ΝΟΚ: Ξεκίνησε η μεγάλη δίκη στο ΣτΕ για τα κτίρια-μεγαθήρια - Ο στόχος και οι διαφωνίες
Με στόχο να έχει εκδοθεί το νωρίτερο δυνατό και εφόσον είναι εφικτό έως το τέλος του έτους η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ ξεκίνησε η μεγάλη δίκη🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Με στόχο να έχει εκδοθεί το νωρίτερο δυνατό και εφόσον είναι εφικτό έως το τέλος του έτους η απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), ξεκίνησε σήμερα Παρασκευή η μεγάλη δίκη, η οποία θα κρίνει τη συνταγματικότητα ή μη των κινήτρων σε δόμηση και ύψος του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ) και κατ΄επέκταση τον τρόπο δόμησης στην Αθήνα και τα μεγάλα αστικά κέντρα.
Η δίκη ξεκίνησε χωρίς αναβολές καθώς θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμη όχι μόνο προκειμένου να «ξεπαγώσει» η ιδιωτική κατασκευαστική δραστηριότητα και η κτηματαγορά που έχουν μπλοκαριστεί σε αρκετές περιοχές εδώ και περίπου 1,5 χρόνο, αλλά και να υπάρξει κράτος δικαίου στον κλάδο.
Μετά την παρουσίαση των απόψεων και των δύο πλευρών και τις ερωτήσεις που υποβλήθηκαν από τους δικαστές, δόθηκε προθεσμία έως τις 21 Οκτωβρίου για την υποβολή των υπομνημάτων τους και έως τις 23 Οκτωβρίου για ενδεχόμενη αντίκρουση αυτών.
Τι υποθέσεις συζητούνται
Να σημειωθεί ότι η Ολομέλεια του ΣτΕ καλείται να καταλήξει σε οριστική κρίση επί του ΝΟΚ και ιδιαιτέρως των μπόνους σε δόμηση και ύψος των κτιρίων. Οι υποθέσεις που συζητούνται αφορούν οικοδομικές άδειες στο δήμο Αλίμου, των οποίων ζητείται η ακύρωση. Οι υποθέσεις είχαν εκδικαστεί από το Ε' Τμήμα του ΣτΕ, το οποίο ωστόσο λόγο της κρισιμότητάς τους τις είχε παραπέμψει στην Ολομέλεια έχοντας πάντως εκτιμήσει ως αντισυνταγματικές τις διατάξεις των άρθρων 10 και 25 του ΝΟΚ (νόμος 4067/2012) που προβλέπουν προσαυξήσεις συντελεστή δόμησης λόγω υποτυπώδους μείωσης της κάλυψης και ανέγερσης κτιρίου ανώτερης ενεργειακής απόδοσης (μπόνους δόμησης).
Οι δικηγόροι της προσφεύγουσας πλευράς υποστήριξαν μεταξύ άλλων ότι η εφαρμογή των κινήτρων του ΝΟΚ επιβαρύνει και τη φέρουσα πολεοδομική ικανότητα, δεδομένου ότι προσαυξάνεται το ύψος των ακινήτων κατά δύο ορόφους.
Αντέκρουσαν επίσης το επιχείρημα περί οριζοντίων ευεργετημάτων από την εφαρμογή του ΝΟΚ τονίζοντας ότι εάν κάτι τέτοιο ισχύει, γιατί κρίθηκε απαραίτητη από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας η εξαίρεση από την εφαρμογή του ΝΟΚ τριών κηπουπόλεων της Φιλοθέης, του Ψυχικού και της Εκάλης, ειδικά όταν αυτές δεν είναι και οι μοναδικές στην Αττική χαρακτηρισμένες ως κηπουπόλεις.
Ένα ακόμα θέμα που επισημάνθηκε είναι το γεγονός ότι αντίστοιχη διάταξη δεν εφαρμόζεται στην Ευρώπη.
Μεταξύ των επιχειρημάτων της άλλης πλευράς εντάσσεται και η μέσω του ΝΟΚ εφαρμογή λύσεων, οι οποίες όπως υποστηρίχθηκε είναι θετικές για τις πόλεις δεδομένης και της κλιματικής αλλαγής. Επισημάνθηκε επίσης το γεγονός ότι η υπόθεση έφτασε στο ΣτΕ το 2024, ενώ ο νόμος βρίσκεται σε ισχύ από το 2012.
Συμφωνία στην αναγκαιότητα ύπαρξης ειδικής επιστημονικής μελέτης
Υπήρξε, πάντως, συμφωνία στην αναγκαιότητα ύπαρξης ειδικής επιστημονικής μελέτης που πρέπει να συνοδεύει αυτές τις αλλαγές.
Η μελέτη αυτή ήδη εκπονείται για λογαριασμό του υπουργείου Περιβάλλοντος κι Ενέργειας κι αναμένεται να κατατεθεί εμπρόθεσμα στο ΣτΕ προκειμένου να συνεκτιμηθεί για την έκδοση της απόφασης του ανώτατου ακυρωτικού δικαστηρίου.
Σχολιάζοντας την έναρξη της δίκης ο Α΄Αντιπρόεδρος της Κεντρικής Ενωσης Δήμων Ελλάδας και δήμαρχος Βάρης -Βούλας - Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, ο οποίος ήταν από τους πρώτους που αντέδρασαν στην εφαρμογή των κριτηρίων του ΝΟΚ, ανέφερε στο «Εθνος»: «Σήμερα συζητήθηκε στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας επί της ουσίας η νομιμότητα του καταστροφικού ΝΟΚ. Έχουμε εμπιστοσύνη στο Ανώτατο Συμβούλιο της χώρας μας πως θα σταθεί στο ύψος των περιστάσεων, όπως άλλωστε έχει ήδη κάνει το Ε’ Τμήμα και θα βάλει οριστικό τέλος στην καταστροφή των πόλεων μας για την εξυπηρέτηση της υπερκερδοφορίας κάποιων κατασκευαστών. Επαναλαμβάνουμε την πάγια θέση και το πάγιο αίτημα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πως θέματα όπως οι όροι δόμησης πρέπει να αποφασίζονται αποκλειστικά από τους δήμους και όχι από κεντρικές κρατικές υπηρεσίες ούτε φυσικά από εκπροσώπους συντεχνιών όπως το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και οι ομοσπονδίες κατασκευαστών».
Δεν έχουν τέλος τα προβλήματα στο σιδηρόδρομο: Διπλοί συρμοί με έναν μηχανοδηγό και «επιδημία» βλαβών στα «ασημένια βέλη» - Νέες καταγγελίες
«Απόλυτη εταιρική διαφθορά»: Σάλος μετά την υπουργοποίηση του Έλον Μασκ στις ΗΠΑ – Ποιες οι αρμοδιότητές του
Αποκαλυπτήρια για το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης: Αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη λειτουργίας
Αθηνά Οικονομάκου: Kλείνει την εταιρεία κοσμημάτων της - «Είμαι πολύ συγκινημένη»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr