Απόψεις|22.05.2019 14:23

«Πήγαινέ µε ως την κάλπη, ταξιτζή»

Γεράσιμος Λιβιτσάνος

Σύµφωνα µε τον Χρήστο Σπίρτζη, κάθε ταξί στην Αθήνα. Αναφέροµαι, όπως καταλαβαίνετε, στη χθεσινή δήλωση του υπουργού Μεταφορών: «∆εν χρειάζεται να δω αν τα ταξί έχουν γίνει εκλογικά κέντρα του ΣΥΡΙΖΑ, είµαι σίγουρος». Μια πεποίθηση που έχει εξαιτίας της υπόθεσης της Uber. Η οποία στο πρόσφατο παρελθόν αποτέλεσε αντικείµενο πολιτικής κόντρας ανάµεσα στο κυβερνών κόµµα και τη Ν∆. ∆εν ξέρω αν τα ταξί αποτελούν πια τόσο καθοριστικό παράγοντα για τις εκλογές, όπως δείχνει να πιστεύει ο Χρήστος Σπίρτζης. Για όσους θυµούνται, ο κλάδος θεωρούνταν εκλογικό βαρόµετρο.

Τόσο γιατί οι εκλογολόγοι πίστευαν ότι οι εργαζόµενοι στα ταξί είναι κοντά στον κοινωνικό µέσο όρο, όσο και γιατί λόγω της επαφής µε τον κόσµο σφυγµοµετρούσαν και επηρέαζαν ταυτόχρονα. Πλέον έχουµε µετρό και σαφώς πιο τακτικές µαζικές συγκοινωνίες. Ο κόσµος δεν έχει την οικονοµική άνεση να σταµατά ή να καλεί ένα ταξί «για πλάκα». Παρ’ όλα αυτά, τα ταξί -λόγω της µειωµένης τιµής τους σε σύγκριση µε την Ευρώπη- δεν είναι ακόµη «είδος πολυτελείας», έχουν στοιχεία µέσου µαζικής µεταφοράς. Οµως και ο ίδιος ο κλάδος έχει αλλάξει. Η κρίση οδήγησε πολλούς ελεύθερους επαγγελµατίες, άνεργους ή απολυµένους του ιδιωτικού τοµέα, να εργαστούν ως οδηγοί. Οπότε έχει πολύ µεγαλύτερη διαστρωµάτωση και ποικίλα κοινωνικά χαρακτηριστικά.

Η αλλαγή είναι µάλιστα τόσο µε γάλη που δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι µπορεί να εκπροσωπηθεί ενιαία. Οι εργαζόµενοι στα ταξί αντιµετωπίζουν τα προβλήµατα που κληροδότησαν τα µνηµόνια σε όλους. Πεσµένη αγορά, ανταγωνισµός των «µεγάλων», υψηλοί συντελεστές φόρου. Οµως βρέθηκαν επίσης αντιµέτωποι µε την Uber. Ενα σαφές δείγµα του τι εστί «νεοφιλελεύθερη παγκοσµιοποίηση».

Οπως λέει και ο Χρ. Σπίρτζης, επρόκειτο για παράδειγµα «πολυεθνικών που δεν πλήρωναν ούτε ένα ευρώ στη χώρα µας». Αυτή η ιστορία είχε πολλές πλευρές. Η κυριότερη ήταν ο ρόλος που πρέπει να έχει το κράτος σε τέτοιες καταστάσεις. Σε αυτό κρίθηκαν οι πολιτικές δυνάµεις. Ο ΣΥΡΙΖΑ είχε εξαρχής ξεκάθαρη και αρνητική θέση στη δράση της εταιρείας. Η Ν∆ δεν κατάφερε να πείσει, αν και σήµερα µιλά για διαστρέβλωση της θέσης της. Οπως ήρθαν τα πράγµατα, πάντως, ο Χρήστος Σπίρτζης µπορεί σήµερα να... τραγουδά: «Πήγαινέ µε ως την κάλπη, ταξιτζή».

ΕυρωεκλογέςΣΥΡΙΖΑΧρήστος ΣπίρτζηςΔημοτικές εκλογές