Παιδεία|21.09.2020 09:30

Στο ethnos.gr o ζωγράφος που διχάζει με το εξώφυλλο στα Θρησκευτικά της Γ' Γυμνασίου

Νικολίτσα Τρίγκα

Ενας σταυρός που... λείπει από μια εκκλησία, στην εικονογράφηση του εξωφύλλου του νέου βιβλίου των Θρησκευτικών της Γ' Γυμνασίου έχει γίνει ο λόγος για έναν ακόμη αναίτιο «ξεσηκωμό» στα social media. Οι γνωστοί «αρνητές των πάντων» μόλις πήραν το βιβλίο στα χέρια τους ξεκίνησαν... πόλεμο αναρτήσεων στα social media με στόχο, πρώτα το υπουργείο Παιδείας και μετά τον καλλιτέχνη, τον οποίο ούτε γνωρίζουν και που βέβαια κανείς δεν ζήτησε τη γνώμη του, μιας και όχι μόνο βρίσκεται εν... ζωή αλλά είναι και πρόθυμος να απαντήσει. Κάτι που ο ζωγράφος Μπάμπης Πυλαρινός, έκανε με ευχαρίστηση απαντώντας σε σχετική ερώτηση του ethnos.gr.

Η όλη ιστορία, ξεκίνησε στις αρχές της εβδομάδας, όταν οι μαθητές πήραν τα νέα βιβλία των Θρησκευτικών στα χέρια τους και συγκεκριμένα το βιβλίο των θρησκευτικών της Γ΄ Γυμνασίου. Στο εξώφυλλο υπάρχει μια εικόνα, που παρουσιάζει την Εκκλησία του Αγίου Διονυσίου, στη Ζάκυνθο. Στην κορυφή του ναού, δεν υπάρχει σταυρός αλλά ελικοειδείς απολήξεις, που μοιάζουν με καπνό, και οι οποίες ξεκινούν από τις από τη σκεπή του καμπαναριού και του ναού, και κατευθύνονται προς τον ουρανό. Αυτό ακριβώς είναι, που ξεσήκωσε τις αντιρρήσεις του τύπου:

  1. -«Εκκλησιές χωρίς σταυρούς, οι οποίες «ποιητική αδεία» μετατρέπονται σε κάτι που θυμίζει έντονα ισλαμικούς μιναρέδες».
  2. -«Δεν αρκεί η «εξαφάνιση» του Σταυρού, αλλά, επιπλέον,  καμπαναριά και εκκλησιές αποκτούν ισλαμιστική τεχνοτροπία που θυμίζει έντονα τζαμιά και μιναρέδες, ίσως για να συνηθίζει το μάτι των παιδιών σε αυτά. Δημιουργείται με τον τρόπο αυτό μια κατάσταση η οποία θυμίζει έντονα τον ορισμό της χριστιανοφοβίας, στον οποίο συμπεριλαμβάνονται περιπτώσεις διαστρέβλωσης της χριστιανικής ταυτότητας και των χριστιανικών αξιών!»
  3. -Εάν αυτή η συγκεκριμένη απεικόνιση δεν αποτελεί διαστρέβλωση της χριστιανικής ταυτότητας, τότε τι ακριβώς είναι;

Ετσι για άλλη μια φορά ένα έργο τέχνης και κατ' επέκταση ένα σχολικό βιβλίο στήθηκε στον... τοίχο και άρχισαν οι πυροβολισμοί από «δήθεν γονείς» και «κύκλους της Εκκλησίας» και γενικά ανθρώπους χωρίς ονοματεπώνυμο, οι οποίοι αγνοούν ή υποκρίνονται ότι αγνοούν, πως τα συγκεκριμένα βιβλία εκπονήθηκαν και με τη σύμφωνη γνώμη της Εκκλησίας της Ελλάδας.

Στο στόχαστρο μπήκε και η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, αφού σύμφωνα με τους «αρνητές» ,το συγκεκριμένο βιβλίο βγήκε υπό δική της εποπτεία και στην οποία η «μετατροπή των εκκλησιών σε τζαμιά ίσως φαίνεται φυσιολογική, αλλά θα περίμενε κανείς πειστικές απαντήσεις από την Ιεραρχία, καθώς τα συγκεκριμένα βιβλία ελέγχθηκαν και από επιτροπή της Ιεράς Συνόδου, η οποία προφανώς δεν βρήκε τίποτε το περίεργο σε όλο αυτό».

Το υπουργείο Παιδείας, φυσικά και δεν πήρε θέση για το ζήτημα, αλλά ο καλλιτέχνης κ. Πυλαρινός ,η ζωγραφιά του οποίου κοσμεί το βιβλίο και ο οποίος εργάζεται και ως αγιογράφος θέλησε να υπερασπιστεί το έργο του , δηλώνοντας στο ethnos.gr, τα εξής: «Eίχα την τιμή το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων να επιλέξει έργα μου, τα οποία ήδη είχα ζωγραφίσει, για να κοσμήσουν τα εξώφυλλα των βιβλίων του μαθήματος των θρησκευτικών. Να διευκρινίσω ότι εργάζομαι ως αγιογράφος και εντυπωσιάστηκα, αλλά και χάρηκα, που επέλεξαν ζωγραφική και όχι κάποια αγιογραφία, και αυτό το είδα σαν μια προσπάθεια τρυφερής προσέγγισης των παιδιών. Για το έργο του εξωφύλλου του βιβλίου της Γ' Γυμνασίου δημιουργήθηκαν ερωτήματα και αμφιβολίες. Σε αυτό παρουσιάζεται μια αφαιρετική εικόνα της αγαπημένης μου πατρίδας, του «γλυκού Τζάντε».

Όλο το τοπίο είναι παραδείσιο παρά τα πεπτωκότα στοιχεία που το απαρτίζουν (αυτοκίνητα, δρόμοι, βάρκες κτλ.) Αυτή είναι η ουσία και θα έλεγα ο στόχος ή καλύτερα η αγωνία της ζωγραφικής μου: πώς εξαγιάζεται η φθορά; Πώς ο σκουπιδότοπος γίνεται ανθισμένος κήπος; Στο συγκεκριμένο έργο η παρουσία της εκκλησίας του Αγίου Διονυσίου εξαγιάζει το τοπίο με την προίκα του νησιού αυτού, και η προίκα αυτή είναι η συγγνώμη του Αγίου προς τον φονιά του αδελφού του.

Η προίκα αυτή είναι ακριβή, και ευλογημένοι όσοι την έχουμε. Για το συγκεκριμένο έργο εκφράστηκαν αντιρρήσεις σχετικά με τις ελικοειδείς απολήξεις που μοιάζουν με καπνό, που ξεκινούν από τις απολήξεις της σκεπής του καμπαναριού και του ναού, και κατευθύνονται προς τον ουρανό. Αυτή είναι μια σουρεαλιστική, ασυνείδητη, ζωγραφική κίνηση που έχει για μένα μεταφυσικό βάθος, σαν ένας τρόπος να επικοινωνήσεις με τον Θεό, κάτι σαν το θυμίαμα που ανεβαίνει στον ουρανό: «Κατευθυνθήτω η προσευχή μου ως θυμίαμα ενώπιόν σου». Παρεξηγήθηκε και η αχνή παρουσία μιας μορφής που μπορεί να είναι μέρος του παραδείσου, αλλά μπορεί και να κρατάει μια απόσταση, να αισθάνεται αποκομμένη από τη «γιορτή».

Μην ξεχνάμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα έργο ζωγραφικής, δηλαδή ένα έργο τέχνης, και πρόκειται για μια συνομιλία του δημιουργού του έργου με το ασυνείδητό του, αλλά και με το ευρύτερο συλλογικό ασυνείδητο της κοινότητας στην οποία ανήκει».

Ανανεώνονται έπειτα από 20 χρόνια τα σχολικά βιβλία σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης 

Στην τελική ευθεία βρίσκεται η υλοποίηση της μεταρρυθμιστικής δράσης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων που αφορά στην εκπόνηση 123 νέων προγραμμάτων σπουδών και την επικαιροποίηση και ανανέωση 139 σχολικών βιβλίων όλων των γνωστικών αντικειμένων Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου γενικής εκπαίδευσης. 

Παράλληλα, θα επικαιροποιηθούν 330 προγράμματα σπουδών και βιβλία επαγγελματικής εκπαίδευσης. Πρόκειται για μια από τις βασικές μεταρρυθμίσεις του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, στο πλαίσιο της συνολικής αναβάθμισης της εκπαίδευσης, που ξεκινά από τη βάση της εκπαιδευτικής πυραμίδας, το Νηπιαγωγείο, και φτάνει μέχρι την κορυφή. 

Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) ολοκλήρωσε τη διαδικασία επιλογής 49 εποπτών και 210 εκπονητών, μεταξύ 750 περίπου υποψηφίων διακεκριμένων επιστημόνων - ερευνητών, ακαδημαϊκών δασκάλων και  εκπαιδευτικών - οι οποίοι αφιερώνονται στο έργο της εκπόνησης των νέων προγραμμάτων σπουδών, αλλά και της επικαιροποίησης και συγγραφής νέων σχολικών βιβλίων γενικής εκπαίδευσης. Σχεδιάζεται επιπλέον επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα νέα προγράμματα σπουδών, με επιστημονική κατεύθυνση που δίνει, μεταξύ άλλων: έμφαση σε καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας, έμφαση στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, κεντρικό ρόλο στις πολλαπλές πηγές, τη συγκριτική ανάλυση, την καλλιέργεια κριτικής σκέψης.

Σημειώνεται ότι τα υφιστάμενα συνολικά Προγράμματα Σπουδών γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, πλην πολύ λίγων εξαιρέσεων, έχουν εκπονηθεί και ισχύουν σήμερα, ανά σχολική βαθμίδα, ως εξής:

  • • Νηπιαγωγείο: από το 2003
  • • Δημοτικό: από το 2003
  • • Γυμνάσιο: από το 2003
  • • Λύκειο: από το 1998.

Η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, αναφερόμενη στα νέα βιβλία δήλωσε: «Έχει ξεκινήσει η συγγραφή, όχι μόνο των νέων σχολικών βιβλίων, αλλά και μίας νέας σελίδας για τα σχολεία μας. Μίας σελίδας σύγχρονης, ποιοτικής, που συμπεριλαμβάνει τις νεότερες εξελίξεις κάθε επιστημονικού πεδίου, που αφουγκράζεται τις ανάγκες και τις ανησυχίες των νέων, που μπορεί να τους εφοδιάσει με πιο χρήσιμες, πιο επικαιροποιημένες, πιο απαραίτητες γνώσεις αλλά και να τους καλλιεργήσει σημαντικές δεξιότητες.

Η ανανέωση των Προγραμμάτων Σπουδών και των σχολικών βιβλίων, καθώς και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μας επ’ αυτών, μία οραματική μεταρρύθμιση με ορίζοντα διετίας, εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της στρατηγικής μας για τη συνολική αναβάθμιση του σχολείου που, μαζί με άλλες πρωτοβουλίες, όπως τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και η ενίσχυση γνωστικών αντικειμένων, μπορούν να προσφέρουν στα παιδιά μας περισσότερα και καλύτερα εφόδια για το παρόν και το μέλλον τους».

ΘρησκευτικάΝίκη Κεραμέωςυπουργείο ΠαιδείαςΜπάμπης Πυλαρινός