Early Birds (Nostos 100,6): «Ο αλγόριθμος έχει δεκαετίες μπροστά του για να μπορέσει να ισοφαρίσει έναν καλό μουσικό παραγωγό»
Ο Σπύρος Χούντας και η Χρύσα Οικονομοπούλου μιλούν στο Ethnos για την εκπομπή τους, το ίδιο το ραδιόφωνο, τα streaming apps και την Αθήνα🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Κάθε πρωί πολλοί από εμάς σχεδόν ενστικτωδώς ανοίγουμε το ραδιόφωνο. Και αμέτρητες φορές ακούμε τα ίδια τραγούδια. Κάθε μέρα τα ίδια. Και αν μάλιστα το ανοίξουμε ξανά μέσα στη μέρα, πέφτουμε πάλι στα ίδια.
Υπάρχει, όμως, και μια εξαίρεση στους «τεμπέλικους» ραδιοφωνικούς σταθμούς, που φαίνεται να μην αντιμετωπίζει τους ακροατές ως καταναλωτές της ίδιας καλοσχηματισμένης, αλλά άνοστης τροφής. Ο Nostos 100,6 ακολουθεί ακριβώς τον αντίθετο δρόμο. Και κάθε πρωί τα “Early Birds” φροντίζουν να επιστρέψουμε στον βασικό ορισμό του ραδιοφώνου.
Ο Σπύρος Χούντας, διευθυντής του Nostos 100,6, και η Χρύσα Οικονομοπούλου έχουν γράψει χιλιόμετρα στον ευρύτερο χώρο. Και κάνουν ό,τι χρειάζεται καθημερινά 8 με 11 το πρωί: Επιλέγουν μουσική, σχολιάζουν τις τάσεις, διαφωνούν και συμφωνούν. Αλλά χωρίς στυλιζαρισμένες πρακτικές, fake γελάκια και «βαθυστόχαστες» ευκολίες. Κάθε Παρασκευή, δε, τα “Early Birds” συμπληρώνονται από τον Νίκο “NiVo” Βουρλιώτη, που, όπως, λένε τους κάνει να λιώσουν στο χορό.
Τους ρωτήσαμε για το ραδιόφωνο εν έτει 2024, τα streaming apps, τις μουσικές αντιθέσεις τους και την Αθήνα.
Κάνετε ραδιόφωνο έχοντας απαλλαγεί τελείως από τις playlists. Προχωράτε δηλαδή ανάποδα σε σχέση ακόμα και με άλλους «εναλλακτικούς» σταθμούς. Τι σας ωθεί να κάνετε αυτή την επιλογή;
Σ. Έχουμε ανάγκη εσωτερική να ταξιδεύουμε σε καλή μουσική - παλιότερη και νέα.
Ε, αυτή την ίδια ανάγκη διαπιστώσαμε ότι την έχει πολύς κόσμος εκεί έξω, οπότε αποφασίσαμε να τραβήξουμε αυτόν τον δρόμο - τον ανάποδο.
Χ. Νομίζω ότι μάλλον οι υπόλοιποι σταθμοί είναι που προχωράνε ανάποδα. Δηλαδή οι playlists την εποχή της τόσο άμεσης πρόσβασης σε ατέλειωτη νέα μουσική μου φαίνονται τρομερά πασέ.
Οι αντιθέσεις που κυριαρχούν
Ανέτρεξα στις playlists των εκπομπών σας και οι αντιθέσεις κυριαρχούν. Σε μια παλιότερη εκπομπή σας, για παράδειγμα, παίξατε Doors, LL Cool J και Eddie Cochran. Υπάρχει κάποιο νήμα που ενώνει τις μουσικές σας επιλογές;
Σ. Αντιθέσεις ναι, υπαρκτές αλλά πάντα κάπου βασισμένες και με οδηγό μια ενστικτώδη αισθητική. Υπάρχει η σωστή ώρα για το κάθε κομμάτι - όπως και το «δύσκολο επόμενο τραγούδι» μετά από Την Κομματάρα.
Χ. Στην πράξη το νήμα είναι νομίζω το προσωπικό γούστο: αν ένα κομμάτι αρέσει σε έναν από τους δύο, θα παιχτεί - και λέω «σε έναν από τους δύο» επειδή τα γούστα μας δεν συμπίπτουν πάντα. Επίσης, ο κανόνας του ραδιοφώνου «αν αναφερθείς σε ένα τραγούδι στον αέρα, αυτό το τραγούδι πρέπει να παίξει στον αέρα» που τον μάθαμε από τους παλιούς και έμπειρους, τηρείται απαρέγκλιτα. Μιλάς για το This Love των Pantera; θα παίξεις το This Love των Pantera.
Λέγεται πως το ραδιόφωνο υποχώρησε μετά την έλευση των streaming apps. Εσείς όμως επιμένετε στην αποστολή σας. Τι κάνει έναν μουσικό παραγωγό καλύτερο από έναν αλγόριθμο;
Χ. Η ιδιαίτερη σχέση μεταξύ παραγωγού και ακροατή για τη μοναδικότητα της οποίας τα έχουν πει καλύτερα άλλοι, βετεράνοι του ραδιοφώνου. Εγώ αρκεί να πω ότι μερικές φορές πιάνω τον εαυτό μου να διαλέγει κομμάτια ακριβώς επειδή είμαι σίγουρη ότι θα αρέσουν σε συγκεκριμένους ακροατές, που τους πιο πολλούς δεν τους ξέρω καν.
Σ. Το ραδιόφωνο έχει υποχωρήσει την τελευταία δεκαετία, και ο λόγος είναι η επέλαση της πληροφορίας από όπου κι αν προέρχεται. Στον απίστευτο θόρυβο από τον καταιγισμό της πληροφορίας αυτής, το ραδιόφωνο παρέμεινε ψύχραιμο και είναι εδώ για να σου πει, σχεδόν πάντα, την αλήθεια, με προσοχή και μεράκι.
Ο αλγόριθμος έχει δεκαετίες μπροστά του για να μπορέσει να ισοφαρίσει έναν καλό μουσικό παραγωγό.
Κάθε Παρασκευή υποδέχεστε στο στούντιο τον Νίκο (NiVo) Βουρλιώτη. Σας παρασέρνει σε πιο «μαύρα» μουσικά μονοπάτια; Πώς σας φαίνεται αυτή η παρέκκλιση;
Σ. Πιο σωστά μπορούμε να πούμε ότι κάθε Παρασκευή μας υποδέχεται ο NiVo στο στούντιο! Ο οποίος όπως φαντάζεστε συσσωρεύει πολύ άχτι και μεράκι αυτές τις έξι μέρες για να έρθει να τα καταθέσει την έβδομη on air. Επιπλέον, είναι γνώστης από τους λίγους και κάνει κάθε τελείωμα της εβδομάδας μια μικρή γιορτή για να υποδεχτούμε το σαββατοκύριακο.
Τα πρωινά της Παρασκευής ιδρώνουμε από τον χορό.
Χ. Στο χιπ χοπ και τη σόουλ είχαμε έτσι και αλλιώς αδυναμία - αυτά τα «μαύρα μονοπάτια» ήταν και η αφορμή να έρθουμε σε επαφή με τον Νίκο εξαρχής. Ε μετά η ένταξή του ήταν κατά κάποιον τρόπο οργανική, λόγω του κοινού κώδικα χιούμορ και συνεννόησης. Οι σεζόν περνούν και ο κόσμος αντιλαμβάνεται ότι ναι μεν η καρδιά του Νίκου είναι δοσμένη στο χιπ χοπ, αλλά οι γνώσεις του δεν περιορίζονται σε αυτό το genre.
Το κομμάτι της φθινοπωρινής Αθήνας
Με ποιο κομμάτι θα επενδύατε την Αθήνα του Οκτωβρίου του 2024;
Σ. Αρχές του φθινοπώρου στην Αθήνα ίσον A State Of The Art του Jim James. Και για τον Οκτώβριο και για τον Νοέμβριο. Και για τον Δεκέμβριο επίσης.
Χ. Δεν είναι δίκαιο αυτό που κάνετε, γιατί η απάντηση στην ερώτηση «κομμάτι για την Αθήνα» είναι πάντα και για πάντα Στέρεο Νόβα, ωστόσο ας πω το μέχρι πρόσφατα ακυκλοφόρητο Heard A Train του Mark Lanegan.
Άλλη μια κακή ημέρα για τον σιδηρόδρομο: Νέες πολύωρες καθυστερήσεις, ενώ τέθηκε εκτός λειτουργίας το τελευταίο «Ασημένιο Βέλος»
Τουρκική αντιπολίτευση εναντίον Φιντάν: «Ασκείς εξωτερική πολιτική χωρίς πυξίδα και στρατηγική σε Αιγαίο και Κύπρο»
Στην Ευελπίδων η Ειρήνη Μουρτζούκου μετά τις μηνύσεις σε βάρος της: Θα της απαγγελθούν κατηγορίες
Ξανά απούσα από βασιλική υποχρέωση η Κέιτ Μίντλετον - Ανησυχία για την υγεία της
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr