Αποζημιώσεις 40 εκατ. ευρώ στους αυτοκινητοδρόμους για μη είσπραξη διοδίων
Η δυνατότητα αξίωσης αποζημίωσης προβλέπεται στις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων ώστε να υπάρχει κάλυψη διαφυγόντων εσόδων σε περιπτώσεις που υφίσταται «ανωτέρα βία» ή περιορισμός της κυκλοφορίας, για τον οποίο δεν ευθύνεται ο παραχωρησιούχος, αλλά η ευθύνη βαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋
Το χέρι στην... τσέπη θα κληθεί να βάλει το Ελληνικό Δημόσιο προκειμένου να αποζημιώσει τις εταιρείες παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων για τα διαφυγόντα έσοδα από τη μη είσπραξη διοδίων, αλλά και τις καθυστερήσεις άλλων προβλεπόμενων εργασιών κατά τη διάρκεια των περιόδων ισχύος του lockdown το πρώτο εξάμηνο του 2020.
Ο έως τον Ιούνιο λογαριασμός ανέρχεται σε περισσότερα από 40 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται σε αυτός οι αξιώσεις που θα απαιτήσουν πιθανότατα οι εταιρίες για την τρέχουσα περίοδο περιορισμών της κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με τις πρώτες πέντε αποφάσεις που υπογράφει ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής και αναρτήθηκαν σήμερα στη «Διαύγεια», για την περίοδο του πρώτου lockdown (συνολικά για το πρώτο εξάμηνο του έτους έως το τέλος Ιουνίου 2020) προβλέπεται:
Δέσμευση ποσού 13.500.000 για την καταβολή στον Παραχωρησιούχο «ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.».
Δέσμευση ποσού 6.370.000 για τον Παραχωρησιούχο «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΑΙΓΑΙΟΥ Α.Ε.».
Δέσμευση ποσού 13.360.000 για πληρωμή στον Παραχωρησιούχο «ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.».
Δέσμευση ποσού 1.740.000 για καταβολή αποζημίωσης στον Παραχωρησιούχο «ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ Α.Ε. ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ».
Δέσμευση ποσού 5.300.000 για την καταβολή στον Παραχωρησιούχο «ΓΕΦΥΡΑ Α.Ε.».
Η δυνατότητα αξίωσης αποζημίωσης προβλέπεται στις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων ώστε να υπάρχει κάλυψη διαφυγόντων εσόδων σε περιπτώσεις που υφίσταται «ανωτέρα βία» ή περιορισμός της κυκλοφορίας, για τον οποίο δεν ευθύνεται ο παραχωρησιούχος, αλλά η ευθύνη βαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο.
Στην αλληλογραφία που είχε ανταλλαγεί μεταξύ παραχωρησιούχων και υπουργείου Υποδομών, επισημαίνεται ότι η ελληνική κυβέρνηση από τον Φεβρουάριο του 2020 εξέδωσε πλήθος Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) καθώς και Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων (ΚΥΑ) με έκτατα μέτρα για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης της πανδημίας Covid-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας, επιβάλλοντας μεταξύ άλλων με κανονιστικές πράξεις σειρά περιοριστικών και απαγορευτικών μέτρων στη λειτουργία επιχειρήσεων, στην προσέλευση των εργαζομένων στην εργασία τους, στις συναθροίσεις, στην κυκλοφορία των πολιτών, στις διανομαρχιακές μετακινήσεις, στις οδικές συνδέσεις με όμορες χώρες. Ως αποτέλεσμα κατά το διάστημα των περιοριστικών και απαγορευτικών μέτρων στις μετακινήσεις η κυκλοφορία στα Έργο Παραχώρησης σημείωσε μεγάλη πτώση συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.
Σε γενικές γραμμές βάσει των συμβάσεων ως "Γεγονός Ανωτέρας Βίας" θεωρούνται όλα τα γεγονότα ή περιστατικά ή οι συνέπειες αυτών που ευρίσκονται εκτός της σφαίρας ελέγχου ή επιρροής των Μερών και που δεν θα μπορούσαν να είχαν προβλεφθεί ή προληφθεί ή αποτραπεί ακόμα και με καταβολή ιδιαίτερης επιμέλειας εκ μέρους των Μερών καθώς επίσης και οποιοδήποτε γεγονός ή περιστατικό για την επέλευση του οποίου δεν ευθύνεται κανένα από τα μέρη και το οποίο ο Παραχωρησιούχος δεν έχει την υποχρέωση σύμφωνα με την παρούσα να ασφαλίσει και δεν είναι πράγματι ασφαλισμένος, ή έχει απαλλαγεί από την υποχρέωση ασφάλισης εν όλω ή εν μέρει.
«Ολα τα Γεγονότα Ανωτέρας Βίας, εκτός από εκείνα που βαρύνουν τον Παραχωρησιούχο (και στο μέτρο που τον βαρύνουν) θεωρούνται ως Γεγονότα Ευθύνης του Δημοσίου και αποζημιώνονται από το Δημόσιο», επισημαίνεται.
Οι παραχωρησιούχοι αξίωσαν αποζημιώσεις με επιχειρήματα κυρίως την κατάρρευση της κυκλοφορίας των αυτοκινητοδρόμων εξαιτίας των περιορισμών που επιβλήθηκαν στην κίνηση και την αντίστοιχη κατάρρευση των εσόδων, ενώ από πολλούς επισημάνθηκε ότι καθυστέρησε και η εκτέλεση άλλων προγραμματισμένων εργασιών, όπως π.χ. Τα έργα συντήρησης.
Ειδικά η Ολυμπία Οδός συνδέει την ανάγκη άμεσης αποζημίωσης και με τον αυτοκινητόδρομο Πάτρα – Πύργος τονίζοντας πως σε αντίθετη περίπτωση θα υφίσταται αδυναμία καταβολής ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους προς τους δανειστές με αποτέλεσμα την επέλευση Γεγονότος Ευθύνης του (Event of Default) το οποίο θα έχει ως συνέπεια την αδυναμία επίτευξης συμφωνίας για τη χρηματοδότηση του Τμήματος Πάτρας-Πύργου. Ο Παραχωρησιούχος υπογραμμίζει ότι η διαμορφωθείσα κατάσταση ενδέχεται, λόγω αδυναμίας εισαγωγής υλικών και ανταλλακτικών που προέρχονται από το εξωτερικό, καθώς και της απαγόρευσης συναθροίσεων και μετακινήσεων, να θέσει σε κίνδυνο τη λειτουργία και συντήρηση του Έργου σύμφωνα με τις καθορισμένες συμβατικές προδιαγραφές.
Στην περίπτωση της Νέας Οδού έχει συνυπολογιστεί και η αποζημίωση για απώλεια εσόδων λόγω Γεγονότων Ευθύνης Δημοσίου (από την αδυναμία λειτουργίας των Σταθμών Διοδίων Βαρυμπόμπης (πλευρικός), Αγίου Στεφάνου (πλευρικός) και Χαλκίδας (μετωπικός) - Υπολειπόμενες Εργασίες) για την χρονική περίοδο 01.01.2020 έως 30.06.2020 (1ο εξάμηνο 2020).
Άλλη μια κακή ημέρα για τον σιδηρόδρομο: Νέες πολύωρες καθυστερήσεις, ενώ τέθηκε εκτός λειτουργίας το τελευταίο «Ασημένιο Βέλος»
Τουρκική αντιπολίτευση εναντίον Φιντάν: «Ασκείς εξωτερική πολιτική χωρίς πυξίδα και στρατηγική σε Αιγαίο και Κύπρο»
Στην Ευελπίδων η Ειρήνη Μουρτζούκου μετά τις μηνύσεις σε βάρος της: Θα της απαγγελθούν κατηγορίες
Ξανά απούσα από βασιλική υποχρέωση η Κέιτ Μίντλετον - Ανησυχία για την υγεία της
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr