Open life|14.02.2020 12:35

Διαχείριση και οργάνωση χώρου: Λέγοντας «αντίο» στο άγχος

Newsroom
Από τη Βασιλική Νικηφόρου, οργανώτρια επαγγελματικού και προσωπικού χώρου

Γίνεται μεγάλη συζήτηση τώρα τελευταία για το κατα πόσο ένας χαοτικός χώρος επηρεάζει αρνητικά την ψυχολογία μας.  Μπαίνεις μέσα σε έναν χώρο που όλα βρίσκονται ανάκατα, τίποτα δεν σε εκφράζει, και δεν ξέρεις ποια δραστηριότητα να αρχίσεις για να ηρεμήσεις και να σε ενεργοποιήσει θετικά. Ταυτίζεις το χάος γύρω σου με τις σκέψεις σου και σιγά σιγά με την ζωή σου. Τρέχοντας στις καθημερινές μας ασχολίες και νιώθωντας εγκλωβισμένοι στις συνεχείς απασχολήσεις μας δεν στεκόμαστε να πάρουμε ανάσα.

Είτε βρισκόμαστε στον προσωπικό είτε στον επαγγελματικό μας χώρο, δεν έχουμε χρόνο να συνδεθούμε μαζί του. Τον μεταχειριζόμαστε σαν ένα σκηνικό που κάποτε θα αλλάξει προς το καλύτερο. Από την δουλειά, στο γυμναστήριο, από το γυμναστήριο, στην βραδυνή έξοδο και κάπου στο τέλος της ημέρας βρίσκουμε τις πυτζάμες μας. Ξυπνώντας το επόμενο πρωί ο κύκλος επαναλαμβάνεται. Και το Σαββατοκύριακο να μην αλλάξω λίγο την ρουτίνα μου;...

Ερεύνες έχουν αποδείξει ότι ένας χώρος με πολλά ανάκατωμένα πράγματα δημιουργεί άγχος και πολλές φορές κατάθλιψη. Μειώνει την απόδοση και την παραγωγικότητα. Φυσικό είναι αν σκεφτείς πώς ψάχνεις ανάμεσα στα πράγματα να βρεις ό,τι χρειάζεσαι και πως δίνεις τόσες επιλογές οπτικά στον εγκέφαλο που δεν ξέρει πού να πρωτοσυγκεντρωθεί.

Η Μαρί Κόντο που έγινε διάσημη για την μέθοδο διπλώματός της και την διαδικασία αποσυμφόρησης του χώρου μας συμβουλεύει να επιλέγουμε ό,τι μας δίνει χαρά. Να μαζεύουμε πρώτα τα ρούχα, μετά τα βιβλία, μετά τα χαρτιά, μετά τα μικροαντικείμενα και τέλος τα αναμνηστικά.

Αν δούμε όμως λίγο πιο προσεκτικά το όλο θέμα, η διαδικασία περιλαμβάνει διαφορετικά βήματα, ιδιαίτερα αν μιλάμε για επαγγελματικό χώρο.

Τα τρία απλά βήματα να γίνει η αλλαγή είναι:

  1. Βρείτε πώς θέλετε να χρησιμοποιείτε τον χώρο. Αν ο χώρος ήταν άδειος πώς θα ήταν ιδανικά η ζωή σας μέσα σε αυτόν;
  2. Σκεφτείτε ποια αντικείμενα θέλετε να κρατήσετε και σας είναι χρήσιμα και ποια θέση έχουν στον χώρο όπως τον έχετε φανταστεί.
  3. Σκεφτείτε τι να κάνετε με τα αντικείμενα που σας έμειναν.

Συχνά οι άνθρωποι που έχουν  πολλά αντικείμενα δεν ξέρουν από πού να αρχίσουν. Η απάντηση είναι απλή. Αν είχες να φας έναν ελέφαντα θα τον έτρωγες όλον μαζί ή μπουκιά μπουκιά;

Για παράγειγμα, πρόσφατα με χρειάστηκε ένας επιστήμονας ψυχοδραματιστής. Ήθελε να φτιάξει τον χώρο του για να νιώθουν άνετα οι επισκέπτες του χώρου είτε κάνοντας ατομικές συνεδρίες είτε σεμινάρια. Και είχε επαγγελματική φωτογράφιση την επόμενη μέρα. Μιλήσαμε μέσω skype. Δεν πέταξε κάτι προς μεγάλη μου έκπληξη. Απλά επαναπροσδιόρισε τα θέλω του, τα εξέφρασε στον χώρο και βοηθώντας τον να θέσει σαφή όρια στις δραστηριότητες και να έχει ένα όμορφο αισθητικά αποτέλεσμα άλλαξε τελείως και ο χώρος και η διάθεσή του.  Πρώτα λοιπόν σχεδίασε σύμφωνα με τις παραπάνω τρεις αρχές και μετά τακτοποίησε μια γωνία την φορά. Συνήθως τα πράγματα είναι πιο απλά από ότι νομίζουμε.

Εσείς σε ποιον χώρο θα νιώθατε πιο χαλαρά;

Αν χρειάζεσαι βοήθεια στον τρόπο οργάνωσης, θα χαρώ να σε βοηθήσω σε μια πρώτη επίσκεψη εντελώς δωρεάν. Θα με βρείς στο info@spitispitiko.gr

Πηγές:

https://www.psychologytoday.com/us/blog/in-practice/201802/6-benefits-uncluttered-space

https://www.wisebread.com/12-ways-a-deep-declutter-can-improve-your-life

https://www.bustle.com/articles/136499-6-benefits-of-decluttering-your-life-according-to-science

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2015/may/01/do-something-decluttering

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0887618510001647

Μαρί Κοντόσπίτιάγχοςψυχολογία