Μουσική εκτός Στέγης: Μετά την παράσταση «Respublika» του Lukasz Twarkowski, η rave εμπειρία συνεχίζεται
NewsroomΤο κοινωνικό πείραμα του Lukasz Twarkowski ολοκληρώνεται μ' ένα εκρηκτικό dj set στα χωράφια της Μαλακάσας, στο Terra Vibe Park.
Μετά το τέλος της παράστασης «Respublika», στις 2 μετά τα μεσάνυχτα δύο κορυφαία ονόματα της σύγχρονης ηλεκτρονικής μουσικής ανεβαίνουν στα decks: o Βρετανοκαναδός σούπερ σταρ της techno, Richie Hawtin, και η Παλαιστίνια dj φαινόμενο Sama' Abdulhadi. Μια rave εμπειρία, από την οποία θα βγούμε όλες και όλοι διαφορετικοί, και λίγο παραπάνω ελεύθεροι.
Ξεκίνησε η προπώληση για το dj set
«Χορέψτε μαζί μας ενάντια στους καιρούς που ζούμε». Με αυτή τη φράση ο Πολωνός σκηνοθέτης, Lukasz Twarkowski, μας καλεί να γίνουμε μέρος του «Respublika», του υβριδικού έργου που παρουσιάζει από τις 13 έως τις 15 Ιουνίου, στο Terra Vibe Park στη Μαλακάσα. Η παράσταση-κατάσταση που έρχεται ν' ανατρέψει αυτό που θεωρούσαμε μέχρι σήμερα κανόνα -στην κοινωνία, στην οικονομία, στο θέατρο, στον κινηματογράφο, στις ανθρώπινες σχέσεις- ολοκληρώνεται μ' ένα ολονύχτιο dj set στη Μαλακάσα, στο οποίο ο καθένας μπορεί να χαθεί και να βρει τον εαυτό του.
Από τους dark techno και minimal ήχους του Richie Hawtin μέχρι τις tribal και oriental επιρροές της Sama' Abdulhadi, το Terra Vibe Park θα μεταμορφωθεί, μετά το τέλος της τελευταίας παράστασης, στις 15 Ιουνίου, από τις 2 τα μεσάνυχτα μέχρι το ξημέρωμα της Κυριακής 16 Ιουνίου, σε ένα ηλεκτρισμένο dancefloor και ταυτόχρονα σε ένα «escape landscape» για να αποδράσουμε, να εκτονωθούμε, να αυτονομηθούμε και τελικά να ονειρευτούμε, μαζί, έναν δικαιότερο κόσμο.
Γνωστός και ως Plastikman, ο Richie Hawtin είναι μια ιδιαίτερα επιδραστική φυσιογνωμία στον κόσμο της ηλεκτρονικής μουσικής. Με πολυετή και συνεπή πορεία στη μουσική σκηνή, έχει καταφέρει να κερδίσει τον σεβασμό και την αναγνώριση του κοινού και της καλλιτεχνικής κοινότητας. Συνδυάζοντας αβίαστα techno και minimal ήχους, ο Hawtin δημιουργεί μοναδικά ηχοτοπία που μας μεταφέρουν στη σκοτεινή και ενίοτε μυστηριακή πλευρά της ηλεκτρονικής μουσικής. Μετά τις συνεργασίες του με πολιτιστικούς οργανισμούς, όπως το Guggenheim στη Νέα Υόρκη, το Grand Palais και το Centre Pompidou στο Παρίσι και τους Raf Simons, Sir Anish Kapoor, Bertrand Bonello, μεταξύ άλλων, έρχεται στην Αθήνα για λογαριασμό της Στέγης για να πλαισιώσει ένα μοναδικό θέαμα, όπως είναι το Respublika του Τβαρκόβσκι.
Μαζί του, η Παλαιστίνια dj-φαινόμενο Sama' Abdulhadi, η οποία έγινε γνωστή και αγαπήθηκε από το διεθνές κοινό της techno μετά την εμφάνισή της στη διαδικτυακή πλατφόρμα «Boiler Room» τo 2018. Mε πλούσιο ήχο και ευρύ φάσμα διαθέσεων ή, όπως λέει η ίδια, «βερολινέζικη techno, που όμως την αντιλαμβάνομαι με λιβανέζικο τρόπο», η Abdulhadi έχει ως στόχο να βάλει την Παλαιστίνη στον μουσικό χάρτη και, μέσω αυτού, να συνεισφέρει στην έκκληση για διεθνή αλληλεγγύη, καθώς και σε μια νέα, σφαιρική κατανόηση της Μέσης Ανατολής.
Με αυτά τα δύο κορυφαία ονόματα της ηλεκτρονικής μουσικής, θα ολοκληρωθεί το rave τριήμερο της παράστασης-κατάστασης «Respublika», που αναμένεται να γράψει ιστορία.
Νέα μουσικά μονοπάτια
Ο Richie Hawtin είναι αυθεντικά μοναδικός. Το έργο του χαίρει ευρείας αναγνώρισης, τόσο από τον δημιουργικό τομέα της καλλιτεχνικής κοινότητας όσο και από εκείνους που βρίσκονται στην τεχνολογική πρωτοπορία. Παράλληλα, στις ζωντανές εμφανίσεις του μετατοπίζει συνεχώς τα εννοιολογικά όρια και προχωράει σε νέα μονοπάτια τη μουσική, εισάγοντας όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο σε ιδέες και εμπειρίες που θα έμοιαζαν βγαλμένες από σενάριο επιστημονικής φαντασίας την εποχή που ξεκινούσε την καριέρα του.
Ο Richie Hawtin γεννήθηκε στη Μεγάλη Βρετανία και μεγάλωσε στον Καναδά. Είναι ο άνθρωπος πίσω από τα labels Plus 8, MINUS Records και From Our Minds, τα οποία ανέδειξαν μια πληθώρα ταλαντούχων μουσικών, από τον Speedy J στις αρχές της δεκαετίας του ’90 μέχρι τον Gaiser τη δεκαετία του 2010. Και φυσικά, είναι ο Plastikman, ίσως αυτό περισσότερο απ’ όλα, ο κατεξοχήν δημιουργός ηλεκτρονικής μουσικής, συνεπής σε μια underground ταυτότητα αβανγκάρντ electronica μέσα από έξι άλμπουμ (και δύο συλλογές). Επέστρεψε θεαματικά στη σκηνή το 2010 ως Plastikman 1.5 και φάνηκε αντάξιος της νέας γενιάς του EDM, δηλαδή του Skrillex και του Deadmau5, μεταξύ άλλων, για τους οποίους ο Χότιν είναι πρεσβευτής της παλιάς φρουράς αλλά και ήρωάς τους.
Όμως, δεν είναι μόνο οι ανερχόμενοι νέοι καλλιτέχνες που τον θαυμάζουν. Ο Daniel Miller, ιδρυτής της ρηξικέλευθης δισκογραφικής εταιρείας Mute, τον έχει αποκαλέσει «ηγετική μορφή» και «πρωτοπόρο», ενώ οι «New York Times» τον χαρακτήρισαν «έναν από τους ιθύνοντες νόες του electronic dance σύμπαντος». Ωστόσο, τα εγκώμια από άλλα πεδία είναι αυτοί που αναδεικνύουν το εύρος της απήχησής του. Ο Raf Simons, δημιουργικός συνδιευθυντής της Prada, λέει ότι ακούει «τη μουσική του Richie Hawtin όπως άλλοι ακούνε κλασική μουσική», λέγοντας πως είναι «οι Kraftwerk του σήμερα». Το 2013, ο Σίμονς ζήτησε από τον Χότιν να ετοιμάσει μια παράσταση για το Guggenheim, το εμβληματικό μουσείο τέχνης της Νέας Υόρκης, για να πλαισιώσει την ετήσια φιλανθρωπική του εκδήλωση.
Αυτή δεν ήταν η μοναδική φορά που η μουσική του Χότιν διασταυρώθηκε με άλλες μορφές τέχνης. Τον Ιούνιο του 2011 συνεργάστηκε με τον βραβευμένο με Turner καλλιτέχνη βρετανικής και ινδικής καταγωγής Sir Anish Kapoor, για να μετατρέψουν το Grand Palais στο Παρίσι σε μια γιγαντιαία εγκατάσταση και πολιτιστική εκδήλωση με θέμα το κόκκινο. Το αποτέλεσμα ήταν ένα αξέχαστο art-rave με 5.000 θεατές, ενώ για την τελετή έναρξης των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων του 2006 συνεργάστηκε με τον Ιταλό χορογράφο Enzo Cosimi, για τη μουσική επένδυση και τη συνδημιουργία ενός αυτοτελούς χορευτικού έργου.
Πιο πρόσφατα, στο πλαίσιο της έκθεσης του Bertrand Bonello, την οποία φιλοξένησε το Centre Pompidou στο Παρίσι, του ανατέθηκε να γράψει καινούρια μουσική για τη βωβή ταινία του Dimitri Kirsanoff, «Brumes d’automne» (1928). Από το 2016 έως το 2018, ο Χότιν περιόδευε με το CLOSE live tour, ξεκινώντας από το Coachella και καταλαμβάνοντας την κεντρική σκηνή και σε άλλα εμβληματικά φεστιβάλ όπως το Sonar, το Primavera Sound, το Movement στο Ντιτρόιτ, καθώς και σε συναυλιακούς χώρους όπως το Roundhouse στο Λονδίνο, το Olympia στο Παρίσι και η Όπερα του Σίδνεϊ. Το φθινόπωρο του 2020 και κατά τη διάρκεια της παγκόσμιας πανδημίας, ο Χότιν και ο Ραφ Σίμονς συνεργάστηκαν ξανά, αυτή τη φορά για την Prada, με αποτέλεσμα τη δημιουργία του «Sin Thetik», που αποτέλεσε τη μουσική επένδυση για την πρώτη αποκλειστικά διαδικτυακή εβδομάδα μόδας στο Μιλάνο. Ήταν μια εντυπωσιακή συνεργασία. Ο Richie Hawtin, όπως πάντα, απολαμβάνει κάθε νέα πρόκληση.
Η πρώτη Παλαιστίνια DJ
Παρότι η Sama’ Abdulhadi είναι η πρώτη Παλαιστίνια DJ που κατέκτησε διεθνή αναγνώριση, η σταδιοδρομία της ξεκίνησε ουσιαστικά όταν έφυγε από την πατρίδα της για να βρεθεί στη Βηρυτό και στην ανερχόμενη techno σκηνή της πόλης. Εντρύφησε στη νυχτερινή ζωή του Λιβάνου, παίζοντας live, εξασκούμενη και αντλώντας έμπνευση από τις συχνές εμφανίσεις εγχώριων και διεθνών DJ. Έτσι, τελειοποίησε το χαρακτηριστικό ύφος των DJ set της: techno υψηλών οκτανίων με πλούσιο ήχο και ευρύ φάσμα διαθέσεων ή, όπως λέει η ίδια, «βερολινέζικη techno, που όμως την αντιλαμβάνομαι με λιβανέζικο τρόπο».
Η Sama’ Abdulhadi γεννήθηκε στην Ιορδανία, αλλά μεγάλωσε στη Ραμάλα, την ντε φάκτο πρωτεύουσα της Παλαιστίνης, όπου μετακόμισε σε μικρή ηλικία. Εκεί ήρθε σε επαφή με το χιπ χοπ και τη ραπ, που κυριαρχούσαν στην εναλλακτική σκηνή της περιοχής. Η αγάπη της για τη μουσική ήταν εμφανής από νωρίς,
αλλά στην αρχή την τράβηξε το τεχνικό κομμάτι και πήγε για σπουδές στη Βηρυτό. Επέστρεψε στην Παλαιστίνη με μια νέα κατανόηση της ηλεκτρονικής μουσικής και έφερε μαζί της την techno, εμπνέοντας μια τοπική κοινότητα καλλιτεχνών. Η κοινότητα αυτή είναι ακόμα σε άνθηση, σε πείσμα των γεωπολιτικών περιορισμών που της έχουν επιβληθεί, όπως καταγράφεται και στο μικρού μήκους ντοκιμαντέρ “Palestine Underground”, παραγωγής του Boiler Room.
Έχοντας στον νου της να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη μουσική παραγωγή, η Αμπντουλχαντί σπούδασε μηχανικός ήχου στο SAE Institute του Λονδίνου, όπου κυκλοφόρησε δύο άλμπουμ με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Skywalker, ενώ στη συνέχεια πήγε στο Κάιρο. Εκεί άρχισε να δουλεύει με μουσικά συγκροτήματα και να αναλαμβάνει τον ηχητικό σχεδιασμό ταινιών, συμπεριλαμβανομένων των αιγυπτιακών παραγωγών «The Builders» και «Thread and Wall». Τον καιρό που ζούσε στην Αίγυπτο, μαθήτευσε πλάι στον βραβευμένο με Οσκαρ sound designer Nicolas Becker (Sound Of Metal). Επιπλέον, συνεργάστηκε με την αραβική μουσική θερμοκοιτίδα Eka3 και δημιούργησε το δικό της publishing agency, με τίτλο Awyav.
Στη Βηρυτό έμαθε πολλά και πειραματίστηκε, αλλά επέστρεψε στη Ραμάλα, την πατρίδα της, και εκεί έκανε το πρώτο της σετ για το Boiler Room το 2018, που την έκανε γνωστή στο διεθνές κοινό της techno. Το σετ της, διάρκειας 58 λεπτών, έχει ξεπεράσει τα δέκα εκατομμύρια views μέχρι σήμερα, κάτι που έχουν καταφέρει ελάχιστοι και ελάχιστες DJ – η επιτυχία της μάλιστα είναι ακόμα πιο εντυπωσιακή εάν σκεφτεί κανείς ότι πρόκειται για μια Παλαιστίνια DJ που ουσιαστικά ήταν άγνωστη στο ευρύ κοινό πριν από την εμφάνισή της στο Boiler Room. Αυτή την περίοδο ετοιμάζεται ένα ντοκιμαντέρ για την καριέρα της από μια ομάδα σημαντικών παραγωγών και σκηνοθετών της Μέσης Ανατολής, το οποίο θα κάνει πρεμιέρα το 2024.
Μόλις λίγα χρόνια μετά την έναρξη της διεθνούς σταδιοδρομίας της, η Sama’ Abdulhadi βρίσκεται στην πρώτη γραμμή ενός δυναμικού κινήματος. Στόχος της ήταν πάντα να βάλει την Παλαιστίνη στον μουσικό χάρτη και, μέσω αυτού, να συνεισφέρει στην έκκληση για διεθνή αλληλεγγύη, καθώς και σε μια νέα, σφαιρική κατανόηση της Μέσης Ανατολής.
- Άλλη μια κακή ημέρα για τον σιδηρόδρομο: Νέες πολύωρες καθυστερήσεις, ενώ τέθηκε εκτός λειτουργίας το τελευταίο «Ασημένιο Βέλος»
- Τουρκική αντιπολίτευση εναντίον Φιντάν: «Ασκείς εξωτερική πολιτική χωρίς πυξίδα και στρατηγική σε Αιγαίο και Κύπρο»
- Στην Ευελπίδων η Ειρήνη Μουρτζούκου μετά τις μηνύσεις σε βάρος της: Θα της απαγγελθούν κατηγορίες
- Ξανά απούσα από βασιλική υποχρέωση η Κέιτ Μίντλετον - Ανησυχία για την υγεία της