Μουσική|15.11.2019 18:55

Πνευματικά Δικαιώματα: Καταγγελίες για εμπόδια Μενδώνη στο νέο οργανισμό των δημιουργών

Αναστασία Κουκά

Mε…Γεφύρι της Άρτας μοιάζει πλέον ο σημαντικότατος όσο και ταλαιπωρημένος χώρος των εγχώριων πνευματικών δικαιωμάτων καθώς εκεί που δείχνει να μπαίνει σε μια συγκεκριμένη τροχιά εμφανίζονται νέα εμπόδια με αποτέλεσμα οι χιλιάδες Έλληνες δημιουργοί να παραμένουν στον αέρα.

Ενώ λοιπόν τους τελευταίους μήνες είχαμε, επιτέλους, την συμφωνία της πλειοψηφίας των δημιουργών για την εκπροσώπησή τους από το νέο δικό τους αυτοδιαχειριζόμενο οργανισμό συλλογικής διαχείρισης, την  ΕΔΕΜ, το έδαφος για την λειτουργία της οποίας προετοίμαζε τους τελευταίους μήνες, σύμφωνα με την πρόσφατη ισχύουσα νομοθεσία, η προσωρινή ΕΥΕΔ, υπάρχουν καταγγελίες για άρνηση παραχώρησης από πλευράς υπουργείου Πολιτισμού της απαιτούμενης άδειας λειτουργίας.

Η κ. Μενδώνη, όπως εξάλλου και ο κ. Μητσοτάκης, είχαν δεσμευτεί να στηρίξουν τον νέο φορέα των δημιουργών

Συγκεκριμένα οι δημιουργοί που συντάσσονται κάτω από την ομπρέλα της ΕΔΕΜ έλαβαν ενημερωτικό σημείωμα σύμφωνα με το οποίο η υπουργός Πολιτισμού κ. Λίνα Μενδώνη θέτει ως όρο για την έγκριση της άδειας λειτουργίας της την υποβολή επίσημης έκθεσης βιωσιμότητας – business plan κατά τους διεθνείς όρους, το οποίο ωστόσο δεν προβλέπεται από τον σχετικό νόμο.

«Σύμφωνα με τα στοιχεία που προσκόμισε η ΕΥΕΔ στην οικονομική υπηρεσία του υπουργείου, προκύπτει χωρίς καμία αμφιβολία η βιωσιμότητα του διάδοχου φορέα, αφού ο νόμος προβλέπει τη μεταβίβαση του συνόλου της δραστηριότητας. Άρα προκύπτει το εύλογο ερώτημα, γιατί η υπουργός δεν προχωράει στην αδειοδότηση του οργανισμού» σημειώνουν με νόημα στην επιστολή τους προς τους συναδέλφους τους τα μέλη του εποπτικού συμβουλίου της ΕΥΕΔ μεταξύ των οποίων οι Φοίβος Δεληβοριάς, Χρήστος Νικολόπουλος, Κώστας Καλδάρας και Μαίρη Φασουλάκη.

Βεβαίως θα πρέπει εδώ να τονιστεί πως τα εμπόδια αυτά έρχονται σε πλήρη αντίθεση τόσο με τις διαβεβαιώσεις του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, λίγες ημέρες πριν τις εκλογές, πως θα στηρίξει τον νέο φορέα των δημιουργών όσο και με της ίδιας της υπουργού Πολιτισμού η οποία, μέχρι τουλάχιστον πριν λίγες ημέρες, δήλωνε πως όλα θα προχωρήσουν κανονικά.

Αξίζει επίσης να υπογραμμιστεί πως το business plan που ζητά η κ. Μενδώνη από την ΕΔΕΜ είναι μία διαδικασία χρονοβόρα και κυρίως εξαιρετικά πολυδάπανη καθώς για να ολοκληρωθεί απαιτούνται περισσότερα από 20.000 ευρώ, ποσό που, όπως είναι φυσικό, δεν υπάρχει στα τα ταμεία του νεοσύστατου οργανισμού. Γι΄ αυτόν ακριβώς το λόγο είναι πολλοί εκείνοι που πιστεύουν πως το business plan αποτελεί επί της ουσίας ένα πρόσχημα για να οδηγηθεί η ΕΔΕΜ σε αδιέξοδο και να μην ξεκινήσει ποτέ την λειτουργία της.

Οι αντιφατική αυτή στάση είναι λογικό να δημιουργεί ανασφάλεια στους δημιουργούς οι οποίοι, τα τελευταία δύο χρόνια, από την αποκάλυψη δηλαδή του οικονομικού σκανδάλου της αμαρτωλής ΑΕΠΙ κι έπειτα, έχουν εισπράξει ελάχιστα χρήματα και πολλοί από αυτούς αντιμετωπίζουν πρόβλημα επιβίωσης

Η «Αυτοδιαχείριση»

Ο μεγάλος αντίπαλος στην ιδέα της λειτουργίας της «ΕΔΕΜ» είναι η «Αυτοδιαχείριση», η εταιρεία η οποία λειτουργούσε επί σειρά ετών στην σκιά της ΑΕΠΙ και μετά την αναστολή της άδειας λειτουργίας της, φιλοδοξούσε, όπως εξάλλου θα έκανε κάθε ιδιωτική επιχείρηση, να παραμείνει μοναδικός «παίχτης» στο ομολογουμένως προνομιακό οικονομικά «παιχνίδι» της διαχείρισης των πνευματικών δικαιωμάτων.

Και θα είχε κάθε λόγο να διεκδικεί επάξια αυτόν τον ρόλο εάν από τα αποτελέσματα του οικονομικού ελέγχου ο οποίος τής επιβλήπέρσι από το υπουργείο Πολιτισμού, μετά από καταγγελίες πρώην μελών της, δεν προέκυπταν αρκετά σοβαρές οικονομικές και διαχειριστικές ατασθαλίες.

Στην σχετική έκθεσή τους οι ορκωτοί λογιστές που πραγματοποίησαν τον έλεγχο στην Αυτοδιαχείριση έκαναν λόγο, μεταξύ άλλων, για αρνητικά κεφάλαια που στα τέλη του 2018 ξεπερνούσαν τις 300.000 ευρώ, για μη διαυγές σύστημα διανομών και για διαχειριστικό χάος. Τα αποτελέσματα εξάλλου αυτού του ελέγχου, τα οποία βρίσκονται στα χέρια της υπουργού Πολιτισμού από την αρχή της θητείας της δεν έχουν ωστόσο ακόμη αξιοποιηθεί, ήταν ο λόγος που ένας πολύ μεγάλος αριθμός δημιουργών πήρε την απόφαση, το καλοκαίρι, να αποχωρήσει από την «Αυτοδιαχείριση» και να στηρίξει την δημιουργία της ΕΔΕΜ.

Η Χάρις Αλεξίου έκανε επίσημη δήλωση υπέρ της Αυτοδιαχείρισης

Η δήλωση στήριξης της Χάρις Αλεξίου στην «Αυτοδιαχείριση»

Εντύπωση, ωστόσο, προκάλεσε, η απόφαση της Χαρούλας Αλεξίου να προβεί σε μια ιδιαίτερα θερμή επίσημη δήλωση στήριξης της «Αυτοδιαχείρισης».

«Μετά από δύο περίπου χρόνια που κατήγγειλα την σύμβαση μου με την ΑΕΠΙ και έμεινα απ’ έξω από οποιαδήποτε κάλυψη και προστασία του πνευματικού μου δικαιώματος, αισθάνομαι πως είναι πια η στιγμή να αποφασίσω με καθαρό μυαλό για το ποιος θα είναι ο οργανισμός των πνευματικών δικαιωμάτων που θέλω να με εκπροσωπήσει. Αυτός που υπάρχει ήδη ή αυτός που θα δημιουργηθεί» αναφέρει η σημαντική ερμηνεύτρια και συνεχίζει: «Ξεκίνησα λοιπόν και επισκέφτηκα την Αυτοδιαχείριση στην οδό Κοραή. Δεν πίστευαν τα μάτια μου αυτή την θετική εικόνα. Έχοντας υπάρξει στα διοικητικά συμβούλια του GEA ως μέλος του ΕΡΑΤΩ και γνωρίζοντας την τρομερή οργάνωση του, έβλεπα να γεννιέται κάτι αντίστοιχο. Είδα έναν οργανισμό σύγχρονο με περίπου 70 υπαλλήλους να εργάζονται για το δικαίωμα των δημιουργών. Μίλησα με τον Γενικό διευθυντή κύριο Σταθακόπουλο, με τους υπεύθυνους τμημάτων, οικονομικούς και νομικούς».

Για να καταλήξει λέγοντας: «Η Αυτοδιαχείριση δεν είναι πλέον τα δυο-τρία γραφεία που ξέραμε. Είναι ένας σοβαρός οργανισμός που έβαλε μπρος να ξαναγεννηθεί η προστασία του δικαιώματος μας. Δεν θα το ξανασκεφτώ άλλο. Παιδιά μη τρελαθούμε, ΈΧΟΥΜΕ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ. Έχετε πάει να δείτε για ποιο πράγμα μιλάω; Εγώ πήγα και δεν το πίστευα. Εσείς πήγατε να δείτε ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΣΑΣ; Να σκεφτούμε καλά πως αν δεν υπάρξει ΕΝΑΣ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ οργανισμός θα πάει περίπατο το δικαίωμα».

Χάρις Αλεξίουπνευματικά δικαιώματα(5620)ΑυτοδιαχείρισηΕΔΕΜ