Απόψεις|07.05.2023 08:46

Το Μετρό το θέλουμε όλοι, και όλοι πρέπει να κάνουμε το καλύτερο γι αυτό

Γιάννης Μαγκριώτης

Οι θεσσαλονικείς είναι ιδιαίτερα ενοχλημένοι, γιατί έπεσαν θύματα εξαπάτησης από δημαγωγούς και ανεύθυνους πολιτικούς δύο φορές. Την πρώτη στα μέσα της δεκαετίας του 1980, όταν τους υποσχέθηκαν Μετρό με χρηματοδότηση από τα κέρδη της δημοτικής τηλεόρασης και την δεύτερη στις αρχές της δεκαετίας του 1990, όταν δημοπράτησαν το Μετρό Θεσσαλονίκης με το καθεστώς της "Σύμβασης Παραχώρησης", δηλαδή ως ιδιωτικό έργο, που θα αποπληρωνόταν από τα κέρδη της λειτουργίας του, την ίδια ημέρα που το Μετρό της Αθήνας δημοπρατήθηκε ως δημόσιο έργο.

Επιτέλους το 2003 δημοπρατήθηκαν οι μελέτες για να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο.

Αυτή την φορά όμως, έπεσε θύμα των δημοτικών εκλογών του 2006. Δημοπρατήθηκε πριν ολοκληρωθούν οι μελέτες για να προλάβει τις δημοτικές και νομαρχιακές εκλογές, με εμφανείς τις σκοπιμότητες.
Αυτή είναι και η αιτία των μεγάλων προβλημάτων που αποκαλύφθηκαν, όταν άρχισε η κατασκευή του.

Και ενώ τα περισσότερα από αυτά είχαν λυθεί την περίοδο 2010-2012 και η βασική γραμμή του Μετρό μπορούσε να ολοκληρωθεί το 2018, μαζί με την επέκταση στην Καλαμαριά που δημοπρατήθηκε στις αρχές του 2012, τα αρχαία της Βενιζέλου που αποκαλύφθηκαν τον Οκτώβριο του 2012, αποτέλεσαν το πεδίο τυφλών κομματικών και προσωπικών αντιπαραθέσεων, με αποτέλεσμα, συνεχώς να μεταφέρεται η κατασκευή της βασικής γραμμής και της επέκτασης στην Καλαμαριά.

Με τα σημερινά δεδομένα, η αρχική κυβερνητική εξαγγελία για την λειτουργία του Μετρό τον Απρίλιο του 2023, έχει ήδη διαψευσθεί, σίγουρα θα διαψευσθεί και η λειτουργία του στο τέλος του 2023, αφού ήδη ο Πρωθυπουργός πριν λίγες ημέρες από τον Εύοσμο δήλωσε ότι, στο τέλος του χρόνου θα παραδοθεί το έργο, γεγονός που οδηγεί την λειτουργία του Μετρό στο τέλος του 2024, αρχές του 2025, στην καλύτερη περίπτωση. Όσο για την λειτουργία της επέκτασης στην Καλαμαριά, ίσως να επιτευχθεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2025.

Δυστυχώς, η επέκταση του Μετρό στην Δυτική Θεσσαλονίκη έμεινε εκεί που ήταν το 2012.
Οι δηλώσεις, οι συσκέψεις και οι άπειρες φωτογραφίες των αρμοδίων από το 2012 μέχρι σήμερα, ήταν χωρίς κανένα πραγματικό αντίκρισμα.

Το ίδιο και για την επέκταση προς το αεροδρόμιο. Η αρνητική αυτή πραγματικότητα είναι αποτέλεσμα καθαρά των πολιτικών αποφάσεων και των προτεραιοτήτων των κυβερνήσεων. Στην Αθήνα παραδόθηκε η γραμμή προς τον Πειραιά, η οποία δημοπρατήθηκε στις αρχές του 2012, μαζί με την γραμμή της Καλαμαριάς, ξεκίνησε η κατασκευή της γραμμής 4, οι μελέτες της οποίας είχαν προετοιμασθεί για δημοπράτηση στις αρχές του 2012, όπως και η πρώτη γραμμή της Δυτικής Θεσσαλονίκης.

Στην Αθήνα πρόσφατα δημοκρατήθηκε η επέκταση προς το Ήλιον, που έπρεπε να συμπέσει με την δημοπράτηση της δεύτερης γραμμής της Δυτικής Θεσσαλονίκης και της επέκτασης προς το αεροδρόμιο.
Η Θεσσαλονίκη και οι Θεσσαλονικείς έχουν κατάφορα αδικηθεί και πρέπει να βγάλουν τα κατάλληλα συμπεράσματα.

Ερωτηματικά επίσης δημιουργούν, η ιδιωτικοποίηση της λειτουργίας του Μετρό, μάλιστα πριν τελειώσει το έργο, και η τροπολογία για την λειτουργία του, για τα πρώτα δυο χρόνια, από την κοινοπραξία που το κατασκευάζει, ο βασικός εταίρος της οποίας συμμετέχει και στον διαγωνισμό για την παραχώρηση της συντήρησης και της λειτουργίας του για δέκα χρόνια.

Στην Αθήνα που το Μετρό λειτουργεί 20 χρόνια περίπου, ούτε σκέψεις κάνουν, γιατί;

Ξέρουν πως οι εκπρόσωποι της Θεσσαλονίκης τα αποδέχονται, χωρίς διαμαρτυρία;

μετρό Θεσσαλονίκηειδήσεις τώραΘεσσαλονίκη