Η επίδραση της πανδημίας στις καταναλωτικές συμπεριφορές των πολιτών
Νίκος ΦίλιππαςΑπό τις αρχές του 2020 που ξέσπασε η πανδημία η ζωή των πολιτών σε ολόκληρο τον κόσμο βρίσκεται σε μια νέα πραγματικότητα. Περιορισμένες μετακινήσεις, ελαχιστοποίηση των κοινωνικών επαφών, εργασία από το σπίτι, τηλεκπαίδευση, αγορές μόνο των απαραίτητων αγαθών από κοντά, οι υπόλοιπες αγορές από απόσταση, διαμορφώνουν μια πρωτόγνωρη κατάσταση αναδιατάσσοντας τις προτεραιότητες όλων μας .
Πάνω στο θέμα αυτό η Accenture δημοσίευσε μια εξαιρετική μελέτη με τίτλο «COVID-19 Consumer Pulse Research» (Αύγουστος 20020 ), διερευνώντας τις συνήθειες των καταναλωτών κατά την διάρκεια της πανδημίας. Τα αποτελέσματα της μελέτης παρουσιάζουν εξαιρετικό ενδιαφέρον και μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο από τις διοικήσεις των επιχειρήσεων όσο και από τα κράτη για συγκεκριμένες οικονομικές και κοινωνικές πολιτικές .
Ίσως το πιο σημαντικό εύρημα της έρευνας είναι ότι ένα εντυπωσιακό 72% των πολιτών ανησυχεί για την προσωπική τους υγεία και την τοποθετεί πλέον στην πρώτη προτεραιότητα των ενδιαφερόντων τους. Στην δεύτερη θέση των προτεραιοτήτων των πολιτών βρίσκεται ένα άλλο ποιοτικό στοιχείο: η υγεία της οικογένειας και των φίλων τους, ενώ στην τρίτη θέση αναρριχήθηκε το αίσθημα της χρηματοοικονομικής τους ασφάλειας.
Μια άλλη σημαντική αλλαγή των καταναλωτών που καταγράφεται στα αποτελέσματα της έρευνας είναι η τάση τους να προτιμούν τα τοπικά προϊόντα (είτε πρόκειται για υποστήριξη καταστημάτων γειτονιάς, είτε εγχώριων προϊόντων) χαρακτηριστικό που τείνει να επαναλαμβάνεται σε καταστάσεις εθνικών κρίσεων. Επιπλέον αγοράζουν έξυπνα και μετά από σχετική έρευνα αγοράς, περιορίζουν την υπερβολική και άκριτη αγορά ιδιαίτερα των τροφίμων, και προσέχουν τις τιμές των προϊόντων .
Σύμφωνα με τα ευρήματα της μελέτης το 35% των καταναλωτών δηλώνουν ότι το εισόδημα τους έχει μειωθεί μετά το ξέσπασμα της πανδημίας, με το 54% των καταναλωτών να ψωνίζει και θα συνεχίσει να ψωνίζει πιο συνειδητά!
Οι συγγραφείς της μελέτης επισημαίνουν ότι ακόμα και αν επανέλθει η κανονικότητα και οι καταναλωτές αναζητήσουν τις παλαιές τους συνήθειες, οι απαιτούμενες διαδικασίες και οι ψηφισθείσες νομικές διατάξεις που πρέπει να ακολουθούνται, θα οδηγήσουν σε μια νέα πραγματικότητα.
Ταυτόχρονα οι τεχνολογικές εξελίξεις, οι οποίες επιταχύνθηκαν εκθετικά, θα αναδείξουν και καινούργιες συνήθειες, μεταλλάσσοντας τους τρόπους με τους οποίους οι καταναλωτές θα αντιμετωπίσουν την νέα πραγματικότητα η οποία θα ορίσει από την αρχή πλέον ,τα νέα ασαφή όρια μεταξύ της εργασίας, της εκπαίδευσης και του ελεύθερου χρόνου τους .
Η ψηφιακή εποχή ήρθε πιο γρήγορα από ότι αναμενόταν και οι επιχειρήσεις που είχαν ήδη προετοιμαστεί για αυτή βρέθηκαν στην κορυφή των προτιμήσεων των καταναλωτών βλέποντας τα κέρδη τους να πολλαπλασιάζονται και τις τιμές των μετοχών τους να εκτοξεύονται. Οι αλλαγές των καταναλωτών στους τρόπους ζωής, της εργασίας , της εκπαίδευσης και της κατανάλωσης φαίνεται ότι ήρθαν για να μείνουν .
Σε μια εποχή έντονης αβεβαιότητας και σημαντικών τεχνολογικών αναταράξεων σε όλους τους τομείς της παραγωγικής διαδικασίας, υπερχρέωσης η ολιστική χρηματοοικονομική γνώση κρίνεται απαραίτητη όσο ποτέ.
- Το σχέδιο της Τουρκίας για τη νέα κατάσταση στη Συρία: Η Άγκυρα αναλαμβάνει τον ρόλο του προστάτη - Τα μηνύματα στις ΗΠΑ
- Γεράσιμος Χουλιάρας για σεισμό στην Τριχωνίδα: Η λίμνη έχει γίνει από πολλά ρήγματα - Έχει δώσει και 6 Ρίχτερ
- Πόσο θα αλλάξει το dating τα επόμενα χρόνια η τεχνητή νοημοσύνη – Οι καινοτομίες που έρχονται
- «Τρίμπαλο» και τρίποντο για τον ΠΑΟΚ που παρέμεινε σε απόσταση αναπνοής απ' την κορυφή