Τα ιστορικά οχήματα θα μπορούν να κυκλοφορούν πλέον καθημερινά
Κώστας ΓκαζήςΑλλαγές έρχονται για την έκδοση πινακίδων ιστορικών οχημάτων, καθώς πλέον η έκδοσή τους θα γίνεται αποκλειστικά από το κράτος και όχι από κάποιον ιδιωτικό φορέα. Μέχρι και πολύ πρόσφατα οι ιδιοκτήτες ιστορικών οχημάτων είχαν περιορισμούς, όσον αφορά την κυκλοφορία τους. Αυτό σήμαινε ότι μπορούσαν να κυκλοφορούν ΜΟΝΟ τις Κυριακές (εντός νομού και σε όμορους νομούς), ενώ στην περίπτωση που κάποια λέσχη διεξήγαγε μία εκδήλωση, τότε μπορούσαν να τα κυκλοφορήσουν από 2 ημέρες πριν έως και 1 μετά. Η κίνηση των ιστορικών οχημάτων τις καθημερινές επιτρεπόταν μόνο κατά τις εργάσιμες ώρες και ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ για συγκεκριμένο σκοπό, ήτοι επίσκεψη σε συνεργείο ή φανοποιείο ή κάποιον μηχανικό. Απαιτούνταν, ωστόσο, και η ύπαρξη του αποδεικτικού για τον λόγο που το ιστορικό όχημα βρίσκεται στον δρόμο. Ταυτόχρονα, οι κάτοχοι ιστορικών οχημάτων δεν είχαν την υποχρέωση να πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας, αλλά ούτε και να περάσουν ΚΤΕΟ.
Αυτό πλέον αλλάζει, καθώς μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2024 όλοι καλούνται να αποκτήσουν νέες ιστορικές πινακίδες, με αρμόδιο για την έκδοσή τους να είναι το κράτος. Οι ιδιοκτήτες καλούνται επίσης να συμμορφωθούν με τις διατάξεις του Νόμου 4850/2021. Η παράταση ισχύος του τωρινού τρόπου κυκλοφορίας τους μέχρι και το 2024 προέκυψε με αφορμή το Άρθρο 81 του Νόμου 5043/2023 «Ρυθμίσεις σχετικά με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού - Διατάξεις για την ευζωία των ζώων συντροφιάς - Διατάξεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα - Λοιπές ρυθμίσεις του Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες επείγουσες διατάξεις». Αυτός ψηφίστηκε κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας του 2023 και δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως στις 13 Απριλίου του ίδιου έτους.
Σύμφωνα τώρα με τον Νόμο 4850/2021, η συγκεκριμένη διάταξη για τα ιστορικά οχήματα θα έπρεπε να έχει τεθεί σε ισχύ από τις 5 Μαΐου 2023, 18 μήνες μετά τη δημοσίευση του συγκεκριμένου νομοθετικού περιεχομένου σε ΦΕΚ (5 Νοεμβρίου 2021). Η ανατροπή, ωστόσο, ήρθε με το Νόμο 5039/2023, ο οποίος δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ στις 3 Απριλίου 2023. Σύμφωνα με αυτόν, οι διατάξεις του ν. 4850/2021, όσον αφορά την κυκλοφορία ιστορικών οχημάτων και τη χορήγηση νέων ιστορικών πινακίδων από τις αρμόδιες Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών, πρέπει να ισχύσουν άμεσα. Στη συνέχεια, ωστόσο, ανακοινώθηκε νέο νομοθετικό πλαίσιο, σύμφωνα με το οποίο δίνεται παράταση για την τρέχουσα ισχύουσα νομοθεσία κυκλοφορίας ιστορικών οχημάτων μέχρι και τις 31 Δεκεμβρίου 2024.
Όσοι λοιπόν ενδιαφέρονται για να συνεχίσουν να έχουν στην κατοχή τους κάποιο ιστορικό όχημα ή θέλουν να χαρακτηρίσουν τώρα κάποιο ως ιστορικό χρειάζεται να ακολουθήσουν την εξής διαδικασία. Αρχικά, πρέπει να αποκτήσουν κρατικές ιστορικές πινακίδες (ή να προβούν σε αλλαγή αυτών που έχουν τώρα), καθώς από τις 3 Απριλίου 2023 δεν επιτρέπεται η έκδοσή τους από κανέναν ιδιωτικό φορέα, όπως προηγουμένως (Ε.Ο.ΦΙΛ.Π.Α, Ο.Μ.Α.Ε, Α.ΜΟΤ.ΟΕ) και μόνοι αρμόδιοι κρίνονται οι Διευθύνσεις Μεταφορών και Επικοινωνιών των Περιφερειών. Ακόμη χρειάζεται μία βεβαίωση που χαρακτηρίζει το όχημα ως ιστορικό. Για την απόκτησή της υπεύθυνοι εξακολουθούν να είναι οι φορείς, νόμιμοι εκπρόσωποι στην Ελλάδα της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (Δ.Ο.Α.), της Διεθνούς Ομοσπονδίας Μοτοσυκλέτας (Δ.Ο.Μ.) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Παλαιού Αυτοκινήτου (Δ.Ο.Π.Α.), σύμφωνα με τις διεθνείς αρχές, απαιτήσεις και προϋποθέσεις.
Ακόμη, τα ιστορικά οχήματα καλούνται πλέον να περνάνε από έλεγχο ΚΤΕΟ κάθε χρόνο, αν και αυτό μπορεί τελικά να αλλάξει και να γίνει κάθε διετία, όπως δηλαδή ισχύει για όλα τα υπόλοιπα οχήματα. Επίσης, θα πρέπει να καταβάλλουν τέλη κυκλοφορίας αναλόγως του κυβισμού -για τις μοτοσυκλέτες είναι 25€ ή 50€- με τα οχήματα και τα λεωφορεία, ωστόσο, που ξεπερνάνε τα 45 έτη ηλικίας να απαλλάσσονται από αυτή την υποχρέωση. Αναγκαστική, για την αναγωγή ενός οχήματος σε ιστορικό, είναι και η ύπαρξη αποδεικτικού διαγραφής του οχήματος από το Μητρώο Αδειών Κυκλοφορίας Οχημάτων του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ενώ θα μπορούν να κυκλοφορούν πλέον καθημερινά στους δημόσιους δρόμους, μαζί με όλα τα υπόλοιπα οχήματα, με την προϋπόθεση ότι το όχημα είναι ασφαλισμένο. Ταυτόχρονα, τους δίνεται το δικαίωμα να κυκλοφορούν ελεύθερα και εντός της ζώνης του Δακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας.
Στη συνέχεια, ο κάτοχος του οχήματος θα παραλαμβάνει τα στοιχεία κυκλοφορίας (πινακίδες και άδεια) από την Υπηρεσία Μεταφορών, με τις καινούργιες άδειες του Υπουργείου να έχουν ισχύ 5 ετών. Υπεύθυνος για την έγκαιρη ανανέωσή της, πριν τη λήξη, θα είναι ο ιδιοκτήτης. Πέραν της άδειας και της βεβαίωσης οριστικής διαγραφής, θέση τίτλου κυριότητας επέχουν και τα παρακάτω: βεβαιώσεις εκτελωνισμού, ιδιωτικά συμφωνητικά πώλησης, οικεία τελωνειακά παραστατικά και τιμολόγια που εκδόθηκαν κατά την εισαγωγή ή μεταβίβαση μη ταξινομημένων οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος.
- Axios: Ισραήλ και Λίβανος συμφώνησαν σε σχέδιο για κατάπαυση πυρός – Τι λέει αμερικανός αξιωματούχος
- Γεραπετρίτης για ελληνοτουρκικά: «Δεν υφίσταται μυστική διπλωματία, ισχύει το αντίθετο»
- Πανικός στη Βουλή της Σερβίας: Άγριος καυγάς μεταξύ βουλευτών – Σοκαριστικό βίντεο
- Βέφα Αλεξιάδου: Η «εθνική μαγείρισσα» που έβαλε την Ελλάδα στο παγκόσμιο τραπέζι, ένα φωτεινό παράδειγμα ζωής