Συγκλονίζει πρώην πρόεδρος ΟΑΚΑ: «Έμπαιναν βίδες σε σίδερα που έπεφταν - Έπεσε σίδερο τουλάχιστον 80 κιλών»
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Πληθαίνουν οι καταγγελίες για πλημμελή συντήρηση του ΟΑΚΑ, μετά την απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Παιδείας Γιάννη Βρούτση να προχωρήσει σε αναστολή δραστηριοτήτων στο στάδιο, ύστερα από τα σημαντικά προβλήματα στατικότητας των στεγάστρων Καλατράβα και του ποδηλατοδρομίου που κατέδειξε σχετική μελέτη που εκπονήθηκε για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ.
Ο ολυμπιονίκης Πέτρος Γαλακτόπουλος, ο οποίος διετέλεσε πρόεδρος του ΟΑΚΑ για περίπου 4,5χρόνια σε συνέντευξη που παραχώρησε περιέγραψε πώς γινόταν η συντήρηση, ενώ έκανε λόγο για συνεχείς εκκλήσεις στο αρμόδιο υπουργείο από την πλευρά που δεν βρήκαν ανταπόκριση.
«Όταν ανέλαβα την προεδρία του ΟΑΚΑ, ήρθαν οι τεχνικοί και μου είπαν ότι έχει λήξει η σύμβαση ελέγχου του στεγάστρου Καλατράβα», ανέφερε, μιλώντας στον Αnt1.
«Έμπαιναν βίδες στα σίδερα που έπεφταν! Στην στοά Καλατράβα, η γέφυρα στηρίζεται σε μπετά, δεμένα στις άκρες με βίδες. Με τους σεισμούς και με τον αέρα κάποιες βίδες "έκοβαν". Κάποια ημέρα κρέμασε και έμεινε 60 πόντους από το έδαφος, από εκεί που περνούσε ο κόσμος!», πρόσθεσε.
«Πήγαν οι τεχνικοί του ΟΑΚΑ, έβαλαν σίδερα και έγινε διόρθωση. Όλες οι βίδες είναι σκουριασμένες. Ξεκίνησα και έκανα κάθε 15 ημέρες έγγραφα στον τότε Υφυπουργό Αθλητισμού ότι πρέπει να γίνει συντήρηση. Η εταιρεία που το έφτιαξε, για να το συντηρήσει ζήτησε 17 εκατομμύρια. Ήταν περίοδος μνημονίων τότε και δεν υπήρχαν χρήματα να διατεθούν», συνέχισε.
«Το ΟΑΚΑ με τα οικονομικά που είχε, προσπαθούσε να βάζει βίδες και ότι μπορούσε, γινόταν συντήρηση με το προσωπικό του ΟΑΚΑ. Κάθε μήνα έστελνα χαρτί στο υπουργείο και δεν μου απαντούσε κανένας. Σκέψου να έπεφτε κανένα καλώδιο», είπε ο κ. Γαλακτόπουλος μεταξύ άλλων για να καταλήξει: «Έπεσε σίδερο που ήταν τουλάχιστον 80 κιλά και πέφτοντας από 30 μέτρα γινόταν 1,5 τόνος…».
Η παραδοχή Μητσοτάκη για έλλειψη συντήρησης
Όπως έγραψε το ethnos.gr, την έλλειψη συντήρησης, είχε παραδεχτεί και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης δύο χρόνια πριν κατά τη διάρκεια εκδήλωσης για την παρουσίαση των έργων αναβάθμισης στις ολυμπιακές εγκαταστάσεις: «Θα ξεκινήσουμε τη συντήρηση και την ενεργειακή αναβάθμιση του κεντρικού σταδίου, την επισκευή του στεγάστρου Καλατράβα, το οποίο απειλείται με εκτεταμένη διάβρωση καθώς δεν είχε γίνει η παραμικρή παρέμβαση στο στέγαστρο τα τελευταία 17 χρόνια» είχε αναφέρει χαρακτηριστικά προσθέτοντας πως «ταλαιπωρηθήκαμε πολύ να βρούμε τους κατάλληλους μελετητές».
Τη διαχρονική εγκατάλειψη του ΟΑΚΑ είχε παραδεχτεί τον περασμένο Απρίλιο και ενώ βρίσκονταν ήδη σε εξέλιξη εργασίες ελέγχου βάσει σχετικής σύμβασης του ΤΑΙΠΕΔ, και ο τότε υφυπουργός Αθλητισμού Λευτέρης Αυγενάκης: «Για πρώτη φορά εδώ και 20 χρόνια ελέγχονται εξονυχιστικά οι μεταλλικές κατασκευές «Καλατράβα», ώστε να προκύψουν άμεσα οι αναγκαίες ενέργειες συντήρησης και αποκατάστασής τους», είχε επισημάνει.
Καρύδης: Εάν το πρόβλημα είναι τόσο σοβαρό, ξαφνικά ανακαλύφθηκε;
«Το στέγαστρο προχώρησε πολύ γρήγορα ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων και ήταν και δύσκολο να βρεθεί το κατάλληλο προσωπικό. Είχαμε δει στο παρελθόν να πέφτουν κομμάτια των μεταλλικών κατασκευών. Η συντήρηση ενός τέτοιου έργου θα έπρεπε να είναι εντατική και συστηματική», επισημαίνει στο «Εθνος» και στην Μαρία Λιλιοπούλου ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, Παναγιώτης Καρύδης.
Εξηγεί πως τα κτίρια αυτά έχουν έντονες ταλαντώσεις και τα υλικά τους παρουσιάζουν κόπωση με τα χρόνια: «Κάτι αντίστοιχο με τα πλοία που κόβονταν στη μέση και βούλιαζαν στο παρελθόν. Από τις εκατομμύρια φορές που ταλαντώνονται αυτές οι κατασκευές, το υλικό χάνει την αντοχή και την ελαστικότητά του και στο τέλος σπάει».
Ένας από τους μεγαλύτερους κινδύνους για τις μεταλλικές κατασκευές είναι η διάβρωση: «Οφείλεται στη μη σωστή και συστηματική συντήρηση. Τότε παρατηρούμε να σκουριάζουν οι συγκολλήσεις, οι ενώσεις, τα μπουλόνια, όλες οι συνδέσεις, κλπ», σημειώνει ο πολύπειρος καθηγητής.
Ο ίδιος δεν αφήνει ασχολίαστο και το ζήτημα της αιφνιδιαστικής οριστικής αναστολής της λειτουργίας του Ολυμπιακού Σταδίου: «Θα μπορούσε να υπάρξει η δυνατότητα μείωσης του πλήθους ή των εκδηλώσεων εάν το πρόβλημα δεν ήταν τόσο σοβαρό και εκτεταμένο. Αλλά εάν το πρόβλημα είναι τόσο σοβαρό, ξαφνικά ανακαλύφθηκε; Κανείς δεν το είχε εντοπίσει όταν δεν ήταν τόσο εκτεταμένο; Το πιθανότερο είναι πως οι εγκαταστάσεις δεν έχουν συντηρηθεί σωστά. Αλλά και τα αποτελέσματα της έλλειψης συντήρησης είναι σταδιακή, η εκτεταμένη διάβρωση δεν είναι κάτι που συμβαίνει από τη μια στιγμή στην άλλη», υπογραμμίζει.
Υπενθυμίζεται ότι αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που το ΟΑΚΑ εμφανίζει προβλήματα. Το 2018 είχαν παρατηρηθεί ταλαντώσεις σε κερκίδες κατά τη διάρκεια αγώνα, οι οποίες είχαν γεννήσει ήδη από τότε σειρά ερωτημάτων για τη στατική επάρκεια της εγκατάστασης.
Χωρίς οικοδομική άδεια για χρόνια
Λίγους μήνες αργότερα, τον Μάρτιο του 2019 το Υπουργείο Υποδομών αναλάμβανε την υλοποίηση των απαραίτητων μελετών και έργων αποκατάστασης και συντήρησης που αφορούσαν το ΟΑΚΑ συμπεριλαμβανομένου του στεγάστρου Καλατράβα, των κερκίδων, του ποδηλατοδρομίου και των μεταλλικών κατασκευών. Οι μελέτες αυτές είχαν ανατεθεί, αλλά παραμένει ασαφές εάν ολοκληρώθηκαν ποτέ.
Τον Νοέμβριο του 2022 το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο έχει περιέλθει το ΟΑΚΑ υπέγραψε σύμβαση για την αναβαθμιση και συντήρηση των εγκαταστάσεων ύψους 1,79 εκ. ευρώ πλέον ΦΠΑ με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Σε ανακοίνωσή του μάλιστα τον περασμένο Απρίλιο, ανέφερε ότι βρίσκονταν σε πλήρη εξέλιξη η επιθεώρηση και ο έλεγχος των μεταλλικών κατασκευών «Καλατράβα» στο συγκρότημα του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου Αθηνών (ΟΑΚΑ) έπειτα από σχετικό διαγωνισμό που διενήργησε η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Project Preparation Facility) του Ταμείου για λογαριασμό του Υφυπουργείου Αθλητισμού και του ΟΑΚΑ.
Το αντικείμενο του διαγωνισμού αφορούσε σε υπηρεσίες επιθεώρησης και ελέγχου των μεταλλικών κατασκευών και πολυκαρβονικών φύλλων επικάλυψης των εξής κατασκευών του ΟΑΚΑ:
• Του στεγάστρου του Κεντρικού Σταδίου.
• Του στεγάστρου του Ποδηλατοδρομίου.
• Των δύο εισόδων.
• Του Τείχους των Εθνών
• Της Αγοράς.
Σκοπός του ελέγχου ήταν να εντοπιστούν τυχόν προβλήματα που μπορεί ενδεικτικά να αφορούν σε διαβρώσεις, αποφλοιώσεις σε βαφές, προβλήματα σε συγκολλήσεις, προβλήματα σε κοχλιώσεις, αναρτήρες, κλπ. σε στοιχεία των μεταλλικών κατασκευών που χρήζουν αντιμετώπισης, συντήρησης και αποκατάστασης, καθώς και σε προβλήματα στα πολυκαρβονικά φύλλα, στις βάσεις στήριξης τους και στα υλικά στεγανοποίησης και σφράγισης αυτών.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να επισημανθεί ότι το ΟΑΚΑ δεν είχε λάβει κανονική οικοδομική άδεια και είχε λειτουργήσει με μία άδεια λειτουργίας Ολυμπιακής Εγκατάστασης και με άδειες που επί σειρά ετών χορηγούνταν με Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις.
Να σημειωθεί ότι το ζήτημα του στεγάστρου και της κατάστασής του είχε φτάσει στη Βουλή από το 2011 με τον τότε υφυπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Γιώργο Νικητιάδη να σημειώνει στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου ήδη από τότε πως «το στρέγαστρο του Ολυμπιακού Σταδίου είναι μια μεταλλική κατασκευή, η οποία χρήζει συνεχούς συντήρησης και ελέγχου κατά τη διάρκεια της ζωής της, όπως όλες οι μεταλλικές κατασκευές», ενώ συμπλήρωνε πως προετοιμάζονταν οι διεθνείς διαγωνισμοί συντήρησης, οι οποίοι όπως όλα δείχνουν δεν προχώρησαν ποτέ.
Άλλη μια κακή ημέρα για τον σιδηρόδρομο: Νέες πολύωρες καθυστερήσεις, ενώ τέθηκε εκτός λειτουργίας το τελευταίο «Ασημένιο Βέλος»
Τουρκική αντιπολίτευση εναντίον Φιντάν: «Ασκείς εξωτερική πολιτική χωρίς πυξίδα και στρατηγική σε Αιγαίο και Κύπρο»
Στην Ευελπίδων η Ειρήνη Μουρτζούκου μετά τις μηνύσεις σε βάρος της: Θα της απαγγελθούν κατηγορίες
Ξανά απούσα από βασιλική υποχρέωση η Κέιτ Μίντλετον - Ανησυχία για την υγεία της
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr