα φορτηγά θα συνεχίσουν να διανύουν απόσταση μεγαλύτερη έως και κατά 250 χιλιόμετρα, γεγονός το οποίο αυξάνει σημαντικά και το κόστος των μεταφορικών.
Η κυκλοφορία για τα ΙΧ στην Εθνική Οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης επιτρέπεται από σήμερα στις 17.00 ύστερα από έγκριση από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της σχετικής εισήγησης από την Αυτοκινητόδρομος «Αιγαίο Α.Ε.».
Οπως ανακοινώθηκε, η κυκλοφορία θα διεξάγεται από την αριστερή λωρίδα και στις δύο κατευθύνσεις αποκλειστικά για Ι.Χ. αυτοκίνητα και οχήματα βάρους έως 3,5 τόνων. Μετά την πλήρη αποχώρηση των υδάτων από τα πρανή του Αυτοκινητοδρόμου και σχετική επιθεώρηση θα δοθεί σε κυκλοφορία και για τα βαρέα οχήματα.
Ο έλεγχος της υποδομής ώστε να διέρχονται και βαρύτερα οχήματα απαιτεί την απομάκρυνση των υδάτων και από την περιοχή πέριξ του αυτοκινητοδρόμου, η οποία όπως φαίνεται και από τις φωτογραφίες που έδωσε στη δημοσιότητα η παραχωρησιούχος εταιρία, παραμένει πλημμυρισμένη.
Από τους περιορισμούς, εξαιρούνται τα οχήματα της Πολιτικής Προστασίας, τα κρατικά οχήματα κάθε κατηγορίας τα οποία παρέχουν υπηρεσίες στις πληγείσες περιοχές καθώς και οχήματα άνω των 3,5 τόνων, τα οποία χρησιμοποιούνται για την αποκομιδή και μεταφορά νεκρών ζώων.
Παράταση στα ελεύθερα διόδια για βαρέα οχήματα
Στο μεταξύ λόγω της επαναλειτουργίας του σιδηροδρόμου αίρεται, αύριο, Σάββατο 16 Σεπτεμβρίου και από τις 6:00 π.μ. η εντολή παύσης είσπραξης διοδίων στα οχήματα έως 3,5 τόνων, στη Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου «Χαρίλαος Τρικούπης», στα διόδια της Εγνατίας οδού μεταξύ Θεσσαλονίκης και διασταύρωσης με Ιονία Οδό και κατά μήκος της Ιονίας Οδού (ανεξαρτήτως κατευθύνσεως).
Οπως ανακοίνωσε το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για τα οχήματα άνω των 3,5 τόνων, ορίζεται παράταση 48 ωρών στην εντολή μη είσπραξης διοδίων στους ανωτέρω δρόμους.
Επιπλέον, ορίζεται παράταση 48 ωρών, έως τις 6:00 π.μ. της Δευτέρας 18 Σεπτεμβρίου, στην εντολή για παύση είσπραξης διοδίων στον αυτοκινητόδρομο Ε65 και στο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου από Νίκαια έως Μαλιακό Κόλπο (συμπεριλαμβανομένων και των πλευρικών διοδίων στην εν λόγω περιοχή του αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου).
Το υπουργείο επαναλαμβάνει ότι οι παραχωρησιούχοι οφείλουν να τηρήσουν αρχείο με αναλυτική καταγραφή των διελεύσεων δεδομένου ότι το κόστος θα αναλάβει το Δημόσιο, δυνάμει των Συμβάσεων Παραχώρησης, ενώ θα ακολουθήσει νέα ενημέρωση εάν απαιτηθεί τυχόν παράταση του έκτακτου αυτού μέτρου.
Μετ΄εμποδιων και με καθυστερήσεις η τροφοδοσία της αγοράς
Η αποκλεισμένη Εθνική Οδός και το «εξουδετερωμένο» σιδηροδρομικό δίκτυο αυξάνουν σημαντικά το χρόνο και το κόστος τροφοδοσίας της αγοράς όλης της χώρας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, η μεταφορά του γάλακτος από τη Θεσσαλονίκη απαιτεί πλέον 11 – 12 ώρες από περίπου 5 που διαρκούσε έως τώρα.
«Τα φορτηγά διανύουν απόσταση μεγαλύτερη κατά 230 έως 250 χιλιόμετρα. Θέλουμε σχεδόν μία μέρα παραπάνω στο δρόμο», επισημαίνει στο «Εθνος» ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας Οδικών Εμπορευματικών και Επιβατικών Μεταφορών (ΟΦΑΕ), Απόστολος Κενανίδης.
Και συνεχίζει: «Αυτό σημαίνει περισσότερα καύσιμα και αυξημένα κόστη. Ηδη ορισμένοι έχουν προχωρήσει σε ανατιμήσεις στα μεταφορικά που φτάνουν περίπου τα 100 ευρώ σε ένα φορτίο με μία παράδοση, δηλαδή από τα 550 στα 650, ενώ για πολλαπλές παραδόσεις οι αυξήσεις φτάνουν τα 200 ευρώ».
Σύμφωνα με τον ίδιο, πάντως, οι αυξήσεις αυτές δεν είναι δικαιολογία για να προκληθούν ανατιμήσεις στην αγορά: «Οταν μια νταλίκα παίρνει 25 τόνους εμπόρευμα, αν εμφανιστούν αυξήσεις στο ράφι θα είναι μια δικαιολογία εκ μέρους εισαγωγέων και εμπόρων και δε θα οφείλεται στα μεταφορικά, αλλά σε πιθανές ελλείψεις ή καθυστερήσεις».
Την ίδια στιγμή, όπως ήταν αναμενόμενο, τα φορτία από τις πληγείσες περιοχές έχουν μειωθεί δραστικά με πολλούς από τους μεταφορείς των περιοχών της Λάρισας ή της Μαγνησίας να μην ταξιδεύουν πια.
Ποια ονόματα ακούγονται για την Προεδρία της Δημοκρατίας - Τι θα μετρήσει στην απόφαση του Μαξίμου
Μαγδεμβουργο: Στη φυλακή ο δράστης της επίθεσης – Οι ακροδεξιές θεωρίες και οι προειδοποιήσεις
Πρύτανης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου: Νέα προπτυχιακά προγράμματα μέσα στο 2025
Η Σημασία των Μιτοχονδρίων στην Αναγεννητική Ιατρική: Ιστορία και Σύγχρονες Θεραπείες
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr