Χρηστάκης, καθηγητής Γέιλ για κοροναϊό: Γιατί το κλείσιμο των σχολείων θα σώσει ζωές
Ο διακεκριμένος καθηγητής του Γέιλ εξήγησε σε συνέντευξή του στο Science την αποτελεσματικότητα του μέτρου με την αναστολή λειτουργίας σχολικών μονάδων. «Οταν κλείνεις τα σχολεία, ουσιαστικά απαιτείς και από τους γονείς να μείνουν στο σπίτι τους» παρατήρησε🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Το προληπτικό κλείσιμο των σχολείων –πριν παρουσιαστεί κάποιο κρούσμα λοίμωξης σε αυτά– έχει αποδειχθεί ότι αποτελεί μία από τις πιο αποτελεσματικές μη φαρμακευτικές παρεμβάσεις που μπορεί να χρησιμοποιήσουν οι αρμόδιες Αρχές για να «φρενάρουν» την εξάπλωση μίας επιδημίας, όπως εν προκειμένω του κοροναϊού. Αυτό δήλωσε, σε συνέντευξή του στην επιστημονική επιθεώρηση Science, ο ελληνοαμερικανός καθηγητής του Πανεπιστημίου Γέιλ (Yale), Νίκολας Χρηστάκης, πρωτοπόρος στη μελέτη των κοινωνικών δικτύων και της εξάπλωσης-μετάδοσης των ιδεών, των συμπεριφορών και των ιών σε μία κοινότητα.
Το εργαστήριο του κ. Χρηστάκη, συγγραφέα σημαντικών βιβλίων που έχουν μεταφραστεί και στα ελληνικά («Συνδεδεμένοι» και «Προσχέδιο»), ασχολείται τελευταία και με την εξάπλωση του νέου κορονoϊού. Ο συναγερμός που άλλαξε τα δεδομένα – Γιατί δεν είναι πιθανό να ανοίξουν τα σχολεία μετά το 14ήμερο Πατήστε εδώ Οπως είπε, το προληπτικό κλείσιμο των σχολείων φέρνει αποτέλεσμα, «όχι μόνο επειδή αφαιρεί τα παιδιά, τους μικρούς φορείς, από την κυκλοφορία. Δεν έχει να κάνει μόνο με το να κρατά ασφαλή τα παιδιά. Κρατά ασφαλή όλη την κοινότητα. Οταν κλείνεις τα σχολεία μειώνεις, επίσης, την αλληλεπίδραση των ενηλίκων, των γονέων που αφήνουν τα παιδιά τους στο σχολείο και των εκπαιδευτικών που πρέπει να βρίσκονται εκεί. Οταν κλείνεις τα σχολεία, ουσιαστικά απαιτείς και από τους γονείς να μείνουν στο σπίτι τους».
«Γνωρίζουμε», πρόσθεσε, «από προηγούμενες επιδημίες διαφόρων τύπων ιών ότι το κλείσιμο των σχολείων έχει αποτέλεσμα. Ξέρουμε ότι διακόπτει τη μετάδοση στους ενηλίκους, ακόμη κι αν τα παιδιά δεν είναι φορείς. Στην περίπτωση αυτή (σ.σ. του νέου κορονοϊού), είναι πιθανό ότι τα παιδιά είναι φορείς και τα προκαταρκτικά στοιχεία από την Κίνα δείχνουν ότι πράγματι μπορεί να είναι». Παραπέμποντας σε μελέτη για την «ισπανική γρίπη» του 1918, όταν πάλι είχε εφαρμοστεί κλείσιμο των σχολείων και στις ΗΠΑ, τόνισε ότι, όπως διαπιστώθηκε, «το προληπτικό κλείσιμο έσωσε σημαντικό αριθμό ζωών».
Ο κ. Χρηστάκης συνέκρινε την περίπτωση του Σεντ Λούις, όπου τα σχολεία έκλεισαν μία ημέρα πριν την κορύφωση της επιδημίας και για 143 ημέρες, με την περίπτωση του Πίτσμπουργκ, όπου τα σχολεία έκλεισαν με καθυστέρηση επτά ημέρες μετά το αποκορύφωμα της επιδημίας και μόνο για 53 ημέρες, με αποτέλεσμα η θνησιμότητα στο Σεντ Λούις να είναι μόλις το ένα τρίτο της αντίστοιχης στο Πίτσμπουργκ. «Αυτά τα πράγματα (το κλείσιμο σχολείων) φέρνουν αποτέλεσμα», ανέφερε ο κ. Χρηστάκης. «Οταν συμμετέχουμε στα μέτρα αποφυγής των κοινωνικών επαφών (social distancing), το σημαντικό δεν είναι τόσο ότι ο ίδιος δεν θα μολυνθείς. Το πραγματικό πλεονέκτημα είναι ότι απομακρύνοντας τον εαυτό σου από την κυκλοφορία, σταματάς όλα τα μονοπάτια του ιού μέσω εσού. Προσφέρεις κοινωνική υπηρεσία, βοηθάς την κοινότητα. Γι’ αυτό, οι εργαζόμενοι που θέλουν να εργαστούν από το σπίτι, πρέπει να μπορούν να το κάνουν», σημείωσε. Από την άλλη, παραδέχτηκε ότι τέτοια μέτρα «όπως είναι αναμενόμενο, έχουν σημαντικό κόστος, τόσο από άποψη υγείας όσο και οικονομίας». Μεταξύ άλλων, για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των γονέων, μίλησε για την Ιαπωνία που παρέχει βασικό εισόδημα στους γονείς στη διάρκεια του κλεισίματος των σχολείων, «το οποίο είναι σωστό να αντιμετωπίζεται ως κρατική δαπάνη», όπως είπε.
Στο ερώτημα πότε θα πρέπει να ανοίξουν ξανά τα σχολεία, ο καθηγητής σχολίασε ότι δεν υπάρχει κανόνας γι’ αυτό, ούτε εύκολη απάντηση. Οσον αφορά τους επιδημιολογικούς υπολογισμούς, επισήμανε ότι ακόμη και όταν το κλείσιμο των σχολείων γίνεται ως αντίδραση σε προϋπάρχοντα κρούσματα σε μαθητές, εκπαιδευτικούς ή γονείς που σχετίζονται με το σχολείο, μελέτες έχουν δείξει ότι –με βάση μαθηματικά μοντέλα– το εκ των υστέρων κλείσιμο μπορεί να μειώσει κατά 25% τον ρυθμό μετάδοσης του παθογόνου μικροοργανισμού και να καθυστερήσει την κορύφωση (peak) της επιδημίας σε μία περιοχή κατά περίπου δύο εβδομάδες. «Οταν αναβάλλεις την κορύφωση, εξομαλύνεις τη διαχρονική καμπύλη αύξησης των κρουσμάτων της επιδημίας και τη γεωγραφική κατανομή των περιστατικών στην επικράτεια. Αυτό έχει αξία. Σημαίνει ότι τα κρούσματα σε μία οποιαδήποτε ημέρα είναι λιγότερα και συνεπώς δεν επιβαρύνουμε υπέρμετρα το σύστημα παροχής υπηρεσιών υγείας», υπογράμμισε ο κ. Χρηστάκης. Για τα «ορφανά» κρούσματα χωρίς επιδημιολογική συσχέτιση, είπε ότι «είναι σαν το καναρίνι στο ορυχείο. Οταν ανιχνεύεις μία τέτοια περίπτωση, πιθανότατα υπάρχουν δεκάδες ή και εκατοντάδες άλλες». Τότε πρέπει να κλείνουν τα σχολεία, «επειδή πλέον έως τότε ο ιός θα έχει μεταδοθεί και σε άλλους ανθρώπους. Είναι η κορυφή του παγόβουνου».
Αυτονόητη η κυκλοφορία τρένων μόνο στα τμήματα με έγκριση ασφαλείας - Νέα πρόστιμα σε ΟΣΕ και Hellenic Train
«Βαθμό» στους...καθηγητές τους θα βάλουν οι φοιτητές - Θα κρίνουν τον τρόπο διδασκαλίας, τη μεταδοτικότητα και την προθυμία
Απίστευτη καταγγελία: Πήραν το 100 για περιστατικό κλοπής και αρνήθηκε να πάει - «Μας είπαν δεν μπορούν να έρθουν»
Από τη Μαρία Κάλλας στον Στέλιο Καζαντζίδη και τον Γκαμπίτο: Βιογραφίες που φωτίζουν το χθες και εμπνέουν το σήμερα
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr