Λεωφορεία: Μαζικές παραιτήσεις οδηγών στην ΟΣΥ - Περισσότερα τα οχήματα, αλλά λιγότερα τα δρομολόγια
Οι λύσεις που εξετάζονται για την έλλειψη προσωπικού κίνησης🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋

Αντιμέτωπη με ακόμα ένα... τσουνάμι οικειοθελών παραιτήσεων οδηγών έχει έρθει η ΟΣΥ τις τελευταίες ημέρες βλέποντας τη δεξαμενή των εργαζομένων στην κίνηση να αδειάζει όχι εξαιτίας των συνταξιοδοτήσεων των παλαιότερων εργαζομένων, αλλά λόγω της αποχώρησης νεοπροσληφθέντων, οι οποίοι την εγκαταλείπουν πριν καλά καλά πιάσουν τιμόνι.
Η πρωτεύουσα απέκτησε για πρώτη φορά ύστερα από δεκαετίες καινούρια λεωφορεία, αλλά τα δρομολόγια αντί να αυξάνονται μειώνονται, οι καθυστερήσεις μεγαλώνουν, ενώ ο αριθμός των βαρδιών οδηγών που δεν επανδρώνονται είναι καθημερινά διψήφιος σε όλα τα αμαξοστάσια της εταιρίας. Κι αυτό παρόλο που και το συγκοινωνιακό έργο έχει μειωθεί σημαντικά καθώς 60 γραμμές της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής εξυπηρετούνται από ιδιώτες και όχι από τον στόλο και το προσωπικό της ΟΣΥ.
Το νέο παράδοξο που βιώνει το επιβατικό κοινό της Αθήνας αναλύεται σε όλο και περισσότερα λεωφορεία, τα οποία όμως εκτελούν όλο και λιγότερα δρομολόγια. Οι οδηγοί είναι δυσεύρετοι και ακόμα και μεταξύ όσων τελικώς υποβάλλουν αιτήσεις για τις προκηρυσσόμενες θέσεις, πολλοί το μετανιώνουν και δεν εμφανίζονται καν στο στάδιο της συνέντευξης, όπως ακριβώς συνέβη με τον τελευταίο διαγωνισμό της ΟΣΥ. Αλλά οι διαρροές δε σταματούν εκεί. Συνεχίζονται και μετά την πρόσληψη. Μόλις μέσα σε ένα 24ωρο αναρτήθηκαν οι αποφάσεις για τις παραιτήσεις 15 ατόμων που είχαν ενσωματωθεί πρόσφατα στο δυναμικό της εταιρίας.
Εάν η τάση συνεχιστεί, η ΟΣΥ πολύ σύντομα δε θα μπορεί να τους αντικαταστήσει με άλλους δεδομένου ότι στερεύει και ο ...πάγκος των επιλαχόντων καθώς για τις 190 θέσεις οδηγών, οι αιτήσεις που υποβλήθηκαν ήταν μόλις 240.
Και παρά το γεγονός ότι οι οδηγοί είναι δυσεύρετοι με την έλλειψή τους να απειλεί να τορπιλίσει το ημερήσιο πρόγραμμα των λεωφορείων και των τρόλεϊ της Αθήνας, η κυβέρνηση επιμένει να μη λύνει τη βασική αιτία του προβλήματος, η οποία δεν είναι άλλη από τη μη μισθολογική αναγνώριση της προϋπηρεσίας στον ιδιωτικό τομέα. Αν και η συγκεκριμένη προυπηρεσία συνυπολογίζεται στη μοριοδότηση των υποψηφίων, δεν αντανακλά στο ύψος των αποδοχών τους με αποτέλεσμα αυτό να παραμένει στα χαμηλότερα επίπεδα και να οδηγεί τελικά προς την έξοδο το προσωπικό. Η διοίκηση της ΟΣΥ έχει επανειλημμένως αναφερθεί στο πρόβλημα αλλά το υπουργείο Οικονομικών εμφανίζεται αμετακίνητο εκτιμώντας ότι εάν κάτι τέτοιο ισχύσει για την ΟΣΥ, θα ανοίξει ο ασκός του Αιόλου για αντίστοιχες απαιτήσεις σε όλο το Δημόσιο.
«Από τους διαγωνισμούς από το 2020 μέχρι σήμερα έχουν παραιτηθεί περισσότερα από εκατό άτομα»
Γεγονός είναι, πάντως, ότι το συρρικνωμένο προσωπικό αφήνει το αποτύπωμά του και στις υπηρεσίες λεωφορείων και τρόλεϊ. Οπως έχουν παραδεχτεί στο πρόσφατο παρελθόν στελέχη του ΟΑΣΑ, περί τα 250 λεωφορεία παραμένουν καθημερινά στα αμαξοστάσια, ενώ και οι εργαζόμενοι μεταδίδουν ότι δεκάδες βάρδιες μένουν ανεπάνδρωτες: «Από τους διαγωνισμούς από το 2020 μέχρι σήμερα έχουν παραιτηθεί περισσότερα από εκατό άτομα. Καθημερινά χάνονται πάρα πολλά δρομολόγια αφού 30 με 40 βάρδιες σε κάθε αμαξοστάσιο είναι αδύνατο να επανδρωθούν», λέει στο «Εθνος» το μέλος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΑ, Λεωνίδας Σκούλος.
Ο ίδιος εκτιμά ότι όσο δε λύνεται το ζήτημα με τις τριετίες, η κατάσταση δε θα αλλάξει: «Οι εργαζόμενοι δε μένουν με 850 ευρώ γιατί έξω βρίσκουν δουλειά με περισσότερα χρήματα. Ακόμα κι αν έρθουν και οι 130 του επόμενου διαγωνισμού που ετοιμάζεται, κι αυτό σταγόνα στον ωκεανό θα είναι».
Οπως εξηγεί ο κ. Σκούλος, στον πρώτο διαγωνισμό οι υποψήφιοι προέρχονταν από όλη την Ελλάδα, με αποτέλεσμα οι πρώτοι που παραιτήθηκαν να είναι όσοι προέρχονταν από την περιφέρεια μην μπορώντας να επιβιώσουν με αυτόν τον μισθό: «Μετά έβαλαν εντοπιότητα, αλλά τώρα παραιτούνται και οι Αθηναίοι».
Ακόμα μεγαλύτερη είναι η εγκατάλειψη στα τρόλεϊ. Μόνο την περασμένη Τετάρτη και Πέμπτη οι βάρδιες που δεν κατέστη δυνατό να εκτελεστούν ήταν 75 και 86 αντίστοιχα. Αποτέλεσμα ο χρόνος αναμονής στις στάσεις ορισμένων γραμμών να φτάνει τη μία ώρα αφού συχνά εκτελούνται λίγο περισσότερα από τα μισά εκ των προγραμματισμένων δρομολογίων.
Συνολικά η ΟΣΥ προγραμματίζει καθημερινά 1.290 λεωφορεία εκ των οποίων ωστόσο τελικώς δρομολόγια εκτελούν περί τα 1.050. Εχουν μάλιστα καταγραφεί και ημέρες κατά τις οποίες από τα αμαξοστάσια εξήλθαν μόλις 950 λεωφορεία.
Οι απώλειες του συγκοινωνιακού έργου για το 2023, υπολογίζονται σε 407.889 δρομολόγια, εκ των οποίων το 78,7% οφειλόταν σε έλλειψη οδηγού και 21,3% σε άλλες αιτίες όπως βλάβη οχήματος, αποκλεισμό οδών, στάσεις εργασίας κ.α. Το ποσοστό εκτελεσθέντων δρομολογίων στα λεωφορεία ανήλθε σε 85,3%, ενώ χειρότερη ήταν η κατάσταση στα τρόλεϊ με το ποσοστό εκτέλεσης δρομολογίων το 2023 να φτάνει το 69,6%, αφού από τα 1.966 προγραμματισμένα δρομολόγια εκτελέστηκαν μόνο τα 1.368.
Συνολικά από το ανθρώπινο δυναμικό στον κλάδο της κίνησης εκτιμάται ότι λείπουν περί τους 900 οδηγούς, καθώς η συρρίκνωση του προσωπικού είναι συνεχιζόμενη. Σύμφωνα με τις εκθέσεις πεπραγμένων της εταιρίας, το 2014 οι οδηγοί σε λεωφορεία και τρόλεϊ ήταν 4.020, για να μειωθούν στους 3.060 το 2020, ενώ το 2023 ο αριθμός τους άγγιξε ιστορικό χαμηλό με 2.955 άτομα. Μέσα σε ένα χρόνο ο αριθμός τους είχε μειωθεί κατά 3,1%, ενώ παρά τις ελλείψεις, στο τέλος του ίδιου έτους ο αριθμός των αποσπασμένων εργαζομένων της ΟΣΥ κάθε ειδικότητας ανερχόταν σε 75 άτομα.
Την ίδια στιγμή περίπου 100 με 120 άτομα αποχωρούν ετησίως με συνταξιοδότηση, ενώ αρκετοί είναι εκείνοι που μετακινήθηκαν βόρεια μετατασσόμενοι από την ΟΣΥ στον ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη, ο οποίος επίσης αντιμετωπίζει ελλείψεις.
Οι λύσεις που εξετάζονται
Το ζήτημα της έλλειψης προσωπικού μάλιστα έχει πάρει τέτοιες διαστάσεις που πηγές κοντά στην υπόθεση δεν κρύβουν ότι εφόσον το επάγγελμα φαίνεται να μην είναι ελκυστικό, εξετάζονται ήδη εναλλακτικές λύσεις, χωρίς πάντως να έχουν ληφθεί αποφάσεις. Μία από αυτές είναι να «πέσει» η στάθμη των απαιτούμενων προσόντων των υποψηφίων στους διαγωνισμούς ώστε να συμπεριλαμβάνει και αποφοίτους μόνο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Μία δεύτερη είναι η επιδότηση της απόκτησης επαγγελματικού διπλώματος οδήγησης, η οποία θα συνδεθεί με την απασχόληση σε συγκοινωνιακή εταιρία. Η συγκεκριμένη πρόταση, πάντως, χρειάζεται να μελετηθεί προκειμένου να διαπιστωθεί – όπως λένε οι ίδιες πηγές – η σχέση κόστους – οφέλους.
Η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου μάλιστα είχε θέσει και το ζήτημα επιστροφής στο τιμόνι για ορισμένους εργαζομένους που ενώ είχαν προσληφθεί ως οδηγοί, μετακινήθηκαν στη συνέχεια σε άλλες θέσεις για λόγους υγείας. Ο τ. υφυπουργός Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου αναφερόμενος στην επαναλειτουργία της Δευτεροβάθμιας Υγειονομικής Επιτροπής της ΟΣΥ είχε επισημάνει πως το υπουργείο επιθυμούσε να ξεκαθαρίσει το τοπίο της ικανότητας και της επάρκειας 336 οδηγών, οι υποθέσεις των οποίων βρίσκονταν σε εκκρεμότητα με στόχο όσοι κριθούν ικανοί να επιστρέψουν στο τιμόνι.
Η ανακοίνωση της εισαγγελικής Αρχής για την προφυλάκιση Ιμάμογλου, τα συμπεράσματα, οι επιπτώσεις
Σε επιφυλακή οι Αρχές μετά το Φαρμακονήσι: Διακινητές βάζουν ζωές σε κίνδυνο και το διαφημίζουν - Βίντεο-ντοκουμέντα
Κι όμως, πέρασαν 5 χρόνια από το πρώτο lockdown στην Ελλάδα: Οι αλλαγές που έφερε στη ζωή μας
Ανδρας της τροχαίας σταμάτησε την Ελένη Τσαλιγοπούλου για αλκοτέστ και της ζήτησε να τραγουδήσει
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr