Lifestyle|14.11.2023 17:03

Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στην πρεμιέρα της «Φόνισσας»: «Ήρθαμε να υψώσουμε αυτή την κραυγή διαμαρτυρίας» - Το μήνυμα για την έμφυλη βία

Newsroom
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά

Τη Δευτέρα 13 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε η επίσημη πρεμιέρα της ταινίας της Εύας Νάθενα, «Φόνισσα», στο θέατρο Παλλάς, με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη στον πρωταγωνιστικό ρόλο να δίνει μια συγκλονιστική ερμηνεία. Η αγαπημένη ηθοποιός εμφανίστηκε στην πρεμιέρα, με ένα λαμπερό μαύρο κοστούμι, με λεπτομέρειες στα μανίκια και πόζαρε για τους φωτογράφους που ήταν εκεί.

Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου και πλήθος κόσμου έδωσε το «παρών» στη λαμπερή βραδιά και καταχειροκρότησε τις εξαιρετικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών. Την πρεμιέρα παρακολούθησε πλήθος καλλιτεχνών, αλλά και άτομα από τον χώρο της τηλεόρασης. Μεταξύ αυτών, ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, ο Σάκης Ρουβάς, ο Γιάννης Τσιμιτσέλης, η Γωγώ Μπρέμπου, ο Χρήστος Χωμενίδης και η Κατερίνα Λέχου.

«Είναι η δεύτερη πρεμιέρα που ζω. Η προηγούμενη έγινε στο Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Χθες πήραμε 6 βραβεία και αυτό μας έδωσε χαρά. Για 2 ½  ώρες κάθε μέρα –κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων- δύο εξαιρετικοί επαγγελματίες με μεταμόρφωναν για τις ανάγκες της ταινίας. Ήταν πάρα πολύ δύσκολο να μπω σε αυτό τον ρόλο γιατί είναι πολυσύνθετος και σκληρός», είπε η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη.


Το μήνυμα για τις γυναικοκτονίες και την έμφυλη βία

Μετά την προβολή της ταινίας η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη ανέβηκε στη σκηνή με το υπόλοιπο cast της ταινίας, και έχοντας τη σκηνοθέτη της, Εύα Νάθενα, δίπλα της, έστειλε ένα δυνατό μήνυμα για τις γυναικοκτονίες, την έμφυλη βία και τη βία του πολέμου.

«Σ’ αυτές τις εποχές της έμφυλης βίας, που στα χρόνια της πανδημίας αυξήθηκε τόσο πολύ και σχεδόν καθημερινά ακούμε γι’ αυτά τα απίστευτα περιστατικά, τις γυναικοκτονίες, κάποιοι δεν δέχονται καν τον όρο», είπε η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη. «Η ταινία μας ήρθε απλώς να υψώσει κι αυτή τη φωνή της, όλοι αυτοί οι υπέροχοι άνθρωποι γύρω μου, όλες αυτές οι υπέροχες γυναίκες, η Εύα (Νάθενα) πρώτα απ’ όλα, ήρθαμε να υψώσουμε αυτή την κραυγή διαμαρτυρίας. Είναι καιρός να σταματήσει πια αυτό το κακό. Ας αγαπηθούμε. Και τα φύλα μεταξύ μας, οι άνθρωποι μεταξύ μας, να σταματήσει πια το κακό. Όχι άλλη βία, όχι άλλοι πόλεμοι, όχι άλλα παιδιά να σκοτώνονται», τόνισε η ηθοποιός ενώ το κοινό δεν σταμάτησε να χειροκροτεί.

Η «Φόνισσα» που προβλήθηκε σε πανελλήνια πρεμιέρα στο 64ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και κατάφερε να κερδίσει 6 βραβεία. θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες 30 Νοεμβρίου.

Με φόντο μία τοποθεσία του προηγούμενου αιώνα, η κλασική ιστορία της Χαδούλας μεταφέρεται στο παρόν, επιχειρώντας να φέρει στο φως αλλά και να γιατρέψει το διαγενεαλογικό τραύμα που διέπει την ελληνική κοινωνία. Το σκηνοθετικό εγχείρημα της Εύας Νάθενα, εμπνευσμένο από το διαχρονικό μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, αποτελεί μια κινηματογραφική προσέγγιση πάνω στην τραγική ηρωίδα «Φόνισσα».

Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους συναντάμε την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και τη Μαρία Πρωτόπαππα. Η Ελενα Τοπαλίδου, η Πηνελόπη Τσιλίκα, η Γεωργιάννα Νταλάρα, η Νίκη Παπανδρέου, ο Χρήστος Στέργιογλου, ο Γιάννης Τσορτέκης, ο Στάθης Σταμουλακάτος και ο Δημήτρης Ημελλος απαρτίζουν το cast της ταινίας.

Σύνοψη

Σ' ένα δυστοπικό νησί της Ελλάδας γύρω στο 1900, η Χαδούλα, χήρα Ιωάννου Φράγκου είναι μια γυναίκα που έχει μάθει να επιβιώνει στην ανδροκρατούμενη, πατριαρχική κοινωνία υπηρετώντας αυτό που της πέρασε η μητέρα της – μια σκυτάλη δύσκολη, που διαιωνίζει την υποτίμηση και την κατώτερη μοίρα της γυναίκας. Η Χαδούλα επαναστατεί μέσα της και αυτό δεν θα αργήσει να συμβεί και προς τα έξω. Τα μικρά κορίτσια του νησιού γίνονται θύματα του ξεσπάσματός της. Αφαιρώντας τους τη ζωή, η ίδια νιώθει ότι τ' απαλλάσσει από το κοινωνικό φορτίο που η ύπαρξή τους επιφέρει. Οι πράξεις της κάποια στιγμή αυτονομούνται και τη φέρνουν αντιμέτωπη με τον νόμο. Εγκαταλείπει το σπίτι της και βρίσκει καταφύγιο στη φύση. Ομως, όσο και αν η ηθική της τής υπαγορεύει ότι έπραξε σωστά, στην πραγματικότητα το χρόνιο τραύμα της την ακολουθεί παντού.

Το τέλος έρχεται σαν λύτρωση. «Ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης δεν έγραψε για ν' αποδείξει κάτι, αλλά για να υπηρετήσει το κοινό ελληνικό αίσθημα, τον παράξενο τρόπο των Ελλήνων, αυτόν τον τρόπο που σήμερα πολεμάμε με όλες μας τις δυνάμεις, μ πλεγμένοι στην άρνηση της ζωής και την αισθητικοποίηση του θανάτου. Ο άνθρωπος αυτός, δέχτηκε να σηκώσει ένα βάρος...» αναφέρει ο Χρήστος Βακαλόπουλος.

Το παραπάνω απόσπασμα αποτυπώνει την πρόθεση της ταινίας. «Η ταινία αυτή δεν θα επιχειρήσει μια ποινική ή εγκληματολογική προσέγγιση. Θα εισχωρήσει στον τρόπο που ο Παπαδιαμάντης διείσδυσε στην ψυχή της ηρωίδας του - τρόπος, ως εκείνη τη στιγμή, πρωτοφανής λογοτεχνικά. Αυτός είναι πρώτος βασικός άξονας της ταινίας. Ο δεύτερος είναι το ιστορικό αποτύπωμα της εποχής γύρω στο 1900, σαν κοινωνική σφυγμομέτρηση. Η ιστορία, δηλαδή αυτό που πραγματικά συνέβαινε εκείνη την εποχή, είναι αυτό που δημιούργησε μια ηρωίδα σαν τη Φόνισσα. Για τους δύο αυτούς άξονες, τα υλικά που δανε ιζόμαστε προκειμένου να βάλουμε σε μεγεθυντικό φακό αυτό το αφήγημα - είναι τρία βασικά εργαλεία: η Ιστορία, η Κοινωνιολογία και η Ψυχιατρική - και τα τρία με σημερινά δεδομένα.

Το πρώτο, η Ιστορία, έχει κάνει την αποτίμηση της όσον αφορά το δεύτερο, δηλαδή τις κοινωνικές δομές και τη θέση της γυναίκας τότε. Και τα δύο αυτά με ψυχαναλυτικά δεδομένα φωτίζουν την βαθύτερη ρίζα της δημιουργίας αυτής της ηρωίδας, που δεν είναι απλώς επινόηση του συγγραφέα της, αλλά μια αληθινή ηρωίδα λαϊκής τραγωδίας - και ως τέτοια θ α την αναπαραστήσει η ταινία. Το μητρικό στοιχείο στην ταινία (αυτό που λέμε σκυτάλη της ζωής), η καταδυναστευτική συνεξάρτηση στη σχέση μάνας - κόρης συνλειτουργεί ως αίτιο των φόνων και όσων διαδραματίζονται. Η θεσμοθετημένη προίκα για τις κόρες καταργ ήθηκε στην Ελλάδα το 1983. Ενα - ως σήμερα κρυμμένο μυστικό - κάλυπτε τις βρεφοκτονίες των κοριτσιών. Η ταινία επιχειρεί να το φέρει στο φως» αναφέρει η Εύα Νάθενα, η οποία υπογράφει τη σκηνοθεσία της ταινίας.

πρεμιέραταινίαηθοποιόςειδήσεις τώραΚαρυοφυλλιά Καραμπέτη