Εξετάσεις PISA: Στάση εργασίας εκπαιδευτικών – Μετ’ εμποδίων η διεξαγωγή τους
Νικολίτσα ΤρίγκαΤις αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας έχουν προκαλέσει οι εξετάσεις τύπου «Pisa», οι οποίες θα διεξαχθούν σήμερα σε 660 σχολεία με τη συμμετοχή 12.000 μαθητών.
Παρά το γεγονός, ότι η στάση εργασίας, που είχαν κηρύξει οι εκπαιδευτικοί, κρίθηκε παράνομη από το Μονομελές Πρωτοδικείο της Αθήνας, οι εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες (ΔΟΕ και ΟΛΜΕ) ζήτησαν από την ΑΔΕΔΥ να κηρύξει άμεσα διευκολυντική στάση εργασίας για το πρώτο 4ωρο του πρωινού προγράμματος των σχολικών μονάδων σήμερα, ημέρα διεξαγωγής των εξετάσεων PISA, παρέχοντάς τους την κάλυψη της τριτοβάθμιας οργάνωσης. Η Εκτελεστική Επιτροπή της ΑΔΕΔΥ, έκανε δεκτό το αίτημα και έτσι για σήμερα είναι σε ισχύ η τετράωρη διευκολυντική στάση εργασίας, τις πρώτες ώρες του προγράμματος, για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Οι εξετάσεις αυτές διεξάγονται φέτος για τρίτη φορά και πάντα δέχονται τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών αλλά και γονέων καθώς όπως λένε «οι εξετάσεις αυτές μόνο αθώες δεν είναι. Αποτελούν εργαλείο των αντιεκπαιδευτικών σχεδίων του ΟΟΣΑ για τη δημόσια εκπαίδευση. Επιχειρούν να αλλάξουν τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου και να το μετατρέψουν σε ένα εξεταστικό κέντρο όπου θα κυριαρχεί η εμπορευματοποίηση του μορφωτικού αγαθού». Η συμμετοχή των σχολείων είναι υποχρεωτική ενώ οι σχολικές μονάδες, που έχουν επιλεγεί, θεωρούνται αντιπροσωπευτικό δείγμα από το σύνολο των σχολείων της χώρας. Οι μαθητές θα εξεταστούν σε Μαθηματικά και Νεοελληνική Γλώσσα προκειμένου να διαγνωστεί το επίπεδο της κριτικής σκέψης και των δεξιοτήτων που διαθέτουν. Τα αποτελέσματα είναι ανώνυμα και δεν συνεκτιμώνται από τους εκπαιδευτικούς για την αξιολόγηση των μαθητών στα συγκεκριμένα μαθήματα
Οι αντιδράσεις της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας
Το ΔΣ της ΔΟΕ είχε τονίσει από την πρώτη χρονιά απόπειρας πραγματοποίησης των εξετάσεων ότι οι κυβερνώντες «επιδιώκουν να ενισχύσουν τον κοινωνικό ανταγωνισμό, τη λογική “όλοι εναντίον όλων”, με τα αποτελέσματα να ιεραρχούν μαθητές και σχολεία ανοίγοντας τον αντιδραστικό δρόμο για την γονεϊκή επιλογή σχολείων, μέσω της σύγκρισης» κάτι που παρουσιάζεται ως προνόμιο στους γονείς ενώ θα οδηγήσει σε υποβάθμιση σχολείων και επιλογή και μαθητών από τα σχολεία (κάτι που έχει ήδη συμβεί όπου εφαρμόστηκαν ανάλογα συστήματα επιβεβαιώνοντας, δυστυχώς, τους ολέθριους σχεδιασμούς που κρύβονται πίσω από το όλο εγχείρημα. Οι εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα σε εθνικό επίπεδο αποτελούν μέρος του συνολικού αντιδραστικού σχεδιασμού του ΥΠΑΙΘ για την εφαρμογή της αξιολόγησης μαθητών-εκπαιδευτικών-σχολικών μονάδων, με οδυνηρές συνέπειες για τη δημόσια εκπαίδευση, με περαιτέρω υποβάθμιση του ρόλου των εκπαιδευτικών και ασφυκτικό έλεγχο των σχολικών πρακτικών και διδασκαλίας, με μη εκπαιδευτικά κριτήρια.
Μόνο αθώες δεν είναι! Αποτελούν εργαλείο των αντιεκπαιδευτικών σχεδίων του ΟΟΣΑ για τη δημόσια εκπαίδευση. Επιχειρούν να αλλάξουν τη λειτουργία του δημόσιου σχολείου και να το μετατρέψουν σε ένα εξεταστικό κέντρο όπου θα κυριαρχεί η εμπορευματοποίηση του μορφωτικού αγαθού. Η χρήση εύηχων, επικοινωνιακά, εκφράσεων δεν μπορεί να αποκρύψει την αντιεκπαιδευτική πραγματικότητα που διαμορφώνει η κυβέρνηση με την πολιτική στην Παιδεία. Η αντίθεσή μας στην πραγματοποίηση των εξετάσεων δεν αποτελεί, όπως έχει επιχειρηθεί να παρουσιαστεί, ως μια «μάχη χαρακωμάτων, άρνησης του καινοτόμου». Πρόκειται για θέση συνολικής αντιπαράθεσης στον πυρήνα της φιλοσοφίας της ασκούμενης εκπαιδευτικής πολιτικής. είναι η αντίσταση της ελεύθερης παιδαγωγικής σκέψης στην οικονομικού τύπου λογική του «μετρήσιμου» η υπεράσπιση του σχολείου της καλλιέργειας της ολόπλευρης γνώσης ενάντια στον κατακερματισμό της η ριζική αντίθεσή μας σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που μετατρέπει τα σχολεία από κυψέλες μάθησης σε εξεταστικά κέντρα όπου κυριαρχεί η εμπορευματοποίηση του μορφωτικού αγαθού και ευνοείται εξόφθαλμα η οικονομία των φροντιστηρίων η αγωνία για την εγκατάλειψη της επιδίωξης της ολόπλευρης γνώσης με υποκατάστασή της από την προώθηση της απόκτησης δεξιοτήτων Εξετάσεις «τύπου PISA» μόνο κακό έχουν να κάνουν στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Προς χάρη της «επιτυχίας» το περιεχόμενο της διδασκαλίας των μαθημάτων υποχωρεί έναντι των μεθόδων «πώς να πετύχεις στο τεστ». Εκπαιδευτικοί και μαθητές λειτουργούν όχι αναζητώντας το «γιατί» της ουσιαστικής μάθησης αλλά το «τι» και το «πώς» μιας κενής ουσίας «επιτυχίας». Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ γνωρίζει πολύ καλά τις ανάγκες της δημόσιας εκπαίδευσης. Τις έχει αναδείξει με τους αγώνες και τις διεκδικήσεις της η ΔΟΕ και το εκπαιδευτικό κίνημα συνολικά. Δεν προσδοκά από τις ζημιογόνες εξετάσεις να μάθει το τι όφειλε να έχει ήδη πράξει. Της είναι γνωστή η ανάγκη ουσιαστικής ενίσχυσης της σχολικής στέγης και των υποδομών, της μείωσης του αριθμού των μαθητών ανά τάξη, της κάλυψης των ελλείψεων σε εκπαιδευτικούς με μόνιμο προσωπικό ώστε να σταματήσει η αθλιότητα της αναπλήρωσης, η ολόπλευρη ενίσχυση όλων των δομών της ειδικής αγωγής, η πρόσληψη ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών για όλα τα σχολεία, τα πραγματικά, με βάση την παιδαγωγική επιστήμη, σύγχρονα αναλυτικά προγράμματα και σχολικά βιβλία.
- Κατέρρευσε ψηφιακά το Νοσοκομείο της Νίκαιας: Εξετάσεις, εξιτήρια, μισθοδοσίες... στο χέρι - Αγνοούνται και τα οικονομικά αρχεία
- Η μάχη των... ντεσιμπέλ στη Θεσσαλονίκη: Κάθε μέρα 10 επιχειρηματίες οδηγούνται με χειροπέδες στο κρατητήριο
- Φοβερός και «τριπλός» ο Γιάννης Αντετοκούνμπο! Κυπελλούχοι οι Μπακς
- Πρεμιέρα σήμερα για το «Καλάθι του Αϊ-Βασίλη»: Ποια μαγαζιά με παιχνίδια αφορά - Τι περιλαμβάνει