Στα άκρα η κόντρα μηχανοδηγών και Hellenic Train για το συμβάν με τον Προαστιακό: «Άλλοι θα έπρεπε να έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα»
Η απεργία τους για την ασφάλεια είχε κριθεί καταχρηστική την ημέρα του συμβάντος🕛 χρόνος ανάγνωσης: 9 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Νέα κόντρα μεταξύ των μηχανοδηγών και της Hellenic Train πυροδότησε το σοβαρό περιστατικό ασφαλείας που οδήγησε συρμό του Προαστιακού στη γραμμή του μετρό στον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας στις 9 Οκτωβρίου, όπως αποκάλυψε το «Εθνος» ύστερα από την καταγγελία των μηχανοδηγών στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).
Η Hellenic Train κατόπιν των δημοσιευμάτων ανακοίνωσε το πρωί της Πέμπτης ότι έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα οι δύο μηχανοδηγοί, κάτι το οποίο διαψεύδει με δική της ανακοίνωση η Πανελλήνια Ενωση Προσωπικού Ελξης (ΠΕΠΕ) που τους εκπροσωπεί.
«Η διοίκηση της Hellenic Train όπως συνηθίζει την τελευταία περίοδο - και για άλλη μια φορά - επιρρίπτει ευθύνες σε μηχανοδηγούς, αναφέροντας ψευδώς ότι τέθηκαν σε διαθεσιμότητα, όπως ψευδώς αναφέρει ότι παραβίασαν την είσοδο του Μετρό», επισημαίνει στην ανακοίνωσή της η ΠΕΠΕ, η οποία αναφέρει πως ο μηχανοδηγός του εν λόγω συρμού καλούσε ματαίως τον σταθμάρχη τηλεδιοίκησης του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ) χωρίς να λαμβάνει απάντηση.
«Οι μηχανοδηγοί επισημαίνουν ότι η Hellenic train γνωρίζει καλά ότι ο μηχανοδηγος είχε ανοικτή ένδειξη εισόδου στην γραμμή του Μετρό και σταμάτησε πριν εισέλθει σε αυτήν και ενώ καλούσε επανειλημμένα τον σταθμάρχη του ΣΚΑ. Αντί η ΗΤ να προβληματιστεί για το 2ο περιστατικό στην περιοχή του ΣΚΑ τον τελευταίο μήνα, που απεσοβήθη με ενέργειες μηχανοδηγών, προσπαθεί να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη από τα υπαρκτά προβλήματα του σιδηροδρομικού δικτύου».
«Αυτοί που θα έπρεπε να είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα είναι οι Διοικούντες, όχι οι εργαζόμενοι»
Αναφερόμενοι στην ανακοίνωση περί διαθεσιμότητας των μηχανοδηγών των οποίων τα πιστοποιητικά μηχανοδήγησης έχουν αφαιρεθεί μετά το συμβάν, η ΠΕΠΕ υπογραμμίζει ότι «Αυτοί που θα έπρεπε να είχαν τεθεί σε διαθεσιμότητα είναι οι Διοικούντες της ΗΤ και όχι οι εργαζόμενοι. Όσο η διοίκηση της ΗΤ επιμένει να κάνει το άσπρο - μαύρο, τόσο εξοργίζει τους εργαζόμενους. Ενημερωνουμε τον πραγματικό Διοικητη της Εταιρειας, κυριο Ζηλιασκόπουλο, ότι κανεις από εμας δεν φοβάται τις ποινές που επιβάλει επειδη μιλάμε για τα υπαρκτά προβλήματα ή τις διώξεις που αντιμετωπίζουν όσοι τηρούν τις εσωτερικές διαδικασίες για την ασφάλεια της κυκλοφορίας, προστατεύοντας το δημόσιο συμφέρον».
Η ΠΕΠΕ κάνει αναφορά και στον κρίσιμο ρόλο της τηλεδιοίκησης για την αποτροπή ατυχημάτων μνημονεύοντας και τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών: «Οπως διαπίστωσαν πλέον όλοι και μετά την παραδοχή του κ . Τερεζάκη για το συμβαν που αναδείξαμε, όταν λειτουργεί η Τηλεδιοικηση και υπάρχουν ενδείξεις στους μηχανοδηγούς, τα τρένα σταματάνε πριν τον κίνδυνο. Στην Λάρισα το βράδυ της 28/2/23, αυτές δεν υπήρχαν», αναφέρουν.
Η ανακοίνωση των μηχανοδηγών εκδόθηκε λίγη ώρα μετά την ανακοίνωση της ΗΤ, με την οποία ουσιαστικά επέρριπτε ευθύνες στους μηχανοδηγούς για το συμβάν αναφέροντας ότι «συρμός του Προαστιακού παραβίασε τις ενδείξεις εισόδου στη γραμμής του ΜΕΤΡΟ στον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας».
Η εταιρία προσέθετε ότι πραγματοποιείται διερεύνηση σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές, ενώ παράλληλα έχει ενεργοποιηθεί η πειθαρχική διαδικασία για την απόδοση ευθυνών και το προσωπικό που εμπλέκεται στο περιστατικό έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα.
«Η εταιρεία ακολουθεί αυστηρά πρωτόκολλα ασφαλείας σε όλες τις διαδικασίες της και εφαρμόζει σύγχρονα συστήματα εκπαίδευσης και αξιολόγησης για το προσωπικό της. Η Hellenic Train παραμένει προσηλωμένη στη συνεχή βελτίωση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου, αναλαμβάνοντας τις απαραίτητες ενέργειες όπου απαιτείται», καταλήγει η ανακοίνωση.
ΟΣΕ: Δεν υπήρχε κίνδυνος για τους επιβάτες
«Μοιράζει» τις ευθύνες για το περιστατικό ο ΟΣΕ σε δική του ανακοίνωση επιβεβαιώνοντας το συμβάν ασφαλείας που έλαβε χώρα το απόγευμα της 9ης Οκτωβρίου και παραδεχόμενος ότι το αρχικό λάθος ήταν του σταθμάρχη κυκλοφορίας.
Ξεκαθαρίζει, πάντως, ότι «σε καμία περίπτωση δεν υπήρξε ο παραμικρός κίνδυνος για τους επιβάτες τόσο του προαστιακού, όσο και για αυτούς του Μετρό. Ο εν λόγω συρμός κινήθηκε σε σηματοτεχνικά χαραγμένη (δηλαδή ασφαλή διαδρομή), που όμως δεν είχε διαπίστευση χρήσης καθόσον αφορά συρμούς του Μετρό».
Ο ΟΣΕ σημειώνει πως «η διαδρομή οφείλεται σε σφάλμα χάραξης του Ρυθμιστή Κυκλοφορίας του ΣΚΑ» προσθέτοντας πως και ο μηχανοδηγός παραβίασε τα δύο προειδοποιητικά φωτοσήματα και τα προσπέρασε. Επισημαίνει επίσης ότι:
- Η κίνηση τόσο του εν λόγω συρμού, όσο και των υπολοίπων γίνεται με σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση που λειτουργούν κανονικά από το 2004.
- Τόσο οι συρμοί του προαστιακού, όσο και αυτοί του μετρό έχουν το ίδιο διαλειτουργικό περιτύπωμα, που συνεπάγεται την απόλυτη συμβατότητα περιτυπωμάτων, άρα ακόμη και αν εισερχόταν στην γραμμή του μετρό δεν θα «σφήνωνε» στην σήραγγα όπως υπερβολικά αναφέρεται σε σχετικό δημοσίευμα.
- Ο μηχανοδηγός του προαστιακού αν και είδε τα 2 φωτοσήματα των οποίων οι ενδείξεις τον προειδοποιούσαν για την είσοδό του συρμού στις γραμμές του Μετρό, εν τούτοις τα ΠΑΡΑΒΙΑΣΕ και τα δύο και αφού τα προσπέρασε, σταμάτησε και επικοινώνησε με το ΣΚΑ.
- Εν συνεχεία δόθηκαν οι κατάλληλες οδηγίες παλινδρόμησης και χαράχθηκε εκ νέου η διαδρομή του κανονικού δρομολογίου.
«Επιγραμματικά:
1. Όλες οι κινήσεις των συρμών γίνονται με σηματοδότηση – τηλεδιοίκηση.
2. Δεν υπήρξε αντίθετη κίνηση συρμού, αλλά ενδεχόμενη κυκλοφορία μη εξουσιοδοτημένου συρμού σε γραμμή μετρό.
3. Ο μηχανοδηγός παραβίασε δύο φωτοσήματα, οι ενδείξεις των οποίων του έδιναν σαφή προειδοποίηση για πιθανή είσοδο σε μη εξουσιοδοτημένη τροχιά.
4. Ο Ρυθμιστής Κυκλοφορίας τέθηκε άμεσα σε διαθεσιμότητα και επανεκπαίδευση με το ερώτημα της περαιτέρω απασχόλησής του σε θέση Ρυθμιστή Κυκλοφορίας», αναφέρει ο ΟΣΕ.
Το περιστατικό συνέβη την ημέρα που κρίθηκε καταχρηστική η απεργία των μηχανοδηγών
Αξίζει να σημειωθεί στο σημείο αυτό πως την ημέρα του νέου σοβαρότατου περιστατικού ασφαλείας, δηλαδή στις 9 Οκτωβρίου, η ΗΤ είχε προσφύγει στη δικαιοσύνη κατά της 24ωρης απεργίας που είχαν εξαγγείλει οι μηχανοδηγοί για την επομένη, με μοναδικό αίτημα τη βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας στην κίνηση του σιδηροδρόμου. Με την προσφυγή της ουσιαστικά η εταιρία παραδεχόταν την κατάσταση, ισχυριζόμενη ότι μόνος υπεύθυνος για την υποδομή είναι ο ΟΣΕ. Αποτέλεσμα ήταν για άλλη μια φορά απεργία των μηχανοδηγών με αίτημα τις ασφαλείς σιδηροδρομικές μεταφορές να κριθεί καταχρηστική από το δικαστήριο και να μην πραγματοποιηθεί και όλα αυτά ακριβώς την ημέρα που συνέβη το πρωτοφανές περιστατικό συρμός του Προαστιακού να βρεθεί στη γραμμή του μετρό από ακόμα μία λανθασμένη εντολή.
Η ΠΕΠΕ στην ανακοίνωσή της αναφέρεται επίσης και στους δρομολογιακούς χρόνους που δίνει η εταιρία όταν εκδίδει και πουλά εισιτήρια, οι οποίοι δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, με αποτέλεσμα εξοργισμένοι επιβάτες να στρέφονται ενάντια στο προσωπικό αμαξοστοιχιών για τις καθημερινές καθυστερήσεις.
Κατηγορεί επίσης την ΗΤ για παραπλάνηση του κοινού αναφέροντας πως «διαφήμιζε τα ETR 470 ως επένδυση και σήμερα από τα 5 διαθέσιμα, ειναι λειτουργικά τα 2 ή 3 και σε αυτα όταν βρέχει οι μηχανοδηγοί πρέπει να κρατούν ομπρέλα για να προστατεύουν από το νερό που εισέρχεται στις καμπίνες μηχανοδηγησης».
Πώς βρέθηκε ο συρμός στη γραμμή του μετρό
Σύμφωνα με την καταγγελία της ΠΕΠΕ στη ΡΑΣ, την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου ο συρμός 4245 αναγκάστηκε σε οπισθοπορεία στην γραμμή του Προαστιακού Αθήνας καθώς είχε λάβει εντολή από τον Σταθμάρχη της τηλεδιοίκησης του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών να εισέλθει σε λάθος γραμμή και συγκεκριμένα σε αυτήν του Μετρό στην περιοχή της Δουκίσσης Πλακεντίας.
Ο μηχανοδηγός αντελήφθη από την φωτοσήμανση ότι πήγαινε προς λανθασμένη κατεύθυνση και πρόλαβε και ακινητοποίησε τον συρμό, ο οποίος κινούνταν στο ρεύμα προς Πειραιά πριν συμβούν τα χειρότερα.
Η ΠΕΠΕ ζήτησε από την ΡΑΣ την άμεση διερεύνηση του συμβάντος καλώντας τη μάλιστα να της αποστείλει το πόρισμά της καθώς, όπως επισημαίνει στην επιστολή της, «η Διοίκηση της Hellenic Train συστηματικά αρνείται να κοινοποιεί τα εσωτερικά της πορίσματα στο Σωματείο μας, ενώ σε πρόσφατο περιστατικό (Λιβαδειά - Σεπτέμβριος 2024) και παρά το ότι οι εσωτερικές της διαδικασίες τηρήθηκαν στο ακέραιο από τους μηχανοδηγούς, επιχειρεί να μεταθέσει ευθύνες για να καλύψει δικές της, δημοσιεύοντας μάλιστα Δελτία Τύπου που σκοπό έχουν να αποπροσανατολίσουν το επιβατικό κοινό και τις Αρμόδιες Αρχές».
Εξαιτίας του περιστατικού, σύμφωνα με ενημέρωση τόσο του ΟΣΕ όσο και της Hellenic Train, έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα όλοι οι εργαζόμενοι που ενεπλάκησαν, δηλαδή οι δύο μηχανοδηγοί αλλά και ο σταθμάρχης, ενώ το συμβάν διερευνάται και από τους δύο φορείς.
Για το περιστατικό υπήρξε την Πέμπτη και παρέμβαση του προϊσταμένου της εισαγγελίας Πρωτοδικών της Αθήνας κ. Αριστείδη Κορέα. Συγκεκριμένα, με εντολή του κ. Κορέα, θα διενεργηθεί κατεπείγουσα προκαταρκτική έρευνα για το νέο συμβάν με την λανθασμένη επικοινωνία μεταξύ συρμών και ΟΣΕ, με αποτέλεσμα να προκληθεί κίνδυνος για ατύχημα.
Την εισαγγελική έρευνα για τυχόν διάπραξη του αδικήματος της διατάραξης ασφαλείας συγκοινωνιών και από ποια πρόσωπα ευθύνης, θα διενεργήσει ο Εισαγγελεας Πρωτοδικών Αθήνας, κ. Απόστολος Ανδρέου.
Ποια ονόματα ακούγονται για την Προεδρία της Δημοκρατίας - Τι θα μετρήσει στην απόφαση του Μαξίμου
Μαγδεμβουργο: Στη φυλακή ο δράστης της επίθεσης – Οι ακροδεξιές θεωρίες και οι προειδοποιήσεις
Πρύτανης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου: Νέα προπτυχιακά προγράμματα μέσα στο 2025
Η Σημασία των Μιτοχονδρίων στην Αναγεννητική Ιατρική: Ιστορία και Σύγχρονες Θεραπείες
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr