Παιδεία|28.02.2019 13:13

Μετωπική και για τη Βιολογία

Νικολίτσα Τρίγκα

Η οριστική απόφαση για την κατάργηση του µαθήµατος των Λατινικών από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις για την εισαγωγή στα ΑΕΙ φούντωσε την αντιπαράθεση, προκαλώντας νέες, σφοδρότερες αντιδράσεις. Χθες, καθηγητές του Πανεπιστηµίου Αθηνών (Τοµέας Κλασικής Φιλολογίας του Τµήµατος Φιλολογίας) κάλεσαν τον υπουργό «έστω και την ύστατη στιγµή να αναθεωρήσει τις απόψεις του για το συγκεκριµένο θέµα, να αναλογιστεί τις ολέθριες συνέπειες του σχεδίου του και να µη συνδέσει το όνοµά του µε µία από τις µελανότερες σελίδες στην Εκπαίδευση του τόπου».

Μάλιστα η δήλωση του υπουργού ότι «τα Λατινικά οριακά είναι χρήσιµα στη Φιλολογία και την Αρχαιολογία» πυροδότησε τη σφοδρή αντίδραση των πανεπιστηµιακών, οι οποίοι υπογραµµίζουν τα εξής: «Με έκδηλη έκπληξη, που γρήγορα µετατράπηκε σε αγανάκτηση, πληροφορήθηκε ότι ο υπουργός Παιδείας εµµένει πεισµατικά στην προ καιρού αναγγελθείσα πρόθεσή του να εξοβελίσει το µάθηµα των Λατινικών».

Οι πανεπιστηµιακοί αναφέρθηκαν στην αντίθεση που υπάρχει για το ζήτηµα ακόµη και από επιστήµονες του εξωτερικού και κατέληξαν: «Είχαµε την ελπίδα, η οποία δυστυχώς διαψεύδεται οικτρά, ότι αυτή η σύσσωµη, νηφάλια αντίδραση θα έπειθε τον κύριο υπουργό να υπαναχωρήσει και να εγκαταλείψει το αντιεπιστηµονικό και ανορθολογικό του σχέδιο».

Μετά τα Λατινικά έρχονται και οι αντιδράσεις για τη Βιολογία, µε αφορµή το πρόγραµµα σπουδών, που ανακοίνωσε την προηγούµενη εβδοµάδα το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής για τα πανελλαδικώς εξεταζόµενα µαθήµατα.

Το βιβλίο Οπως εκτιµούν οι βιολόγοι, «η πρόταση του ΙΕΠ για το πρόγραµµα σπουδών της Βιολογίας παρά τις σύντοµες αναφορές σε στόχους, µεθοδολογία και προσδοκώµενα µαθησιακά αποτελέσµατα, απέχει πολύ από το να θεωρηθεί “πρόγραµµα σπουδών”. Αντίθετα, παραπέµπει περισσότερο σε οδηγίες διδασκαλίας ενός “διπλού” εγχειριδίου, το οποίο προκύπτει από τη συνένωση των δύο υφιστάµενων εγχειριδίων Βιολογίας της Γ’ Λυκείου: της Βιολογίας Γενικής Παιδείας και αυτού της Βιολογίας Προσανατολισµού.

Αυτή η επιλογή του ΙΕΠ θεωρείται λανθασµένη από τους επιστήµονες, καθώς θεωρούν ότι η απλή συρραφή ύλης είναι πρόχειρη και λανθασµένη παιδαγωγικά για να εφαρµοστεί σε ένα νέο σύστηµα Πανελλαδικών Εξετάσεων. Οι επιστήµονες επισηµαίνουν ότι η κατάργηση της Βιολογίας Γενικής Παιδείας τούς βρίσκει απολύτως αντίθετους, καθώς το µάθηµα απευθύνεται σε όλους τους µαθητές της γ’ τάξης και συµβάλλει στο αγαθό του «βιολογικού γραµµατισµού» των µαθητών του ελληνικού σχολείου.

Κωνσταντίνος Γαβρόγλουπανελλαδικές εξετάσεις