Αλήθεια, πόσο καλά πάει η ελληνική οικονομία;
Τι δείχνουν τα στοιχεία🕛 χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Σε συνέντευξη του στις 10/01 στην ΕΡΤ και τον Δημοσιογράφο Γιώργο Κουβαρά, ο Πρωθυπουργός δήλωνε:
«Θα βρεθώ στις Ηνωμένες Πολιτείες σε δύο εβδομάδες από τώρα, για πολύ λίγες μέρες, για ένα μεγάλο επενδυτικό forum το οποίο διοργανώνεται στη Νέα Υόρκη, προκειμένου να μπορέσουμε να παρουσιάσουμε και στους Αμερικανούς επενδυτές τη μεγάλη επιτυχία της ελληνικής οικονομίας και να μπορέσουμε να κεφαλαιοποιήσουμε τις σημαντικές θετικές εξελίξεις των τελευταίων ετών».
Αλήθεια όμως, πόσο καλά τα πάει πραγματικά η ελληνική οικονομία;
Με στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος για το Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών για τις περιόδους από Ιανουάριο έως Σεπτέμβριο των ετών 2021 έως 2023, προκύπτουν τα εξής:
Το Ισοζύγιο Αγαθών το 2023 βελτιώθηκε κατά 4,9 δις ευρώ αντί του 2022. Με μία πιο προσεκτική ματιά των στοιχείων, διαπιστώνει κανείς ότι η βελτίωση αυτή προκύπτει κατά το μεγαλύτερο μέρος από τη βελτίωση του Ισοζυγίου Καυσίμων, το οποίο βελτιώθηκε κατά 3,8 δις για το ίδιο διάστημα. Η όποια διαφορά, προκύπτει αποκλειστικά από την βελτίωση της θέσης ως προς τις εισαγωγές (χωρίς καύσιμα και ναυτιλία), οι οποίες το 2023 ήταν κατά 1,1 δις λιγότερες.
Παρά ταύτα, τα δημόσια έσοδα είναι βελτιωμένα εν συγκρίσει με τις προβλέψεις. Το 2023 τα έσοδα από φόρους είναι αυξημένα κατά 6,1 δις αντί των προβλέψεων του προϋπολογισμού.
Η ερμηνεία των στοιχείων είναι σχετικά απλή. Οι εισαγωγές καυσίμων μειώθηκαν λόγω της πολύ υψηλής τελικής τιμής τους για παραγωγούς και ιδιώτες. Αν όμως αυτά φαντάζουν καλά, αρκεί να αναλογιστεί κάποιος ότι τα καύσιμα αποτελούν βασικό παραγωγικό συντελεστή που οι Έλληνες παραγωγοί στερούνται ώστε να παράξουν. Ως καταναλωτές αγαθών δε, καταναλώνουν ολοένα και λιγότερα.
Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης, συνδυαστικά με τις υψηλές τιμές, έχει καταστήσει τα καύσιμα πλήρως ελαστικό αγαθό. Αν η κυβέρνηση επέλεγε να τον μειώσει ή να τον απαλείψει σε ειδικές περιπτώσεις (πχ αγρότες), τα αποτελέσματα θα ήταν άκρως θετικά σε επίπεδο δημοσίων εσόδων. Αυτά θα αυξάναν λόγω μεγαλύτερης κατανάλωσης αλλά και λόγω της υψηλότερης οικονομικής δραστηριότητας συνολικά.
Η κυβέρνηση έχει επιλέξει μετά τον covid να κρύψει την καταβαράθρωση του Ισοζυγίου Αγαθών και να μην ασχοληθεί με τα επίπονα αλλά ουσιαστικά ζητήματα της παραγωγικής βάσης. Πιέζει τα καύσιμα και ταυτόχρονα υπεροξύνει τα παραγωγικά προβλήματα. Κρύβει δε και την απώλεια εσόδων από την αφαίμαξη εισοδήματος από τον εξαιρετικά υψηλό ΦΠΑ.
Η στρατηγική αυτή δεν μπορεί να διαρκέσει εις αεί. Τα αποτελέσματα όμως θα είναι ορατά σε άμεσο χρόνο. Ακόμα και τα δημόσια έσοδα που έχουν πραγματική βελτίωση, δεν θα συνεχίσουν το ίδιο καθότι θα βρουν εκ νέου χώρο, με ποικίλους τρόπους, η απόκρυψη εισοδημάτων και η λεγόμενη «μαύρη» οικονομία. Όσα βιώνουν οι Έλληνες πολίτες, ως καταναλωτές και ως παραγωγοί, προβλέπεται να επιδεινωθούν εξαιτίας αυτών των πολιτικών.
Μπορεί λοιπόν ο Πρωθυπουργός να διατυμπανίζει την «βελτίωση» της ελληνικής οικονομίας όσο θέλει. Τα ποιοτικά στοιχεία όμως τον διαψεύδουν και αποκαλύπτουν αυτό που όλοι οι Έλληνες βιώνουν καθημερινά, με το εισόδημα και τις δυνατότητές τους ολοένα και να λιγοστεύουν.
Σενάριο από Euronews για τη συντριβή του αεροσκάφους στο Καζακστάν: Χτυπήθηκε από πύραυλο; Οι μαρτυρίες επιζώντων
Έρχεται και νέα έξαρση της κακοκαιρίας: Επιμένει η βαρυχειμωνιά όλη την εβδομάδα - Χιόνια, βροχές και κρύο
Τι είναι το διζωνικό σύστημα που θα αντικαταστήσει το νυχτερινό ρεύμα - Όσα πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές
Σοκάρουν οι νέες αποκαλύψεις στην υπόθεση της Μπλείκ Λάιβλι: Ο Τζάστιν Μπαλντόνι της δάγκωνε το χείλος στο γύρισμα
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr