Απόψεις|04.09.2019 17:31

Γιάνης Βαρουφάκης, ένας επικίνδυνος νάρκισσος κυκλοφορεί και υπνωτίζει…

Νίκος Τζιανίδης

Ο τίτλος θα έπρεπε να είναι: «Ο ανίκητος ναρκισσισμός του νικημένου Βαρουφάκη». Δεν το σκέφτηκε ο 86χρονος Κώστας Γαβράς· άλλωστε το «Ανίκητοι Ηττημένοι» ήταν ο ελληνικός τίτλος του βιβλίου του Γιάννη Βαρουφάκη. Ο Γαβράς κρατούσε στα χέρια του το «Adults in the Room»…

Τώρα, γοητεύτηκε ο Έλληνας σκηνοθέτης από την ευφράδεια και τον πειστικό, λείο λόγο του Ελληνα καθηγητή, συγγραφέα, οικονομολόγου και εσχάτως πολιτικού; Το θέμα είναι ότι πείστηκε και το «Adults in the Room» έγινε ταινία!  Κι οι κριτικές που ταξιδεύουν από τη Βενετία, μιλούν πως το ενδιαφέρον του Γαβρά, πρωτίστως επικεντρώνεται στην αγιοποίηση του πρωταγωνιστή του (Βαρουφάκη) και δευτερευόντως στην ουσία της ιστορίας. Περιγράφονται οι «μάχες» πίσω από τις κλειστές πόρτες του Eurogroup, υπό τις νότες της μουσικής του Αλεξάντερ Ντεσπλά, που πατούν πάνω σε ρυθμούς συρτάκι (…), με τον σκηνοθέτη να έχει a priori επιλέξει στρατόπεδο.  

Και ο ναρκισσισμός τού «Γιάνης»  αποθεώνεται!

Ανέκαθεν είχα μία σύντονη απέχθεια για τους ανθρώπους - νάρκισσους. Με ενοχλούσαν αφόρητα. Η εμμονή με τον εαυτό τους, η αυτοπροβολή και η φιλαυτία τους, απέχε πολύ τελικά από το επίθετο εγωιστής ή εγωπαθής, που εύκολα κάποιος θα τοποθετούσε περιγράφοντας τον χαρακτήρα τους. Το λεξικό ψυχολογίας γράφει στο λήμμα ναρκισσισμός (narcissism): O έντονος αυτοθαυμασμός και η υπερβολική ενασχόληση με τον εαυτό…Η δε ναρκισσιστική διαταραχή προσωπικότητας χαρακτηρίζεται από υπερβολική αίσθηση προσωπικού μεγαλείου και αυταρέσκεια, φαντασιώσεις επιτυχίας, αλαζονεία, υπερβολικές αντιδράσεις σε κριτική, υποτίμηση των άλλων και έλλειψη ενσυναίσθησης. Άτομα με ναρκισσιστική προσωπικότητα, απαιτούν από τους άλλους συνεχή προσοχή, θαυμασμό και ειδική μεταχείριση. Είναι ζηλόφθονες και εκμεταλλεύονται τους άλλους για να επιτύχουν δικούς τους σκοπούς. Όχι, η φωτογραφία του Γιάννη Βαρουφάκη δεν είναι πλάι στην ερμηνεία του λήμματος…

Ο ναρκισσισμός του ανδρός είναι διάχυτος παντού. Από την επιλογή του ονόματος του κόμματος του (ΜέΡΑ25), που σε προτρέπει με μια δόση διαστροφής να αναζητήσεις τι σημαίνουν τα αρχικά, μέχρι την παρουσία του στο κόκκινο χαλί του φεστιβάλ της Βενετίας.

Απαστράπτων, σαν άλλος Γιουλ Μπρίνερ, με τη σύζυγό του ενδεδυμένη με φόρεμα όπου κυριαρχούσε αρχαιοελληνικό ντεσέν, ήταν αυτοί που έλαμψαν· αυτοί που «έκλεψαν την παράσταση». Ποιοι πρωταγωνιστές, ποιος σκηνοθέτης; Ο «Γιάνης»! Και η Δανάη!

Ο άνθρωπος που οδήγησε μια χώρα να τρεκλίζει στα απόκρημνα της οικονομίας της, ο άνθρωπος που είπε κομπάζοντας στη σύζυγό του: «Honey, I shut the banks» (Αγάπη μου, έκλεισα τις τράπεζες), ο υπουργός Οικονομικών που αναφώνησε περιπαικτικά «ουάου» στον πρόεδρο του Eurogroup, όταν πονούσε ένας λαός ολόκληρος απαντέχοντας τη «λύση», αυτός ο άνθρωπος συνεχίζει να προκαλεί και να κερδίζει χρήμα και δημοσιότητα! 

Και δεν είναι μοναχά οι 194.233 ψηφοφόροι, που έπεισε να τον βάλουν εντός Κοινοβουλίου, είναι και ο Γαβράς

Τι «Ζ», τι «Αγνοούμενος», τι «Mad City» θαυμαστό, τι «Ομολογία», τι Αμήν… και για την υστεροφημία σου να βάλεις «Adults in the Room» και Βαρουφάκη στο red carpet… Kρίμα, Κώστα Γαβρά· παραπλανήθηκες από έναν νάρκισσο, γιατί αδυνατούμε να πιστέψουμε πως έγινες κι εσύ ένας από εκείνους που καταγράφει στο βιβλίο του ο ερευνητής Κυριάκος Σιμόπουλος: «Διανοούμενοι και καλλιτέχνες, ευτελείς δούλοι της εξουσίας».

Όχι, Κώστα Γαβρά, δεν το πιστεύουμε!

Ενήλικοι στην ΑίθουσαΚώστας ΓαβράςΓιάνης Βαρουφάκηςφεστιβάλ Βενετίας