INKA: 5 απλές συμβουλές για το πως οι καταναλωτές να επιλέξουν πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας
Παναγιώτης ΓεωργιάδηςΈως τις 31 Ιουλίου του 2023 οι καταναλωτές έχουν την δυνατότητα σύμφωνα με τον νόμο 4951/2022 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 129/Α/4-7-2022 στο άρθρο 138 παρ. 4, να αλλάζουν ακόμη και κάθε μήνα, πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας χωρίς καμία ποινή ή άλλη επιβάρυνση. Λόγω της υπέρμετρης πίεσης που δέχονται τα νοικοκυριά εξαιτίας της κατακόρυφης αύξησης του κόστους ζωής εξαιτίας του πληθωρισμού και της ακρίβειας, πολλοί καταναλωτές ψάχνουν να βρουν την πλέον συμφέρουσα προσφορά τιμολογίων ρεύματος. Εξαιτίας αυτής της κινητικότητας που παρατηρείται στην αγορά, οι πάροχοι από την μεριά τους έχουν υιοθετήσει επιθετικές πολιτικές μάρκετινγκ για να προσελκύσουν πελάτες, με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα καταιγισμό προσφορών και διαφημίσεων και να μην μπορούν να βγάλουν άκρη.
Ακολουθούν 5 απλές συμβουλές για το πως οι καταναλωτές να επιλέξουν πάροχο :
- Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το να έχει μία εταιρεία τη χαμηλότερη χρέωση σε κυμαινόμενο τιμολόγιο για τον συγκεκριμένο μήνα, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι και τον επόμενο θα έχει και πάλι την χαμηλότερη στην αγορά. Μια από τις μεγαλύτερες εταιρίες για παράδειγμα τον Αύγουστο είχε προσφέρει τη χαμηλότερη χρέωση στην αγορά, τον Σεπτέμβριο όμως ανακοίνωσε αύξηση πάνω από 62% στην τιμή της κιλοβατώρας..
- Η αλλαγή προμηθευτή θα πρέπει να γίνεται μετά από προσεκτική έρευνα και σύγκριση προσφορών στο τέλος του μήνα. Οι εταιρείες έως τις 20 κάθε μήνα ανακοινώνουν τις χρεώσεις που θα ισχύουν για τον επόμενο μήνα. Λίγες ημέρες αργότερα ανακοινώνεται το ύψος της κρατικής επιδότησης και στη συνέχεια έως τις 27 κάθε μήνα η ΡΑΕ Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αναρτά στην ιστοσελίδα της συνολικά και συνοπτικά τις χρεώσεις όλων των εταιρειών. Η σύγκριση μέσα από αυτή την ιστοσελίδα γίνεται εύκολα, διαφορετικά ο καταναλωτής θα πρέπει να αναζητά στην ιστοσελίδα κάθε εταιρείας τις τιμές που προσφέρει.
- Να ζητούν αντίγραφο της σύμβασης και να διαβάζουν τα ψιλά γράμματα στα συμβόλαια πριν υπογράψουν. Να μην αρκούνται στις προφορικές διαβεβαιώσεις των εκπροσώπων των εταιριών ή στις τηλεφωνικές προσφορές. Στα ψιλά γράμματα κρύβονται μερικές φορές παγίδες και κρυφές χρεώσεις.
- Να γνωρίζουν ότι απαγορεύεται ρητά η χορήγηση εκπτώσεων που συνδέονται με την κρατική επιδότηση και την χονδρεμπορική αγορά. Τον Αύγουστο κυρίως ορισμένοι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας προχώρησαν σε παραπλανητικές διαφημίσεις. Πιο συγκεκριμένα, βάφτισαν την κρατική επιδότηση που δίνεται στους λογαριασμούς ρεύματος μέσω του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης ως χορηγούμενη εμπορική έκπτωση. Με τον τρόπο αυτό επιχείρησαν να «προσελκύσουν» πελάτες οι οποίοι θα θεωρούσαν την κρατική επιδότηση ως έκπτωση του παρόχου. Το αποτέλεσμα θα ήταν οι καταναλωτές να πιστεύουν πως θα έβγαιναν διπλά κερδισμένοι τόσο με τη δήθεν έκπτωση όσο και με την κρατική ενίσχυση. Η πρακτική αυτή είναι παράνομη και προκάλεσε την παρέμβαση του Ρυθμιστή.
- Εάν δεν έχουν την δυνατότητα ή τον χρόνο να μελετήσουν την κάθε μία προσφορά να ζητούν πληροφορίες (οι εταιρίες είναι υποχρεωμένες σε ορθή και πλήρη ενημέρωση των καταναλωτών σύμφωνα με τον ν. 2251/1994 προστασίας καταναλωτών) για τα ακόλουθα:
- ποιο είναι το ύψος του παγίου που επιβάλλεται κάθε μήνα και εάν θα είναι σταθερό καθ΄ όλη την διάρκεια της σύμβασης. Πολλές εταιρείες χρησιμοποιούν ως «κράχτη» τη χαμηλή ανταγωνιστική χρέωση του ρεύματος, θεωρώντας πως σημαντικός αριθμός καταναλωτών δεν προσέχουν την τιμή του μηνιαίου παγίου. Άλλες διαφημίζουν εξαιρετικά φθηνά πάγια στους λογαριασμούς ρεύματος της τάξης του 1 και 1,5 ευρώ τον μήνα, αλλά μόνο για τους πρώτους μήνες, ενώ στην συνέχεια η πάγια χρέωση ανεβαίνει στο ανώτατο επιτρεπόμενο όριο των 5 ευρώ.
- Εάν η προσφορά έχει διαφορετικές τιμές κιλοβατώρας ανά κλίμακα κατανάλωσης. Κάποιοι πάροχοι διαφημίζουν χαμηλότερη ανταγωνιστική χρέωση για τις πρώτες π.χ. 500 κιλοβατώρες και υψηλότερη για τις μεγαλύτερες ποσότητες κατανάλωσης. Η συγκεκριμένη τιμολογιακή πολιτική δεν είναι αθέμιτη ή παράνομη, ωστόσο αν δεν το προσέξει ο πελάτης ενός προμηθευτή θα βρεθεί π.χ. για τη μία κιλοβατώρα που κατανάλωσε παραπάνω από το όριο να χρεώνεται για όλες με την υψηλότερη χρέωση.
- Εάν η προσφορά για το χαμηλότερο τιμολόγιο συνδέεται με την συνεπή πληρωμή. Μία ακόμη εμπορική πολιτική που εφάρμοσαν πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας είναι να προτείνουν για το ίδιο πρόγραμμα δύο ανταγωνιστικές χρεώσεις. Η μία είναι χαμηλότερη από την άλλη κατόπιν της παροχής έκπτωσης στην περίπτωση που ο καταναλωτής πληρώσει εμπρόθεσμα τον λογαριασμό ρεύματος. Στην προκειμένη περίπτωση, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι σίγουροι πως θα παραμείνουν συνεπείς στις πληρωμές καθ όλη τη διάρκεια του προγράμματος προκειμένου να απολαμβάνουν τη χαμηλότερη χρέωση.
- Εντείνεται η πίεση της Δύσης στον Ζελένσκι να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις με τον Πούτιν πριν αναλάβει ο Τραμπ
- Αμαλιάδα: Κλιμάκιο του Ανθρωποκτονιών βρίσκεται στον Πύργο - Στον θάνατο του Παναγιωτάκη επικεντρώνονται οι έρευνες
- Απεργία 20 Νοεμβρίου: Πώς θα κινηθεί το Μετρό
- Αγωνία για τον πρίγκιπα Ουίλιαμ και την Κέιτ Μίντλετον: Κινδύνεψε η ζωή τους μετά από επίθεση μασκοφόρων διαρρηκτών στο κάστρο του Ουίνδσορ