Το υπουργείο Υποδομών «δείχνει» την Ελληνικό Μετρό για την εκτός μελέτης σήραγγα 160 μέτρων στη γραμμή 4
Επί περίπου έξι μήνες εκτελούνταν το έργο διάνοιξης μη κύριας σήραγγας στην Κατεχάκη με παρέκκλιση από τη μελέτη🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋

Προς την πλευρά της Ελληνικό Μετρό δείχνει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναφορικά με τις ευθύνες για εργασίες διάνοιξης σήραγγας που εκτελέστηκαν από την ανάδοχο κοινοπραξία στη Γραμμή 4 κατά παρέκκλιση των οριζομένων στις μελέτες που η ίδια είχε υποβάλλει, επιβεβαιώνοντας πάντως το γεγονός για το οποίο είχε ενημερώσει το «Εθνος» πριν από περίπου έναν μήνα με αναλυτικό ρεπορτάζ του.
Ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος απαντώντας σε σχετική ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ, Χρήστου Κατσώτη, επιβεβαίωσε ότι επί περίπου έξι μήνες εκτελούνταν το έργο διάνοιξης μη κύριας σήραγγας στην Κατεχάκη με παρέκκλιση από τη μελέτη, σπεύδοντας, ωστόσο να παροτρύνει «να μη δραματοποιούμε τις συνέπειες», καθώς «αυτό δε σημαίνει ότι η σήραγγα θα πέσει, δεν σημαίνει ούτε ότι θα υπάρξουν καθιζήσεις. Γιατί; Διότι αυτό το μετράνε καθημερινά. Υπάρχουν μάρτυρες, συγκεκριμένα σημεία, τα οποία μετριούνται διαρκώς με δυναμικό τρόπο, ώστε να είναι σίγουρο ότι δεν υπάρχουν μετακινήσεις και όποιες μετακινήσεις υπάρχουν, πάντα πρέπει να είναι μέσα σε ανεκτά πλαίσια».
Η διαπίστωση του λάθους πήρε μήνες
Να σημειωθεί ότι η εν λόγω διαπίστωση εκ μέρους της Ελληνικό Μετρό έγινε αφού είχαν διανοιχθεί περίπου 160 μ. της σήραγγας, η οποία προορίζεται να υποδέχεται την ελαφριά συντήρηση των συρμών της γραμμής 4 με την εν λόγω εργασία να εκτελείται για διάστημα αρκετών μηνών.
Το ζήτημα της πολύμηνης καθυστέρησης στον εντοπισμού αυτού του «λάθους» φαίνεται ότι εκ των υστέρων απασχόλησε και το υπουργείο: «Έχω ζητήσει να γίνει έλεγχος για ποιο λόγο έγινε με καθυστέρηση», υπογράμμισε ο κ. Ταχιάος σπεύδοντας να σημειώσει πως «προφανώς, δεν αποτελεί σφάλμα της διοίκησης». Φρόντισε να ξεκαθαρίσει επίσης ότι «το υπουργείο δεν μπορεί να παρέμβει παραπάνω. Δεν διοικεί τα έργα το υπουργείο».
Αναφέρθηκε και στους συμβούλους επίβλεψης των έργων τονίζοντας ότι «παρακολουθούν το έργο, συμβάλλουν στην επίβλεψη του έργου, αλλά δεν υπογράφουν. Υπογράφουν δημόσιοι υπάλληλοι».
Υπενθυμίζεται ότι το θέμα είχε ανοίξει η ίδια η Ελληνικό Μετρό με επιστολή του αρμόδιου διευθυντή της στα τέλη Ιανουαρίου προς την ανάδοχο κοινοπραξία. Το περιεχόμενο αλλά και το ύφος της επιστολής δημιουργούσαν σοβαρές ανησυχίες για τον κίνδυνο πρόκλησης καθιζήσεων στην Κατεχάκη στην περιοχή του ΓΝΑ εξαιτίας των έργων διάνοιξης σήραγγας. Στην επιστολή επισημαινόταν ότι η διάνοιξη συγκεκριμένης σήραγγας του επίσταθμου στο ΓΝΑ εκτελείται με συμβατικά μέσα «χωρίς να τηρείται η εγκεκριμένη μελέτη εφαρμογής», κάτι το οποίο -όπως αναφέρεται- «αντίκειται στη σύμβαση και στον Νόμο».
Η Ελληνικό Μετρό την καλούσε αφενός να «διασφαλίσει τα ήδη διανοιχθέντα μήκη σηράγγων στη συγκεκριμένη θέση του έργου έναντι παντός κινδύνου» και αφετέρου να «παρακολουθεί τις καθιζήσεις, τις μετακινήσεις, τις συγκλίσεις, την υδροφορία, κλπ. του συνόλου των διανοιχθέντων μέτρων της σήραγγας υπερτριπλής τροχιάς επιστάθμου ΓΝΑ και την ανάρτησή τους στη βάση δεδομένων σε ημερήσια βάση».
Καθιστούσε μάλιστα απολύτως υπεύθυνη την ανάδοχο κοινοπραξία για τις «όποιες συνέπειες» αναφέροντας ότι είναι εκείνη που θα «φέρει ακέραια και αποκλειστική ευθύνη για τις όποιες συνέπειες ανακύψουν από τη μη τήρηση της εγκεκριμένης μελέτης κατά την εκτέλεση των εργασιών διάνοιξης της σήραγγας στη συγκεκριμένη θέση του έργου, συμπεριλαμβανομένων των θεμάτων ασφαλείας, των οικονομικών και των χρονικών επιπτώσεων του έργου».
«Το ζήτημα αφορά κυρίως μικρές καθιζήσεις, που μπορούν να υπάρξουν στο οδόστρωμα»
Οπως επεσήμανε ο κ. Ταχιάος στη Βουλή, όταν έπεσε στην αντίληψη της διευθύνουσας υπηρεσίας η εκτέλεση εργασιών κατά παρέκκλιση της μελέτης, αμέσως δόθηκε εντολή να επανέλθουν τα έργα στην προηγούμενη μελέτη, σε αυτήν που η ίδια η ανάδοχος είχε υποβάλει. Ο υφυπουργός αν και ανέφερε πως κατά την άποψή του δε συντρέχουν λόγοι ασφαλείας για τους εργαζομένους, παραδέχτηκε ότι το ζήτημα «αφορά κυρίως τις καθιζήσεις, μικρές καθιζήσεις, που μπορούν να υπάρξουν στο οδόστρωμα της οδού Κατεχάκη, διότι αυτή είναι μια σήραγγα κάτω από την οδό Κατεχάκη και εδόθη εντολή της αποκατάστασης του τρόπου εκτέλεσης της σύμβασης».
Διαβεβαίωσε, πάντως, ότι πλέον η κοινοπραξία έχει ξεκινήσει ξανά εργασίες με τον δέοντα τρόπο και υποβάλλει και τη μελέτη, η οποία δείχνει πώς θα αποκαταστήσει και τα προηγούμενα 160 μ. καθώς «η υπηρεσία προφανώς δεν κάνει αποδεκτές τις όποιες δικαιολογίες της κοινοπραξίας. Θεωρούμε ότι ήταν ένα λάθος της εφαρμογής μιας μελέτης που η ίδια είχε υποβάλει».
Και στη δική της γραπτή απάντηση στην ερώτηση η Ελληνικό Μετρό παραδέχεται ότι «οι αλληλουχίες διάνοιξης της σήραγγας που προβλέπονται στη μελέτη δεν τηρούν, κάποιες συγκεκριμένες προβλέψεις των γενικών προδιαγραφών του έργου και των προδιαγραφών μελετών έργου πολιτικού μηχανικού που η Ελληνικό Μετρό πάντοτε θέτει στα έργα της προς ενίσχυση των μέτρων ασφαλείας».
Διευκρινίζει, ωστόσο, ότι οι μέχρι σήμερα μετρήσεις του εγκατεστημένου συστήματος γεωμηχανικής και δομητικής παρακολούθησης του έργου που πραγματοποιούνται σε 24ωρη και 7ήμερη βάση, βρίσκονται εντός των ορίων που επιβάλλουν οι εγκεκριμένες μελέτες εφαρμογής.
Η Ελληνικό Μετρό προσθέτει ότι επιβλέπει την εκτέλεση των εργασιών καθημερινά επί τόπου του έργου με το προσωπικό της στα εργοτάξια και ελέγχει και εγκρίνει τις μελέτες που εκπονούνται από τον ανάδοχο, με τους εξειδικευμένους μελετητές και τεχνικούς συμβούλους της, χωρίς πάντως να δίνει κάποια απάντηση για την καθυστέρηση στη διαπίστωση του τρόπου εκτέλεσης των εργασιών.
Τραμπ μετά τη συνομιλία με Πούτιν: Αυτός ο πόλεμος δεν θα είχε ξεκινήσει ποτέ αν ήμουν πρόεδρος
Ηχητικά αποκαλύπτουν το χάος στον σιδηρόδρομο - «Το έχω εδώ το τρένο και το στέλνω ανάποδα, το νου σου»
Δημοσκόπηση Alco: Το 50% των πολιτών θέλει πρόωρες εκλογές, ενώ πάνω από 60% νιώθει απογοήτευση και οργή
«Θα σου αστράψω μία»: Ξέφυγαν τα πράγματα στο Δημοτικό Συμβούλιο Βέροιας
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr