Εξοικονομώ κατ' οίκον: Τεράστια τα προβλήματα με τις αιτήσεις
Τι επισημαίνει σε επιστολή του ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋
Αλαλούμ προκάλεσε για άλλη μία φορά η αδυναμία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας να δεχτεί τον αυξημένο αριθμό αιτήσεων του β' κύκλου του προγράμματος «Εξοικονομώ κατ' οίκον ΙΙ», η οποία σχεδόν κατέρρευσε από ένα σημείο και μετά, με αποτέλεσμα πολλοί μηχανικοί αλλά και πολίτες να μείνουν με τις... αιτήσεις στο χέρι τη Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου, την πρώτη ημέρα λειτουργίας της πλατφόρμας.
Και αυτό καθώς η φιλοσοφία του προγράμματος απαιτεί σειρά προτεραιότητας, αφού σε διαφορετική περίπτωση κινδυνεύει να χαθεί η ευκαιρία επιδότησης έργων ενεργειακής αναβάθμισης κατοικίας. Η ομαδοποίηση των περιφερειών και η ταυτόχρονη εκκίνηση της διαδικασίας φαίνεται ότι δυσχέραναν ακόμα περισσότερο την κατάσταση, δεδομένου ότι υπήρξε υπερβολικός φόρτος.
Για το θέμα έστειλε την Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου επιστολή με δέσμη προτάσεων άμεσης επίλυσης των προβλημάτων στους υπουργούς Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ), Γιώργος Στασινός, ο οποίος -μεταξύ άλλων- ζητεί να δοθεί νέα ημερομηνία έναρξης υποβολής αιτήσεων για τις επόμενες περιφέρειες, αλλά και να προωθηθεί η διαδικασία ώστε να εξασφαλιστούν επιπλέον πόροι «πριν δημιουργηθούν μη αναστρέψιμα αποτελέσματα και πριν ενταχθούν και οι άλλες περιφέρειες της χώρας».
Την ίδια στιγμή, και τα Τεχνικά Επιμελητήρια αρκετών περιοχών της χώρας αντιδρούν με ανακοινώσεις στα οξυμμένα προβλήματα που προκλήθηκαν, αποκλείοντας ήδη πολλούς ενδιαφερόμενους και επισημαίνοντας ότι «οι μηχανικοί βρέθηκαν για άλλη μια φορά στο ίδιο έργο θεατές».
Οπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή του ο πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, Βασίλης Αϊβαλής, οι υποβολές στην πλατφόρμα του υπουργείου μπόρεσαν να γίνουν μόνο για μιάμιση ώρα: «Όμως από το μεσημέρι λίγο πριν από τις 13.30 και μετά, το χάος…», σημειώνει. Βάσει των στοιχείων που παραθέτει, το σύστημα δεν ανταποκρινόταν στις εντολές των χρηστών, που αδίκως προσπαθούσαν.
«Η ανωτέρω μη λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας διήρκεσε σχεδόν μέχρι τις 21.30, οπότε, όταν επανήλθε, οι πόροι για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας είχαν εξαντληθεί, χωρίς προγενέστερη ενημερωτική ανακοίνωση, και ενώ είχαν υποβληθεί 8.797 αιτήσεις (1.597 σε περίπου οκτώ ώρες, ήτοι 200 αιτήσεις/ώρα), όπως προκύπτει με νεότερη ανακοίνωση του υπουργείου» επισημαίνεται στην ανακοίνωση.
Αναφερόμενος στα στοιχεία που έδωσε το μεσημέρι της Δευτέρας το υπουργείο, ο Bασίλης Αϊβαλής σημειώνει ότι, σύμφωνα με αυτά, «στις 16.00 είχαν υποβληθεί 7.200 αιτήσεις. Επί της ουσίας, όμως, ο εν λόγω αριθμός είχε υποβληθεί σχεδόν μέχρι τις 13.30 (μέσα σε 1 ½ ώρα, ήτοι 4.800 αιτήσεις/ώρα), αφού η πλατφόρμα μετά τις 13.30 δεν ανταποκρινόταν».
Από την πλευρά του, ο Γιώργος Στασινός σημειώνει πως «η κυβέρνηση οφείλει να αναγνωρίσει την κατάσταση στις πραγματικές της διαστάσεις και να δώσει τώρα λύσεις, τεχνικά άρτιες, που να διασφαλίζουν την απρόσκοπτη λειτουργία της πλατφόρμας», πρσθέτοντας ότι ο βασικός λόγος που υπάρχουν αυτά τα προβλήματα είναι η επιλογή της ένταξης στο πρόγραμμα με σειρά προτεραιότητας και μέχρι εξαντλήσεως των διαθέσιμων πόρων.
Οι προτάσεις που υπέβαλε ο πρόεδρος του ΤΕΕ είναι:
- Να δοθεί νέα ημερομηνία υποβολής - έναρξης υποδοχής αιτήσεων για τις επόμενες περιφέρειες, εφόσον διαπιστωθεί ότι το πληροφοριακό σύστημα είναι λειτουργικό και βεβαιωμένα έτοιμο για τον φόρτο εργασίας που θα υποδεχθεί. Στο μεσοδιάστημα οι αρμόδιοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν τον χρόνο για βελτίωση των υποδομών και των παραμέτρων.
- Να προβλεφθεί άμεσα η πρόσβαση στο πληροφοριακό σύστημα με διαφορετική ημερομηνία ανά περιφέρεια. «Ουδείς καταλαβαίνει ποιον λόγο εξυπηρετεί η ομαδοποίηση περιφερειών την ίδια ημέρα και ώρα, καθώς κάθε περιφέρεια έχει διακριτό προϋπολογισμό και μια τέτοια κίνηση θα εξομαλύνει τη λειτουργία και θα μειώσει τον φόρτο του συστήματος».
- Δεδομένων των προβλημάτων πριν από το δεύτερο και τρίτο κύμα περιφερειών, να τροποποιηθούν ο οδηγός του προγράμματος και οι σχετικές αποφάσεις από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να προβλεφθεί, με τη διαδικασία της υπερδέσμευσης των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ (καθώς η περίοδος και το ποσοστό απορρόφησης το επιτρέπει), ότι όσοι προσπάθησαν αλλά απέτυχαν λόγω προβλήματος πρόσβασης (κάτι που μπορεί ως στοιχείο να προκύπτει από διακριτό βήμα στην αρχή της αίτησης ή από τα δεδομένα που αποθηκεύει η βάση δεδομένων για την πρόσβαση ή από την έκδοση πρόσφατου πιστοποιητικού ενεργειακής απόδοσης ή συνδυασμό των ανωτέρω) να ενταχθούν αμέσως μετά από επιπλέον πόρους που θα δοθούν ειδικά για αυτήν την περίπτωση, ώστε να μειωθεί η πίεση προς τους πολίτες και τους μηχανικούς να «προλάβουν» και ο φόρτος που δέχεται ταυτόχρονα το πληροφοριακό σύστημα.
- Κατά τη λειτουργία της πλατφόρμας να είναι εμφανής –όπως και θα έπρεπε εξαρχής– ποσοτική/στατιστική ανάλυση των αιτήσεων που έχουν υποβληθεί και κατά συνέπεια των χρημάτων που έχουν δεσμευτεί ανά περιφέρεια, σε πραγματικό χρόνο. «Μια απολογιστική ανακοίνωση του υπουργείου ανά ημέρα δεν εξυπηρετεί τη λειτουργία του συστήματος και η ενημέρωση από το σύστημα με απλή παροχή πληροφορίας ότι δεν είναι δυνατή η αίτηση λόγω εξάντλησης προϋπολογισμού κατά τη διάρκεια, μάλιστα, της σύνταξής της δεν εξυπηρετεί κανέναν και προκαλεί περιττά προβλήματα» σημειώνει.
- Να υπάρξει από πλευράς υπουργείων-ΕΤΕΑΝ αξιόπιστος μηχανισμός υποστήριξης των μηχανικών και των πολιτών, με τη λειτουργία του helpdesk, ηλεκτρονικά και τηλεφωνικά, που να μπορεί να υποδεχθεί τον φόρτο εργασίας και τις σχετικές ερωτήσεις με αρτιότητα και αξιοπιστία.
- Σε δεύτερο χρόνο, προκειμένου να αποφορτιστεί το άγχος ιδιοκτητών και ενδιαφερομένων, να αποφασιστεί η αύξηση των πόρων για το Εξοικονομώ κατ' οίκον ΙΙ και μελλοντική νέα προκήρυξη, στο πλαίσιο της αναθεώρησης του ΕΣΠΑ συνολικά, που σίγουρα θα πραγματοποιήσετε μετά την αξιολόγηση της προόδου των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, και για την οποία ένα πετυχημένο πρόγραμμα μπορεί μόνο να προσφέρει στον μείζονα στόχο της απορρόφησης των πόρων, σε συνδυασμό με τη σημασία της επίτευξης των εθνικών στόχων εξοικονόμησης ενέργειας.
Σύμφωνα με τον Γιώργο Στασινό, το ΤΕΕ μπορεί να συνδράμει το υπουργείο, δεδομένου ότι διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία σε αντίστοιχα συστήματα λόγω της λειτουργίας του πληροφοριακού συστήματος καταγραφής της αυθαίρετης δόμησης, που εξυπηρετεί επί σχεδόν μία δεκαετία χιλιάδες μηχανικούς και έχει πραγματοποιήσει εκατομμύρια συναλλαγές, της λειτουργίας του συστήματος e-adeies για την ηλεκτρονική έκδοση οικοδομικών αδειών, του σχεδιασμού του συστήματος της ηλεκτρονικής ταυτότητας κτιρίου και της συνεργασίας με φορείς του δημοσίου σε πλήθος βάσεων δεδομένων και ηλεκτρονικών υπηρεσιών.
Σενάριο από Euronews για τη συντριβή του αεροσκάφους στο Καζακστάν: Χτυπήθηκε από πύραυλο; Οι μαρτυρίες επιζώντων
Έρχεται και νέα έξαρση της κακοκαιρίας: Επιμένει η βαρυχειμωνιά όλη την εβδομάδα - Χιόνια, βροχές και κρύο
Τι είναι το διζωνικό σύστημα που θα αντικαταστήσει το νυχτερινό ρεύμα - Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές
Σοκάρουν οι νέες αποκαλύψεις στην υπόθεση της Μπλείκ Λάιβλι: Ο Τζάστιν Μπαλντόνι της δάγκωνε το χείλος στο γύρισμα
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr