Πανελλαδικές εξετάσεις: Στη «μάχη» οι υποψήφιοι για μια θέση στα πανεπιστήμια
Νικολίτσα ΤρίγκαΣτη μάχη των πανελλαδικών εξετάσεων μπαίνουν στις 15 Ιουνίου, οι σχεδόν 100.000 υποψήφιοι, όλων των κατηγοριών, οι οποίοι διεκδικούν μια θέση στα πανεπιστήμια της χώρας. Οι εξετάσεις αρχίζουν με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, στο οποίο εξετάζονται όλοι οι υποψήφιοι, οι οποίοι θα προσέλθουν σε συνολικά 899 εξεταστικά κέντρα σε ολόκληρη τη χώρα.
Αν και φέτος λόγω της πανδημίας, είναι μια ιδιαίτερη χρονιά, η ουσία των εξετάσεων δεν αλλάζει καθώς οι κανόνες για τη διενέργεια τους παραμένουν εξαιρετικά αυστηροί και αυτό αφορά τόσο στους μηχανισμούς του υπουργείου Παιδείας, στην επιτροπή των εξετάσεων, στους υποψήφιους αλλά και στους εκπαιδευτικούς οι οποίοι συμμετέχουν με οποιονδήποτε τρόπο.
Ολόκληρη αυτή τη εβδομάδα στο υπουργείο Παιδείας και κυρίως στους ορόφους, που στεγάζονται οι υπηρεσίες, οι οποίες έχουν την ευθύνη για τη διενέργεια των εξετάσεων, επικρατούσε πανικός καθώς πέρα απo τα συνηθισμένα έπρεπε να εξασφαλισθούν και όλα τα μέτρα, που πάρθηκαν λόγο του κορονοϊού.
Να σταλούν δηλαδή τα αντισηπτικά, οι οδηγίες για τον τρόπο, που θα καθίσουν οι μαθητές, να ορισθούν επιπλέον εξεταστικά κέντρα –συγκριτικά με πέρυσι- τα οποία έπρεπε να εξοπλιστούν και με το σύστημα μετάδοσης των θεμάτων,στις περιπτώσεις, που πρόκειται για γυμνάσια καθώς αυτό υπάρχει μόνο στα λύκεια αλλά και εκατοντάδες άλλες λεπτομέρειες.
Τα εξεταστικά κέντρα
Φέτος λόγω των μέτρων, που πάρθηκαν για την πανδημία , αυξήθηκαν και τα εξεταστικά κέντρα. Συνολικά φέτος θα είναι 889 , ενω πέρυσι ήταν 843 , δηλαδή 56 επιπλέον, συγκριτικά με το 2019. Επίσης κάποια απο αυτά δεν θα είναι λύκεια αλλά σχολικά συγκροτήματα γυμνασίων τα οποία έπρεπε να εξοπλιστούν και με το ηλεκτρονικό σύστημα των θεμάτων το οποίο διαθέτουν μόνο τα λύκεια .
Το υπουργείο Παιδείας
Οπως τονίζουν στο ΕΘΝΟΣ της ΚΥΡΙΑΚΗΣ ανώτερα στελέχη του υπουργείου Παιδείας , που έχουν και την ευθύνη για την διενέργεια των εξετάσεων, ιδιαίτερα φέτος οι «μηχανές δούλεψαν στο φούλ» , καθώς έπρεπε να προβλεφθούν επιπλέον πράγματα και να γίνουν ενέργειες προκειμένου να κυλήσουν,οι διαγωνισμοί ομαλά καθώς οι πανελλαδικές δεν «επιτρέπουν» λάθη και παραλείψεις.
Το εγχείρημα της διεξαγωγής τους, είναι πραγματικά τεράστιο, αφού τεράστιος είναι και ο αριθμός των άμεσα και έμμεσα εμπλεκόμενων .Οι αριθμοί πάντως είναι πραγματικά ...ζαλιστικοί καθώς για τις συγκεκριμένες εξετάσεις ενδιαφέρονται και κινούνται με διάφορους τρόπους στον...αστερισμό τους σχεδόν 1.000.000 άνθρωποι (μαθητές, γονείς , καθηγητές , φροντιστήρια , εταιρείες συμβουλευτικής και επαγγελματικού προσανατολισμού , εκδόσεις κ.α ).
Οι δοκιμαστικές εκπομπές των θεμάτων στα εξεταστικά κέντρα ολοκληρώθηκαν , τα μέλη των επιτροπών έχουν επιλεγεί, το ίδιο και οι βαθμολογητές, επιτηρητές, βοηθητικό προσωπικό ακόμη και τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν ώστε να φτάσουν εγκαίρα τα θέματα στην περίπτωση, που υπάρξει κάποιο πρόβλημα
Υπάρχουν ορισμένα βασικά πράγματα τα οποία σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ξεχάσετε όταν φτάσετε στο εξεταστικό κέντρο και ούτε να τα αγνοήσετε.
Το πρωί πρέπει να είσαστε στο εξεταστικό κέντρο στην ώρα σας . Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 08:30 π.μ., κοινή για τους υποψηφίους ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων. Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08.00 π.μ.Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις ώρες.
- Οση ώρα είσαστε στο προαύλιο μη ξεκινήστε συζητήσεις περί sos θεμάτων. Όλα τα θέματα της εξεταστέας ύλης είναι και πιθανά θέματα στις εξετάσεις. Πολλές φορές μάλιστα έχει παρατηρηθεί η Επιτροπή των Εξετάσεων να «βάλει» θέματα που είχαν ζητηθεί και την προηγούμενη χρονιά, ή γενικά προηγούμενα χρόνια φυσικά διατυπωμένα με διαφορετικό τρόπο και με άλλα ζητούμενα.Συνεπώς μια τέτοια συζήτηση μόνο άγχος θα σας προκαλέσει. .
- Οταν φτάσετε στο εξεταστικό κέντρο πρέπει να έχετε μαζί σας το δελτίο εξεταζόμενου , αστυνομική ταυτότητα ή διαβατήριο , Δυο στυλό διαρκείας , μολύβι και γομολάστιχα . Επίσης επιτρέπεται το νερό ή κάποιο αναψυκτικό.
- Δεν επιτρέπεται το κινητό ακόμη και εάν είναι κλειστό . Εάν ο καθηγητής το εντοπίσει πάνω σας έχει το δικαίωμα ακόμη και να σας μηδενίσει το γραπτό . Γι ΄αυτό μην το πάρετε μαζί σας .
Τα ίδια ισχύουν για τα σκονάκια και για την αντιγραφή. Ο νόμος λέει ότι μαθητής που αντιγράφει κατά τη διάρκεια της εξέτασης από βιβλίο, σημειώσεις ή από το γραπτό δοκίμιο άλλου συμμαθητή του, που δολιεύεται την εξέταση και γενικώς δεν συμμορφώνεται προς τις υποδείξεις των επιτηρητών, απομακρύνεται από την αίθουσα και το γραπτό του μηδενίζεται. Αν ο μαθητής που εξετάζεται σε εθνικό επίπεδο φέρει μαζί του στην αίθουσα στην οποία εξετάζεται αντικείμενο ή μέσο αντιγραφής ή αντιγράφει κατά τη διάρκεια της εξέτασης από βιβλίο ή οποιουδήποτε είδους σημειώσεις ή από γραπτό δοκίμιο άλλου εξεταζομένου, ή θορυβεί και δεν συμμορφώνεται με τις υποδείξεις των επιτηρητών επιχειρώντας να αντιγράψει ή εμποδίζοντας την εξέταση άλλων εξεταζομένων ή δολιεύεται με άλλο τρόπο την εξέτασή του, απομακρύνεται από την αίθουσα εξέτασης με αιτιολογημένη απόφαση της Λυκειακής επιτροπής και το γραπτό δοκίμιο βαθμολογείται από τη Λυκειακή επιτροπή με τον κατώτερο βαθμό μηδέν). Η Λυκειακή επιτροπή πριν από την επιβολή της ανωτέρω ποινής καλεί σε προφορική απολογία τον μαθητή και συντάσσει σχετικό πρακτικό που υπογράφεται από τον πρόεδρο, τα δύο της μέλη και τον γραμματέα αυτής.
Οι «χρυσοί κανόνες» την ώρα της εξέτασης
Για την ώρα των εξετάσεων οι κανόνες έχουν ως εξής :
- Προσοχή ιδιαίτερη απαιτείται κατά το χρόνο αναμονής των θεμάτων, οπότε και η αγωνία των υποψηφίων κορυφώνεται. Συνήθης αντίδραση των υποψηφίων κατά τη διάρκεια αναμονής των θεμάτων είναι η προσπάθεια και η αδυναμία ανάκλησης τυχαίων σημείων της ύλης. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει αυτό να επηρεάσει την ψυχολογία τους, αφενός διότι είναι φυσιολογική αντίδραση και αφετέρου διότι κατά τη γραπτή αξιολόγηση ο εγκέφαλος λειτουργεί αφαιρετικά, συνεπώς όταν έρθουν τα θέματα και ο υποψήφιος καταπιαστεί με ένα ένα από αυτά χωριστά, η ανάκληση μνήμης θα είναι πολύ εύκολη.
- Μόλις έρθουν τα θέματα, ο υποψήφιος πρέπει να συγκεντρωθεί σε αυτά και να μην επιτρέψει σε τίποτε να αποσπάσει την προσοχή του, να διαβάσει μία φορά προσεκτικά όλα τα ζητήματα, ενώ ταυτόχρονα θα κρατά κάποιες πρόχειρες σημειώσεις, στις οποίες θα ανατρέξει αργότερα. Αμέσως μετά, προτείνεται ο υποψήφιος να επεξεργαστεί τα θέματα που γνωρίζει πολύ καλά και με κλιμάκωση να ασχοληθεί στο τέλος με όποιο θέμα φαίνεται δύσκολο ή δυσνόητο.
- Δεδομένου ότι στα περισσότερα μαθήματα οι υποψήφιοι εξετάζονται σε τέσσερα θέματα, ο μέσος χρόνος που πρέπει να αφιερώσουν σε κάθε θέμα είναι περίπου 45 λεπτά της ώρας. Όμως, κάποια από τα θέματα θα φανούν στους προετοιμασμένους υποψηφίους πολύ απλά, συνεπώς ο χρόνος που θα απομείνει για τα απαιτητικά θέματα είναι αρκετός.
- Σε κάθε περίπτωση, ο χρυσός κανόνας είναι να μην επιμείνει ο υποψήφιος για μεγάλο χρονικό διάστημα σε κάποιο θέμα που φαίνεται ότι δεν μπορεί άμεσα να επιλύσει, γιατί αυτό θα επιφέρει δύο αρνητικά: πρώτον, θα μειωθεί ο χρόνος που θα απομείνει για να αφιερώσει στα άλλα θέματα και, δεύτερον, η εμμονή στο ίδιο θέμα κατά κανόνα μειώνει τις πιθανότητες για την επίλυσή του. Συνεπώς, εάν ο υποψήφιος «κολλήσει» σε κάποιο θέμα, το αφήνει για λίγο, ασχολείται με τα υπόλοιπα και επανέρχεται σε αυτό αργότερα.
- Τίποτε δεν θεωρείται αυτονόητο στις Πανελλαδικές και ό,τι ζητείται στις εκφωνήσεις πρέπει να αιτιολογηθεί επακριβώς. Συχνά, άλλωστε, στα θέματα εμπεριέχεται η έκφραση «να εξηγήσετε» ή «να περιγράψετε». Με αυτόν τον τρόπο ζητείται από τους υποψηφίους η πλήρης ανάλυση ενός φαινομένου, μίας έννοιας κ.λπ
- Ελάχιστοι υποψήφιοι καταφέρνουν να γράψουν άριστα σε όλα τα μαθήματα .Συνεπώς αν μια μέρα δεν τα πάτε και πολύ καλά μην απογοητευτείτε και μην εγκαταλείψετε την προσπάθεια.
- Διαβάστε με μεγάλη προσοχή τα θέματα και μη βιάζεστε να δώσετε απαντήσεις. Πάντα χρειάζεται και μια δεύτερη σκέψη. Λίγο πρίν παραδώσετε το γραπτό στον επιτηρητή κάντε έλεγχο εάν απαντήσατε σε όλα τα ζητήματα.
Τρόπος διεξαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων
α) Σε κάθε αίθουσα εξέτασης να τηρείται απόσταση ενός και μισού (1,5) μέτρου μεταξύ των υποψηφίων.
β) Στον χώρο προετοιμασίας των υποψηφίων με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, καθώς και στον χώρο εξέτασής τους να τηρείται απόσταση ενός και μισού (1,5) μέτρου μεταξύ των υποψηφίων.
γ) Η χρήση προστατευτικής μάσκας από υποψηφίους και εκπαιδευτικό προσωπικό εντός των εξεταστικών κέντρων είναι προαιρετική. Για τους εκπαιδευτικούς-επιτηρητές όλων των εξεταστικών κέντρων, καθώς και για την περίπτωση εξέτασης υποψηφίου που γίνεται παρουσία εκπαιδευτικού παράλληλης στήριξης, η χρήση προστατευτικής μάσκας είναι υποχρεωτική.
Το υπουργείο Παιδείας έχει ζητήσει από τις Λυκειακές Επιτροπές να ληφθεί μέριμνα για:
α) τον επαρκή φυσικό αερισμό των αιθουσών και, όπου δεν είναι δυνατό αυτό, τη χρήση κλιματιστικών, σύμφωνα με τις οδηγίες της εγκυκλίου της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου Υγείας,
β) την απαγόρευση χρήσης ανεμιστήρων,
γ) την αποφυγή συγχρωτισμού,
δ) την τήρηση των οδηγιών καλής υγιεινής χεριών, με χρήση νερού και σαπουνιού ή με αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα, σύμφωνα με τις οδηγίες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (Ε.Ο.Δ.Υ.),
ε) την εξασφάλιση καθαριότητας των εξεταστικών κέντρων, σύμφωνα με τις οδηγίες του Ε.Ο.Δ.Υ. και
στ) την απαγόρευση λειτουργίας κυλικείων των εξεταστικών κέντρων κατά το διάστημα διενέργειας των Πανελλαδικών Εξετάσεων
Συστάσεις στους βαθμολογητές
Το υπουργείο Παιδείας έκανε τις ακόλουθες συστάσεις προς τους βαθμολογητές:
- Είναι απόλυτη ανάγκη ο κάθε βαθμολογητής να συνειδητοποιήσει το μέγεθος της ευθύνης του. Γι’ αυτό η κρίση του πρέπει να μείνει ανεπηρέαστη από τυχόν υποκειμενικά κριτήρια, να διαμορφώνεται με ψυχραιμία, χωρίς προκαταλήψεις, χωρίς εξάρσεις απογοήτευσης ή ενθουσιασμού.
- Πρέπει να γίνει συνείδηση όλων ότι τόσο η αυστηρότητα, όσο και η επιείκεια απομακρύνουν από την αντικειμενική αξιολόγηση που είναι ο θεμελιώδης στόχος.
- Η πλήρης ενημέρωση του βαθμολογητή στο περιεχόμενο των συγκεκριμένων θεμάτων είναι απαραίτητη για τη σωστή αποτίμηση της απάντησης.
- Είναι αναγκαίο οι βαθμολογητές να έχουν υπόψη τους τις διατάξεις που αναφέρονται στην παραγωγή και επιλογή των θεμάτων, τι ζητείται και πώς αξιολογείται το κάθε θέμα ή ερώτηση.
Οδηγίες στους επιτηρητές
Οι επιτηρητές απαγορεύεται να φέρουν μαζί τους κινητό τηλέφωνο και οφείλουν να συμπεριφέρονται κατά τρόπο που να μη δημιουργεί πρόβλημα στους εξεταζόμενους αλλά και να ελέγχουν κατά τον αυστηρότερο τρόπο την πιθανότητα αντιγραφής ή συνεργασίας. Εφιστάται ιδιαίτερα η προσοχή των επιτηρητών ώστε κατά την είσοδο των εξεταζομένων να τους ενημερώνουν ότι δεν πρέπει να παίρνουν μαζί τους σημειώσεις ή κινητά τηλέφωνα ή άλλα αντικείμενα που δεν επιτρέπονται και τα οποία πρέπει να παραμένουν εκτός αίθουσας και να μην επιτρέπουν την είσοδο σε όποιον δεν συμμορφώνεται με τις οδηγίες αυτές. Μετά την παραλαβή και του τελευταίου γραπτού, ελέγχουν και παραδίδουν αμέσως τα γραπτά στη Λυκειακή Επιτροπή, προκειμένου αυτή να τα προωθήσει στο Βαθμολογικό Κέντρο.
Κατά τη διάρκεια της εξέτασης δεν επιτρέπεται στους εξεταζόμενους να βγουν από την αίθουσα εκτός από εξαιρετικές περιπτώσεις. Στην περίπτωση αυτή καλείται ο εφεδρικός/αναπληρωματικός επιτηρητής, ο οποίος συνοδεύει τον εξεταζόμενο έξω από την αίθουσα, ελέγχοντας τους χώρους που αυτός επισκέπτεται για την αποφυγή περίπτωσης δολίευσης των εξετάσεων. Σε καμιά περίπτωση δεν επιτρέπεται ο συνοδός να είναι καθηγητής του ίδιου Λυκείου που μετέχει με οποιαδήποτε ιδιότητα στη Λυκειακή Επιτροπή.
Οι εξετάσεις σε αριθμούς
ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ 73.460
ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ (ΠΑΛΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ) 7.718
ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ (ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ) 847
ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ (ΠΑΛΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ) 124
ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΕΠΑΛ 18.000
ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ 899
ΑΡΙΘΜΟΣ ΕΙΣΑΚΤΕΩΝ 2020 77.970
- Σοκαριστικό βίντεο από το Ηράκλειο: Ο οδηγός γκαζώνει και σκοτώνει την 36χρονη με ασύλληπτη ταχύτητα – Ομολόγησε ότι έστησε καρτέρι θανάτου
- Τάσεις MRB: Η διαφορά ΝΔ με ΠΑΣΟΚ – Κυριαρχούν ο φόβος, οργή και απαισιοδοξία – Τι πιστεύουν για την επανεκλογή Τραμπ
- Πώς έφτασαν στα ίχνη του 29χρονου εκτελεστή του Κιρίλοφ - Το αυτοκίνητο που νοίκιασε
- Παντρεύτηκε για δεύτερη φορά η Αντριάνα Λίμα - Το προφίλ του συζύγου της