Η τραγωδία της Τενερίφης με τους 583 νεκρούς: Όταν δύο γιγαντιαία 747 συγκρούστηκαν στον διάδρομο απογείωσης
Το σοκαριστικό περιστατικό έγινε το 1977 στην Τενερίφη της Ισπανίας🕛 χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά ┋
Μια μέρα σαν σήμερα σημειώθηκε το πιο πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα στην ιστορία, καθώς στις 27 Μαρτίου 1977 συγκρούστηκαν δύο γιγαντιαία αεροσκάφη Boeing 747, με συνέπεια να χάσουν τη ζωή τους 583 άνθρωποι στην Τενερίφη της Ισπανίας.
Μια τραγωδία με εκατοντάδες νεκρούς
Το αεροπορικό δυστύχημα έγινε κεντρικό θέμα σε όλα τα ΜΜΕ του πλανήτη. Λίγο μετά τη 1 το μεσημέρι εξερράγη βόμβα στο αεροδρόμιο της Γκραν Κανάρια, του μεγαλύτερου νησιού των Καναρίων Νήσων, που βρίσκονται βορειοδυτικά της Αφρικής και αποτελούν δημοφιλή τουριστικό προορισμό. Ο εκρηκτικός μηχανισμός τοποθετήθηκε από μέλη της αυτονομιστικής οργάνωσης «Ένοπλες Ομάδων των Γουάντσε» (Fuerzas Armadas Guanches) και από την έκρηξη τραυματίστηκε ένα άτομο, όπως αναφέρει το sansimera.gr.
Αμέσως σταμάτησε η λειτουργία του αεροδρομίου, με την εναέρια κυκλοφορία να διοχετεύεται στο αεροδρόμιο «Λος Ροντέος» του γειτονικού νησιού της Τενερίφης. Σε σύντομο χρονικό διάστημα παρατηρήθηκε συνωστισμός αεροσκαφών, κάτι που δημιούργησε σύγχυση στον πύργο ελέγχου. Μέσα σε όλα τα παραπάνω, υπήρχε και πυκνή ομίχλη, με την ορατότητα να είναι περιορισμένη.
Μεταξύ των παρκαρισμένων αεροσκαφών ήταν και τα δύο μοιραία Boeing 747. Το ένα ανήκε στην αμερικανική εταιρεία Pan - Am, η οποία δεν υπάρχει σήμερα και εκτελούσε την πτήση 1736 «Λος Άντζελες - Νέα Υόρκη - Γκραν Κανάρια» με 380 επιβάτες και 16μελές πλήρωμα, ενώ το άλλο ήταν της KLM, εκτελώντας την πτήση 4085 «Άμστερνταμ - Γκραν Κανάρια» με 234 επιβάτες και 14μελές πλήρωμα.
Στις 5 το απόγευμα άνοιξε το αεροδρόμιο της Γκραν Κανάρια και έτσι ο πύργος ελέγχου της Τενερίφης άρχισε να δίνει εντολές για να απογειωθούν τα αεροσκάφη, παρά την πυκνή ομίχλη. Η ορατότητα στον διάδρομο ήταν περιορισμένη, ενώ η επικοινωνία των αεροπλάνων με τον πύργο ελέγχου γινόταν μέσω ασυρμάτου. Κάπου εκεί υπήρξε μπέρδεμα, με το KLM να ανεβάζει ταχύτητα για να απογειωθεί, ενώ ο πιλότος της Pan - Am να προσπαθεί να το αποφύγει, αλλά μάταια. Τα δύο Boeing συγκρούστηκαν με σφοδρότητα και τυλίχθηκαν στις φλόγες. Από το αεροπλάνο της KLM σκοτώθηκαν όλοι οι επιβαίνοντες, ενώ από το αντίστοιχο της Pan - Am ανασύρθηκαν νεκροί 258 άνθρωποι και 61 τραυματίστηκαν, ενώ 61 ακόμη ήταν σώοι και αβλαβείς.
Τι άλλαξε
Το εν λόγω αεροπορικό δυστύχημα ήταν πρώτο θέμα στα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η Ισπανική Πολιτική Αεροπορία ανέλαβε τις έρευνες για τη διαλεύκανση της τραγωδίας, με Αμερικανούς και Ολλανδούς εμπειρογνώμονες να συμμετέχουν. Όπως προέκυψε, ο πιλότος της KLM απογειώθηκε χωρίς την έγκριση του πύργου ελέγχου, αφού παρανοήθηκαν οι εντολές που έλαβε. Αρχικά, οι Ολλανδοί εμπειρογνώμονες επιχείρησαν να ρίξουν την ευθύνη στον πύργο ελέγχου, ωστόσο στο τέλος η KLM ανέλαβε εξ ολοκλήρου να αποζημιώσει τους συγγενείς των θυμάτων.
Η αεροπορική τραγωδία του 1977 έφερε στην επιφάνεια την ανάγκη για μια σειρά από μέτρα από το ICAO, για την αποφυγή παρόμοιων περιστατικών. Ενδεικτικά, καθιερώθηκε η τυποποιημένη φρασεολογία μεταξύ πύργου ελέγχου και κυβερνήτη αεροσκάφους, ώστε να μην υπάρχουν παρανοήσεις και να αμβλυθεί η παντοκρατορία του πιλότου. Μάλιστα, τα μέλη του πληρώματος ενθαρρύνονται να εκφράζουν τις αντιρρήσεις τους προς τον κυβερνήτη, σε ό,τι έχει να κάνει με θέματα ασφάλεις της πτήσης και αυτός οφείλει να τις λαμβάνει υπόψιν.
Προοδευτικά κόμματα στο κατώφλι της εσωστρέφειας – Γιατί μαζεύονται σύννεφα πάνω από Χαριλάου Τρικούπη και Κουμουνδούρου
Το «αντάρτικο των αυξήσεων» μέσα στην κυβέρνηση για τους ένστολους και η δυσφορία στο Μαξίμου - Στη ΔΕΘ θα επιχειρήσει να πάρει τη ρεβάνς ο Μητσοτάκης
«Τρέχει» να κλείσει μέτωπα η κυβέρνηση: Προβληματισμός για τα νέα θέματα που ανοίγουν στο γαλάζιο στρατόπεδο
Αντί να στέλνει βοήθεια... βομβαρδίζει: Καταγγέλλουν αντάρτες τη Χούντα στη Μιανμάρ - Σβήνουν οι ελπίδες για επιζώντες
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr