Μοιραία γυναίκα: Ούτε η Μέριλιν, ούτε η Μπαρντό είχαν τη φήμη της – Γιατί η ομορφιά της αποδείχτηκε κατάρα
Αναζητείστε τις femme fatale στις σελίδες της Ιστορίας: Κίρκη, Μήδεια, Κλυταιμνήστρα, Κλεοπάτρα… Και ας έρθουμε στους άνυδρους αιώνες της εποχής μας: Έβελιν Νέσμπιτ!🕛 χρόνος ανάγνωσης: 9 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Ποια Μέριλιν Μονρόε και ποια Μπριζίτ Μπαρντό; Η μοιραία γυνάικα του 20ου αιώνα ήταν άλλη, που όμως η γοητεία και η ομορφιά της ήταν κατάρα...
Οι Γάλλοι με δυο λέξεις λένε όσα θα γράφονταν σε ένα μυθιστόρημα: «femme fatale». Τι σημαίνει; Η μοιραία γυναίκα, η μυστηριώδης, η όμορφη, η γοητευτική, η γυναίκα που οδηγεί τα «θύματά» της σε αδιέξοδα και πολλές φορές στον θάνατο.
Αναζητείστε τις «femme fatale» στις σελίδες της Ιστορίας: Κίρκη, Μήδεια, Κλυταιμνήστρα, Κλεοπάτρα… Και ας έρθουμε στους άνυδρους αιώνες της εποχής μας: Έβελιν Νέσμπιτ! Δεν σας λέει τίποτα το όνομα της; Θα περιμένατε να διαβάσετε για τη Μέριλιν Μονρόε, την Μπριζίτ Μπαρντό ή τη Μάτα Χάρι, ή ακόμα τις κινηματογραφικές Τζίλντα και Ίλσα (από τις ταινίες «Τζίλντα» και Καζαμπλάνκα»). Ας «ξεσκονίσουμε» από το πάνω πάνω ράφι των καιρών τη ζωή της Έβελιν Νέσμπι και στο τέλος θα δούμε αν δικαιολογεί ή όχι τον τίτλο της Μοιραίας Γυναίκας.
Η εκπάγλου καλλονής Έβελιν Νέσμπιτ, μάγεψε την κοινότητα των καλλιτεχνών της Νέας Υόρκης καθώς και τον εκκολαπτόμενο κόσμο του μάρκετινγκ στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα· ήταν ένα από τα εξιδανικευμένα «Gibson Girls» (προσωποποίηση του γυναικείου ιδεώδους της φυσικής ελκυστικότητας , όπως απεικονίζεται από τις εικονογραφήσεις με το μελάνι του καλλιτέχνη Charles Dana Gibson) και η πιο ποθητή γυναίκα της εποχής της, όπως έλεγαν όσοι την γνώρισαν.Επιθυμητή όσο καμιά άλλη!
Την Έβελιν ποθούσαν καλλιτέχνες που ήθελαν να τη ζωγραφίσουν ή να τη φωτογραφίσουν, εταιρείες που προσπαθούσαν να χρησιμοποιήσουν την εικόνα της για να διαφημίσουν τα προϊόντα τους και άνδρες- κυρίως άνδρες- που την επιθυμούσαν ερωτικά και έκαναν τα πάντα για να την αποκτήσουν. Και όμως, τελικά η ομορφιά της Έβελιν ήταν περισσότερο κατάρα για την ίδια παρά ευλογία.
Η Έβελιν Νέσμπιτ ήταν κορυφαίο μοντέλο καλλιτεχνών, ηθοποιός και μέλος χορωδίας από την ηλικία των 14 χρονών· παντρεύτηκε τον πολυεκατομμυριούχο Χάρι Κένταλ Θόου στα 20 της και η ζωή της πήρε μια σκοτεινή τροπή μετά τη σκανδαλώδη δολοφονία του αρχιτέκτονα και διάσημου στους κοινωνικούς κύκλους της Νέας Υόρκης Στάνφορντ Χουάιτ από τον σύζυγο της Έβελιν.
Η δολοφονία διαπράχθηκε στο Madison Square Garden Theatre, τον Ιούνιο του 1906 και προκάλεσε το γεγονός που ο Τύπος αποκάλεσε: Δίκη του Αιώνα· ήταν η πρώτη φορά που χρησιμοποιήθηκε αυτή η φράση, που σήμερα είναι πλέον κλισέ. Ο λόγος που ο εκατομμυριούχος σκότωσε τον Χουάιτ ήταν η εμμονή του ότι είχε βιάσει τη Νέσμπιτ όταν εκείνη ήταν 14 χρονών.
Η Έβελιν γεννήθηκε το 1884, σε μια πόλη κοντά στο Πίτσμπουργκ της Πενσυλβάνια. Μετά το θάνατο του πατέρα της, όταν ήταν μόλις 11 χρονών, η μητέρα της Έβελιν, μια νοικοκυρά που δεν είχε εργαστεί ποτέ στο παρελθόν, αναγκάστηκε να αναζητήσει εργασία για να ζήσει την Έβελιν και τον μικρότερο αδερφό της. Συχνά, η τριμελής οικογένεια ζούσε σε σπίτια συγγενών και βιοποριζόταν από την οικονομική τους υποστήριξη. Η κυρία Νέσμπιτ, έπειτα από πολλές προσπάθειες, προσλήφθηκε ως πωλήτρια στο πολυκατάστημα Wanamaker και μετά λίγους μήνες την ακολούθησαν η Έβελιν και ο αδελφός της. Και τα δύο παιδιά άρχισαν να δουλεύουν με τη μητέρα τους· η Έβελιν ήταν 14 ετών και ο αδελφός της 12 τότε και εργάζονταν επί 12 ώρες κάθε μέρα, έξι ημέρες την εβδομάδα.
Τότε ήταν που, η Έβελιν προκάλεσε το ενδιαφέρον καλλιτέχνη, που έμεινε έκπληκτος από την ομορφιά και την υποβλητική γοητεία της εφήβου. Εκείνη η συνάντηση οδήγησε την Έβελιν να ποζάρει για έναν πίνακα ζωγραφικής, κερδίζοντας ένα δολάριο. Και τότε, συνειδητοποιώντας ότι υπήρχε ένας άλλος, πολύ πιο εύκολος και απολαυστικός τρόπος για να βγάλεις χρήματα, η Έβελιν αποφάσισε να ποζάρει για καλλιτέχνες. Ο επόμενος προορισμός της μητέρας της Έβελιν ήταν η Νέα Υόρκη, τόπος ιδανικός για τα όνειρα της Έβελιν, που σύντομα θα ήταν ο οικονομικός στυλοβάτης της οικογένειας.
Περιζήτητο μοντέλο
Σύντομα, η Έβελιν έγινε το πιο δημοφιλές πρόσωπο στα εξώφυλλα των γυναικείων περιοδικών, συμπεριλαμβανομένων των Cosmopolitan, Vanity Fair, The Delineator, Harper's Bazaar, Ladies' Home Journal και Women's Home Companion. Ήταν με άλλα λόγια η πρώτη top model στον κόσμο!
Το ανήλικο μοντέλο διαφήμιζε κρέμες προσώπου, οδοντόκρεμες και μια σειρά από άλλα είδη καταναλωτικών αγαθών. Το πρόσωπο της Έβελιν χαμογελούσε από πακέτα τσιγάρων, καρτ ποστάλ, μπουκάλια μπύρας, καθρεφτάκια τσέπης, χρωμολιθογραφίες· πόζαρε για ημερολόγια, για διαφημίσεις της Coca-Cola και άλλες κολοσσιαίες εταιρείες. Και η καριέρα της απογειώθηκε: έγινε ηθοποιός στο Μπρόντγουεϊ (με αμφισβητούμενα ερμηνευτικά προσόντα), χόρευε σε νυχτερινά κέντρα και ήταν το πιο επιθυμητό και αναγνωρίσιμο θηλυκό της εποχής!
Η γοητεία και η ομορφιά της Έβελιν, ένα πρωί ξύπνησε τον πόθο του αρχιτέκτονα Στάνφορντ Χουάιτ, που φρόντισε να συναντήσει την Έβελιν. Παρόλο που ο Χουάιτ παρουσιάστηκε στην Έβελιν με το προσωπείο της πατρικής φιγούρας, αποδείχθηκε ότι οι προθέσεις του ήταν διαφορετικές. Κι ένα πρωί η μικρή καλλονή ξύπνησε ζαλισμένη, ημίγυμνη στο κρεβάτι του Χουάιτ.
Εκείνη την εποχή η Έβελιν είχε γοητευτεί από τον εκκολαπτόμενο ηθοποιό Τζον Μπάριμορ, ενώ παράλληλα, φλέρταρε με τον παίκτη του πόλο Τζέιμς Μοντγκόμερι, τον νεαρό εκδότη περιοδικού Ρόμπερτ Τζέι Κόλιερ και τον γιο ενός μεγιστάνα του άνθρακα και των σιδηροδρόμων του Πίτσμπουργκ, τον Χάρι Κένταλ Θόου. Στο τέλος, τα χρήματα του Θόου κέρδισαν την Έβελιν. Ο Θόου ήταν ένας ασταθής, παράξενος και σκοτεινός άνθρωπος. Ταξίδεψε με την Έβελιν στο Παρίσι και υπό τη σκιά του Πύργου του Άιφελ της ζήτησε να τον παντρευτεί, αλλά εκείνη αρνήθηκε. Γνωρίζοντας, η Έβελιν, την εμμονή του Θόου για τη γυναικεία αγνότητα, δεν μπορούσε να αποδεχτεί έναν γάμο με ήσυχη τη συνείδησή της, έτσι αποκάλυψε το μυστικό της· είπε στον Θόου τι της είχε κάνει ο Χουάιτ και εκείνος εξοργίστηκε.
Από το κακό στο χειρότερο...
Αποτέλεσμα; Οδήγησε την Έβελιν σε ένα κάστρο στην Αυστρία όπου, ουσιαστικά, τη φυλάκισε: επί δύο εβδομάδες, τη χτυπούσε με μαστίγιο και την κακοποίησε σεξουαλικά. Στη συνέχεια ζήτησε συγγνώμη, λέγοντας ότι δεν ήξερε τι είχε πάθει. Κι όμως, η οικονομική ασφάλεια που παρείχε σήμαινε αρκετά για να τον συγχωρήσει η Έβελιν και να αποδεχτεί, τελικά, την πρόταση γάμου του, αν και χρειάστηκαν τέσσερα χρόνια για να πειστεί. Η μητέρα του Θόου συμφώνησε για τον γάμο υπό τον όρο ότι η Έβελιν θα εγκατέλειπε την καριέρα της στο μόντελινγκ και την υποκριτική· το έκανε και πήγε να ζήσει στην έπαυλη της οικογένειας με τον νέο της σύζυγο και τη βαθιά θρησκευόμενη μητέρα του.
Ένα βράδυ, ο Θόου και ο Έβελιν θα περνούσαν μια νύχτα στη Νέα Υόρκη πριν ταξιδέψουν στην Ευρώπη για διακοπές. Ο Θόου αγόρασε εισιτήρια για την παράσταση «Mam'zelle Champagne», που έκανε πρεμιέρα στο Madison Square Garden Theatre. Πριν από την παράσταση, το ζευγάρι συνάντησε φίλους και όχι μόνο… Συνάντησαν και τον Χουάιτ, αλλά ψύχραιμα συνέχισαν τη βραδιά τους. Όμως γύρω στις 11 το βράδυ και καθώς η παράσταση πλησίαζε στο τέλος της, ο Θόου έβγαλε ένα πιστόλι από το σακάκι του, πλησίασε τον Χουάιτ και τον πυροβόλησε τρεις φορές στο κεφάλι και μια στην πλάτη, σκοτώνοντάς τον.
Την επόμενη μέρα ο Τύπος είχε τον φόνο πρωτοσέλιδο, αποκαλύπτοντας και το μυστικό της Έβελιν. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, ο Θόου ακούστηκε να ουρλιάζει: «Μου κατέστρεψες τη γυναίκα». Η Έβελιν δεν γλίτωσε από την αυστηρή κριτική των δημοσιογράφων και της κοινωνίας (από τότε τα… Πρωϊνάδικα), που αντί να την υπερασπιστούν, της επιτέθηκαν! Ο Θόου φυλακίστηκε, αλλά η μητέρα του ξόδεψε εκατομμύρια δολάρια σε γιατρούς και δικηγόρους που θα έπαιζαν το τελευταίο χαρτί εκείνο της «παραφροσύνης». Τα χρήματα του Θόου αγόρασαν μια πτέρυγα σε ένα νοσοκομείο όπου φιλοξενήθηκε σε ένα πολυτελές διαμέρισμα.
Πορεία προς τη λήθη
Η Έβελιν γέννησε ένα γιο, τον Ράσελ Γουίλιαμ Θόου, το 1910, στο Βερολίνο. Αν και πάντα υποστήριζε ότι το παιδί ήταν γιος του Θόου, εκείνος αρνήθηκε την πατρότητα· χώρισαν το 1915 και η Έβελιν παντρεύτηκε τον χορευτή Τζακ Κλίφορντ το 1916, με τον οποίο δούλεψε σε θεατρικές παραστάσεις. Το κοινό, όμως δεν της επέτρεψε να ξεκινήσει νέα ζωή, αποκαλώντας την «θανατηφόρα ομορφιά». Και ο Τζακ εγκατέλειψε τη γυναίκα του το 1918 και τελικά χώρισαν το 1933.
Το 1926, η Έβελιν ήπιε απολυμαντικό προσπαθώντας να αυτοκτονήσει. Ο Θόου την επισκέφτηκε στο νοσοκομείο στο Σικάγο, αλλά σε αντίθεση με τις φήμες ότι το ζευγάρι επανενώθηκε, αυτό δεν συνέβη ποτέ. Η Έβελιν εργάστηκε ως τεχνική σύμβουλος για την ταινία του 1955 «The Girl in the Red Velvet Swing», η οποία αποδείχθηκε ότι ήταν μια φανταστική αφήγηση των γεγονότων της ζωής της. Η Έβελιν πέθανε, ξεχασμένη σε ένα γηροκομείο στη Σάντα Μόνικα της Καλιφόρνια το 1967, σε ηλικία 82 ετών.
Ομορφιά, δόξα και μεγαλεία είχαν γίνει λεία της μοίρας και του χρόνου. Τελικά, ήταν κατάρα για την Έβελιν, η γοητεία και το κάλλος της!
Η... απώλεια βιντεοληπτικού υλικού «εξαφανίζει» τους υπεύθυνους για τα Τέμπη - Τα κραυγαλέα λάθη που στοιχειώνουν τη δικογραφία
ΕΣΥ: Αλλαγές στον νόμο Κεραμέως για την επιλογή στελεχών στο δημόσιο ετοιμάζει η κυβέρνηση - Τι είπε ο Άδωνις Γεωργιάδης
Οι πρώτες κινήσεις της κυβέρνησης μετά τη διαγραφή Σαμαρά - Τέλος στα σενάρια για πρόωρες κάλπες
Πού θα ταξιδέψουν οι Έλληνες την περίοδο των Χριστουγέννων - Μέχρι 10% η αύξηση στο κόστος των αποδράσεων
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr