KTM 790 Duke: Ολοκληρωμένο αλλά και προσιτό
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά ┋
Το 790 Duke της KTM επέστρεψε στην γκάμα της KTM, σε άκρως ανταγωνιστική τιμή και απόδοση πάνω από τον βασικό ανταγωνισμό, ανεβάζοντας τον πήχη στην κατηγορία των naked μοτοσυκλετών μεσαίου κυβισμού.
Πίσω στο 2017, η KTM παρουσίασε το 790 Duke χαρακτηρίζοντάς το χειρουργικό νυστέρι. Από εκεί, συνέχισε το 2021 με το σούπερ νυστέρι, το 890 Duke, αυξάνοντας τον κυβισμό στον τετράχρονο, υγρόψυκτο δικύλινδρο εν σειρά κινητήρα. Τώρα, η KTM επιστρέφει για να κλείσει τον κύκλο, έχοντας και τα δύο μοντέλα στην γκάμα της.
Το όνομα Duke δεν εμφανίστηκε τώρα, αλλά βρίσκεται στο οπλοστάσιο των Αυστριακών από τα μέσα του 1990. Ξεκίνησε την ζωή του ως μοντέλο της Supermoto κατηγορίας και αμέσως αγαπήθηκε πολύ. Μάλιστα συνεχίζει, τρεις δεκαετίες μετά να βρίσκεται τόσο στη μνήμη του κοινού, όσο και έξω στους δρόμους, όπου κυκλοφορούν ακόμα μερικά 640 Duke, καθώς παρέμεινε στην παραγωγή μέχρι και το 2007. Το 2005 μεταπήδησε στη naked κατηγορία, με το μεγαλύτερου κυβισμού, 990 Super Duke, προκαλώντας αρχικά εντύπωση. Αργότερα, το 2014, μετατράπηκε σε καθολική αποδοχή με το 1290 Super Duke.
Το 1290, η KTM το σύστησε στο ευρύ κοινό ως “Το Θηρίο”, χωρίς να υπερβάλει. Εκείνη την εποχή η υποκατηγορία των streetfighter δεν είχε ακόμα κατασταλάξει στο επίπεδο κυβικών, ιπποδύναμης και ροπής, που βρίσκεται σήμερα. Αντίστοιχα, το επίθετο “Νυστέρι” του πρώτου 790 Duke προέκυψε από τον σχεδιασμό του, καθώς ο κινητήρας του ήταν ο πιο στενός και μαζεμένος σε διαστάσεις δικύλινδρος εν σειρά, στα κυβικά αυτά.
Το 790 Duke λοιπόν, υποσχόταν ακρίβεια χειρουργικού εργαλείου για κάθε στροφή. Πάνω σε αυτό υπερθεμάτισε αργότερα το 890 Duke, αποκτώντας βελτιωμένη απόκριση στις χαμηλές στροφές. Ταυτόχρονα, έδωσε τη δυνατότητα στον αναβάτη του να εκμεταλλευτεί το φρένο του κινητήρα για το γυροσκοπικό φαινόμενο, παίρνοντας τις στροφές με το γκάζι. Στη μεσαία κατηγορία κυβισμού, ο επίδοξος αγοραστής κοιτάζει κυρίως το κόστος, χωρίς - τις περισσότερες φορές- να μπορεί να καταλάβει διαφορές, όπως στο πώς επηρεάζει την οδήγηση η αδράνεια της στροφορμής του στροφάλου. Αυτός είναι ο λόγος που το πρώτο 790 Duke δεν αποτέλεσε ποτέ άμεσο ανταγωνιστή του MT-07 της Yamaha, όπως συμβαίνει πλέον. Για να γίνει αυτό προηγουμένως, θα έπρεπε μοτοσυκλέτες όπως το MT-07 να αυξήσουν την τιμή τους και το 790 Duke να τη μειώσει. Το πρώτο κομμάτι ήταν κάτι που θα γινόταν, αφού ξεκινώντας από την άνοδο στην τιμή των πρώτων υλών, οι αλυσιδωτές αντιδράσεις που αυτή πυροδοτεί θα φτάσουν αναπόφευκτα στον τελικό καταναλωτή. Η ίδια συνθήκη καθιστά ακόμα πιο δύσκολο το δεύτερο μέρος, δηλαδή το να μειωθεί η τιμή του 790 Duke. Γι’ αυτό και η KTM προχώρησε γρήγορα στην αναβάθμισή του σε 890 Duke, βγάζοντάς το εκτός του πλαισίου του ανταγωνισμού σε κάθε επίπεδο, κυβισμού, απόδοσης και εξοπλισμού. Να σημειωθεί ότι η γραμμή παραγωγής στην Αυστρία, προσθέτει περισσότερο σε κόστος, σε σχέση με αυτές της Ινδονησίας, της Κίνας, της Ταϊλάνδης και άλλων -κυρίως ασιατικών- χωρών, από όπου και προέρχεται ο βασικός ανταγωνισμός.
Τη χρονική στιγμή που συνέβησαν όλα αυτά, δεν υπήρχε ακόμα κάποιο ξεκάθαρο πλάνο από την KTM, ως προς το αν θα κατασκευάσει ένα πιο προσιτό 790 Duke. Ναι μεν το 2018 οι Αυστριακοί θεμελίωσαν, μέσω μίας νέας κοινοπραξίας με την CFMOTO ένα εργοστάσιο στην Κίνα, όμως η λειτουργία του δεν είχε ακόμη ξεκινήσει. Άπαξ και ο ανταγωνισμός ακρίβυνε, τα κόστη μεταφοράς σταθεροποιήθηκαν και το εργοστάσιο της KTM στην Κίνα ξεκίνησε μετά από 5 χρόνια προετοιμασίας, χωρίς κανένα απρόοπτο, όπου είχε πλέον φτάσει η στιγμή για το επόμενο βήμα των “πορτοκαλί”. Να χτυπήσουν τον ανταγωνισμό και στην τιμή, επαναφέροντας στην αγορά το 790 Duke, ακολουθώντας τους πρώτους που άνοιξαν τον δρόμο σε τέτοιου είδους συνεργασίες, τους Ιάπωνες. Έτσι, η KTM προίκισε το 790 με όλες τις αλλαγές που υπήρχαν ήδη στο 890 Duke, διαφοροποιώντας το από τον υπόλοιπο ανταγωνισμό και φέρνοντάς το στο τεχνολογικό επίπεδο του κοντινού συγγενή, που κατασκευάζεται στην Αυστρία. Φυσικά με χαμηλότερη ιπποδύναμη αλλά και με άλλες διαφορές, όπως οι αναρτήσεις.
Βέβαια είναι λάθος να συγκρίνεται το 790 Duke με τις ακριβότερες εκδόσεις του 890, οι οποίες φτάνουν να έχουν μέχρι και την αξία ενός σκούτερ επιπλέον, σε διαφορά τιμής. Ταυτόχρονα όμως, είναι και αναπόφευκτη. Ο στόχος της KTM με την επαναφορά του 790 Duke είναι να προσελκύσει νέους πελάτες, επομένως δεν την ενδιαφέρει μία ενδοοικογενειακή κόντρα, αλλά η σύγκριση με τον άμεσο ανταγωνισμό. Άλλωστε για τον πελάτη του 890 δεν τίθεται κάποιο θέμα σύγκρισης με το 790, καθώς αυτός που μπορεί να αξιοποιήσει περισσότερο το γκάζι βάζει πρώτα την απόδοση και μετά την τιμή. Εκεί είναι που φαίνονται και οι διαφορές μεταξύ των δύο Duke, μόλις ο ρυθμός ανέβει σε κάποιο επαρχιακό δρόμο.
Προχωρώντας παρακάτω από αυτή την συνθήκη, το νέο μεσαίο Duke ανταποκρίνεται επάξια στον διττό του ρόλο. Είναι μία καθημερινή μοτοσυκλέτα, ευέλικτη στους ελληνικούς δρόμους, με ευκολία χειρισμού και αμεσότητα απόκρισης στις χαμηλές στροφές. Ταυτόχρονα δεν του λείπει η δύναμη και η αψάδα στο γκάζι περισσεύει, για την διατήρηση σπορ ρυθμού σε ερημικούς επαρχιακούς. Όπως συμβαίνει και με το μικρότερο 390 Duke, το 790 δεν περιορίζεται σε έναν μόνο ρόλο, σε αντίθεση με την πληθώρα του ανταγωνισμού. Αυτό, σημαίνει ότι αν ο ιδιοκτήτης του το φορτώσει για ένα ταξίδι, ή αποπειραθεί να εξερευνήσει τα όριά του και να βελτιωθεί σαν αναβάτης, το 790 Duke δεν θα φέρει αντίρρηση.
Στη γρήγορη οδήγηση, η προσεκτικά μελετημένη ακαμψία του πλαισίου και του αφαιρούμενου υποπλαίσιου αποτελούν βασικά πλεονεκτήματα, χωρίς να μετατρέπονται σε μειονεκτήματα μέσα στην πόλη. Το 790 Duke είναι ένα ελαφρύ παιχνίδι, χωρίς να αγκομαχά στο απότομο φρενάρισμα ή στις αμέτρητες λακκούβες και τα καπάκια των υπονόμων, που βρίσκονται παντού στους ελληνικούς δρόμους. Μπορεί κανείς να πει ότι όλα ξεκινούν από τις αναρτήσεις, που είναι σωστή ως παρατήρηση. Όμως, είναι και κάτι που επιδέχεται αλλαγής αργότερα, επεμβαίνοντας στα σωθικά τους. Αυτά που δεν αλλάζουν και ακολουθούν για πάντα τη μοτοσυκλέτα, τα ανελαστικά, είναι αυτά που επικεντρώνεται κανείς, τόσο σε μία αγορά που το κόστος απόκτησης είναι το πρώτο κριτήριο, όσο και σε μεγαλύτερες. Τα θεμέλια είναι τα πρώτα που εξετάζονται και μετά η εσωτερική τοιχοποιία.
To 790 Duke έχει υιοθετήσει μία λύση της μηχανικής που ξεκίνησε από τη ναυπηγική. Εκμεταλλεύεται δηλαδή τη δουλειά της KTM στο να σχεδιάσει και να εξελίξει μία δυνατότερη και ακριβότερη μοτοσυκλέτα, ενώ ταυτόχρονα την ενσωματώνει σε ένα πακέτο που ξεχωρίζει στην κατηγορία του. Έτσι, είναι πιο όμορφη εξωτερικά αλλά και πιο ελαφριά. Ναι μεν το κόστος εξέλιξης, αλλά και ο χρόνος είναι αυξημένα, όμως προκύπτουν τα παραπάνω πλεονεκτήματα. Είναι ακόμα μία λεπτομέρεια που δείχνει ότι το 790 επωφελείται από λύσεις που η KTM έχει ήδη δοκιμάσει, με χαμηλότερο κόστος απόκτησης, όχι όμως και αξίας, που παραμένει υψηλή.
Αυτός είναι και ένας λόγος που η σπογγώδης αίσθηση του φρένου δημιουργεί κάποια παράπονα, χωρίς ευτυχώς να υπολείπεται σε δύναμη. Η επώνυμη μονάδα του ABS κρατά ψηλά τον πήχη στα δυνατά φρεναρίσματα, με την ανάδραση στην μπροστινή μανέτα να είναι σχεδόν ανύπαρκτη και χωρίς να αμολά πίεση, ενώ και στον πίσω τροχό έρχεται ελεγχόμενα και με προβλέψιμη συμπεριφορά. Η επιλογή Supermoto βέβαια, προσφέρει την δυνατότητα απενεργοποίησης της λειτουργίας του ABS στο πίσω φρένο, την οποία ο αναβάτης μπορεί να επιλέξει μέσω της έγχρωμης TFT οθόνης, για ασταμάτητο παιχνίδι, στον κατάλληλο χώρο και χρόνο.
Ο πρόσθετος εξοπλισμός έχει, εκτός από το quickshifter για αλλαγές σχέσεων χωρίς τη χρήση συμπλέκτη, και το Track Mode, όπου μπορεί κανείς να επιλέξει τις δικές του ρυθμίσεις για την επέμβαση στα ηλεκτρονικά. Στον βασικό εξοπλισμό υπάρχουν τρεις διαφορετικές ομάδες, που προσφέρουν τα βασικά σενάρια, Rain, Street και Sport. Έτσι, με μία κίνηση η απόκριση του γκαζιού, του traction control και του cornering ABS μπορούν να έρθουν στα μέτρα που απαιτούν οι συνθήκες και ο ρυθμός.
Ο μονόδρομος συμπλέκτης με υποβοήθηση, κρίνεται εξαιρετικός. Πέρα από το απότομο φρενάρισμα, σε έκτακτες περιπτώσεις, ή στην καθημερινή χρήση, που η μανέτα βυθίζεται εύκολα χωρίς να απαιτεί ιδιαίτερη δύναμη από τον αναβάτη, η διαφορά φαίνεται και στο παιχνίδι.
Μπροστά, στο ανεστραμμένο τηλεσκοπικό πιρούνι διαμέτρου 43mm, με τεχνολογία open cartridge, το κάθε καλάμι αναλαμβάνει ξεχωριστά είτε τη συμπίεση, είτε την επαναφορά. Η προοδευτική του συμπεριφορά συνεπικουρεί στον τομέα του παιχνιδιού. Ανεξάρτητα του ρυθμού οδήγησης, οι ανωμαλίες φιλτράρονται, ενώ επιτρέπει στον αναβάτη να κρατά τα φρένα μέχρι βαθιά μέσα στην στροφή. Όταν αμολήσει την πίεση, η αλλαγή στην γεωμετρία της μοτοσυκλέτας έρχεται προοδευτικά, ευνοώντας τη γρήγορη οδήγηση. Από εκεί και έπειτα, αναλαμβάνει το εξαιρετικό πλαίσιο. Στον βασικό εξοπλισμό βρίσκεται επίσης και το σταμπιλιζατέρ, το οποίο εξασφαλίζει την σταθερότητα σε οποιαδήποτε ανωμαλία του δρόμου, ανεξαρτήτως της ταχύτητας.
Τα 14,3 λίτρα του ρεζερβουάρ μπορεί να κρίνονται λίγα, είναι όμως μέσα στα πλαίσια της κατηγορίας. Με δεδομένο ότι η αυτονομία μπορεί να φτάσει ψηλά και εξαρτάται από το χέρι του αναβάτη, μπορεί ο ίδιος να αποφασίσει το πόσο σύντομα θα έρθει η αναγκαστική στάση στο βενζινάδικο. Ο ολοκληρωμένος εξοπλισμός και τα επώνυμα περιφερειακά, ολοκληρώνονται με μία προσιτή τιμή, καθιστώντας το 790 Duke το μοντέλο που ταράζει τα νερά και αλλάζει τα δεδομένα της κατηγορίας και το όριο τιμής/απόδοσης που ίσχυε μέχρι τώρα!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
«Χειμωνιάτικο» Σαββατοκύριακο με καταιγίδες, μποφόρ και πτώση της θερμοκρασίας - Προβλήματα σε Θεσσαλία, Ήπειρο και Εύβοια λόγω ανέμων
Νέες αποκαλύψεις για την Ειρήνη Μουρτζούκου - Υποδυόταν τη μητέρα του Παναγιωτάκη σε δημοσιογράφο
Πρώτη φορά στην ιστορία των ΗΠΑ παιδί προσβάλλεται από γρίπη των πτηνών
Είναι το «Labour» της Paris Paloma το φεμινιστικό anthem της Gen Z;
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr