Μουσική|03.09.2024 07:05

Oasis: Η «χρυσή» επανένωση των 400 εκατ. λιρών - Οι πιθανοί κίνδυνοι και τα αστρονομικά ποσά πίσω από τις εμφανίσεις της μπάντας των αδερφών Gallagher

Αφροδίτη Γκόγκογλου

Τα πρώτα σημάδια για το τέλος του «πολέμου» μεταξύ των αδερφών Noel και Liam Gallagher των Oasis ήρθε τον περασμένο μήνα, κατά τη διάρκεια μίας συνέντευξης τύπου του πρώτου.

Μιλώντας για τον ήχο των Oasis, του θρυλικού συγκροτήματος της brit pop των 90’s, ο Noel Gallagher είπε στον δημοσιογράφο John Robb: «μπορεί να είνανι δύσκολο να το εξηγήσω. Όταν τραγουδούσα ένα από τα τραγούδια μου, ακουγόταν καλό. Όταν το τραγουδούσε ο Liam, όμως, ακουγόταν υπέροχο». Και, κάπως έτσι, ο ένας εκ των δύο frontmen του συγκροτήματος έδωσε τέλος σε μία δημόσιο κόντρα 16 χρόνων με τον αδερφό του. Όσο κι αν οι δηλώσεις του έκαναν εντύπωση στους απανταχού fans και τους γνώστες της ιστορίας της θρυλικής βρετανικής μπάντας, λίγοι περίμεναν, στην πραγματικότητα, ότι λίγες μέρες αργότερα, οι Oasis που διαλύθηκαν το 2009, θα ανακοίνωναν την επανένωσή τους.

Ακολούθησαν αμέτρητα πρωτοσέλιδα αλλά και φρενίτιδα από αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η επίσημη ανακοίνωση για την περιοδεία της μπάντας, παρουσία και των δύο αδερφών Gallagher, που ήρθε με την προπώληση εισιτηρίων, την Παρασκευή (30/08) και τη γενική πώληση το Σάββατο (31/08), με τους fans να περιμένουν ώρες ολόκληρες να προλάβουν να κλείσουν – και, σε πολλές περιπτώσεις, να μην τα καταφέρνουν. Γιατί, όμως, ήρθε τώρα η επανένωση του εμβληματικού συγκροτήματος; Όπως εξηγεί το BBC, οι λόγοι είναι πολλοί – και το οικονομικό είναι σίγουρα από τους βασικότερους.

«Πρέπει να έχει κλειστεί εκ των προτέρων κάποια συμφωνία με τους διοργανωτές. Σύμφωνα με τα νούμερα που έχω ακούσει ο κάθε ένας εκ των αδερφών Gallagher θα πάρει από 50 εκατομμύρια λίρες. Νομίζω ότι είναι μάλλον αλήθεια, οι τιμές των εισιτηρίων είναι υψηλότερες από ότι ήταν παλιά», λέει ο Jonathan Dean των Sunday Times, που έκανε πρώτος την αποκάλυψη για την περιοδεία επανένωσης των Oasis. Η εκτίμηση των 50 εκατομμυρίων λιρών έγινε από το Birmingham City University για τις αρχικές 14 ημερομηνίες. Ο ίδιος σημειώνει, ωστόσο, ότι μέχρι να γίνει γνωστή η πλήρης έκταση των ζωντανών εμφανίσεων της περιοδείας, είναι δύσκολο να εκτιμηθούν τα τελικά ποσά. «Ανακοινώνουν παγκόσμια περιοδεία αλλά προς το παρόν τα gigs που έχουν κλείσει είναι σε Αγγλία, Ουαλία, Σκοτία και Ιρλανδία. Δεν αναφέρεται τίποτα για την υπόλοιπη Ευρώπη ή την Αμερική, νομίζω ότι κάποια από τα κέρδη είναι εντελώς στην αέρα, μέχρι να μάθουμε την πλήρη έκταση της περιοδείας», εξηγεί.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του πανεπιστημίου του Μπέρμινγκχαμ, δυνητικά οι 14 αυτές ημερομηνίες θα μπορούσαν να αποφέρουν περίπου 400 εκατομμύρια λίρες από τις πωλήσεις εισιτηρίων και merch. Για να υπάρχει ένα συγκριτικό μέγεθος, η επανένωση των Take That το 2011, στην περιοδεία ονόματι Progress Live, απέφερε περίπου 140 εκατ. λίρες. Χωρίς τη Victoria Beckham, οι Spice Girls το 2019 προκάλεσαν «βραχυκύκλωμα» στην Ticketmaster με 13 ημερομηνίες συναυλιών, που εκτιμάται ότι απέφεραν 60 εκατ. λίρες ενώ οι Abba κατάφεραν να σηματοδοτήσουν μία εξαιρετικά επιτυχημένη επιστροφή χωρίς καν να εμφανιστούν ζωντανά οι ίδιοι, με τα ψηφιακά άβαταρ που χρησιμοποιήθηκαν στο Abba Voyage να λέγεται ότι κερδίζουν 1,5 εκατομμύρια λίρες την εβδομάδα στο Λονδίνο. Εκτός των τραπεζικών τους λογαριασμών, όμως, τα μέλη των συγκροτημάτων - συμπεριλαμβανομένων των Oasis- πιθανόν να προσελκύονται από την ιδέα να χτίσουν την κληρονομιά τους. Πέρυσι, όταν οι Blur -άλλη εμβληματική μπάντα της brit  pop- έπαιξαν δύο βραδιές στο Γουέμπλεϊ, κριτικοί και fans έπλεξαν το εγκώμιό τους.

«Κλειδί» ο οικογενειακός δεσμός

Για κάποιους, οι -γεμάτες αβροφροσύνη μετά από χρόνια εχθρότητας- δηλώσεις των αδερφών Gallagher θυμίζουν την κυνική επανένωση των Sex Pistols το 1996. Τότε, ο frontman John Lydon παραδέχθηκε ότι, παρότι τα μέλη του συγκροτήματος εξακολουθούν να μισούν το ένα το άλλο, είχαν «βρει έναν κοινό σκοπό, και αυτός είναι τα χρήματά σας». Παρότι, όμως, «το χρήμα είναι ο βασιλιάς», όπως παραδέχεται ο μουσικός συντάκτης του περιοδικού Clash, Robin Murray, το timing φαίνεται επίσης να έχει φτάσει «απολύτως φυσικά». Ο ίδιος σημειώνει ότι, Liam και Noel Gallagher μόλις ολοκλήρωσαν τις τελευταίες, solo μουσικές υποχρεώσεις τους. «Ενέχεται σίγουρα ένα στοιχείο ειλικρίνειας, στο γεγονός ότι πρόκειται απλώς για δύο ανθρώπους, με έναν ιδιαίτερο μεταξύ τους δεσμό, οι οποίοι βρίσκονται στο κατάλληλο σημείο, την κατάλληλη στιγμή», εξηγεί και προσθέτει πως, οι αδερφοί Gallagher είναι «ούτως ή άλλως ήδη πολύ πλούσιοι», οπότε πρέπει να υπήρξαν και άλλα κίνητρα. «Νομίζω ότι ο οικογενειακός τους δεσμός είναι το κλειδί, είναι μεγαλύτεροι πλέον και η ηλικία τους έκανε να έρθουν πιο κοντά», τονίζει.

Και η μακροχρόνια αντιπαλότητά τους, σε συνδυασμό με τους ιδιαίτερους οικογενειακούς δεσμούς και την κοινή τους κληρονομιά, μπορεί επίσης να έχει βοηθήσει στην επανένωση της μπάντας, όπως εξηγεί η ψυχοθεραπεύτρια που ειδικεύεται στην εργασία με μουσικούς, Κατερίνα Γεωργίου. Και οι δύο αδερφοί Gallagher, τα χρόνια που ακολούθησαν τη διάλυση των Oasis, είχαν επιτυχία στη solo καριέρα τους. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, το αστέρι του Liam έχει ξεχωρίσει περισσότερο. «Τα αδέρφια “πυροδοτούν” το ένα το άλλο, και αυτή η υπόνοια ανταγωνισμού μεταξύ τους υπήρχε ανέκαθεν», εξηγεί η ίδια. «Βλέποντας, όμως, τον Liam να κάνει sold out εμφανίσεις στο Knebworth και να πραγματοποιεί με επιτυχία την solo Definitely Maybe περιοδεία του, ο πήχης ανεβαίνει αυτόματα για τον Noel, και το αντίστροφο- η απομάκρυνση του Noel από τον Liam, άλλωστε, ήταν αυτή που ώθησε τον δεύτερο να αποδείξει στον αδερφό του τι αξίζει», υπογραμμίζει.

Αναμφίβολα, οι αδερφοί Gallagher έχουν να επωφεληθούν και από τις αλλαγές που έχουν έρθει στο ευρύτερο τοπίο του music industry. Όταν οι Oasis μεσουρανούσαν στο παγκόσμιο μουσικό στερέωμα, δεν υπήρχε η έννοια του streaming. Τα χρόνια που ακολούθησαν, ωστόσο, ήταν ένα από τα «εργαλεία» που βοήθησαν τη μπάντα να προσεγγίσει νέα ακροατήρια σε όλο τον κόσμο. Όπως λέει ο συντάκτης στην Official Charts Company, Carl Smith, «η διαχρονικότητα της δουλειάς των Oasis ξεπερνάει την κάθε γενιά και αντέχει πολύ καλά στην εποχή του streaming». Το ίδιο επαναλαμβάνει και ο Dean των Sunday Times που προσθέτει ότι η μουσική της μπάντας είναι προσιτή σε όλους. «Αυτό που κάνουν οι Oasis, και δεν το λέω με την κακή έννοια, είναι τραγούδια που καλούν το κοινό να “αποδράσει”, να κάνει τα πράγματα που αγαπάει, απαλλαγμένο από τη ρουτίνα της καθημερινότητας και της δουλειάς – με έναν απλό, ελαφρώς loud και “τραγουδιστικό” τρόπο».

Πριν ακόμα το reunion των Oasis ανακοινωθεί επίσημα, πάντως, το Spotify ανακοίνωσε ότι, το streaming των τραγουδιών τους είδε πάνω από 160% αύξηση, μόνο λόγω των σχετικών φημών. Μετά την ανακοίνωση, εντωμεταξύ, τα τρία studio albums του συγκροτήματος επέστρεψαν στην πρώτη πεντάδα του επίσημου chart της Παρασκευής, με το άλμπουμ με τις μεγαλύτερες επιτυχίες τους να σημειώνει αύξηση 332%. Όσον αφορά το κοινό τους, πολλοί από τους νέους fans των Oasis είναι νεαρές γυναίκες. Η κατάκτηση νεότερων οπαδών είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομική θωράκιση του συγκροτήματος στο μέλλον. Ειδικότερα, η δημοτικότητα του Liam βοηθάει να ακουστεί η μουσική του συγκροτήματος στις νεότερες γενιές. Μόλις την περασμένη εβδομάδα, ο 51χρονος τραγουδιστής, ήταν ο επικεφαλής του φεστιβάλ του Reading.

Τα όμορφα reunions όμορφα «καίγονται»

Παρά τους μεθυστικούς πειρασμούς, όμως, τα reunions καλλιτεχνών μπορούν εύκολα να πάνε εντελώς στραβά.

Αυτό το καλοκαίρι, η Τζένιφερ Λόπεζ ακύρωσε στη μέση την περιοδεία που είχε ανακοινώσει με τις μεγαλύτερες επιτυχίες της, λόγω των χαμηλών πωλήσεων των εισιτηρίων της. Όπως εξηγεί ο μουσικός δημοσιογράφος και συγγραφέας του βιβλίου «Reach for the Stars», η Λατίνα σούπερσταρ, είχε ήδη «κατακλύσει την αγορά» με πολλές ταινίες στο Netflix, με αποτέλεσμα η μουσική της να φαίνεται «σχεδόν σαν το τελευταίο πράγμα που έχει σημασία».

Η απροσδόκητη επιστροφή των εμβληματικών -μεταγενέστερων των Oasis- Stone Roses, το 2011 και μετά από 20 χρόνια απουσίας, αν μη τι άλλο ανέδειξε τον κίνδυνο των μεγάλων υποσχέσεων τις οποίες δεν είναι κανείς σε θέση να τηρήσει. Οι αρχικές ημερομηνίες της επιστροφής τους έγιναν δεκτές με ενθουσιασμό, ωστόσο τα νέα singles της μπάντας πέρασαν απαρατήρητα, με αποτέλεσμα να μην υλοποιηθεί ποτέ το νέο άλμπουμ που είχαν εξαγγείλει.

Η μουσική συντάκτρια του Independent, Roisin O'Connor, ισχυρίζεται ότι, μέχρι στιγμής, αυτή η παγίδα έχει αποφευχθεί με την επιστροφή των Oasis. Προς το παρόν, η μπάντα δεν έχει δώσει μεγάλες υποσχέσεις. Ζυγιάζει πρώτα τις αντιδράσεις για την περιοδεία – που η ανακοίνωση από μόνη της, αποτέλεσε έκπληξη. «Δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι είναι στα σχέδιά τους να κυκλοφορήσουν νέα μουσική, πράγμα που σημαίνει ότι δεν υπάρχει ο κίνδυνος να απογοητεύσουν τους οπαδούς τους, σε περίπτωση που το υλικό τους δεν είναι εξίσου καλό με τα προηγούμενα albums τους», εξηγεί η ίδια. Και πάλι, όμως, τίποτα από αυτά δεν σημαίνει ότι η περιοδεία τους δεν ενέχει κάποιο ρίσκο.

Καταρχάς, οι τιμές των εισιτηρίων θα μπορούσαν να επιφέρουν πλήγμα επικοινωνιακά στην -εργατικών καταβολών- μπάντα. Αν οι συναυλίες γίνουν οικονομικά και πρακτικά απρόσιτες για τον κόσμο, η εικόνα των μελών της μπάντας, που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν στις εργατικές συνοικίες του Μάντσεστερ, θα μπορούσε να υπονομευτεί. Τα εισιτήρια για την περιοδεία επανένωσης των Oasis κοστίζουν κατά μέσο όρο 150 λίρες – τα premium πακέτα για την παρακολούθηση των gigs από πιο προνομιακές θέσεις, φτάνουν τις 506 λίρες. Μετά την φρενίτιδα της προπώλησης που είδε τα εισιτήρια και των 14 ημερομηνιών να εξαφανίζονται εν ριπή οφθαλμού, η επαναπώληση έφτασε τις 6.000 λίρες ανά εισιτήριο – παρότι από μέρους της μπάντας ανακοινώθηκε ότι είναι πιθανό αυτά που μεταπωλήθηκαν σε εξωφρενικές τιμές είναι πιθανό να ακυρωθούν.

Κατά τη διάρκεια των πωλήσεων του Σαββάτου, πάντως, η υπηρεσία «δυναμικής τιμολόγησης»  της Ticketmaster, που αυξάνει τις τιμές των εισιτηρίων ανάλογα με τη ζήτηση, ανέβασε την τιμή κάποιων, εναπομεινάντων εισιτηρίων στις 355 λίρες συν τα τέλη - από 135 λίρες όταν ξεκίνησε η πώληση. Το 1996, για να δει κανείς το συγκρότημα στην iconic εμφάνισή του στο Knebworth, το μόνο που είχε να κάνει ήταν να πληρώσει 22 λίρες. Φυσικά, δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει τον πληθωρισμό αλλά και τη νέα εποχή της κλιμακωτής τιμολόγησης. Ωστόσο, όλος ο διάλογος σχετικά με την τιμολόγηση των εισιτηρίων έχει πυροδοτήσει και τις συζητήσεις σχετικά με το gatekeeping (σ.σ.: την τάση, ή ακόμα και απλή επιθυμία, μεταξύ των απανταχού fans της pop κουλτούρας, να ελέγχουν και -κατά προτίμηση- να περιορίζουν την ανεξέλεγκτη πρόσβαση στα προϊόντα της). Παλιότεροι οπαδοί των Oasis θεωρούν ότι δεν θα έπρεπε να ανταγωνίζονται για εισιτήρια, με ανθρώπους που δεν είχαν καν γεννηθεί όταν κυκλοφόρησε το ντεμπούτο άλμπουμ τους, Definitely Maybe. Πολλοί, από την άλλη, αντιτείνουν ότι, η μουσική, δεν ανήκει σε κανέναν, είναι εκεί για να την απολαμβάνουμε όλοι.

Τελευταία ευκαιρία;

Είναι πιθανό, ο πολιτιστικός αντίκτυπος των συναυλιών του 2025 να είναι τεράστιος, γεγονός που υποδηλώνει ότι, οι Oasis, «έχουν ήδη κατοχυρώσει το επόμενο καλοκαίρι», σύμφωνα με τον Dean.

Το δε γεγονός ότι η μπάντα απέκλεισε το ενδεχόμενο να συμμετάσχει στο line up του φεστιβάλ Glastonbury του χρόνου, πιθανότατα θα αυξήσει τη ζήτηση για τις εμφανίσεις της δικής τη περιοδείας: οι fans των Oasis ήδη ξέρουν ότι, ο μόνος τρόπος για να τους δουν ζωντανά, θα είναι να αγοράσουν εισιτήριο για τις ημερομηνίες που έχουν ανακοινωθεί.

Και βέβαια, η τεράστια ζήτηση των εισιτηρίων, ενισχύεται περαιτέρω από το -πιθανότατο- ενδεχόμενο αυτή, να είναι η τελευταία ευκαιρία που θα έχουν οι fans τους να τους δουν ζωντανά. «νομίζω ότι αυτό θα είναι ενδεχομένως το τελευταίο κεφάλαιο στην ιστορία των Oasis», εξηγεί η O'Connor. «Μία στιγμή κάθαρσης για τους fans που χρειάζονταν αυτό το κλείσιμο, ή μία ευκαιρία να δουν τη μπάντα για τελευταία φορά. Ας ελπίσουμε ότι θα σηματοδοτήσει και την συμφιλίωση των Noel και Liam μετά από τόσα χρόνια», λέει, και καταλήγει: «Μετά από αυτό, ποιος ξέρει».

συναυλίεςεισιτήριαOasisειδήσεις τώρα