Αναστάτωση για το πολλαπλό βιβλίο: Στο ΣτΕ οι εκδότες που λένε ότι σταματούν τη συγγραφή για σχολεία - Τι ζητούν από το υπουργείο Παιδείας
Νικολίτσα ΤρίγκαΤην προσφυγή στο ΣτΕ αποφάσισαν οι εκδότες των σχολικών βιβλίων και την αποχή από τη διαδικασία συγγραφής του «πολλαπλού βιβλίου» καθώς ζητούν βελτιώσεις και εξορθολογισμό της σχετικής διαδικασίας. Το υπουργείο Παιδείας έχει ήδη κάνει την πρόσκληση ενδιαφέροντος για την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής στη σχετική διαδικασία αλλά οι εκδότες ζητούν τώρα την ακύρωσή της έως ότου εκδοθεί η απόφαση του ΣτΕ. Η απόφαση πάρθηκε από τον Σύλλογο Εκδοτών Επιστημονικών Βιβλίων (ΣΕΕΒΙΟ) και την Ένωση Ελληνικού Βιβλίου (ΕΝΕΛΒΙ), μετά τη χθεσινή συνάντηση με τον πρόεδρο του ΙΕΠ Γ. Αντωνίου. Αυτή τη στιγμή πάντως εκ των πραγμάτων (εκλογές και υπηρεσιακή κυβέρνηση) δεν πρόκειται να δοθεί απάντηση στα αιτήματα των εκδοτών.
Η Πρόσκληση Ενδιαφέροντος και οι υπουργικές αποφάσεις στοχεύουν στην εφαρμογή του θεσμού του πολλαπλού βιβλίου στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, δηλαδή της ύπαρξης περισσοτέρων του ενός σχολικών βιβλίων, μεταξύ των οποίων κάθε σχολείο θα επιλέγει ένα για τη χρήση κατά τη διδασκαλία του αντίστοιχου μαθήματος. Πάντως ο Σύλλογος Εκδοτών Επιστημονικών Βιβλίων και η Ένωση Ελληνικού Βιβλίου, έστειλαν επιστολή προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και τη διοίκηση του ΙΕΠ Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής) , με την οποία προειδοποιούν ότι θα απέχουν από την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής στη διαδικασία συγγραφής των νέων βιβλίων, θέτοντας ζητήματα επανακοστολόγησης των Διδακτικών Πακέτων, αλλαγές στις διαδικασίες έγκρισης των βιβλίων, σεβασμού πνευματικών δικαιωμάτων κλπ.
Τα αιτήματα
1) Να δοθεί παράταση και για την υποβολή αιτήσεων συμμετοχής και για την υποβολή των Διδακτικών Πακέτων, προκειμένου να υπάρξει χρόνος συνεννοήσεων και βελτιώσεων των όρων της Πρόσκλησης, ώστε η όλη διαδικασία να εξορθολογιστεί.
2) Να αλλάξει ο τρόπος έγκρισης των Διδακτικών Πακέτων. Ζητούμε η έγκριση ή η απόρριψη να γίνει εξαρχής. Πιο συγκεκριμένα, προτείνουμε να οριστεί ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα για να υποβάλει κάθε ενδιαφερόμενος ένα μικρό τμήμα του Διδακτικού Πακέτου που προτίθεται να δημιουργήσει και, εφόσον αυτό εγκριθεί, να υπάρχει δέσμευση εκατέρωθεν και για την ολοκλήρωση του έργου και για μία συμφωνημένη αμοιβή. Επίσης, καλό θα είναι εξαρχής να υπάρχει συνεργασία των συγγραφικών ομάδων και των επιτροπών αξιολόγησης, ώστε οποιεσδήποτε παρατηρήσεις από την επιτροπή αξιολόγησης να λαμβάνονται υπόψη από τους συγγραφείς για τη βελτίωση του Διδακτικού Πακέτου.
3) Η αμοιβή να είναι συμφωνημένη και να μην εξαρτάται από το ποσοστό επιλογής κάθε Διδακτικού Πακέτου από τα σχολεία. Να οριστεί δε συγκεκριμένος χρόνος καταβολής της αμοιβής μετά την τελική έγκριση του Διδακτικού Πακέτου.
4) Η διατύπωση της Πρόσκλησης «Παραιτούμαι από κάθε δικαίωμα αποζημίωσής μου που απορρέει από οποιαδήποτε απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, ιδίως λόγω αναβολής, ματαίωσης ή ακύρωσης της διαδικασίας δημιουργίας Μητρώου βάσει της υπ’ αριθμ. 46978/ΓΔ4 Πρόσκλησης Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος» και όποια αντίστοιχη υπάρχει στις υπουργικές αποφάσεις να αφαιρεθεί κατά το γράμμα και το πνεύμα της. Να εξεταστεί εκ νέου ο χρόνος και ο τρόπος καταβολής των αμοιβών-αποζημιώσεων.
5) Να γίνει επανακοστολόγηση των Διδακτικών Πακέτων, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, και ιδιαίτερα να κοστολογηθούν οι απαιτήσεις των τεχνικών προδιαγραφών. Ορισμένες από τις προδιαγραφές αυτές απαιτούν υψηλό κόστος, δυσανάλογο με το λειτουργικό αποτέλεσμα (π.χ. τα βιβλία πρέπει να υποβληθούν και σε μορφή responsive epub, ενώ τα ψηφιακά μαθησιακά αντικείμενα πρέπει να πληρούν ειδικές προδιαγραφές προσβασιμότητας).
6) Να υπάρχει πλήρης σεβασμός των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και ρητοί όροι παραχώρησης του περιουσιακού δικαιώματος.