Καθηγητές ΑΕΙ και κόμματα κατά Κεραμέως: «Παράγει διαρκώς βραχύβιους νόμους, σε βάρος της ομαλής λειτουργίας των πανεπιστημίων»
Νικολίτσα ΤρίγκαΤα απανωτά νομοσχέδια του υπουργείου Παιδείας για τα ΑΕΙ έχουν προκαλέσει την οργή των πανεπιστημιακών δασκάλων οι οποίοι κατηγορούν την κυρία Κεραμέως ότι νομοθετεί αποσπασματικά αντί να εισάγει ένα συνολικό θεσμικό πλαίσιο για τα ΑΕΙ όπως είχε προαναγγείλει προεκλογικά.
Το «ποτήρι ξεχείλισε» για τους πανεπιστημιακούς καθώς την περασμένη εβδομάδα, η υπουργός κατέθεσε αιφνιδιαστικά τροπολογία, με την οποία απαγορεύει την προκήρυξη εκλογών σε 10 πανεπιστήμια για την ανάδειξη πρυτανικών αρχών, καθώς σχεδιάζει αλλαγές και όσον αφορά στην εκλογή πρυτάνεων χωρίς όμως να ενημερώνει τα ΑΕΙ για τις προθέσεις της κρατώντας «ομήρους» τους πανεπιστημιακούς, των οποίων η θητεία λήγει και πρέπει να προκηρύξουν εκλογές.
Οι πληροφορίες αναφέρουν πάντως ότι η υπουργός περιμένει το «πράσινο φως» από τον πρωθυπουργό ο οποίος όμως δύσκολα θα συναινέσει σε ρυθμίσεις οι οποίες θα προκαλέσουν για άλλη μια φορά αναστάτωση στα πανεπιστήμια και σφοδρές αντιδράσεις από το διδακτικό προσωπικό και τους φοιτητές . Η αλήθεια είναι ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχει επιδοθεί σε… παραγωγή νόμων για τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, καθώς αυτός που επίκειται είναι το 4ο κατά σειρά νομοθέτημα από τότε που ανέλαβε η κυβέρνηση της Ν.Δ, γεγονός που βάζει τα ΑΕΙ σε μια ασταμάτητη πορεία αποσπασματικών αλλαγών.
Οι αντιδράσεις των πανεπιστημίων
«Επί δυόμιση χρόνια το υπουργείο νομοθετεί χωρίς διαβούλευση και αποσπασματικά, αντί να εισάγει ένα συνολικό θεσμικό πλαίσιο, όπως προγραμματικά είχε εξαγγείλει. Παρουσιάζει διάφορες ιδέες και χρονοδιαγράμματα με διαρροές στον τύπο, τις οποίες δεν επιβεβαιώνει σε επίσημες συναντήσεις και ανακοινώσεις. Μεταθέτει κάθε τόσο σε επόμενο ή άγνωστο χρόνο το πολυδιαφημισμένο θέμα της ριζικής αναδιάρθρωσης στον τρόπο διοίκησης (συμβούλια, εκλογή πρύτανη, οικονομικός διευθυντής κλπ.)», τονίζουν οι πανεπιστημιακοί καθηγητές μέσω της Ομοσπονδίας τους (ΠΟΣΔΕΠ) .
Όπως αναφέρει η Ομοσπονδία την Τετάρτη 23/3 το υπουργείο κατέθεσε αιφνιδιαστικά τροπολογία που παρέχει νέα παράταση της θητείας τους έως 31/12/2022 και απαγορεύει την προκήρυξη εκλογών για πρυτανικές αρχές, ενώ λίγες μέρες νωρίτερα είχε ζητήσει να μην προκηρύξουν εκλογές οι πρυτάνεις δέκα πανεπιστημίων, όπως οφείλουν λόγω λήξης θητείας, και είχε διαβεβαιώσει τη σύνοδο των πρυτάνεων ότι δεν θα δοθεί παράταση. Έχοντας επανειλημμένα τονίσει ότι οι αλλαγές στην εκπαίδευση πρέπει να εντάσσονται σε μακροπρόθεσμο σχεδιασμό και να διασφαλίζονται με συγκλίσεις και συναινέσεις, διαπιστώνουμε ότι δυστυχώς και η σημερινή κυβέρνηση ακολουθεί τακτική που αντιβαίνει σε αυτές τις προϋποθέσεις.
Η τακτική αυτή αποδεικνύει την μεθόδευση του Υπουργείου Παιδείας για αλλαγές στον τρόπο εκλογής των διοικητικών οργάνων, ερήμην της Πανεπιστημιακής κοινότητας, και είναι απαράδεκτη, καθώς, όπως έχουμε δει και στο παρελθόν, παράγει βραχύβιους νόμους, σε βάρος της ομαλής λειτουργίας των πανεπιστημίων». Κατόπιν αυτών η Ομοσπονδία των πανεπιστημιακών καλεί την υπουργό να αποσύρει άμεσα την τροπολογία και να δώσει στη δημοσιότητα το κείμενο του σχεδίου νόμου που έχει ετοιμάσει για ανοικτή και ευρεία διαβούλευση με την ακαδημαϊκή κοινότητα και με χρονοδιαγράμματα που να μην είναι απαγορευτικά για τη διεξαγωγή ουσιαστικού διαλόγου, όπως αυτά που δηλώνει μέχρι σήμερα.
Η ενημέρωση της υπουργού στα κόμματα
Συνάντηση με εκπροσώπους του Κινήματος Αλλαγής (ΚΙΝ.ΑΛ.), του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος (Κ.Κ.Ε.) και της Ελληνικής Λύσης πραγματοποίησε η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως, με αντικείμενο την ενημέρωση των εκπροσώπων των Κοινοβουλευτικών Ομάδων και την ανταλλαγή απόψεων επί του επικείμενου νομοσχεδίου για την ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία. Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο το νομοσχέδιο αποτελείται από τέσσερις άξονες: α) Αναβάθμιση ποιότητας ΑΕΙ, β) Ενίσχυση λειτουργικότητας ΑΕΙ, γ) Προώθηση σύνδεσης ΑΕΙ με την κοινωνία και δ) Εκσυγχρονισμός του ΔΟΑΤΑΠ.
Ειδικότερα, ο πρώτος άξονας που αφορά στην αναβάθμιση της ποιότητας των ΑΕΙ περιλαμβάνει ρυθμίσεις όπως:
- κοινά/διπλά προπτυχιακά μεταξύ πανεπιστημιακών τμημάτων
- εσωτερικό «Erasmus»
- επαγγελματικά μεταπτυχιακά
- ενίσχυση της πρακτικής άσκησης
- βιομηχανικά διδακτορικά
- πλαίσιο για την προσέλκυση επισκεπτών καθηγητών και ερευνητών από το εξωτερικό
- σύγχρονο, αξιοκρατικό σύστημα εκλογής και εξέλιξης Καθηγητών.
Ο δεύτερος άξονας που αφορά στην ενίσχυση της λειτουργικότητας των ΑΕΙ στοχεύει στην αξιοποίηση θεσμικών εργαλείων για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας και της οργανωτικής λειτουργίας των ΑΕΙ, και περιλαμβάνει εκτός από Οργανισμό/Εσωτερικό Κανονισμό ενδεικτικά:
- Πολυετές Στρατηγικό Σχέδιο και σύστημα στοχοθεσίας
- Σχέδιο Ψηφιακού Μετασχηματισμού
- Σχέδιο Αειφορίας και Ανάπτυξης
- Σχέδιο Προσβασιμότητας ΑΜΕΑ
- την απελευθέρωση του πλαισίου διεξαγωγής έρευνας από γραφειοκρατικές δυσλειτουργίες.
Ο τρίτος άξονας που αφορά στην προώθηση της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία αφορά στην αξιοποίηση των ερευνητικών αποτελεσμάτων και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας, ενδεικτικά μέσω θέσπισης πληρέστερου πλαισίου για:
- start-ups φοιτητών/διδακτόρων/μεταδιδακτόρων (incubators/pre-incubators)
- την παροχή υπηρεσιών από πανεπιστημιακά εργαστήρια προς πολίτες/φορείς
- τη δυνατότητα οργάνωσης επιμορφωτικών προγραμμάτων
- θερινά / χειμερινά προγράμματα σπουδών και την υποστήριξη της διεθνοποίησης και της ανάπτυξης συνεργασιών. Ο τέταρτος άξονας που αφορά στον εκσυγχρονισμό του ΔΟΑΤΑΠ θεσπίζει ένα ταχύ και ευέλικτο πλαίσιο για την ακαδημαϊκή αναγνώριση των πτυχίων από πανεπιστήμια του εξωτερικού.
Πυρά και από τα κόμματα της αντιπολίτευσης
«Παρά το γεγονός ότι η υπουργός δήλωσε ότι στο νομοσχέδιο που θα καταθέσει θα επαναφέρει τα Συμβούλια Ιδρύματος, αρνήθηκε να δώσει οποιαδήποτε σχετική πληροφορία» αναφέρει χαρακτηριστικά ανακοίνωση του ΚΙΝΑΛ, ενώ σημειώνονται τα εξής: Το σημείωμα της Ν. Κεραμέως προς τους Πρυτάνεις δεν συνιστά παρά επιμέρους ρυθμίσεις και ενώ, υποτίθεται ότι το επεξεργάζεται εδώ και δυο χρόνια, δεν συνιστά ούτε νόμο-πλαίσιο, ούτε καν ένα νομοσχέδιο με κάποια στρατηγική στην κατεύθυνση της αναγκαίας, όπως πιστεύει το ΚΙΝ.ΑΛ, αναδιάρθρωσης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.