Μουσική|24.02.2020 09:00

Θεσσαλονίκη: Ο Μπετόβεν «μιλά» για το bullying που δέχτηκε από τους γονείς του

Μαρία Ριτζαλέου

Η κώφωση τον «στοίχειωνε παντού σαν φάντασμα», όπως έγραφε, ενώ ασφυκτιούσε μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον που τον υποχρέωνε να φέρεται ως «παιδί θαύμα». Ο ίδιος ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827), ένας από τους κορυφαίους μουσουργούς όλων των εποχών, υπέκυψε στις πιέσεις και αφοσιώθηκε στην μουσική, γράφοντας μερικά από τα αριστουργήματα όλων των εποχών, τα οποία μάλιστα δεν άκουσε ποτέ. Την ιστορία του Λούις, από την παιδική του ηλικία και μετά γνωρίζουν τα παιδιά μέσα από μια κούκλα μεγάλων διαστάσεων στο πρωτότυπο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης που με τίτλο «Παρέα με τον Μπετόβεν», ήδη έχει κερδίσει τις καρδιές μικρών και μεγάλων.

«Από μικρός ακόμα ο Λούι, δεχόταν ένα ιδιότυπο bullying από τους γονείς του και κυρίως από τον πατέρα του που ήθελε να τον κάνει σπουδαίο μουσικό, πιέζοντάς τον αφόρητα προς αυτή την κατεύθυνση. Στόχος μας είναι να παρουσιάσουμε αυτή την ιστορία με τρόπο έξυπνο και διασκεδαστικό και παράλληλα να συστήσουμε στα παιδιά τούτη την ιδιοφυία της μουσικής», λέει στο ethnos.gr, ο σκηνοθέτης της παράστασης και του προγράμματος, Τάσος Αγγελόπουλος. Την ιστορία του μεγάλου Γερμανού πιανίστα και συνθέτη κλασικής μουσικής, αφηγείται ο ίδιος ο Μπετόβεν, με την μορφή κούκλας και ο ηθοποιός Δημήτρης Καπετάνιος, ενώ αποσπάσματα της μουσικής τους παίζουν οι Γιώργος Πετρόπουλος (βιολί), Θεοδώρα-Σάντρα Παναγιωτίδου (βιολοντσέλο) και Χαράλαμπος Αγγελόπουλος (πιάνο).

Καινοτόμος μουσικός, ο δαιμόνιος Μπετόβεν άλλαξε τα πάντα στην έννοια της μελωδίας. Το πρόβλημα με το «κουδούνισμα» στα αυτιά που είχε από μικρός, μετατράπηκε από τα 26 του χρόνια και μετά σε κώφωση και κάποια από τα σημαντικότερα έργα του τα συνέθεσε χωρίς να τα ακούσει ποτέ. Η συμβολή του στην εξέλιξη της μουσικής είναι μεγάλη, καθώς διεύρυνε μουσικά την σονάτα, την συμφωνία, το κονσέρτο και το κουαρτέτο, συνδυάζοντας όργανα και φωνητικά με έναν εντελώς καινοφανή τρόπο.

«Προέρχονταν από οικογένεια μουσικών και οι γονείς του είχαν διακρίνει από νωρίς την κλίση του στην μουσική. Ο πατέρας του, που ήταν δάσκαλος μουσικής, του έκανε μαθήματα ήδη από την ηλικία των 5 χρόνων. Η εκπαίδευσή του ήταν σκληρή και ο Λούντιχ ξεσπούσε σε κλάματα κάποιες φορές. Την πίεση αυτή την παρουσιάζει ο μικρός Λούις μέσα από την παράσταση-εκπαιδευτικό πρόγραμμα», αναφέρει ο κ. Αγγελόπουλος.

Ο πατέρας του Γιόχαν, τενόρος και δάσκαλος πληκτροφόρου και βιολιού, έκανε εντατικά μαθήματα στον Λούντβιχ και προσέλαβε για εκείνον τους πιο γνωστούς δασκάλους της εποχής στη Γερμανία. Λέγεται, πως παρακολουθούσε στενά τα όσα έκανε ο Λέοπολντ Μπότσαρτ με τον γιο του, Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ και την κόρη του Νάννερλ και προωθούσε τον Λούντβιχ ως παιδί θαύμα, φτάνοντας στο σημείο να παραποιήσει ακόμη και την ηλικία του και να τον εμφανίσει ως 6χρονο παιδί θαύμα στις αφίσες τις πρώτης δημόσιας εμφάνισής του, τον Μάρτιο του 1778, όταν είχε κλείσει τα 8 του χρόνια.

Το πρόγραμμα «Παρέα με τον Μπετόβεν» της ΚΟΘ που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του κύκλου συναυλιών «Κυριακή πρωί, μουσική», με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 4-11 χρόνων. Παρουσιάζεται την Κυριακή (23/2, 22/3, 17/5) στις 12 το μεσημέρι και διαρκεί περίπου μία ώρα.

Λούντβιχ βαν Μπετόβενπρωτοποριακό εκπαιδευτικό πρόγραμμαΚΟΘ